Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Denso nav delvis låst när man kör

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    196

    Denso nav delvis låst när man kör

    Jag har en Denso navigator i min 9-5, och något som irriterar mig någe fruktansvärt är att så fort bilen rullar är det väldigt begränsat vad man kan göra, bl.a. så går det inte att knappa in en ny adress.
    Okej, säkerheten... Men det händer faktiskt att det sitter någon i passagerarsätet som kan knappa. Men nu måste man stanna (åka av motorvägen om man är där) och knappa på nytt.

    Är detta en inställning jag har missat, eller är det bara så?
    Går det att komma runt?

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512

    Sv: Denso nav delvis låst när man kör

    Har inte lyckats komma runt detta,har frågat runt om samma sak som visserligen var några år sedan. Kanske har nån hittat ett kryphål nu...

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
    Akta skinnet!

  3. #3

    Re: Denso nav delvis låst när man kör

    Hva med å koble fra signalet fra ESP?
    Kontakt "C" pinne 13 bakpå Denso'n.
    * På eget ansvar! *

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129

    Re: Denso nav delvis låst när man kör

    Nja, så kan man inte göra. Om navin inte känner av hastighetssignalen från bilen så fungerar inte navigationen. Vad man däremot _kan_ göra är att man sätter en strömbrytare på hastighetessignalen. Det tar ett par minuter innan navin känner av att den tappat signalen och på den tiden kan man hinna knappa en ny destination och sen "slå på" signalen igen.

    Annars kan man ju programmera in "snabbknappar" till sånt som man kan vilja navigera snabbt till. Alla sparade platser samt alla upplagda snabbval (typ mack, parkering osv) kan man navigera till även om bilen rullar.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    196

    Re: Denso nav delvis låst när man kör

    Ja, jag har haft funderingar på det där med signalen, men misstänkte att navin inte vill då.
    Och visst, snabbknapparna fungerar ju, och det är ju så jag har gjort, t.ex. på semestern i somras, man lägger in alla destinationer i förväg.
    Så oftast är det ju inget jätteproblem, men ibland är det irriterande!

    Jag har faktiskt inte varit med om någon annan som gör så här, man får en varningstext i början, men sen är det bara att knappa på!
    Okej, min erfarenhet är väl inte så stor, men på de jag använt tidigare i alla fall.

  6. #6

    Re: Denso nav delvis låst när man kör

    Citat Ursprungligen postat av Ralle76
    Jag har faktiskt inte varit med om någon annan som gör så här, man får en varningstext i början, men sen är det bara att knappa på!
    Det är olika beroende på marknad. Den Pioneer-navigator jag har i min bil visar bara en varningstext men motsvarande modell i USA är spärrad när bilen körs. Man måste t.o.m. dra åt handbromsen för att släppa spärren! För just den enheten finns det ett "hack" där man jordar ett oanvänt och, för användaren, odokumenterat stift i ett av kontaktdonen.

    Det kan vara GM som ville att det ska vara samma Denso-enhet på alla marknader (och då blir det lagen i USA som styr).
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

Liknande ämnen

  1. Delvis osynkad 6 vx låda, normalt?
    Av Saab.nr.5 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2011-04-27, 20:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •