Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Ska jag sälja eller inte...

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    37

    Ska jag sälja eller inte...

    Hej, har en Saab 9-3 1.8t som gått 8000mil, den börjar nu få lite småbubblor på bakskärmen (rost) men inget man ser om man inte är noggrann, har ett lån på 50 000:- kvar på bilen och var in på Björkmans skadecenter och skulle höra vad dem skulle ta för att slipa och lacka om en bakskärm, 10 000 - 15 000 fick jag till svar, frågan är om man ska titta efter ny bil innan det verkligen blir rost, dem flesta firmorna löser av hela lånet på bilen då den är värd 50-55tkr, vad tycker ni?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    306

    Re: Ska jag sälja eller inte...

    Vad vill du uppnå med en försäljning?
    Om du värdesätter en perfekt lack och har råd att ha en nyare o dyrare bil så är det väl bara o göra det om det känns värt det.
    Eller tänker du en annan beg i samma prisnivå? Har du haft bilen en tid och vet att den är i bra skick i övrigt skulle jag nog ur ekonomiskt perspektiv behålla den och låta rosten komma lite mer o fixa senare alternativ finna billigare lackerare.
    Har du tänkt sälja bilen o sen inte ha ngn alls är det ju det mest ekonomiska såklart
    //Sid
    [95 SC Vector -10 Hirsch]

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    37

    Re: Ska jag sälja eller inte...

    Tanken var ju mest att jag haft bilen ca 2 år, just nu har jag inte förlorat så mkt om dem löser lånet, så tanken var som sagt att kanske köpa en bil runt 70-80 tusen med likvärdiga låga mil, hittade en s40 -05 6900mil 2.4 för 80 000:-

  4. #4

    Re: Ska jag sälja eller inte...

    Byta SAAB mot Volvo, nu går skam på torra land.
    Signaturlös

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Sävsjö
    Inlägg
    371

    Re: Ska jag sälja eller inte...

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Byta SAAB mot Volvo, nu går skam på torra land.
    Saab 9-5 Turbo 4 BioPower 2011
    Saab 9-3 2.0t Hirsch -06 Sommarbilen

  6. #6

    Re: Ska jag sälja eller inte...

    Behåll Saaben och fixa rosten nu. Det blir inte billigare att rostlaga nästa år.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    149

    Ska jag sälja eller inte...

    Låter sjukt dyrt!

  8. #8
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 024
    Medlem#
    3471

    Ska jag sälja eller inte...

    Citat Ursprungligen postat av Vassle
    Björkmans skadecenter och skulle höra vad dem skulle ta för att slipa och lacka om en bakskärm, 10 000 - 15 000 fick jag till svar,
    Sk--t snack kostar inga 10000 att lacka om en bakskärm. Har nyss lackat om en dörr, hela båda bakskärmar, stötfångare med spoiler på min 9-5 kostade drygt 8000 med kvitto hos en firma i Västerås. Förvisso demonterade jag stötfångare mm. Är bilen i bra skick och du trivs med den ja då hade jag lackat om de delar som fått antydan till rost.



    //B
    TapaTalk
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    238

    Re: Ska jag sälja eller inte...

    Har problem med min 9-3 att den börjat rosta bak på hundbenen, båda sidor under den sista lilla biten av sidolisten.
    Om det är där din också börjat rosta så måste det göras väldigt grundligt.
    jag har haft inne min på rostlagning, tyvärr så kommer det tillbaka.
    Problemet är att där är det dubbel plåt och har det då börjat rosta på insidan så hjälper det bara tillfälligt att rostlaga på utsidan.
    Annars får man försöka komma åt insidan, alternativt slipa ur och tennspackla eller liknande.
    Då blir det lite mer jobb.

    Bästa är alltid att hitta någon som är riktigt duktig och kan göra åtminstone grundjobbet hemma i garaget för en tusenlapp eller så.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Älvsbyn
    Inlägg
    172

    Re: Ska jag sälja eller inte...

    Den nyare karossen har ju betydligt bättre rostskydd.

    Slipa bort rosten som är och pensla dit roststopp, låt torka ett dygn och fyll i med lackstift så har du åtgärdat problemet för tillfället tillräckligt bra och för en billig peng.

    Är det bara ytrost så bör det inte vara någon fara, men jag skulle aldrig lämna in till en lackerare att lacka en rostig yta utan att svetsa dit ny plåt då det tyvärr oftast kommer tillbaka rost.

    Roststopp verkar däremot fungera betydligt bättre än vanlig rostfärg som torkar på 10 minuter.

Liknande ämnen

  1. Sälja till firma eller sälja privat, gäller en corvette
    Av the_Mattsson i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-03-16, 21:25
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-06-11, 22:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •