Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Är det strul med mailutskick på forumet?

  1. #1
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541

    Är det strul med mailutskick på forumet?

    Funderar på om det strular med någon mailserver för jag har inte fått några mail idag från forumet när jag får PM.. men det kanske bara är min gmail som strular?
    (det hamnar inte i spam, och det har alltid fungerat tidigare)
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    901
    Medlem#
    8419

    Re: Är det strul med mailutskick på forumet?

    Har hänt mig samma sak med och har inte gmail.
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    207

    Är det strul med mailutskick på forumet?

    Har heller inte fått senaste tiden
    9-5 2,3t Vector BioPower -08 : 9000 2,3T CSE -94 (skrotad) : 9000 2,3t CS -95 : 9000 CSE 2,3i -92: Opel Ascona C Sprint (Etanol konveraterad)(R.I.P.).

  4. #4
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: Är det strul med mailutskick på forumet?

    Jag har inte fått något på minst en vecka! SJUKT irriterade! Jag kör google apps/gmail på egen domän och hittar inget i spam-katalogen eller liknande.

    Sååå störande att inte få mailen. Kom på härom dagen att jag iaf kan kolla aktiva bevakningar via kontrollpanelen på forumet.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  5. #5
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: Är det strul med mailutskick på forumet?

    Det verkar vara något fel på mailutskicken, ja.
    Så se till att ha rätt e-postadress i er profil så att vi manuellt kan skicka ett nytt lösenord om ni skulle glömma det.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    Re: Är det strul med mailutskick på forumet?

    Hoj!

    Jodå, något är fel. Jag har dragit igång exim igen, men det verkar inte hjälpa. Viss felsökning fortgår, men jag tror inte vi klara oss med mindre än en omstart och det väntar jag med till senare ikväll när lasten är lägre. Vi har ändå 221 dagars upptid så det är ok att starta om tycker jag

  7. #7
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: Är det strul med mailutskick på forumet?

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Hoj!

    Jodå, något är fel. Jag har dragit igång exim igen, men det verkar inte hjälpa. Viss felsökning fortgår, men jag tror inte vi klara oss med mindre än en omstart och det väntar jag med till senare ikväll när lasten är lägre. Vi har ändå 221 dagars upptid så det är ok att starta om tycker jag
    Nu fick jag faktiskt två mail. Ett om nytt PM och ett om nytt inlägg i den här tråden. Så det kanske räckte med att starta om exim?

    Att starta om en server är som att säga att man ger upp aldrig något alternativ enligt min erfarenhet. Är så mycket annat man kan få problem med om man startar om, man vet aldrig om den kommer igång igen och bootar upp som den ska.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    Re: Är det strul med mailutskick på forumet?

    Nä, det är också därför som jag inte gör det hur som och när som
    Bra att det kom mail, då kanske det bara är så att det är en stor backlogg att jobba sig igenom. Jag har skickat lite tester till mig själv som inte dykt upp än.
    Om det är så att dessa kommer fram allteftersom så kanske jag väljer att låta upptiden förbättra sig

  9. #9
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541

    Re: Är det strul med mailutskick på forumet?

    Starta om produktions-servers gör jag bara i två fall:
    1) Om det är Windows av någon sort på den för då vet jag ändå inte hur man fixar problemet, och en omstart löser det garanterat!
    2) Om man har uppdaterat kerneln.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  10. #10
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: Är det strul med mailutskick på forumet?

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Nä, det är också därför som jag inte gör det hur som och när som
    Bra att det kom mail, då kanske det bara är så att det är en stor backlogg att jobba sig igenom. Jag har skickat lite tester till mig själv som inte dykt upp än.
    Om det är så att dessa kommer fram allteftersom så kanske jag väljer att låta upptiden förbättra sig
    Nu fick jag mail igen angående det ni skrivit i den här tråden. Skulle det varit en stor backlogg antar jag att den först skulle ha bearbetats innan något nytt skickades ut, hade det funnits en sån backlogg så hade jag nu haft över 100 olästa stcs mail och det har jag inte. Så antagligen har exim varit så poff att ingenting ha köats.

    Cactuz, wintendo-burkar med leksaksinnehåll ska man alltid hålla sig undan ifrån
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    Re: Är det strul med mailutskick på forumet?

    Windows=inte avsett för produktion

  12. #12
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541

    Re: Är det strul med mailutskick på forumet?

    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Cactuz, wintendo-burkar med leksaksinnehåll ska man alltid hålla sig undan ifrån
    Jag försöker i största möjliga mån då jag ändå inte förstår hur det fungerar (och fungerar gör det ju inte heller för den delen, så vad finns det att förstå?)
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Windows=inte avsett för produktion
    Vissa av mina kunder verkar ha en annan åsikt, och jag lyckas inte ändra den av någon (för mig) outgrundlig anledning.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  13. #13
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    Re: Är det strul med mailutskick på forumet?

    Problemet ligger i väl i saker som trots allt är windoze only, och enligt många organisationer absolut omistligt, såsom AD och Exchange.
    Om jag fick bestämma skulle man satsa på att ha _öppna_ standarder i sin infrastruktur, men vår liksom många andra stora organisationer ser det som viktigare att ha en leverantör att hänga.

  14. #14
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: Är det strul med mailutskick på forumet?

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Problemet ligger i väl i saker som trots allt är windoze only, och enligt många organisationer absolut omistligt, såsom AD och Exchange.
    Om jag fick bestämma skulle man satsa på att ha _öppna_ standarder i sin infrastruktur, men vår liksom många andra stora organisationer ser det som viktigare att ha en leverantör att hänga.
    Inom den stora koncernen jag jobbar har de byggt ett eget AD som funkar ihop med mac/linux också eftersom de flesta kör mac. Exchange är ju det äckligaste som finns om man vill ha ständiga problem. Goggle apps is the shit! Har dessutom exchange sync m.m. så inget man kommer sakna vid byte
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  15. #15
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935

    Re: Är det strul med mailutskick på forumet?

    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Inom den stora koncernen jag jobbar har de byggt ett eget AD som funkar ihop med mac/linux också eftersom de flesta kör mac. Exchange är ju det äckligaste som finns om man vill ha ständiga problem. Goggle apps is the shit! Har dessutom exchange sync m.m. så inget man kommer sakna vid byte
    Google apps är inte ett alternativ om man vill ha kontroll på sin data. Är vanligtvis ingen folie-hatt men i vissa fall är det till och med olagligt att använda sig av Google apps för företagsinformation.

    AD är ju egentligen bara en uppfuckad variant av ldap, så att få det att lira med linux eller unix brukar inte vara så svårt om man vet vad man gör.
    Exchange är värre, dock går det utmärkt att köra postfix/sendmail/qmail eller vad man nu vill som edgeservrar och sedan routa in mail därifrån mot exchange-burkar för dom stackars satar som nu vill ha det. När exchange dyker står edgeservrarna ändå kvar och köar upp mailen tills man fått igång skiten igen.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  16. #16
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    Re: Är det strul med mailutskick på forumet?

    Haha. Ja, vi har stora problem att förklara för våra användare att det faktiskt kan vara olagligt att använda typ Dropbox (statlig myndighet). Tyvärr finns det alldeles för många inom den här myndigheten som tycker att civil olydnad mot datorsystem är en nödvändighet.

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    901
    Medlem#
    8419

    Re: Är det strul med mailutskick på forumet?

    Verkar ha löst sig då jag återigen får mail om när jag får PM.
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Re: Är det strul med mailutskick på forumet?

    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Hoj!

    Jodå, något är fel. Jag har dragit igång exim igen, men det verkar inte hjälpa. Viss felsökning fortgår, men jag tror inte vi klara oss med mindre än en omstart och det väntar jag med till senare ikväll när lasten är lägre. Vi har ändå 221 dagars upptid så det är ok att starta om tycker jag
    Nu fick jag faktiskt två mail. Ett om nytt PM och ett om nytt inlägg i den här tråden. Så det kanske räckte med att starta om exim?

    Att starta om en server är som att säga att man ger upp aldrig något alternativ enligt min erfarenhet. Är så mycket annat man kan få problem med om man startar om, man vet aldrig om den kommer igång igen och bootar upp som den ska.
    Låter farligt om man inte litar på att den går upp igen. Viss del korrupt databas får man räkna med om det blir en plötslig nedsläckning men vid en kontrollerad omstart så ser jag det som ett rejält svaghetstecken om man inte litar på att allt ska gå upp som det ska igen.

    Vi hade jagrullar.se på fs-data tidigare, där var ofrivilliga omstarter mer regel än undantag ;-) (Dom testade reservaggregat som inte fungerade utan att bypassa dem osv osv.)

    Sen är det klart det är bättre om felet går att lösa utan omstart (och framförallt att man vet vad felet faktiskt var)

    Edit: Kan väl tillägga att vi bytte till "wintendo" när vi bytte server. Lite mer prestandakrävande men vi har blivit betydligt stabilare. Beror såklart till största del på att winkunskapen är högre. Men fungerar bra för ett forum gör det.
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Re: Är det strul med mailutskick på forumet?

    Citat Ursprungligen postat av rcy

    Google apps är inte ett alternativ om man vill ha kontroll på sin data. Är vanligtvis ingen folie-hatt men i vissa fall är det till och med olagligt att använda sig av Google apps för företagsinformation.
    Du tänker på myndigheter och företag som handhar myndighetsdata?
    De "större" som använder google apps brukar förhandla fram egna avtal med google för att komma kring detta. Finns bla universitet som gjort på detta vis och då kan köra det fullt "lagligt".

    Jag använder både google apps och office 365 och ptja, det känns faktiskt för mitt användande rätt så hugget som stucket. Fördelen med google apps kan väl vara att det finns en gratisvariant för dem som inte behöver exchangestöd i datorn utan endast i mobilen.

    mvh
    Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  20. #20

    Re: Är det strul med mailutskick på forumet?

    Väcker liv i gammal tråd

    Verkar vara samma problem igen ?

    Har inte fått mail från forumet på snart en månad nu, trots bevakningar och pm i inkorg.

    Fabbe

Liknande ämnen

  1. Ny på forumet
    Av Jonas A i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-14, 20:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •