Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 61 till 77 av 77

Ämne: Syntetisk JWS 3309 från biltema?

  1. #61
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    fast nu var väl andra biltillverkare OCKSÅ väldigt noga med vilken olja i just den lådan ?
    jo specen är ju som sagt JWS3309 och följer man den så är det grönt. Sen om tillverkaren anger den som mineral, delsyntetisk eller syntetisk är irrelevant.

  2. #62
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Fast nu säger väl tillverkaren att man specifikt ska använda en specifik olja, och vad jag förstod gör volvo det med ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #63
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Det är för att bland annat garantera rätt friktionsegenskaper som man har en särskild standard för dessa oljor i form av JWS 3309, sedan tror jag inte Aisin eller någon annan har någon certifiering av dessa oljor utan det är oljetillverkaren som uppger om oljan klarar klassningen eller ej. Finns idag flera oljor som uppfyller JWS 3309 / Toyota IV och således är lämpliga.

    Äldre fyrväxlade lådor klarar sig dock med vanlig Dexron, så där kan man idag köpa en vanlig Dexron VI olja. Dessa ska dock inte användas i de fem och sexväxlade lådorna såvida den inte också uppfyller 3309/3324/AW-1.

    I senare årsmodeller så ersattes sedan 3309 oljan med den tunnare syntetiska AW-1 oljan (JWS 3324 / Toyota T-WS), vilken bland annat ska minska bränsleförbrukningen. Mobil har också en ATF som de säger ska fungera som ersättare för både 3309 och AW-1.

    Frågan är då om Aisins resp Saabs AW55-50 mjukvara är trimmad för en specifik 3309-olja eller för alla 3309-oljor. Det framgår ju från länkarna ovan att olika tillverkare har olika mjukvara i lådan med lite olika funktioner, och troligen även har olika väl uppdaterad mjukvara.

    Om man byter till en tunnare olja (3324) så måste rimligen lådan som minimum kalibreras om, antar jag? Fast jag skulle gissa att de även uppdaterat mjukvaran om de bytt olja. För Volvo så verkar de har en hård gräns på VIN när de bytte oljetyp på XC90 2012: https://www.swedespeed.com/threads/t...049/?id=519049
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #64
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Fast nu säger väl tillverkaren att man specifikt ska använda en specifik olja, och vad jag förstod gör volvo det med ?
    Ja volvo specar 3309 och saab specar 3309 fast i deras egna förpackningar såklart. Har sett att nån automatlåde firma säljer olja från aisin warner. De har bara en i den specen de också vad jag sett. Har inte sett nån sådan firma ha JWS3309 i olika kvaliteter för olika märken. Då är det ju liksom ingen vits att ha en viss typ av spec för då kan ju alla tillverkare ha sin egen hemliga olja som ingen vet nåt om förutom tillverkaren.

  5. #65
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922
    Det mest primära annars är väl att man ska hålla sig till de oljor som enbart är JWS3309. Dvs Mobil och kanske nå fler. Många andra har ju så kallade multioljor som de påstår går i allt men då kanske man är i periferin och tummar på egenskaper.

  6. #66
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Fast nu säger väl tillverkaren att man specifikt ska använda en specifik olja, och vad jag förstod gör volvo det med ?
    De flesta biltillverkare hänvisar till sina egna originaloljor vilket knappast är förvånande. Aisin erbjuder dock enbart en olja för växellådor som ska ha 3309.

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Frågan är då om Aisins resp Saabs AW55-50 mjukvara är trimmad för en specifik 3309-olja eller för alla 3309-oljor. Det framgår ju från länkarna ovan att olika tillverkare har olika mjukvara i lådan med lite olika funktioner, och troligen även har olika väl uppdaterad mjukvara.

    Om man byter till en tunnare olja (3324) så måste rimligen lådan som minimum kalibreras om, antar jag? Fast jag skulle gissa att de även uppdaterat mjukvaran om de bytt olja. För Volvo så verkar de har en hård gräns på VIN när de bytte oljetyp på XC90 2012: https://www.swedespeed.com/threads/t...049/?id=519049
    Ingen är anpassad för en specifik 3309-olja, utan de olika oljorna är anpassade för att ge likadana friktionskurvor vilket man bland annat testar i en SAE no. 2 friktionstestmaskin, vilket gör oljorna relativt "universella".

  7. #67
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Eftersom Saab uttryckligen sagt att man skulle använda mineraloljebaserad och inte syntetisk olja så skulle inte jag välja något annat än den specade oljan.

    I WIS står under oljekvalitet står, utöver att den ska följa Saab 3309, mineraloljebaserad, att "Syntetisk olja har en friktionskoefficient som inte är samma som för mineraloljebaserad olja och ska därför inte användas. Används syntetisk olja kan funktionsstörningar uppstå genom ett onormalt slitage." Jag har svårt att se att de skulle kunna uttrycka det tydligare att man inte ska använda syntetisk olja.

    Det bör ju också vara uppenbart att det är den oljan Saab testat och utvecklat mot, så alla ändringar av egenskaperna är rimligen till det sämre, oavsett om de ligger innanför AWS 3309-spec eller inte. Jag vill minnas att det bara var Mobil som tillverkade 3309 initialt - åtminstone var det bara den som gick att få tag på i Sverige i början.

    Om man byter olja skulle jag rekommendera att man kalibrerar om lådan med den nya oljan.

    1 användare gillar detta inlägg

    RZ

    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #68
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    672
    Nu har jag haft oturen att misslyckas med två beställningar av Mobil 3309. Först på Amazon Sverige där den skulle vara i lager och sedan på Mapodo i Tyskland där den också skulle finnas hemma men icke. Är 3309 gamla hyllvärmare som knappt säljs länge eller finns det nyare lådor som använder dem?

  9. #69
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Speedparts säger att de har den i lager, maptun säger att den är tillfälligt slut. Det lär finnas en hel del bilar i drift som behöver den, så troligen är det snarare varubrist.

    Att Amazon flaggar den som att de har i lager utan att sedan skicka någon har jag också råkat ut för. Och skyller sedan på Pitney Bowes, trots att man ser i trackingen att de bara skickat adressinformation men ingen försändelse.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #70
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Eftersom Saab uttryckligen sagt att man skulle använda mineraloljebaserad och inte syntetisk olja så skulle inte jag välja något annat än den specade oljan.

    I WIS står under oljekvalitet står, utöver att den ska följa Saab 3309, mineraloljebaserad, att "Syntetisk olja har en friktionskoefficient som inte är samma som för mineraloljebaserad olja och ska därför inte användas. Används syntetisk olja kan funktionsstörningar uppstå genom ett onormalt slitage." Jag har svårt att se att de skulle kunna uttrycka det tydligare att man inte ska använda syntetisk olja.

    Det bör ju också vara uppenbart att det är den oljan Saab testat och utvecklat mot, så alla ändringar av egenskaperna är rimligen till det sämre, oavsett om de ligger innanför AWS 3309-spec eller inte. Jag vill minnas att det bara var Mobil som tillverkade 3309 initialt - åtminstone var det bara den som gick att få tag på i Sverige i början.

    Om man byter olja skulle jag rekommendera att man kalibrerar om lådan med den nya oljan.
    ja fast när skrevs det där i wis? Inget sånt där är statiskt och saker och ting ändrar sig och den som skrev det där kanske inte tänkte på hur det kan tolkas senare och jag tror inte tanken var att syntetiska oljor absolut inte kan användas utan mer det som jag nämnde tidigare att man inte ska laborera med andra oljor än angiven spec. På den tiden var 3309 oljorna nåt som typ bara fanns som originaldel. Tog ett tag innan de kom på eftermarknaden.
    Jag är ganska säker på att oavsett vad det står för text i wis eller epc så är dagens originalolja även den uppdaterad och tillverkas efter dagens normer. Det är liksom helt omöjligt att dra en parallell mellan en mineral och en syntetisk 3309 och hävda att den senare har fel egenskaper. Vad oljan är baserad på har ingen som helst betydelse, det är tillsatserna som avgör resten och det går utmärkt att modifiera en "syntetisk" olja och få rätt egenskaper och jag tror nog oljetillverkarna har koll på detta.

  11. #71
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    672
    Nu har Mapodo lovat skicka oljan idag så det var ju bra. Det blir 3 fulbyten så beställde 12 liter. En liten fundering bara, ger lådtemperaturen en vink om hur lådan mår? Kollar på eSid när jag kör och den håller sig under 80 grader vid normal körning. Detta kanske inte säger ett skit men en bränd olja kanske går varmare då den tappat egenskaper? Spekulerar vilt.

  12. #72
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Vad oljan är baserad på har ingen som helst betydelse, det är tillsatserna som avgör resten och det går utmärkt att modifiera en "syntetisk" olja och få rätt egenskaper och jag tror nog oljetillverkarna har koll på detta.
    Den stora skillnaden mellan mineralolja och "äkta" syntet är förenklat att den förra innehåller en blandning av kolväten med olika längder och struktur (även om förhållandet mellan dem skiljer mycket beroende på hur de processats) medan syntetiska bara innehåller de man designat in. Resultatet är att för oljor som är mineraloljebaserade kommer mer trögflytande komponenter i viss grad att att ansamlas/fastna vid/i närheten av kanter och kan även påverka flödet i viss mån. I många konstruktioner spelar det ingen roll, i vissa försämrar det resultatet, men det finns också sådan där smörjningen lever på mineralojans blandning av kolväten.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #73
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922
    Förvisso men återigen, jag tror nog att oljetillverkarna har koll på vad dom gör. Mobil tex skulle aldrig någonsin rekommendera en viss olja om de inte kan stå för det.

  14. #74
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Tja, Mobil 1 syntet från tidigt 2000-tal var ingen höjdare.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #75
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    ja fast när skrevs det där i wis? Inget sånt där är statiskt och saker och ting ändrar sig och den som skrev det där kanske inte tänkte på hur det kan tolkas senare och jag tror inte tanken var att syntetiska oljor absolut inte kan användas utan mer det som jag nämnde tidigare att man inte ska laborera med andra oljor än angiven spec. På den tiden var 3309 oljorna nåt som typ bara fanns som originaldel. Tog ett tag innan de kom på eftermarknaden.
    Jag är ganska säker på att oavsett vad det står för text i wis eller epc så är dagens originalolja även den uppdaterad och tillverkas efter dagens normer. Det är liksom helt omöjligt att dra en parallell mellan en mineral och en syntetisk 3309 och hävda att den senare har fel egenskaper. Vad oljan är baserad på har ingen som helst betydelse, det är tillsatserna som avgör resten och det går utmärkt att modifiera en "syntetisk" olja och få rätt egenskaper och jag tror nog oljetillverkarna har koll på detta.
    Helt korrekt, de råd som ges baseras på vad som finns tillgängligt på marknaden för tillfället och det är något som hela tiden förändras. Vilka egenskaper en olja har är också ett resultat av den färdiga produkten, dvs blandningen av basoljor och additiv och inte enskilda komponenters ursprung. Vissa syntetiska oljor, som ex. estrar fungerar som friktionsmodifierare, filmbildande additiv som kan minska friktionen och det är förstås inte bra om man har våta kopplingar som är beroende av en viss friktion. Det finns dock andra friktionsmodifierare som kan tillsättas en olja som istället ökar friktionen, och för en ATF så gör man tester av "friktionskurvorna" (hastighet kontra friktionstal) i en särskild testutrustning när man utvecklar en ny ATF för att se till att den har rätt friktionsegenskaper. Inga seriösa aktörer skulle släppa en ATF på marknaden och påstå att den fungerar bra i växellådor där JWS3309 krävs utan att vara säkra på att den fungerar då det annars kan bli dyrt.

    De syntetiska ATF som uppfyller JWS3309, de fanns helt enkelt inte på marknaden när Saab gjorde sin rekommendation om mineralolja. För övrigt så ersattes JWS3309/T-IV senare av JWS3324/AW-1/WS som har en syntetisk bas (grupp III) då biltillverkarna bland annat ville öka oljebytesintervallerna. Kopplingar som kan nå yttemperaturer på uppåt 400 grader vid växling ställer sina krav.

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Den stora skillnaden mellan mineralolja och "äkta" syntet är förenklat att den förra innehåller en blandning av kolväten med olika längder och struktur (även om förhållandet mellan dem skiljer mycket beroende på hur de processats) medan syntetiska bara innehåller de man designat in. Resultatet är att för oljor som är mineraloljebaserade kommer mer trögflytande komponenter i viss grad att att ansamlas/fastna vid/i närheten av kanter och kan även påverka flödet i viss mån. I många konstruktioner spelar det ingen roll, i vissa försämrar det resultatet, men det finns också sådan där smörjningen lever på mineralojans blandning av kolväten.
    Att syntetoljor inte skulle innehålla kolväten med olika längder och struktur stämmer inte. Alla PAO-oljor har förvisso likartad struktur, då dem är alfa-olefiner, men längden på kedjorna varierar. När man tillverkar PAO så produceras kolvätekedjor med längder inom en vissa intervall bland annat beroende på vilken katalysator som används i processen. Ytterligare separation av dessa kan sedan ske genom ex. fraktionerad destillation. Det är detta som ger upphov till PAO-basoljor med olika viskositeter. Korta kolvätekedjor ger PAO-oljor med låg viskositet men också lägre viskositetsindex, långa kolvätekedjor ger PAO-oljor med hög viskositet och högre viskositetsindex. I den slutgiltiga produkten så blandar man vanligtvis flera av dessa, och man använder heller inte enbart PAO bland annat då de opolära PAO-oljorna inte klarar av att lösa upp additiven i oljan. Man har dock stora fördelar med att man kan undvika de kortaste kolvätekedjorna då dessa lätt förångas och därmed kan orsaka hög oljeförbrukning, undvika vax (som höjer lägsta flytpunkten) och ex. aromater vilka är väldigt reaktiva och därmed bryter ned oljan snabbt.

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Tja, Mobil 1 syntet från tidigt 2000-tal var ingen höjdare.
    Det var inga problem alls med Mobil 1 syntet på tidigt 2000-tal.

  16. #76
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Bumpar denna tråd.

    Skulle behöva byta på morsans 9-3a som aldrig fått ett byte på 20 000 mil vad jag vet.
    Dessvärre vill hon inte lägga några större summor på det. 5 vxlad automat 2006.

    Vart köper man olja billigast?

    De jag hittat i Tyskland är detta.

    Mobil 1: https://bundf-schmierstoffe.de/Mobil-ATF-3309

    Mannol 10L: https://www.motor-oel-guenstig.de/en...-ATF-8218-1x10

    En jädra prisskillnad per liter...

  17. #77
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Har kört den här i snart ett år, NG9-3 5stegad. Funkar kanon!

    https://www.motor-oel-guenstig.de/en...smission-fluid

Liknande ämnen

  1. Nollställningsverktyg från biltema
    Av Da Bear i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-05-28, 17:03
  2. Var köpa ATF 3309
    Av DanneD i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-29, 14:26
  3. hel eller del-syntetisk olja ng900t?
    Av Robin85 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2006-01-13, 09:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •