Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Köpa långmilare

  1. #1

    Köpa långmilare

    Hejsan kära kamrater. Har gått och blivit sugen på att byta upp mig till en nyare saab 9-5.
    Hittade denna 08 med 40.000 mil på mätaren för 32k. http://www.blocket.se/stockholm/Saab_95 ... =23_15&w=3

    Vågar man köpa en sådan? Dela gärna med er av åsikter och erfarenheter.

    Tack för mig

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 567

    Re: Köpa långmilare

    "Vågar man"

    Många vågar
    Fler vågar inte
    Frågan är om du vågar?

    Fd Taxibil borgar för bra service då bilen ska tjäna pengar och måste fungera hela tiden, men självfallet finns det inget som säger att det inte kommer gå sönder saker. Men ingen kommer kunna svara på om det kommer kräva mer underhåll (läs: högre kostnader) än på en bil som rullat 20000 eller 30000.

    Frågan du ska ställa dig är om det är värt att köpa en långmilare för att det är "billigt" eller om du ska ta en äldre bil mer färre mil för samma peng.

    Jag hade helt klart vågat. Däremot hade jag antagligen inte gjort det!
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  3. #3

    Re: Köpa långmilare

    Det är en sliten bil. Drivlinan fungerar säkert bra och om du inte är alltför petig och har tur så är det kan det vara ett bra köp. Skulle jag rekommendera det? Nej.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 442

    Re: Köpa långmilare

    Jag skulle våga köpa den men tycker den var lite för dyr, köpte själv en -07a 2,0 BP med 21000 mil på mätaren för 28000:- på KVD för några veckor sedan till morsan.

    Angående 40000 mil så är det en jäkla skillnad på slitage om bilen gått i storstad hela tiden eller som skoltaxi på landsbygd.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  5. #5

    Re: Köpa långmilare

    Tycker att den ser fin ut både ut och invändigt, säkert lite halvtaskig under skalet men om den går 10-20k mil till så tycker jag nog den har tjänat in sina 32000kr.
    Man kan ju se på blocket efter en motsvarande Volvo. Då får man upp i minst det dubbla priset men då har bilen gått minst 50, och jag tror då inte att de skulle hålla så värst mycket bättre.

    Man får ändå en hyfsat ny bil för en billig peng.
    Någon som äger/har ägt en gammal taxi som kan berätta lite om sina erfarenheter?

  6. #6

    Re: Köpa långmilare

    Beror helt och hållet hur många "yrkeschaufförer" som bilen har haft under sitt livstid. Jag tog hand om taxibilar jag körde men många behandlar taxibilar som om det inte fanns någon morgondag. En ägare som inte hade många chaufförer kan jag tänka mig köpa men flera ägare (och cirka 3 chaufförer till per ägare) kan vara lite mer riskabelt... Jag skulle satsa om det mesta ser och känns bra. Lycka till i alla fall

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 192
    Medlem#
    8758

    Re: Köpa långmilare

    Citat Ursprungligen postat av erdeljan
    Beror helt och hållet hur många "yrkeschaufförer" som bilen har haft under sitt livstid. Jag tog hand om taxibilar jag körde men många behandlar taxibilar som om det inte fanns någon morgondag. En ägare som inte hade många chaufförer kan jag tänka mig köpa men flera ägare (och cirka 3 chaufförer till per ägare) kan vara lite mer riskabelt... Jag skulle satsa om det mesta ser och känns bra. Lycka till i alla fall
    Ja, går inte att säga generellt eftersom det beror på skicket. Efter 40k mil är en del saker att betrakta som slitdetaljer som man kanske inte räknar med. Om man tittar på min bil (som fn gått 48k) så har utöver uppenbara slitdelar följande blivit utslitet: kamkedja (gjorde motorrenovering också, men det var antagligen inte strikt nödvändigt), spjällhus (2ggr), bensinpump, generatorkol, blinkersspak (2ggr), hjullager fram, friskluftfläkten. Samt naturligtvis en massa bussningar i hjuluphängningarna, både fram och bak, men de är mest arbete. Inredningen har inte haft några slitagerelaterade problem (utöver blinkersspaken), med undantag av en kuriosa-punkt: det tickar numera svagt, på ett sätt som jag närmast tycker är hemtrevligt, om ACC:n när spjällen rör sig (eftersom det mesta smörjkladdet på kugghjulen numera är borta).

    Om bilen är i bra skick (och inte har en massa icke åtgärdade småfel) så kommer de extra reparationerna att vara billigare än att köpa en med kort körsträcka när det rör sig om en så ny bil. (På en gammal bil brukar det vara tvärtom.) Det enda som jag blivit stående för är bensinpumpen, men det är förutsägbart när den blir utsliten och brukar hålla 25-30k mil (på bensin, jag gissar på att ungefär samma gäller etanol) så den kan man byta preventivt (så fråga när den byttes på den där bilen; den är garanterat bytt). Kol ("laddningsregulator") kan man också med fördel byta preventivt efter 30k mil.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Köpa 9-3ss aero långmilare?
    Av airflowfredde i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-03-20, 01:13
  2. Vågar man köpa långmilare?
    Av bananmanen i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-02-03, 13:17
  3. Köpa 9-3ss långmilare
    Av makke1 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-16, 14:51
  4. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-12-28, 15:56
  5. Långmilare
    Av Pumba i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-10-12, 19:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •