Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: 12000 milservice inte gjord

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    12

    12000 milservice inte gjord

    Hej,

    Har en saab 9-3 SS 2003 som gått 12k mil, köpte den för någon månad sedan.
    Enligt säljaren är bilen servad enligt servicebok, och jag frågade även om stora servicen var gjord - "ja, senaste servicen var den stora".
    Denna service var gjord 2011-12-01, - dags för liten service alltså.

    Tänkte titta upp lite vad som är gjort och ringer firman och får höra att den stora servicen för dom innebär oljebyte, oljefilter och luftfilter.

    Det som inte gjorts är alltså
    -Bränslefilter (byts inte, sitter i armatur på 2003 om jag förstått det rätt?)
    -Kupefilter (byts)
    -Bromsvätska (byts?)
    -Tändstift (byts? vid behov eller alltid?)
    -Kylarvätska (byts?)
    -Multirem (enligt verkstad så kontrolleras skick, och byts vid behov?)

    Ska såklart ringa säljaren (privatperson), men tänkte höra om det är något mer jag missat, och om listan ovanför stämmer?

    Har ni någon uppskattning på vad kompletterande service bör kosta och behövs då allt listat ovan göras?

    Mvh

  2. #2

    Re: 12000 milservice inte gjord

    Multiremen ska bytas vid 12000 mil
    Jag betalade 6000 för min 12000mila service men jag böt även spännrullen och några glödlampor.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 051
    Medlem#
    4097

    Re: 12000 milservice inte gjord

    På 9-5 är det numera inte SKA bytas utan bytes om dålig, man tittar så att spännrullen fungerar (fjädrar bra) och inte har passerat någon markering (utsträckt drivrem), sen tittar man på själva drivremmen så att den inte har några sprickor eller annat synligt dåligt.

    Men förr byttes den vid 12000 nu är det ändrat,
    kan nog vara lika på 9-3'an.
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    12

    Re: 12000 milservice inte gjord

    Tack för era svar.

    Någon som vet hur man ska lägga upp detta med damen som sålde bilen? Prutade rätt friskt, men det var pga. lackskada (fixas nu) och annat. Hon har nog bara gått på vad de på verkstaden säger och inte ljugit med uppsåt, men samtidigt har hon sagt att stora servicen är gjord och på den premissen köpte jag bilen.
    Jobbigt.

  5. #5
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: 12000 milservice inte gjord

    Citat Ursprungligen postat av Erpe
    Hej,

    Har en saab 9-3 SS 2003 som gått 12k mil, köpte den för någon månad sedan.
    Enligt säljaren är bilen servad enligt servicebok, och jag frågade även om stora servicen var gjord - "ja, senaste servicen var den stora".
    Denna service var gjord 2011-12-01, - dags för liten service alltså.

    Tänkte titta upp lite vad som är gjort och ringer firman och får höra att den stora servicen för dom innebär oljebyte, oljefilter och luftfilter.

    Det som inte gjorts är alltså
    -Bränslefilter (byts inte, sitter i armatur på 2003 om jag förstått det rätt?)
    -Kupefilter (byts) byts vid alla servicar?
    -Bromsvätska (byts?) byts vid behov inte efter intervall
    -Tändstift (byts? vid behov eller alltid?) ja, byts efter 3k mil eller 6k mil beroende på stift
    -Kylarvätska (byts?) Byts vid behov, inte efter intervall
    -Multirem (enligt verkstad så kontrolleras skick, och byts vid behov?)

    Ska såklart ringa säljaren (privatperson), men tänkte höra om det är något mer jag missat, och om listan ovanför stämmer?

    Har ni någon uppskattning på vad kompletterande service bör kosta och behövs då allt listat ovan göras?

    Mvh

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    97

    Re: 12000 milservice inte gjord

    Jag ska lämna in min aero på 12000 mils service, 9400 kr hos auktoriserad verkstad och 5600 kr hos den lokala mekonomen verksataden (som för övrigt är startad av två fd. Saab mekare).
    9-3 Aero Xwd Bsr Steg 1
    Innan:900 talladega -97, 95 aero -02, 9-3 2,0t Bio Vector Active -08 Maptun Steg1

  7. #7

    Re: 12000 milservice inte gjord

    Citat Ursprungligen postat av Erpe
    Tack för era svar.

    Någon som vet hur man ska lägga upp detta med damen som sålde bilen? Prutade rätt friskt, men det var pga. lackskada (fixas nu) och annat. Hon har nog bara gått på vad de på verkstaden säger och inte ljugit med uppsåt, men samtidigt har hon sagt att stora servicen är gjord och på den premissen köpte jag bilen.
    Jobbigt.
    Du har undersökningsplikt http://www.konsumentverket.se/bilar/Sal ... vatperson/. Ord står mot ord. Varför kollade du inte upp bilen före köpet? Eftersom det inte finns något dolt fel på bilen så tycker jag det är för mycket begärt att en privatsäljare ingående skall kunna tala om hur en stor service definieras.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    12

    Re: 12000 milservice inte gjord

    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    Citat Ursprungligen postat av Erpe
    Tack för era svar.

    Någon som vet hur man ska lägga upp detta med damen som sålde bilen? Prutade rätt friskt, men det var pga. lackskada (fixas nu) och annat. Hon har nog bara gått på vad de på verkstaden säger och inte ljugit med uppsåt, men samtidigt har hon sagt att stora servicen är gjord och på den premissen köpte jag bilen.
    Jobbigt.
    Du har undersökningsplikt http://www.konsumentverket.se/bilar/Sal ... vatperson/. Ord står mot ord. Varför kollade du inte upp bilen före köpet? Eftersom det inte finns något dolt fel på bilen så tycker jag det är för mycket begärt att en privatsäljare ingående skall kunna tala om hur en stor service definieras.
    Jag är medveten om undersökningsplikten, samtidigt så får det väl anses som undersökt om man tittar i serviceboken (stämplad), samt frågar om den stora servicen är gjord och får som svar att den stora servicen är gjord. Sedan stod det i annonsen "servad enligt servicebok".
    Jag får helt enkelt höra vad hon säger när jag ringer, jag är inte omöjlig så vi kan nog komma fram till någon lösning som blir bra för båda.

    Tack för alla svar, jag uppdaterar när jag pratat med säljaren.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    335

    Re: 12000 milservice inte gjord

    Bränslefiltret är som du skriver monterat i pumparmaturen och byts inte ut vid service.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    12

    Re: 12000 milservice inte gjord

    Ja med lite tur så fick jag ett i mitt tycke helt okej pris för stor service (3100:-) vilket innebär att jag inte orkar ta upp diskussionen med säljaren.

    Om det varit i den prisklass som firmorna här i sundsvall gav (4600-7000 beroende på tillägg) hade jag helt klart uppmanat säljaren att betala åtminstonde hälften (enligt köplagen).

Liknande ämnen

  1. Servicekostnad 12000 mil Saab 9-5 Sc -05
    Av Goforit i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2014-09-08, 09:43
  2. Liten uppdatering gjord
    Av bollman i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2011-04-03, 09:57
  3. vad är bakluckan gjord av?
    Av The Wall i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-08-06, 17:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •