Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Second adaption, 2 gånger? (Igen!)

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 249
    Medlem#
    6069

    Second adaption, 2 gånger? (Igen!)

    Fick haveri på soppapumpen igår, den var stendöd när jag skulle starta vid dotterns fritids.
    Jag hade en reservpump med okänd historik i garaget, så jag bytte till den och bilen startade snällt igen.
    Väl hemma så tänkte jag att det kanske är bäst att nolla adaptionen så jag drog säkring 17 en stund och sen blev det en liten tur. Fick ett Amul, runt 1100 precis som innan haveriet, och en stund senare "Second adaption". Sen åkte Amul ner på noll igen.
    Skumt tänkte jag men då var jag nästan hemma så det blev ingen mer körning.

    Idag på väg till jobbet så blev det second adaption igen och sedan ca 1100 Amul...
    Kanske borde ha ryckt minuspolen en stund i stället?

    Ca85 beter sig lite konstigt tycker jag, vid jämn fart, 90 km/h, så kan den ligga å fladdra mellan kanske 81-83% för ett sedan ligga fast på 85%(850) en bra stund.

    Några ideer?
    Bilen är en 9-5 Aero -05 med biopower st1 och 875-spridare
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  2. #2
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 052
    Medlem#
    3471

    Second adaption, 2 gånger?

    Vet att min bil kunnat köra en second adaption och även visa refuel + el - nån liter för att bilen stått i nån lutning el likn det triggar en (bränsle) adaption. När bilen kört second adaption så blir amul 0 det tar en stund/sträcka innan den visar ett värde igen.

    Ang pumpen du satte i har den tillräcklig kapacitet? Vems är mjukvaran om man får fråga, då jag inte sett ett steg 1 med 875 spridare. Nyfiken

    Edit: ang ca85 den brukar vandra lite under körning då det är en "kortvarig adaption" för att sedan ligga på 850 igen. Fast jag är ingen expert så det kommer nog förklaras mer i detalj av nån mer insatt.

    //B
    TapaTalk
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    616

    Re: Second adaption, 2 gånger?

    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear
    Vet att min bil kunnat köra en second adaption och även visa refuel + el - nån liter för att bilen stått i nån lutning el likn det triggar en (bränsle) adaption. När bilen kört second adaption så blir amul 0 det tar en stund/sträcka innan den visar ett värde igen.

    Ang pumpen du satte i har den tillräcklig kapacitet? Vems är mjukvaran om man får fråga, då jag inte sett ett steg 1 med 875 spridare. Nyfiken

    Edit: ang ca85 den brukar vandra lite under körning då det är en "kortvarig adaption" för att sedan ligga på 850 igen. Fast jag är ingen expert så det kommer nog förklaras mer i detalj av nån mer insatt.

    //B
    TapaTalk
    Har precis dom mr_sunbear i min 9-5 aero 05 med steg3. Jag har även sätt att sid kan bli helt svart nån sek och sedan visa foreced adapt.

    Mathias
    Saab 9-5 Aero SC (såld)
    http://www.garaget.org/?car=11550 (såld)

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 249
    Medlem#
    6069

    Re: Second adaption, 2 gånger?

    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear
    Vet att min bil kunnat köra en second adaption och även visa refuel + el - nån liter för att bilen stått i nån lutning el likn det triggar en (bränsle) adaption. När bilen kört second adaption så blir amul 0 det tar en stund/sträcka innan den visar ett värde igen.

    Ang pumpen du satte i har den tillräcklig kapacitet? Vems är mjukvaran om man får fråga, då jag inte sett ett steg 1 med 875 spridare. Nyfiken

    Edit: ang ca85 den brukar vandra lite under körning då det är en "kortvarig adaption" för att sedan ligga på 850 igen. Fast jag är ingen expert så det kommer nog förklaras mer i detalj av nån mer insatt.

    //B
    TapaTalk
    Jag har ingen aning om kapaciteten på reservpumpen, men armaturen såg misstänkt icke-orginal ut. Hade tänkt sätta en ny pump i den men det hann jag ju inte ...

    Programmet är gjort av Mackan

    För hög Amul har jag haft ett tag, utan att få helt ordning på det, det blev "värre" efter LMM-byte(till en helt ny). Det låg oftast 300-600 innnan LMM-bytet. Jag har en nyare LMM-slang/bälg på G för att utesluta den.

    Det konstiga jag undrar över är två st second adaption efter varandra, utan forced mellan dessa.
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  5. #5
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 960
    Medlem#
    6220

    Re: Second adaption, 2 gånger?

    Hur mkt bensin hade du i tanken när du åkte till jobbet?
    Stod bilen i ner lr uppförsbacke över natten?

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 249
    Medlem#
    6069

    Re: Second adaption, 2 gånger?

    Ca halv tank, bakhjulen lite lägre än framhjulen, om det är en uppförs- eller nedförsbacke låter jag vara osagt ...
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  7. #7
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 960
    Medlem#
    6220

    Re: Second adaption, 2 gånger?

    Ja har fått upp refueled och adaption några gånger på förra bilen utan att ja tankat men då har det varit ganska lite i tanken och sen är det inte helt plant där bilen står.

    Har för mig det är 10L innan adaptionen går i gång.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  8. #8
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 227
    Medlem#
    3186

    Second adaption, 2 gånger?

    Låter inte som några jättebekymmer, adaptionen jobbar på kontinuerligt och e85 ställs in så fort den inte jättexakta tankmätaren diffar med 10l
    ///Mackanized
    Tillbaka

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 249
    Medlem#
    6069

    Re: Second adaption, 2 gånger? (Igen!)

    Tankade idag, åkte en bit, "Refuled" dök upp, en stund senare "Second adaption"
    När jag skulle hem nån timme senare, mycket riktigt, "Second adaption" igen ...
    Undrar om det kan ha att göra med luftläck och/eller bränslebekymmer...
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

Liknande ämnen

  1. multirem har gått av två gånger
    Av jonaslarsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-08-15, 16:10
  2. Fullt laddtryck 4 av 5 gånger.
    Av sukke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-04-08, 19:05
  3. CE lampan blikar 7 gånger
    Av tuvor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-12-19, 09:16
  4. CE Lampan blinkar 6 gånger
    Av SuperFaCeR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-10-25, 15:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •