Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Någon som har bra koll på semesterlagen?

  1. #1
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Unhappy Någon som har bra koll på semesterlagen?

    Så här är det.
    Varannat år jobbar jag julhelgen och varannat nyårshelgen.
    Efter några år med detta så har jag verkligen tröttnat på att antingen få fira jul med min familj eller fira nyår. Därför sökte jag ledigt redan i januari i år för att få ledigt under julhelgen. Detta för att personalplaneraren skulle ha god tid på sig att ordna någon ersättare.

    Då jag inte fått något svar i juli så skickade jag ett mail till personalplaneraren som svarade med att jag inte är den enda som sökt ledigt för julhelgen.
    Att alla andra sökt lika tidigt som jag har jag svårt att tro, och det torde väl vara den som söker först som får sin ledighet beviljad först?

    Det jag vill ha hjälp med av er som är kunniga inom området är svar på om företaget har rätt att neka semester som är sökt nästan ett år i förväg?
    Jag tycker inte att man ska behöva planera sitt liv längre än ett år i förväg.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  2. #2
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: Någon som har bra koll på semesterlagen?

    Jag läste följande:

    Senast två månader före semestern har du rätt att få ett definitivt besked om vilka veckor du har semester. När semestern är beviljad och utlagd kan arbetsgivaren inte dra in eller ändra den.
    Men vad händer om man inte får ett besked senast två månader före?
    Semestern beviljas automatisk? Semestern avslås automatisk? Ingenting?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    435

    Re: Någon som har bra koll på semesterlagen?

    Citat Ursprungligen postat av Travis

    Men vad händer om man inte får ett besked senast två månader före?
    Semestern beviljas automatisk? Semestern avslås automatisk? Ingenting?
    Ingenting...
    Hur länge kan arbetsgivaren vänta med att ge besked om semestern?

    Svar: Enligt lagen bör arbetsgivaren lämna besked om beviljad semester två månader innan den påbörjas. Men lagen är inte tvingande och arbetsgivaren kan ”vid behov” vänta till senare. I praktiken innebär det att arbetsgivaren kan vänta in i det sista med besked. Två månader innan hör dock till god ton och bör ses som en bra riktlinje.
    Källa: http://www.dagensarbete.se/home/da/cont ... 6488074640

    Det enda semester som du har rätt till är 4 veckor sammanhängande någon gång mellan första juni och sista augusti. För all annan semester så är du hänvisad till din arbetsgivares goda vilja.

  4. #4
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Någon som har bra koll på semesterlagen?

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Det jag vill ha hjälp med av er som är kunniga inom området är svar på om företaget har rätt att neka semester som är sökt nästan ett år i förväg?
    Jag tycker inte att man ska behöva planera sitt liv längre än ett år i förväg.
    En arbetsgivare har alltid rätt att neka semester.
    Du kan kräva 4 veckors sammanhängande semester under sommaren men i övrigt är det upp till arbetsgivaren att godkänna eller neka semesteransökningar.
    Dock tycker man ju att när du ansökt så långt i förväg så har du verkligen gett arbetsgivaren möjlighet att lösa det, så lite tillmötesgående borde han kunna vara. Men som sagt, rent juridiskt kan du tyvärr inte kräva något.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  5. #5
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: Någon som har bra koll på semesterlagen?

    Bah, det var som jag trodde då, det är kört.

    Tack så mycket för hjälpen!
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: Någon som har bra koll på semesterlagen?

    Man ska väl ha möjlighet att ta ut den 5e semesterveckan också så arbetsgivaren kan inte neka totalt till att du tar ut den.

    Däremot så kan han neka att du tar ut den under nyårshelgen.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  7. #7
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: Någon som har bra koll på semesterlagen?

    Tja, som jag tolkar det så kan arbetsgivaren neka dig att ta ut den där sista semesterveckan hur länge som helst, även om de flesta arbetsgivare inte är lika omöjliga som andra.

    Tilläggas kan att det inte var några som helst problem för högsta chefens styvson att få ledigt förra nyårshelgen.
    Om det berodde på att vi hade mer personal då (vilket vi inte hade) eller på några andra omständigheter låter jag vara osagt.

    Jag fick i alla fall ett svar från personalplaneraren att det inte längre är hon som har hand om ledighetsansökningar, utan en annan chef som kategoriskt vägrar att svara på mail.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Någon som har bra koll på semesterlagen?

    Av min förra arbetsgivare lärde jag mig att aldrig få svar ang semester oavsett vilken tid på året det gällde.

    I ditt fall skulle jag göra en fuling och skicka ett mail i stil med:
    "Eftersom det gått x månader sedan jag ansökte och det inte kommer något nej så tolkar jag det som att den sökta semestern är beviljad"
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  9. #9
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: Någon som har bra koll på semesterlagen?

    Frågan är vad jag har att vinna på att skicka ett sådant mail. Får jag inget svar på det så är semestern inte beviljad och jag måste jobba.
    Det lär även reta upp den som får det, vilket knappast lär vara till min fördel.
    Men man blir faktiskt rätt sugen på att göra det ändå

    Jag är inte med i något fackförbund, men de kan väl knappst hjälpa till i frågan oavsett, då arbetsgivaren inte bryter mot några regler?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    1 383
    Medlem#
    6410

    Re: Någon som har bra koll på semesterlagen?

    Du har inga barn då?
    Dom kan ju alltid bli "sjuka"
    Körde Aero Wannabe..
    9-3 SportWagon---------->SÅLD!! Nya Bilen Hämtad 7/10 2013....

  11. #11
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: Någon som har bra koll på semesterlagen?

    Inga barn, tyvärr, eller?

    Klart man kan sjuka sig, men hur genomskinligt är inte det.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Någon som har bra koll på semesterlagen?

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Frågan är vad jag har att vinna på att skicka ett sådant mail. Får jag inget svar på det så är semestern inte beviljad och jag måste jobba.
    Det lär även reta upp den som får det, vilket knappast lär vara till min fördel.
    Men man blir faktiskt rätt sugen på att göra det ändå
    Man kan se det som en missnöjesyttring som i bästa fall leder till att chefen agerar.
    Det är ju trots allt bättre att få ett klart nej istället för inget besked alls.

    Lärdomen från min gamla arbetsgivare var att man inte kan vänta på ett svar eftersom det kanske inte kommer öht.
    En kollega drabbades av detta att inte få en sem beviljad eftersom det "kunde komma in jobb". Trots idoga påstötningar blev det ingen sem beviljad. När den aktuella veckan kom satt han på jobbet och rullade tumme och skrev tiden på "arbetsbrist"....
    Det finns riktiga stolpskott till chefer
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    1 383
    Medlem#
    6410

    Re: Någon som har bra koll på semesterlagen?

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Inga barn, tyvärr, eller?

    Klart man kan sjuka sig, men hur genomskinligt är inte det.

    Haha skoja bara lite med dig.
    Själv har jag ju pappaledighet att ta ut ifall chefen inte ger mig
    semester...
    Körde Aero Wannabe..
    9-3 SportWagon---------->SÅLD!! Nya Bilen Hämtad 7/10 2013....

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Någon som har bra koll på semesterlagen?

    fast sånt här blir ju ganska svårlöst om det är många som jobbar på likadant rullande schema? Tror nog de flesta på just den arbetsplatsen får fira vartannat år precis som trådskaparen och ska det då i slutändan styras av vem som lämnar in ledighetsansökan först? Det blir ju en väldig soppa i slutet då alla till slut kommer att begära ledigt och får nån ledigt en gång ja då ska rättvise snöret in och styra upp vem som var ledig senast och så vidare.........
    Hur schemat ser ut och vad som gäller torde vara ganska solklart när man börjar där så det får man väl ta i beaktande när man bestämmer sig om arbetet passar en själv.

  15. #15
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: Någon som har bra koll på semesterlagen?

    Citat Ursprungligen postat av Ollila
    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Inga barn, tyvärr, eller?

    Klart man kan sjuka sig, men hur genomskinligt är inte det.

    Haha skoja bara lite med dig.
    Själv har jag ju pappaledighet att ta ut ifall chefen inte ger mig
    semester...
    En riktigt elak kollega sökte pappaledighet över julhelgen. Som jag har förstått det så kan inte denna nekas.
    Detta gör det ju ännu svårare för mig att få ledigt.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  16. #16
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: Någon som har bra koll på semesterlagen?

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    fast sånt här blir ju ganska svårlöst om det är många som jobbar på likadant rullande schema? Tror nog de flesta på just den arbetsplatsen får fira vartannat år precis som trådskaparen och ska det då i slutändan styras av vem som lämnar in ledighetsansökan först? Det blir ju en väldig soppa i slutet då alla till slut kommer att begära ledigt och får nån ledigt en gång ja då ska rättvise snöret in och styra upp vem som var ledig senast och så vidare.........
    Hur schemat ser ut och vad som gäller torde vara ganska solklart när man börjar där så det får man väl ta i beaktande när man bestämmer sig om arbetet passar en själv.
    Det finns gott om behovsanställda som chefen kan ringa och fråga om de vill jobba, men det är alldeles för jobbigt att lyfta luren och använda ett finger.
    Så problemet ligger inte i att jag är planerat att jobba då, utan helt enkelt på lathet.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389

    Re: Någon som har bra koll på semesterlagen?

    Vart jobbar du?

  18. #18
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: Någon som har bra koll på semesterlagen?

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    Vart jobbar du?
    Stationerad väktare.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå först, men nu huvudstaden
    Inlägg
    3 529

    Re: Någon som har bra koll på semesterlagen?

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Det finns gott om behovsanställda som chefen kan ringa och fråga om de vill jobba, men det är alldeles för jobbigt att lyfta luren och använda ett finger.
    Så problemet ligger inte i att jag är planerat att jobba då, utan helt enkelt på lathet.
    Utöver lathet så spelar nog "extra kostnad" ett av huvudnumren, vad gäller att ta in en behovsanställd.
    MVH ErikR
    Min enda bil
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

  20. #20
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: Någon som har bra koll på semesterlagen?

    Citat Ursprungligen postat av ErikR
    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Det finns gott om behovsanställda som chefen kan ringa och fråga om de vill jobba, men det är alldeles för jobbigt att lyfta luren och använda ett finger.
    Så problemet ligger inte i att jag är planerat att jobba då, utan helt enkelt på lathet.
    Utöver lathet så spelar nog "extra kostnad" ett av huvudnumren, vad gäller att ta in en behovsanställd.
    En behovsanställd kostar mindre i lön än vad jag gör.
    Min semester måste ju betalas ut på ett eller annat sätt.
    Eller finns det kostnader som jag inte tänker på?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

Liknande ämnen

  1. Tech2Win? Någon som har koll?
    Av Procedomani i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-01-09, 16:42
  2. Någon med koll på Samsung-tv?
    Av jonka i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-01-10, 01:13
  3. Någon som har koll på denna firman?
    Av En_Svensk_Tiger i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-18, 19:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •