Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Gick inte att växla OG9-3 -99

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    87

    Gick inte att växla OG9-3 -99

    Hej!

    Var ute på en åktur med min "nya" Saab 9-3 2.0T SE -99 när det helt plötsligt inte gick att växla utan att det blev missljud när man tvingade i växeln. Stannade vid vägkanten och ringde efter bogsering hem, men provade en gång till och då helt plötsligt fungerade det helt normalt igen och jag kunde köra hem utan problem.

    Jag kan ingenting om sånt här, men vad kan det vara? Något jag skulle kunna fixa själv kanske, har Haynes.

    Mvh O.
    Saab 9-3 Vector 2.0t BioPower -09

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    149

    Gick inte att växla

    Kanske tappa ur oljan och se om det är några metallflisor eller så från lådan?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    87

    Re: Gick inte att växla

    Citat Ursprungligen postat av jompao
    Kanske tappa ur oljan och se om det är några metallflisor eller så från lådan?
    Och för en utan kunskaper, vad innebär metallflisor i lådan? Kunde det vara någon flisa som låg dåligt till och jävlades eller är det ett tecken på att lådan helt enkelt är slut?
    Saab 9-3 Vector 2.0t BioPower -09

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Gbg, Norge
    Inlägg
    225

    Re: Gick inte att växla

    Citat Ursprungligen postat av ooskr
    Citat Ursprungligen postat av jompao
    Kanske tappa ur oljan och se om det är några metallflisor eller så från lådan?
    Och för en utan kunskaper, vad innebär metallflisor i lådan? Kunde det vara någon flisa som låg dåligt till och jävlades eller är det ett tecken på att lådan helt enkelt är slut?
    För en utan (speciella) kunskaper kan du göra som alla andra....
    -Kör vidare i väntan på bättre symtom.
    -Om man skall kolla metall fliser i vxl lådan så behöver man iaf kunskap när man skall fylla olja igen.
    Everyday I´m forced to add another name to the list off people who piss me off/Calvin

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    87

    Går ej växla

    Godkväll!

    Jag har en 9-3 2.0T -99

    Nu när jag skulle iväg när jag startade bilen så hoppade bilen bakåt, trots att jag hade kopplingen nere. Provade igen. Samma sak. Tog ur backväxeln och bilen stod stilla, men fick inte i en enda växel. Däremot började bilen driva framåt när det tog stopp. Kopplingspedalen känns något lättare att trycka ner än vanligt, men det kan vara inbillning.

    Har haft lite svårt att få i växlar nu under några månader, men oftast inga missljud när jag tagit i lite hårdare. Kopplingen har inte slirat alls, utan kunde trycka plattan i mattan och flyga iväg ;-)

    Så vad kan det vara för fel?
    Saab 9-3 Vector 2.0t BioPower -09

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Troligen läckage någonstans i hydraliken till kopplingen. Huvudcylinder eller slavcylinder gissar jag. Enligt min Haynes använder kopplingen hydralvätska som kommer från bromsvätskebehållaren. Kolla om nivån sjunker där. Att pedalen går lättare tyder på att det är läck.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    87
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Troligen läckage någonstans i hydraliken till kopplingen. Huvudcylinder eller slavcylinder gissar jag. Enligt min Haynes använder kopplingen hydralvätska som kommer från bromsvätskebehållaren. Kolla om nivån sjunker där. Att pedalen går lättare tyder på att det är läck.
    Tackar, har plockat in min Haynes så ska kolla in det där och se om jag kan felsöka mer!

    Tvingade dock i backen, lite missljud... Men nu går det att växla "som vanligt", dvs. den hugger tag i växlarna och lite småsvårt att få i. Men det är nog fortfarande huvud- eller slavcylindern som kan vara problemet?
    Saab 9-3 Vector 2.0t BioPower -09

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Jag hade för länge sen en 9000 av 1989 års modell. De hade något typfel på huvudcylindern som lade av när bilen var lite drygt ett år. Det tog lite tid innan de fick hem reservdelar så med lite träning lärde jag mig köra utan koppling. Det jobbigaste är vid rödljusen. Stäng av motorn, lägg ettan, starta motorn när det är dags att köra. Lätta på gasen lagom mycket så växeln lätt går att få ur och anpassa motorvarvet så att nästa växel går i utan missljud. Med lite träning går det riktigt bra.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    87
    Nivån i bromsvätskebehållaren såg inte ut att ha minskat något. Med tanke på att det har varit svårt att växla ett litet tag nu, bör ju nivån vara bra låg, men den var uppe i toppen.

    Sitter och läser i Haynes, kan en luftning av kopplingen vara vettigt att försöka sig på?
    Saab 9-3 Vector 2.0t BioPower -09

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av ooskr Visa inlägg
    Nivån i bromsvätskebehållaren såg inte ut att ha minskat något. Med tanke på att det har varit svårt att växla ett litet tag nu, bör ju nivån vara bra låg, men den var uppe i toppen.

    Sitter och läser i Haynes, kan en luftning av kopplingen vara vettigt att försöka sig på?
    Nivån behöver inte vara låg bara för att det är problem att växla.
    Antingen är det hydrauliken, om pedalen är slapp, annars kan det vara nåt med lamellen (trasig fjäder) eller tryckplattan.
    Testa du att lufta till att börja med.
    Signaturlös

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    87

    Lufta koppling 9-3

    Godkväll!

    Har tidigare haft problem med att det varit lite småsvårt att lägga i växlar, men med lite extra kraft så har det gått utan större problem. Detta har kommit i och gått under ett års tid ungefär. Nu går det dock inte längre att få i en växel utan att ta i väldigt hårt, och då börjar bilen driva framåt redan innan jag fått i växeln. Ska väl tillägga att jag trycker ner kopplingen ;-)

    Är bilen avstängd kan jag lägga i växlarna utan problem. Kopplingspedalen känns inte annorlunda.

    Jag har hört allt möjligt från folk som kan det här med bilar lite bättre än mig. Den ena säger tryckplattan, en annan säger läckage och en tredje säger att det kan vara knas med länkaget.

    Dum som jag var så tänkte jag att jag kan väl plocka loss lådan själv och kolla slavcylindern, då jag inte såg någon läcka vid huvudcylindern eller längs någon slang eller rör. Det var för mycket jobb, så jag gav upp efter 8 timmar av motgångar. Jag skulle börjat med att lufta, men nu måste jag göra det oavsett då jag plocka loss anslutningen vid växellådan.

    För att lufta, kan jag helt enkelt skruva upp luftningsnippeln vid lådan, trycka ner kopplingen och stänga nippeln igen, och upprepa detta tills det inte kommer någon luft längre? Med tanke på att slavcylindern sitter oåtkomlig i lådan, så är det en liten bit kvar där inne som inte blir luftat då eller? Håller givetvis koll på bromsvätskan under tiden.

    När jag luftat, vad bör jag kolla på då? Ekonomin tillåter mig inte att lämna iväg bilen till verkstad i dagsläget.
    Saab 9-3 Vector 2.0t BioPower -09

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    om pedalen känns helt normal så kan du utesluta fel på hydrauliken iallafall. Troligast är då att det rostat på ingående axel i lådan där lamellen sitter och då går den tungt och släpar i endera tryckplatta eller svänghjul och då får man svagt dragläge och det skorrar och blir svårt att växla.

    Att lufta på normalt sätt med tomt system brukar vara svårt, man får trycksätta behållaren och trycka ner vätska istället.

Liknande ämnen

  1. Går inte att växla fort i 9-5an
    Av ae86_driver i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-07-02, 11:54
  2. Går inte att växla fort längre 9-5a.
    Av ae86_driver i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-09, 20:13
  3. Kunde inte växla ner....GOD JUL
    Av Skånesaab i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-12-30, 12:36
  4. Automatlåda som inte vill växla
    Av peppz i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-11-07, 01:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •