Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 77

Ämne: Syntetisk JWS 3309 från biltema?

  1. #41
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 256
    Medlem#
    6069

    Re: Syntetisk JWS 3309 från biltema?

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Kostar verkligen 3309-oljan 250kr/liter hos Saabhandlar´n?

    Har för mig de ville har runt 120kr/liter sista jag kollade, utan eventuella rabatter.

    Mvh
    Exemplet var motorolja, vad jag ville få fram är att man inte behöver ett större "om-det -går-åt-helvete-konto" bara för att man köper exakt samma vara billigare någon annanstans.
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  2. #42
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923

    Re: Syntetisk JWS 3309 från biltema?

    Citat Ursprungligen postat av Wigglo
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Kostar verkligen 3309-oljan 250kr/liter hos Saabhandlar´n?

    Har för mig de ville har runt 120kr/liter sista jag kollade, utan eventuella rabatter.

    Mvh
    Exemplet var motorolja, vad jag ville få fram är att man inte behöver ett större "om-det -går-åt-helvete-konto" bara för att man köper exakt samma vara billigare någon annanstans.

    jo men nu handlade tråden om 3309 oljan, en debatt om motoroljor kan man ta i en annan tråd.

  3. #43
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 256
    Medlem#
    6069

    Re: Syntetisk JWS 3309 från biltema?

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    Citat Ursprungligen postat av Wigglo

    Exemplet var motorolja, vad jag ville få fram är att man inte behöver ett större "om-det -går-åt-helvete-konto" bara för att man köper exakt samma vara billigare någon annanstans.

    jo men nu handlade tråden om 3309 oljan, en debatt om motoroljor kan man ta i en annan tråd.
    Som sagt, det var bara ett exempel...
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  4. #44
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379

    Re: Syntetisk JWS 3309 från biltema?

    Citat Ursprungligen postat av kIM0h
    Hittade en sida från tyskland där man kan beställa Mobil ATF 3309
    http://shop.oil-center.de/index.php/get ... liter.html

    Köper man 15L så blir kostnaden ca: 100:-/L med frakt

    Ja funderar på att beställa därifrån.

    Mvh
    Köpte du från Tyskland?
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  5. #45
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Skarnes, Norge
    Inlägg
    286

    Re: Syntetisk JWS 3309 från biltema?

    Vad jag undrar är om nån med säkerhet vet om lådan havererar om man brukar syntetisk olja. Jag har kört med syntetisk olja i 3000 mil, och lådan fungerar klockrent.

    Om syntetisk olja havererar lådorna borde vel min låda vara på väg ut?
    Dag Bøsterud
    1990 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv
    2005 Saab 9-5 2,0t Vector Sport

  6. #46
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Skarnes, Norge
    Inlägg
    286

    Re: Syntetisk JWS 3309 från biltema?

    Ingen har svarat på min förfrågan har, men jag menar at man inte behövar köpa nån mineralolja från Saab. Man kan köpa syntetisk JWS3309 från hvem som helst.

    I PDF-filen under (sidan 4-2) går GM ut og säger at AF33-5 (AW55-50SN) skal ha syntetisk olja. Det er jo samma låda i våra Saabar.

    http://www.amawebs.com/storage/docs/h43cs52ebhg.pdf

    Våra lådor havererar INTE utav syntetisk olja.
    Dag Bøsterud
    1990 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv
    2005 Saab 9-5 2,0t Vector Sport

  7. #47

    Re: Syntetisk JWS 3309 från biltema?

    Om saab 3309: Växellådsolja, bas: Mineralolja (Själva produkten är ingen mineralolja, men den tillverkas av mineralolja. Ip 346 DMSO-extrakt: < 3 %) och tillsats.

    Så nej den är ingen mineral, mineralolja som bas ja men inte slutprodukten. Börjar man söka runt lite på referensnummer så ser man ganska snart att det är en syntetolja och ingen olja som är speciell för saab. Samma flaska olika klisterlappar.

    Kan ju faktiskt va så att DrBoost hade fel i det där inlägget 2004...

    Mvh

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #48
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758

    Re: Syntetisk JWS 3309 från biltema?

    Citat Ursprungligen postat av Simmerfors
    Om saab 3309: Växellådsolja, bas: Mineralolja (Själva produkten är ingen mineralolja, men den tillverkas av mineralolja. Ip 346 DMSO-extrakt: < 3 %) och tillsats.

    Så nej den är ingen mineral, mineralolja som bas ja men inte slutprodukten. Börjar man söka runt lite på referensnummer så ser man ganska snart att det är en syntetolja och ingen olja som är speciell för saab. Samma flaska olika klisterlappar.

    Kan ju faktiskt va så att DrBoost hade fel i det där inlägget 2004...

    Mvh
    Speedparts säljer Saabs originalolja för 124:-/litern: http://shop.speedparts.se/sv/prod/olja/ ... o0393.html
    Läs sedan denna, speciellt slutet om "Resetting adapts" och service-bulletiner [Edit ny länk]: http://docplayer.net/57628905-Aw-dif...facturers.html ( ursprunligen http://www.valvebodyxpress.com/images/p ... ctions.pdf )

    För min dels skulle jag vara försiktig att byta till ens till en likvärdig, men inte identisk, olja., med DrBoosts ord ringande i öronen om att beläggen är noga utprovade tillsammans med oljan, Saab 3309 (som av allt att döma är Mobil ATF 3309/Toyota T-IV/Volvo ATF).

    Enligt en Volvo-site (samma låda) fanns enligt Mobil 2011 ingen likvärdig syntetolja - exakt tolkning av detta är upp till läsaren: http://townhall-talk.edmunds.com/direct ... 0e2cb2/335
    Senast redigerat av Långmilare den 2021-07-25 klockan 21:26. Anledning: Uppdaterat länk
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #49
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    1 247

    Re: Syntetisk JWS 3309 från biltema?

    Saabs egna olja finns till bra pris hos maptun
    109:-/liter
    http://www.maptunparts.se/olja-vatsk...2002-2010.html
    Saab 9-5 Sedan 2.0T Maptun Steg1 E85 BioPower
    http://www.garaget.org/?car=302321

  10. #50
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    673

    Valvoline helsyntet ATF 3309 i Aisin 5 vxl

    Tänkte göra ett par "fulbyten" av ATF oljan i min 9-3 2009a med 5 vxl lådan. Dvs tappa ur det som går ur pluggen och göra detta ett par gånger. Slippa krångla med rören och köra motorn osv. Nu till frågan om oljan. Saabverkstaden som jag får låna har Valvoline ATF och den säger dom funkar kanon. Uppfyller 3309. Men jag läser att lådan helst vill ha Mobil 3309 ej syntet. Vad är det som gäller egentligen? Är råder att undvika helsyntet gamla skrönor som gällde år 2003 och inte idag? Oljan får ja gratis så om ja slipper köpa Mobil för egna pengar är det bra men gör det gärna om det är det rätta valet.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  11. #51
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Enligt WIS så står det att:

    "SAAB 3309 8792731 Automatväxellådsolja mineraloljebaserad", skall användas."
    "Syntetisk olja har en friktionskoefficient som inte är samma som för mineraloljebaserad olja och skall därför inte används. Används sysntetisk olja kan funktionsstörningar uppstå genom onormalt slitage."


    Sen är det upp till var och en att avgöra vad man i slutändan vill använda.


    SAAB 3309 ska vara samma som Mobil 3309.

  12. #52
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 946
    Det är väl just detta som är problemet.
    Jag letade som tusan efter olja till min Aisin 6 vxlade.
    Typ 99% föll på att de var delsyntet eller helsyntet. Och inte mineral.
    Därför blev det Saab original.

  13. #53
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    De flesta oljetillverkare kallar sina högförädlade mineraloljor för syntetiska eller delsyntetiska, så detta betyder i praktiken inte så mycket. Mobil kallar sin delsyntetisk.

  14. #54
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Här är vad jag sa i en annan tråd 2013, fortfarande aktuellt:
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Speedparts säljer Saabs originalolja för 124:-/litern: http://shop.speedparts.se/sv/prod/olja/ ... o0393.html
    Läs sedan denna, speciellt slutet om "Resetting adapts" och service-bulletiner [Edit ny länk]: http://docplayer.net/57628905-Aw-dif...facturers.html ( ursprunligen http://www.valvebodyxpress.com/images/p ... ctions.pdf )

    För min dels skulle jag vara försiktig att byta till ens till en likvärdig, men inte identisk, olja., med DrBoosts ord ringande i öronen om att beläggen är noga utprovade tillsammans med oljan, Saab 3309 (som av allt att döma är Mobil ATF 3309/Toyota T-IV/Volvo ATF).

    Enligt en Volvo-site (samma låda) fanns enligt Mobil 2011 ingen likvärdig syntetolja - exakt tolkning av detta är upp till läsaren: http://townhall-talk.edmunds.com/direct ... 0e2cb2/335
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #55
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    673
    Då blir det 8 liter Mobil 3309 från Amazon då. 117 kr litern inkl frakt vilket jag tyckte var rätt ok ändå.

  16. #56
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Fast nyanserna av det som skrivs blir aningen överdrivna.......om saab skrev 1969 att man skulle använda originalluft i hjulen så skulle alla använda det då eller?
    Jag tror nog det tunga syftet med det saab skrev om oljan vid den tiden var att rätt spec ska användas. Vid den tiden var 3309 specen ingen bulkolja och det var alltså noga med rätt olja. Punkt slut. Att det dök in ordet mineralolja då har nog ingenting med saken att göra för jag tro knappast att det då fanns så mycket att välja på. 20 år senare typ så har mycket olja tillverkats och hur tillverkarna gör oljan är ju ganska ointressant så länge rätt spec anges. Många oljor kallas ju dessutom för syntetiska fast de inte är det så vad i hela friden spelar det för roll ? Inte så länge rätt spec följs och används.
    Visst är det så att det kan vara skillnad på en mineral kontra syntetisk men jag vågar nog lova till 100% att tillverkarna har koll på detta och modifierar oljorna därefter för att möta specen. Annars skulle jag vilja höra den person här som ringer till tillverkaren och påtalar att deras olja inte möter upp till specen för saab för de pekar på att det minsann ska vara en mineralolja. Jag tror nog man får ganska svårt att få nån slags förståelse.....

  17. #57
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Nu är jag inte generelt automatlåde kunnig. Men det jag fått lära mig är att denna 5-växlade AW låda har "slip-controlled lock-up" och att det därför är viktigt med att ha en ATF-olja som har rätt friktionskoefficient, samt som klarar just denna "slip" så oljan inte bränns.

    Sen om det enbart är Mobil ATF 3309 https://www.mobil.com.se/sv-se/consu...mobil-atf-3309 som klarar detta, eller om även de som säger sig >möta< specifikatonen är tillräckligt bra eller t.o.m. bättre, det får någon annan svara på. För >möter< innebär väl att de inte är certifierade för specen i fråga?

  18. #58
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Jo men typen av låda sitter ju inte bara i saab. Tror knappast att saabs lådor har nå special så specen är väl det som gäller. Har aldrig sett olika 3309 oljor iallafall.

  19. #59
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    fast nu var väl andra biltillverkare OCKSÅ väldigt noga med vilken olja i just den lådan ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  20. #60
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Nu är jag inte generelt automatlåde kunnig. Men det jag fått lära mig är att denna 5-växlade AW låda har "slip-controlled lock-up" och att det därför är viktigt med att ha en ATF-olja som har rätt friktionskoefficient, samt som klarar just denna "slip" så oljan inte bränns.

    Sen om det enbart är Mobil ATF 3309 https://www.mobil.com.se/sv-se/consu...mobil-atf-3309 som klarar detta, eller om även de som säger sig >möta< specifikatonen är tillräckligt bra eller t.o.m. bättre, det får någon annan svara på. För >möter< innebär väl att de inte är certifierade för specen i fråga?
    Det är för att bland annat garantera rätt friktionsegenskaper som man har en särskild standard för dessa oljor i form av JWS 3309, sedan tror jag inte Aisin eller någon annan har någon certifiering av dessa oljor utan det är oljetillverkaren som uppger om oljan klarar klassningen eller ej. Finns idag flera oljor som uppfyller JWS 3309 / Toyota IV och således är lämpliga.

    Äldre fyrväxlade lådor klarar sig dock med vanlig Dexron, så där kan man idag köpa en vanlig Dexron VI olja. Dessa ska dock inte användas i de fem och sexväxlade lådorna såvida den inte också uppfyller 3309/3324/AW-1.

    I senare årsmodeller så ersattes sedan 3309 oljan med den tunnare syntetiska AW-1 oljan (JWS 3324 / Toyota T-WS), vilken bland annat ska minska bränsleförbrukningen. Mobil har också en ATF som de säger ska fungera som ersättare för både 3309 och AW-1.

Liknande ämnen

  1. Nollställningsverktyg från biltema
    Av Da Bear i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-05-28, 17:03
  2. Var köpa ATF 3309
    Av DanneD i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-29, 14:26
  3. hel eller del-syntetisk olja ng900t?
    Av Robin85 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2006-01-13, 09:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •