Sidan 3 av 25 FörstaFörsta 1234513 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 490

Ämne: Effekt problem eller?! Saab 9-5 aero, effekten har hittats!!

  1. #41
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    619

    Re: Effekt problem eller?! Saab 9-5 aero

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Håll er till topic, ska ni tjafsa ta det via PM ist.

    Mvh
    I det här fallet så tycker jag båda har rätt!
    Aero++ har rätt i det han säger ang hur företagen borde kolla innan och efter ( tror alla skulle tjäna på det, visst kostar det mer timmar för företaget men resultatet dkulle bli bättre och kunden nöjd! )
    I mattAs fall så förstår jag honom i hans resonemsng ang att kunder i regel hör sina mätningar efter trimmning och att bilen kanske inte va 100% kry innan och sen när mätning görs så blir inte resulatet bra. ( har gjort det misstaget själv lite )

    Men spåra inte ur nu gott folk! Hjälp mej att få fart på bilen!

    Mathias
    Saab 9-5 Aero SC (såld)
    http://www.garaget.org/?car=11550 (såld)

  2. #42
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Re: Effekt problem eller?! Saab 9-5 aero

    Vi ska lösa detta

    Jag tror att utväxlingen på 4:an ihop med stora tunga breda 19" kan ge väldigt tråkiga konsekvenser, jag vill gärna att du inte slopa detta test under mattan om du har möjlighet att kolla.

    Hur är det egentligen med flödet på avgaserna när man gör twinpipe, är det verkligen optimalt?

    Mvh
    Matte

  3. #43
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    619

    Re: Effekt problem eller?! Saab 9-5 aero

    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Vi ska lösa detta

    Jag tror att utväxlingen på 4:an ihop med stora tunga breda 19" kan ge väldigt tråkiga konsekvenser, jag vill gärna att du inte slopa detta test under mattan om du har möjlighet att kolla.

    Hur är det egentligen med flödet på avgaserna när man gör twinpipe, är det verkligen optimalt?

    Mvh
    Matte
    Med 17" blir svårt att prova för min del då dom är skodda med dubbdäck dessutom helt nya så det närmsta jag kan komma är 18" med 225or.

    Du kollar på fel bil i min pjrojekttråd, den bil som diskuteras här är den mörkblå SC . Och den har ferrita rakt igenom med enkelrör.Det är den silvriga SC som har twinpipe!

    Mathias
    Saab 9-5 Aero SC (såld)
    http://www.garaget.org/?car=11550 (såld)

  4. #44
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    704

    Re: Effekt problem eller?! Saab 9-5 aero

    Shit vilken skillnad det är på 3an och 4an.. vid 150 dör ju accet rätt rejält. Mycket luftmotstånd etc men hördes ju på motorn att det blev en helt annan last. Gissar att det är samma för TS.

    Har tyvärr inget annat att säga angående problemet.. hoppas det löser sig!

    Mvh

  5. #45
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Effekt problem eller?! Saab 9-5 aero

    Citat Ursprungligen postat av BearStyle
    Shit vilken skillnad det är på 3an och 4an.. vid 150 dör ju accet rätt rejält. Mycket luftmotstånd etc men hördes ju på motorn att det blev en helt annan last. Gissar att det är samma för TS.

    Har tyvärr inget annat att säga angående problemet.. hoppas det löser sig!

    Mvh
    Jag instämmer, det där verkar inte rätt alls? Är automatlådan så konstigt utväxlad att fyran är för hög?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  6. #46
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Effekt problem eller?! Saab 9-5 aero

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Citat Ursprungligen postat av BearStyle
    Shit vilken skillnad det är på 3an och 4an.. vid 150 dör ju accet rätt rejält. Mycket luftmotstånd etc men hördes ju på motorn att det blev en helt annan last. Gissar att det är samma för TS.

    Har tyvärr inget annat att säga angående problemet.. hoppas det löser sig!

    Mvh
    Jag instämmer, det där verkar inte rätt alls? Är automatlådan så konstigt utväxlad att fyran är för hög?
    Jo allt är normalt.När han växlar så sjunker varvtal till ca 4000 rpm.
    Så det borde ge bättre tider då 15t trivs bättre mellan 4000-5400 där 200 km/h nås..

    SG s bil verkar prestera fint i alla fall..

    mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  7. #47
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Effekt problem eller?! Saab 9-5 aero

    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Citat Ursprungligen postat av Manick

    Jag instämmer, det där verkar inte rätt alls? Är automatlådan så konstigt utväxlad att fyran är för hög?
    Jo allt är normalt.När han växlar så sjunker varvtal till ca 4000 rpm.
    Så det borde ge bättre tider då 15t trivs bättre mellan 4000-5400 där 200 km/h nås..

    SG s bil verkar prestera fint i alla fall..

    mvh
    Ahh, säger du det så Tyckte det verkligen lät som att den kroknade rejält när fyran kom i..
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  8. #48
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Effekt problem eller?! Saab 9-5 aero

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Ahh, säger du det så Tyckte det verkligen lät som att den kroknade rejält när fyran kom i..
    Precis

    Man når vid 6000 rpm på 4an ca 220 km/h äkta.
    Så jäkla bra utväxling.
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  9. #49
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Re: Effekt problem eller?! Saab 9-5 aero

    Hej,

    Bra utväxling men om han har toppeffekten runt 5500 varv och når 200 vid 5400 varv så tycker iallafall jag att 4:an är för högt växlad för att vara optimalt. Lägge rman där till tunga däck och breda så har man många faktorer so gör det jobbbigt för motorn att prestera i just det intervallet.

    Mvh

  10. #50
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 046
    Medlem#
    6220

    Re: Effekt problem eller?! Saab 9-5 aero

    Min kroknar knappt inget alls när 4an åker i.

    Kolla film klippet ja la till på första sidan.

    Lite utväxlingar tomat vs manuell vid 1000rpm 225-45-17
    Manuell
    1an = 8.5 km/h
    2an = 16.6
    3an = 24.3
    4an = 32.1
    5an = 43.4

    Automat 5stegad
    1an = 10.2
    2an = 15.7
    3an = 24.0
    4an = 35.5
    5an = 46.8

    Det är lite skillnad i alla växlar.

    Ps. Så här ska min tomatare gå sen hehe http://www.youtube.com/watch?v=92JcTRuq ... re=related

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  11. #51
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Re: Effekt problem eller?! Saab 9-5 aero

    Jag tycker detta börja klarna!

    Aero++, har din manuella samma utväxling som automaten?

    Oxy, jag tycker din kroknar lite och den har väl org 17" 225:or?

    Kolla på Oxys video på första sidan: Trean drar från 100-150 mellan 4000-6000 varv, den hoppar 4:an i och drar sina 50km/h från 150-200 på 1500 varv 4000-5500 och har således högre utväxling och luftmotstånd, lägg där till hjulen och sen får den dessutom inte jobb en ända gång under maxeffekt som inträffar vid ca 5500 varv, utan att vet hur just detta programmet är uppbyggt, har bara tittat på org och hirsch mm effektkurvor.

    Att automaten får det lite jobbigt när 4:an åker är inte konstigt.

    Mvh
    Matte

  12. #52
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 046
    Medlem#
    6220

    Re: Effekt problem eller?! Saab 9-5 aero

    Kolla mitt förra inlägg där ser du utväxlingarna

    På min sitter det orginal sulor 235-45-17.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  13. #53
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Effekt problem eller?! Saab 9-5 aero

    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Hej,

    Bra utväxling men om han har toppeffekten runt 5500 varv och når 200 vid 5400 varv så tycker iallafall jag att 4:an är för högt växlad för att vara optimalt. Lägge rman där till tunga däck och breda så har man många faktorer so gör det jobbbigt för motorn att prestera i just det intervallet.

    Mvh
    Läste du inte vad jag skrev ovan om 100-200 17 vs 19,det är inte så stor skillnad som folk för sig.
    Dessutom visst har han toppeffekt vid 5500 rpm,men skall detta göra att bilen går knappt bättre än orginal ?Han har jo 450 nm från 4000-54000 rpm skall inte det göra något nytta tycker du ?

    Mathias bil skall vara snabbare än så,kolla bara SG s bil.

    mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  14. #54
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Effekt problem eller?! Saab 9-5 aero

    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Jag tycker detta börja klarna!

    Aero++, har din manuella samma utväxling som automaten?
    Nej den har inte det,men du förstår fortfarande inte.
    Vad har min bil med detta att göra ?
    Anser du att skillnaden mellan en manuell sedan och kombi automat skall vara 5 sec ?

    Om du anser att Mattias bil är allt ok kring trimmet då är det fan bättre att köra orginal,den går jo knappt bättre..

    mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  15. #55
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Re: Effekt problem eller?! Saab 9-5 aero

    Jag upprepar, sätt på lättare hjul så kommer det blir stor skillnad, det blir för mycket vid 4000 varv för motorn, allt tillsammans blir för jobbigt.

    Visst spelar vrid roll, men pratar vi om att bilen ska prestera efter sina 315hk så är väl det mer intressant än hur ycket vrid bilen har. Om han kör med sina 450Nm vid 3000 varv där motorn kanske ger 250hk så är det bra för vardagskörningen men om vi gnäller för att bilen inte presterar som sina 315hk så måste ju motorn få jobba där bilen presterar den effekten.


    Sen måste jag erkänna nästa mysterium som pratar emot min teori, varför presterar den inte bättre på 3:an

    Mvh
    Matte

  16. #56
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Effekt problem eller?! Saab 9-5 aero

    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Jag upprepar, sätt på lättare hjul så kommer det blir stor skillnad, det blir för mycket vid 4000 varv för motorn, allt tillsammans blir för jobbigt.
    Jag säger hellre att han skall leta efter orsak till den försämrade prestanda.
    Har jo testat 10 tals gånger dessa 17"18"19"20" skillnad, det är inte så mycket försämring som folk tror..

    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Visst spelar vrid roll, men pratar vi om att bilen ska prestera efter sina 315hk så är väl det mer intressant än hur ycket vrid bilen har. Om han kör med sina 450Nm vid 3000 varv där motorn kanske ger 250hk så är det bra för vardagskörningen men om vi gnäller för att bilen inte presterar som sina 315hk så måste ju motorn få jobba där bilen presterar den effekten.

    Mellan 4000-5400 rpm så ligger medel effekt på 300 hk..

    Mvh


    Sen måste jag erkänna nästa mysterium som pratar emot min teori, varför presterar den inte bättre på 3:an

    Mvh
    Matte
    Mellan 4000-5400 rpm så ligger medel effekt på 300 hk..

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  17. #57
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    619

    Re: Effekt problem eller?! Saab 9-5 aero

    Om det nu är som så att det är bilen/motorn/automat som är problemet till att effekten uteblir.
    Om jag då väljer att återställa till orginal kommer jag då att ha 185hk, menar att med ett steg3 med 315hk i min bil presterar som ett orginal program med 65hk mindre och om nu problemet sitter i bilen/motorn/automat så borde ju bilen prestera 65hk mindre med ett orginal program oxå och då hamnar jag på 185hk.
    Eller kan man inte räkna så eller tänker jag fel?!

    Finns det inga fler som faktiskt kör samma setup som mej som har och kan visa lite RL tider???

    Eftersom det skiljer på man och aut låda kan man då ha samma program till båda modellerna då? Om det skiljer i utväxling m.m så är det ju inte konstigt att tiderna blir olika? Aut kanske behöver en annan kurva än en man?!

    Mathias
    Saab 9-5 Aero SC (såld)
    http://www.garaget.org/?car=11550 (såld)

  18. #58
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Re: Effekt problem eller?! Saab 9-5 aero

    God morgon Mathias.

    Jag tycker inte du har samma tider som Oxy, skulle han sätta på dina 19" och mäta med RL så kanske han ligger på 7,5 och troligen 21-22s med sin sedan. sen varierar det ju på 19" och 19", dina kanske är tunga och något större rullomkrets tillsammans att bilen jobbar på för lågt varv i förhållande till effekt, om man bara gör något lättare, antingen fälgarna eller annan utväxling så kanske det räcker för att få bort segheten på 1-2s vid 4000 varv och vips har vi ok tider.

    NU verkar det finnas delad uppfattning på hur mycket fälgarna gör då det det egentligen handlar vikten (tröghetsmomentet I), rullomkrets och bredden och generellt ligger det högre på en större fälg. Jag har läst många ggr de som skiftat mellan 16 och 18, det var som att plocka bort trimmet, känns frasen igen?

    Jag tror som sagt att då 4:an är så högt utväxlad på automaten blir det för mycket just vid 4000, hade den legat mellan 4300 och 6000 så tror jag inte vi hadehaft samma problem ens med 19".

    Edit: har du möjlighet att ställa dina 18" utanför dina 19" och ser hur mycket som skiljer på höjden och ev väga dem, så märker man direkt om det är lönt att prova.

    Mvh

  19. #59
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    619

    Re: Effekt problem eller?! Saab 9-5 aero

    Citat Ursprungligen postat av MattA
    God morgon Mathias.

    Jag tycker inte du har samma tider som Oxy, skulle han sätta på dina 19" och mäta med RL så kanske han ligger på 7,5 och troligen 21-22s med sin sedan. sen varierar det ju på 19" och 19", dina kanske är tunga och något större rullomkrets tillsammans att bilen jobbar på för lågt varv i förhållande till effekt, om man bara gör något lättare, antingen fälgarna eller annan utväxling så kanske det räcker för att få bort segheten på 1-2s vid 4000 varv och vips har vi ok tider.

    NU verkar det finnas delad uppfattning på hur mycket fälgarna gör då det det egentligen handlar vikten (tröghetsmomentet I), rullomkrets och bredden och generellt ligger det högre på en större fälg. Jag har läst många ggr de som skiftat mellan 16 och 18, det var som att plocka bort trimmet, känns frasen igen?

    Jag tror som sagt att då 4:an är så högt utväxlad på automaten blir det för mycket just vid 4000, hade den legat mellan 4300 och 6000 så tror jag inte vi hadehaft samma problem ens med 19".

    Edit: har du möjlighet att ställa dina 18" utanför dina 19" och ser hur mycket som skiljer på höjden och ev väga dem, så märker man direkt om det är lönt att prova.

    Mvh
    Mina 19" är BBS CK vet inte vad dom väger men någon kanske vet eller kan googla det?
    Mina 18" är BBS CH vet inte vikten på dom heller men jag kan ju väga vid tillfälle.

    Kanske dags att våra trimfirmor börjar att skriva reservationer i sina steg, max tum och vikt på hjul , för aut eller man , kräver ic eller ej , fulleffekt vid minusgrader.
    Nja, nu var jag lite väl bitter, men det är nog många som inte tänker på dessa faktorer?!

    Om det nu är utväxling på fyran som ställer till så mycket i detta fall, hur ändrar man? Går det att ändra?
    Då innebär ju det att om det har med utväxling att göra så har jag inte ett program som passar till min automatlåda?! Eller tolkar jag fel?

    Mathias
    Saab 9-5 Aero SC (såld)
    http://www.garaget.org/?car=11550 (såld)

  20. #60
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Effekt problem eller?! Saab 9-5 aero

    Citat Ursprungligen postat av mathias.w
    Citat Ursprungligen postat av MattA
    God morgon Mathias.

    Jag tycker inte du har samma tider som Oxy, skulle han sätta på dina 19" och mäta med RL så kanske han ligger på 7,5 och troligen 21-22s med sin sedan. sen varierar det ju på 19" och 19", dina kanske är tunga och något större rullomkrets tillsammans att bilen jobbar på för lågt varv i förhållande till effekt, om man bara gör något lättare, antingen fälgarna eller annan utväxling så kanske det räcker för att få bort segheten på 1-2s vid 4000 varv och vips har vi ok tider.

    NU verkar det finnas delad uppfattning på hur mycket fälgarna gör då det det egentligen handlar vikten (tröghetsmomentet I), rullomkrets och bredden och generellt ligger det högre på en större fälg. Jag har läst många ggr de som skiftat mellan 16 och 18, det var som att plocka bort trimmet, känns frasen igen?

    Jag tror som sagt att då 4:an är så högt utväxlad på automaten blir det för mycket just vid 4000, hade den legat mellan 4300 och 6000 så tror jag inte vi hadehaft samma problem ens med 19".

    Edit: har du möjlighet att ställa dina 18" utanför dina 19" och ser hur mycket som skiljer på höjden och ev väga dem, så märker man direkt om det är lönt att prova.

    Mvh
    Mina 19" är BBS CK vet inte vad dom väger men någon kanske vet eller kan googla det?
    Mina 18" är BBS CH vet inte vikten på dom heller men jag kan ju väga vid tillfälle.

    Kanske dags att våra trimfirmor börjar att skriva reservationer i sina steg, max tum och vikt på hjul , för aut eller man , kräver ic eller ej , fulleffekt vid minusgrader.
    Nja, nu var jag lite väl bitter, men det är nog många som inte tänker på dessa faktorer?!

    Om det nu är utväxling på fyran som ställer till så mycket i detta fall, hur ändrar man? Går det att ändra?
    Då innebär ju det att om det har med utväxling att göra så har jag inte ett program som passar till min automatlåda?! Eller tolkar jag fel?

    Mathias
    Reservationer?

    Trimfirmorna garanterar väl inga prestandatider vad jag vet, trimmen specificeras ju per effekt i motor, vad du sen har efter spisen kan ju inte dom rå över?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

Liknande ämnen

  1. Tappar effekt på min SAAB 9-3 Aero 2.0T -05
    Av SaabiSpanien i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-21, 19:18
  2. Saab 9000 2.3T 200hk problem med effekten
    Av oxen_87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-01-30, 12:27
  3. Saab 9-5 3.0 V6 effekt problem
    Av fejjn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-06-06, 10:35
  4. Saab 9-5 Aero Etanol +20% effekt ?
    Av Stefan B i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 105
    Senaste inlägg: 2004-11-29, 19:19
  5. Vridmoment vs effekt...eller vad betyder effekt...?
    Av wesslan_theman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2004-11-13, 13:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •