Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Stereo uppgraderingsfråga NG9-3 MY08->

  1. #1
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 109
    Medlem#
    1941

    Stereo uppgraderingsfråga NG9-3 MY08->

    Hej!

    Satt å funderade på stereosystemen i ng9-3 MY08->

    Det finns väl 3st nivåer av effekt...
    Premium 75
    Premium 150
    Prestige 300 (Bose)
    ...samt 2st huvudenheter, CD-stereo eller navigator? Har jag fel så rätta mig gärna.

    Fick en fråga om detta,
    Om en bil har Premium 150 utan navigering, kan man då byta ut huvudenheten mot en navigator-enhet utan problem? Eller skiljer det mer än så?

    Att uppgradera ett Premium 150 högtalar & förstärkar system till Prestige 300 är väl lite mer komplicerat?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    9-3 stereo uppgraderingsfråga

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Hej!

    Satt å funderade på stereosystemen i ng9-3 MY08->

    Det finns väl 3st nivåer av effekt...
    Premium 75
    Premium 150
    Prestige 300 (Bose)
    ...samt 2st huvudenheter, CD-stereo eller navigator? Har jag fel så rätta mig gärna.

    Fick en fråga om detta,
    Om en bil har Premium 150 utan navigering, kan man då byta ut huvudenheten mot en navigator-enhet utan problem? Eller skiljer det mer än så?

    Att uppgradera ett Premium 150 högtalar & förstärkar system till Prestige 300 är väl lite mer komplicerat?
    Det du förlorar på att byta huvudenhet är serviceindikatorn, då den bl.a går på huvudenhetens klocka&datum. Har du en diesel förlorar du även dieselvärmaren, eller ja.. Tidsstyrningen till den.

    För att gå från 150w till 300w behöver du 2st högtalare till bakdörrarna, nya dörrsidor till bakdörrarna. Bose AMP2:an samt reservhjulsbasen om du har en SC. Har du en SS behöver du nya högtalare i hatthyllan istället för reservhjulsbasen.
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  3. #3
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 109
    Medlem#
    1941

    Re: 9-3 stereo uppgraderingsfråga

    Det vi snackade om var en original Navigator-huvudenhet & inte eftermarknads. Om det går att uppgradera till en sådan, förlorar man klocka, serviceindikator & tidsstyrning då med?

  4. #4

    Re: 9-3 stereo uppgraderingsfråga

    Det finns tre huvudenheter; CD, CD-växlare (6) och navigation. Dessutom uppför sig huvudenheten annorlunda med 300W-Bose (det finns Bose-menyer). Hur dessa menyer aktiveras har jag inte lyckats lista ut. Det kan vara en programmering eller så är innehållet annorlunda från fabrik.

    Det går inte att bara byta ut en CD eller CD-växlare mot en navigation. Anslutningarna är annorlunda. Om man kopplar om anslutningarna korrekt kommer naturligtvis serviceindikator och motorvärmarstyrning att fungera. Problemet är att det som sätter tid och datum i bilen är radions RDS eller GPS via stereons huvudenhet.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 109
    Medlem#
    1941

    Re: 9-3 stereo uppgraderingsfråga

    Är det alltså "bara" kontaktdonet & stift-kabel-konfigurationen som skiljer mellan original CD & Navigations enheterna? Är resten av komponenterna likadana, så som kabelstam, förstärkare, högtalare, m.m.? Om man nu t.ex. skulle jämföra ett CD-stereo Premium 150 & ett Navigation Premium 150. För är det så, då skulle man väl kunna byta kontaktdon som kopplas in rätt & sedan använda navigator-enheten?

  6. #6

    Re: 9-3 stereo uppgraderingsfråga

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Är det alltså "bara" kontaktdonet & stift-kabel-konfigurationen som skiljer mellan original CD & Navigations enheterna? Är resten av komponenterna likadana, så som kabelstam, förstärkare, högtalare, m.m.? Om man nu t.ex. skulle jämföra ett CD-stereo Premium 150 & ett Navigation Premium 150. För är det så, då skulle man väl kunna byta kontaktdon som kopplas in rätt & sedan använda navigator-enheten?
    Det är samma förstärkare och högtalare, men kabelstam till huvudenheten är olika och du behöver en GPS-antenn. Naturligtvis går det att bygga om; det är bara att jämföra elschema i WIS, klippa och koppla.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  7. #7
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042

    9-3 stereo uppgraderingsfråga

    Lyfter denna tråden lite!
    Kan man ta as3 basen (dvs inte den nyare bose lådan) och koppla denna med separat eftermarknadssteg till stereon?
    Eller kan man kanske slippa den överdrivna loudness funktionen om man uppgraderar till bose på "rätt vis" ?
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  8. #8
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042

    9-3 stereo uppgraderingsfråga

    Jag svarar på mina egna frågor:
    Bose högtalarna är "bolt on" uppgradering runtom (instrumentpanel, baklucka och dörrar)
    Detta låter faktiskt riktigt mycket bättre än 150w systemet. Detta gjorde jag samtidigt som jag monterade i bitumenmatta i dörrarna och det var ett klart lyft!
    Bose baslådan kopplas med fördel via eftermarknadssteg till 150w systemet med bose grejor, man har då ett "frankenbose" system som faktiskt presterar över vad fabriks bose gör!
    Man slipper alla konstiga ljudinställningar och annat trams, att man dessutom ställer delningsfrevkvens och volym på baslådan själv blir det liter mer som man vill ha det!
    Rekomenderas!

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

Liknande ämnen

  1. köpråd 9-3 sc/ss my08-
    Av mange39 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-02-13, 08:45
  2. 9-3 my08 -11 stereobyte
    Av mange39 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-01-03, 09:11
  3. MY08 9-3 byte orig stereo>nav: koppla bort antennsladden?
    Av turbo4ever i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-08-28, 22:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •