Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Bränslesystem med fuelcell OG9-3

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rosenfors
    Inlägg
    487

    Bränslesystem med fuelcell OG9-3

    Tja gubbar o gummor
    Jag har lite planer på att bygga om mitt bränslesystem till Aeron när kapital och tid finns men har en liten fråga eller två :P

    Tanken är att häkta bort original bränsletank, lägga igen reservhjulsbaljan och sätta en 45L fuelcell från Summit i bagaget tillsammans med en catchtank, Nuke filter och en Bosch 044 pump.
    Nu till frågorna
    Fråga nr 1: Kan man använda sig av originalslangarna som sitter fram till armaturen och skarva sig in på dessa eller måste jag dra om all slang i bilen?

    Fråga nr 2: Eftersom jag vill ha en 1.5l catchtank, är jag tvungen att ha en pump med filter efter den åxå? samma flöde på pumparna. 270l/h @3bar

    Fråga nr 3: hur koppla el till 2 pumpar isåfall?

    Råd eftersökes detta är ett lite senare projekt så inget brådskande

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Bränslesystem OG9-3

    den första frågan är varför fuelcell? Ska du tävla med den? Bilprovningen brukar inte gilla sådana heller så du lär nog fundera över behovet en eller två ggr inann du går vidare.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rosenfors
    Inlägg
    487

    Re: Bränslesystem OG9-3

    nej ska inte tävla nåt med bilen utom möjligtvis på våra träffar.
    varför en fuelcell? mycket simplare system att byta ex pump där du får antingen skära sönder under soffan eller hissa ner originaltanken för att byta.
    sparar lite vikt och det är som sagt ett projekt.

    besiktningen här har iaf inte sett något negativt i min idé. Har redan varit i kontakt med dom om det.

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Bränslesystem OG9-3

    alla gör som dom vill men det låter aningen omständigt enbart för att slippa jobbet med pumpbyten? Det finns ju kraftiga pumpar som passar på originalplats och som förmodligen håller ett tag och ledigt räcker för dina behov.

  5. #5
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: Bränslesystem OG9-3

    Att bygga ett helt bränslesystem för att göra det enklare att byta pump var femte år verkar rätt lustigt, men alla gör som de vill.

    Att byta bränslepump är inte så farligt som vissa kanske säger, inte enligt mig i alla fall.
    Att ta ner tanken är väl rätt sätt egentligen, men jag ser ingenting negativt med att klippa upp golvet.
    Gör det så snyggt som möjligt för att det ska kännas bra efteråt och rostskydda kanterna som blir.
    Blir det fult som få så gör det inget eftersom det ändå inte syns, om du inte åker runt utan baksäte.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rosenfors
    Inlägg
    487

    Re: Bränslesystem OG9-3

    jo visst finns det de men vem fasen vill va som alla andra?
    omständig för att slippa vara omständig?!
    Men åter till mina frågor nu om ni är vänliga

  7. #7
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: Bränslesystem OG9-3

    Citat Ursprungligen postat av Tchn226
    Men åter till mina frågor nu om ni är vänliga
    En sak till bara.
    Omständligt för att slippa normalt underhåll kallar jag det.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rosenfors
    Inlägg
    487

    Re: Bränslesystem OG9-3

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Att bygga ett helt bränslesystem för att göra det enklare att byta pump var femte år verkar rätt lustigt, men alla gör som de vill.

    Att byta bränslepump är inte så farligt som vissa kanske säger, inte enligt mig i alla fall.
    Att ta ner tanken är väl rätt sätt egentligen, men jag ser ingenting negativt med att klippa upp golvet.
    Gör det så snyggt som möjligt för att det ska kännas bra efteråt och rostskydda kanterna som blir.
    Blir det fult som få så gör det inget eftersom det ändå inte syns, om du inte åker runt utan baksäte.
    Tjaa jag var tvungen att klippa i min gröna o rostskydda men jag vill helt enkelt inte skära sönder min Aero för det. eftersom jag får en ny 45l tank för 1840kr, förfilter för 1250, pump för 800kr, filter för 1150kr så är vi uppe i ungefär samma kostnad som en högflödes armatur med 255l/h pump från Maptun.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rosenfors
    Inlägg
    487

    Re: Bränslesystem OG9-3

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Citat Ursprungligen postat av Tchn226
    Men åter till mina frågor nu om ni är vänliga
    En sak till bara.
    Omständligt för att slippa normalt underhåll kallar jag det.
    Tack Travis

  10. #10
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: Bränslesystem OG9-3

    Citat Ursprungligen postat av Tchn226
    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Att bygga ett helt bränslesystem för att göra det enklare att byta pump var femte år verkar rätt lustigt, men alla gör som de vill.

    Att byta bränslepump är inte så farligt som vissa kanske säger, inte enligt mig i alla fall.
    Att ta ner tanken är väl rätt sätt egentligen, men jag ser ingenting negativt med att klippa upp golvet.
    Gör det så snyggt som möjligt för att det ska kännas bra efteråt och rostskydda kanterna som blir.
    Blir det fult som få så gör det inget eftersom det ändå inte syns, om du inte åker runt utan baksäte.
    Tjaa jag var tvungen att klippa i min gröna o rostskydda men jag vill helt enkelt inte skära sönder min Aero för det. eftersom jag får en ny 45l tank för 1840kr, förfilter för 1250, pump för 800kr, filter för 1150kr så är vi uppe i ungefär samma kostnad som en högflödes armatur med 255l/h pump från Maptun.
    Du får säga till om du vill att jag ska hålla käft, men varför köpa med armatur?
    Du kan få en Henko-pump 695 kr eller Walbro för 1 195.
    Armaturen byter man normalt sett inte om det inte är något fel på den.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  11. #11
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Bränslesystem OG9-3

    Citat Ursprungligen postat av Tchn226
    Tjaa jag var tvungen att klippa i min gröna o rostskydda men jag vill helt enkelt inte skära sönder min Aero för det. eftersom jag får en ny 45l tank för 1840kr, förfilter för 1250, pump för 800kr, filter för 1150kr så är vi uppe i ungefär samma kostnad som en högflödes armatur med 255l/h pump från Maptun.
    Du får en Henko 275 för typ 700:- och den passar med minimal modifiering i original armaturen.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rosenfors
    Inlägg
    487

    Re: Bränslesystem OG9-3

    jo ja vet att man för en henko eller wahlbro för dom prisera.. du får en Bosch 044 för 749kr men dom är för att användas utanför tanken, vilket jag är ute efter. juh enklare att byta om nåt blir fel desto bättre enligt mig

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Citat Ursprungligen postat av Tchn226
    Tjaa jag var tvungen att klippa i min gröna o rostskydda men jag vill helt enkelt inte skära sönder min Aero för det. eftersom jag får en ny 45l tank för 1840kr, förfilter för 1250, pump för 800kr, filter för 1150kr så är vi uppe i ungefär samma kostnad som en högflödes armatur med 255l/h pump från Maptun.
    Du får en Henko 275 för typ 700:- och den passar med minimal modifiering i original armaturen.
    Jo jag vet, har en wahlbro 255 i den gröna.

  13. #13
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Bränslesystem OG9-3

    Visst det är mkt enklare att byta en pump som t.ex 044an.
    Men jobbet för att få allt på plats och lira plus dom extra slantarna det kostar, och sen att besiktningen inte gillar fuelcell's kanske blir att du måste plocka bort allt för att få bilen genom besiktningen varje år.

    Men som sagt det är ju helt upp till dig hur du vill göra, du kanske gillar att skruva i onödan på bilen.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  14. #14
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: Bränslesystem OG9-3

    Som svar på en av frågorna du faktiskt har så kan jag säga att det går att skarva på originalslangarna, men om jag ändå var i farten med ett projekt av din magnitud så hade jag nog dragit nya slangar.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rosenfors
    Inlägg
    487

    Re: Bränslesystem OG9-3

    Förlåt men jösses va negativa alla var på denna idén..
    Oxygene: Ja jag gillar att skruva i onödan då! men om du läser lite längre upp så har jag redan diskuterat detta med besiktningen och ingen av dom som jobbar där har nåt negativt att säga om det, så varför skulle jag plocka ur det för varje besiktning?

    Travis: tackar! jo det vore smartast isåfall.

  16. #16
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Bränslesystem OG9-3

    Hej!

    Nu skrev ja ju inte att du måste utan kanske.

    Men lycka till med projektet

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  17. #17
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Bränslesystem OG9-3

    Citat Ursprungligen postat av Tchn226
    Förlåt men jösses va negativa alla var på denna idén..
    Jag tror inte folk menar att vara negativa, men tyvärr är det kanske lite svårt att få fram rätt samtalston när det är textbaserat.
    Jag personligen försöker bara ge dig min åsikt och vad jag tycker och tänker. Se det som konstruktiv kritik.
    Det är din bil och du gör givetvis precis som du vill. Jag delger bara min åsikt, sen är det upp till dig om du lyssnar på den eller inte.
    Även om jag fortfarande inte riktigt förstår vitsen med det du vill göra, så kommer jag givetvis att bistå med tips och idéer om du nu väljer att göra det.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rosenfors
    Inlägg
    487

    Re: Bränslesystem OG9-3

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Citat Ursprungligen postat av Tchn226
    Förlåt men jösses va negativa alla var på denna idén..
    Jag tror inte folk menar att vara negativa, men tyvärr är det kanske lite svårt att få fram rätt samtalston när det är textbaserat.
    Jag personligen försöker bara ge dig min åsikt och vad jag tycker och tänker. Se det som konstruktiv kritik.
    Det är din bil och du gör givetvis precis som du vill. Jag delger bara min åsikt, sen är det upp till dig om du lyssnar på den eller inte.
    Även om jag fortfarande inte riktigt förstår vitsen med det du vill göra, så kommer jag givetvis att bistå med tips och idéer om du nu väljer att göra det.
    Jag ser tyvärr inte det som konstruktiv kritik när man föreslår att skippa idén och köra med originaltank + armatur när jag redan förklarat att jag fått klartecken från bilprovningen att det är ok med fuelcell istället för originaltanken.
    men jag förstår er, varför krångla till det och göra eget system när original + högprestanda pump och filter klarar 500+hk tjaa ganska simpelt, vill inte vara som alla andra helt enkelt

  19. #19
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Bränslesystem OG9-3

    varför inte göra det liite enklare då och ha en större catchtank nånstans som du matar med originalarmaturen och sen har den pump du vill ha på valfritt ställe? Sätter du dit en ny pump av originaltyp och kör den trycklöst över catchtanken så ska det nog mycket till innan den lägger av..........

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rosenfors
    Inlägg
    487

    Re: Bränslesystem OG9-3

    ... ja lägger ner den här tråden nu... Travis du får gärna radera eller låsa den. jag fortsätter min plan på egen hand. Tack!

Liknande ämnen

  1. Hur mkt effekt med org bränslesystem?
    Av tomfor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-02-02, 17:36
  2. uppgradera bränslesystem og 900 T8?!
    Av Hedley i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-08-31, 10:31
  3. Fuelcell?
    Av burken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-10-07, 00:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •