Sidan 2 av 25 FörstaFörsta 123412 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 490

Ämne: Effekt problem eller?! Saab 9-5 aero, effekten har hittats!!

  1. #21
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232

    Re: Effekt problem eller?! Saab 9-5 aero

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Glöm nu inte bort att han kör på 19".

    På min bil så känns det skillnad direkt när 19" kommer på jämfört med vinterns 17".
    Automaten växlar riktigt fort men detta är tunga bilar, svårt att få bra acc-tider.
    Visst är det så,19 gör sitt 0.1 sec 100-150 km/h 100-200 km/h 0.4-0.5 sec.

    Tunga bilar även dom förkännar att gå snabbare än orginal bil typ med 65 hk extra..

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    280

    Re: Effekt problem eller?! Saab 9-5 aero

    Att Mathias bil knappt skulle köra ifrån min original bil i ett race 100-200km/h är väl ett skapligt bevis på att den inte presterar några 315hk?
    Det trots att han har 19tummare och jag "bara" 17
    Maptun borde ta sig en ordentlig titt på din bil.

    Jag hade oxå stora problem när jag skulle chippa min bil, slutade med att jag numer åker original.

    Hoppas det löser sig.

    Mvh
    9-5 aero aut-05

  3. #23
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 053
    Medlem#
    6220

    Re: Effekt problem eller?! Saab 9-5 aero

    Sen får man ju inte glömma att på en automat så har man inte full effekt precis efter växling detta för att skona lådan.

    Men något är absolut fel på bilen, har den varit likadan hela tiden lr har det kommit plötsligt?

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  4. #24
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    619

    Re: Effekt problem eller?! Saab 9-5 aero

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Sen får man ju inte glömma att på en automat så har man inte full effekt precis efter växling detta för att skona lådan.

    Men något är absolut fel på bilen, har den varit likadan hela tiden lr har det kommit plötsligt?

    Mvh
    Redan efter 2v så påvisades att bilen inte presterade, tyvärr körde jag ej med RL då!
    Gjorde massa test repor 100-200km/h och fick tider på 17,3sek och redan då så fick jag svar att tiderna är för dåliga för effekten, körningarna gjordes på norsholm rakan ( du oxygene vet hur den rakan är ) och den rakan Är inte helt plan så jag fick smäll på fingrarna och blev till sagd att gör om gör rätt.
    RL tiderna är körda på svärtinge raka ( den känner du med till oxygen ) och den är mycket planare men inte helt plan tror det skilljer 3m i höjd på den start till slut.
    Det upptäcktes tidigt att mair inte följde mreq , men efter byte av LMM så blev det bra och allt såg bra ut med värderna! Men tiderna har inte innfunnit sej nångång!

    Vad kan va fel på bilen då?!
    Har listat ovan vad som bytts på bilen, nån som kan ge mer tips på vad som kan orsaka detta???

    Mathias
    Saab 9-5 Aero SC (såld)
    http://www.garaget.org/?car=11550 (såld)

  5. #25
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 053
    Medlem#
    6220

    Re: Effekt problem eller?! Saab 9-5 aero

    Har du varit i kontakt med Maptun om problemet?
    Dom bör ju kunna lösa ditt problem med en del tester.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  6. #26
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Re: Effekt problem eller?! Saab 9-5 aero

    Har du kännt på fälgar så inga bromsar ligger på?

    Många ggr kanske man har haft fel på bilen men då man kör orginal så mäter och testar man inte, sen när trimmet sitter på så dras allt till sin spets, tryck och diverse frestar hårdvaran och vips så har man en liten liten felkälla som inte går känna utan endast mätas fram.

    Många ggr så kanske vardaliga bilar går med småfel utan att det aldrig märks pga vardagskörnigen.

    Missförstå mig inte nu, givetvis ska bilen gå riktigt men det är inte alltid trimmet och trimfirmornas fel, de får ofta ta mycket skit och ställa upp vilket är bra service men de vet väl också att många fel var ursprungliga.

    Lycka till med att hitta felet.

    Mvh
    Matte

  7. #27
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    619

    Re: Effekt problem eller?! Saab 9-5 aero

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Har du varit i kontakt med Maptun om problemet?
    Dom bör ju kunna lösa ditt problem med en del tester.

    Mvh
    Jodå pratat med båda fredrikarna , senast igår.
    Det bara det att jag har ingen tid att ta bilen till örebro just nu, tyvärr.
    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Har du kännt på fälgar så inga bromsar ligger på?

    Många ggr kanske man har haft fel på bilen men då man kör orginal så mäter och testar man inte, sen när trimmet sitter på så dras allt till sin spets, tryck och diverse frestar hårdvaran och vips så har man en liten liten felkälla som inte går känna utan endast mätas fram.

    Många ggr så kanske vardaliga bilar går med småfel utan att det aldrig märks pga vardagskörnigen.

    Missförstå mig inte nu, givetvis ska bilen gå riktigt men det är inte alltid trimmet och trimfirmornas fel, de får ofta ta mycket skit och ställa upp vilket är bra service men de vet väl också att många fel var ursprungliga.

    Lycka till med att hitta felet.

    Mvh
    Matte
    Tack för tips ska hissa upp och snurra på hjulen.

    Förövrigt så skjuts tiden för kontroll upp till torsdag!

    Hur märker man om turbon börjar ge sej? Har ingen blårök nu iaf och senast jag kollade open sid så visade mair väldigt lika som mreq så det bör ju inte va bekymmer med luft , och då heller inget problem med den blå backventilen eller?!
    Att det sitter stora 19" och breda 235or på bilen tycker jag inte borde göra bilen så mindre rapp, visst spelar dom roll men inte så mycket!
    Aja, förhoppningsvis får jag mer info på torsdag och då återkommer jag med resultat oavsett bra eller dåligt

    Med vänlig hälsning,
    Mathias
    Saab 9-5 Aero SC (såld)
    http://www.garaget.org/?car=11550 (såld)

  8. #28
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232

    Re: Effekt problem eller?! Saab 9-5 aero

    Matta,

    Till en viss del förstår jag det du skriver men å andra sidan skiljer jag på trimföretag som har kommit
    fram med Maptunern i detta fall.
    Det skall vara förbjudet att skicka mjukvara på det viset.Det funkar säkerligen på en 09-10 eventuellt men på en 05 som har en del mil på sig kan det strula.
    Vill man trimma så skall det vara obligatoriskt att åka ner till firman så får dom kolla bilen förre och efter så att allt är bra.
    I detta fall har även Fredrik bekräftat att allt ser bra ut bland värdena så jag förstår intre riktigt vad är det som strular.
    Sen är det fel att säga direkt att det är fel på bilen då bilen inte presterar rätt.
    Bara för att en mjukvara funkar i 1 bil sp behöver det inte direkt betyda att det kommer att funka i andra.
    Det här med trimning är mer komplicerat än man tror.

    Det är min åsikt, vet att det är fortffarande en del som inte delar samma åsikt.Men Maptun kommer att ha mer missnöjda kunder om dessa mjukvaror skickas på det viset..

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  9. #29
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    619

    Re: Effekt problem eller?! Saab 9-5 aero

    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Har du kännt på fälgar så inga bromsar ligger på?

    Många ggr kanske man har haft fel på bilen men då man kör orginal så mäter och testar man inte, sen när trimmet sitter på så dras allt till sin spets, tryck och diverse frestar hårdvaran och vips så har man en liten liten felkälla som inte går känna utan endast mätas fram.

    Många ggr så kanske vardaliga bilar går med småfel utan att det aldrig märks pga vardagskörnigen.

    Missförstå mig inte nu, givetvis ska bilen gå riktigt men det är inte alltid trimmet och trimfirmornas fel, de får ofta ta mycket skit och ställa upp vilket är bra service men de vet väl också att många fel var ursprungliga.

    Lycka till med att hitta felet.

    Mvh
    Matte
    Visst har du rätt i vad du säger att många åker med småfel på bilarna och när det börjar att mätas och kollas efter en trimning eller dyl så kommer felen upptill ytan.
    Jag säger inte att det är fel på min programvara.för det vet jag inte om det är!
    Jag vet bara att bilen inte presterar som sej bör. Och jag skapade denna tråd för att få råd från kunniga personer här på forumet för att få bilen att prestera.
    Jag har ju enligt vad jag kan tycka gjort ganska mycket iförebyggande syfte innan jag trimmade för att ha så färsk kvitto som möjligt att bilen inte mådde bra innan trimmnig.
    Nu är det ju tyvärr nåt som strular, men det är jag säker på snart är löst och att jag hamnar på de tider som aero++ räknat fram tidigare i tråden.
    Annar så kanske nån kan ge tips på snygga 16" fälgar så får jag byta bort 19" och se om tiderna blir lägre

    Mathias
    Saab 9-5 Aero SC (såld)
    http://www.garaget.org/?car=11550 (såld)

  10. #30
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 156
    Medlem#
    2555

    Re: Effekt problem eller?! Saab 9-5 aero

    Bytte du även den lilla skitslangen till btr:en när du bytte vacuum-slangarna?
    Min var supertorr och gick sönder direkt när jag bytte spridare.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  11. #31
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Re: Effekt problem eller?! Saab 9-5 aero

    Nu ska vi inte stjäla tråden men ger ett snabbt svar på detta.

    Maptun i detta fallet har ju slutat med induviduella program då det tar tid och ingen vill betala för det antar jag.

    De har sina steg som det är fritt att köpa och då tycker jag det är var mans skyldighet att kontrollera sin bil innan trimning, hur många klockar sin bil så den presterar hundra innnan man trimma?

    Man kan säkert boka tid för kontroll hos trimfirmorna likt en service och ev få klockning på bilen orginal och kolla bilens kondition, fem likadana bilar som är orginal presterar olika och har förmodligen slitits olika under sina vi säger 10k mil.

    Trådskaparens bil med Automat och tunga stora fälgar äter rätt mycket tid, säg sen att bilen sen 5000 mil tebax har en liten liten vacuumläcka eller kompförlust etc som gör sig till känna 1-2s på en maxsprint på 100-200, inget konstigt. Där har vi 4-5s skillnad, det är sällan bilar som är identiska presterar samma tider, din presterar ju väldigt bra Aero++.

    Vi får hoppas TS hittar något fel annars skulle det vara intressant om han kunde låna 17" av någon och testa tiderna.

    Edit: TS, jag anklagar inte dig och du har inte dömt ut programmet, jag tycker du gjort vad du kunnat hoppas det löser sig. Jag diskuterar bara hur jag tror saker kan hänga ihop och ofta vill man ju sin bil ska prestera i det övre registret för just sin bilmodell, ibland kanske man ha otur och får en i den nedre skalan, inte kul.

    Mvh
    Matte

  12. #32
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    619

    Re: Effekt problem eller?! Saab 9-5 aero

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Bytte du även den lilla skitslangen till btr:en när du bytte vacuum-slangarna?
    Min var supertorr och gick sönder direkt när jag bytte spridare.
    Jag bytte 4st små slangar det var dom jag hittade

    Mathias
    Saab 9-5 Aero SC (såld)
    http://www.garaget.org/?car=11550 (såld)

  13. #33
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    619

    Re: Effekt problem eller?! Saab 9-5 aero

    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Nu ska vi inte stjäla tråden men ger ett snabbt svar på detta.

    Maptun i detta fallet har ju slutat med induviduella program då det tar tid och ingen vill betala för det antar jag.

    De har sina steg som det är fritt att köpa och då tycker jag det är var mans skyldighet att kontrollera sin bil innan trimning, hur många klockar sin bil så den presterar hundra innnan man trimma?

    Man kan säkert boka tid för kontroll hos trimfirmorna likt en service och ev få klockning på bilen orginal och kolla bilens kondition, fem likadana bilar som är orginal presterar olika och har förmodligen slitits olika under sina vi säger 10k mil.

    Trådskaparens bil med Automat och tunga stora fälgar äter rätt mycket tid, säg sen att bilen sen 5000 mil tebax har en liten liten vacuumläcka eller kompförlust etc som gör sig till känna 1-2s på en maxsprint på 100-200, inget konstigt. Där har vi 4-5s skillnad, det är sällan bilar som är identiska presterar samma tider, din presterar ju väldigt bra Aero++.

    Vi får hoppas TS hittar något fel annars skulle det vara intressant om han kunde låna 17" av någon och testa tiderna.

    Edit: TS, jag anklagar inte dig och du har inte dömt ut programmet, jag tycker du gjort vad du kunnat hoppas det löser sig. Jag diskuterar bara hur jag tror saker kan hänga ihop och ofta vill man ju sin bil ska prestera i det övre registret för just sin bilmodell, ibland kanske man ha otur och får en i den nedre skalan, inte kul.

    Mvh
    Matte
    Jag uppskattar dina råd och jag kommer att kolla dom och återkomma.

    Någon som är riktigt duktig på saab automat lådor som läser tråden får gärna skicka PM, har en del saker jag skulle vilja få svar på och ev hjälp med. Och det har inget med trimmet att göra , med det kan kanske påverka tiderna?!

    Mathias
    Saab 9-5 Aero SC (såld)
    http://www.garaget.org/?car=11550 (såld)

  14. #34
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Re: Effekt problem eller?! Saab 9-5 aero

    Jag sökte runt på automatlådor lite idag och hittade denna infon om 5-stegs lådan till 9-5.

    Info:saabs 5-stegade automatlåda har lite högre transmissionsförlust än manuell låda och sen har 4:an växel högre utväxling än manuell dito, det kanske gör rätt mycket om det nu är så.

    Detta är vad jag sökt mig till på nätet på diverse forum och ingen fakta jag tar ansvar för

    Mvh
    Matte

  15. #35
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    619

    Re: Effekt problem eller?! Saab 9-5 aero

    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Jag sökte runt på automatlådor lite idag och hittade denna infon om 5-stegs lådan till 9-5.

    Info:saabs 5-stegade automatlåda har lite högre transmissionsförlust än manuell låda och sen har 4:an växel högre utväxling än manuell dito, det kanske gör rätt mycket om det nu är så.

    Detta är vad jag sökt mig till på nätet på diverse forum och ingen fakta jag tar ansvar för

    Mvh
    Matte
    Om jag inte är helt ute i det gröna så är det just på 4an som bilen är lite flat?!
    Jag tror helt klart att automaten gör lite sämre tider, men gör den verkligen tiden så mycket sämre?

    Mathias
    Saab 9-5 Aero SC (såld)
    http://www.garaget.org/?car=11550 (såld)

  16. #36
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Danmark
    Inlägg
    134

    Re: Effekt problem eller?! Saab 9-5 aero

    Hej

    har en 2002 9-5 aero aut. Gjorde denna repa på kvällen 8 grader ute. Spinner lite på 1:an
    steg 4 med 315 hk benzin

    http://www.youtube.com/watch?v=O_oTnZyyiBo
    Gikk okså bra med steg 3 285 hk + racekat och maptun ic 4 grader ute.



    http://www.youtube.com/watch?v=8GCvKyUs7DA

    mvh SG

  17. #37
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232

    Re: Effekt problem eller?! Saab 9-5 aero

    Matta,
    Jag menade inte att Maptun skall ta in bilar för individuella mappningar utan helt enkelt göra som dom gjort innan Maptunern.
    Företag 1 kan undersöka bilen och inga fel hittats så det skall betyda även att mjukvara lirar direkt ?
    Trimföretag skall se till och gå genom allt så sett mjukvara och hårdvara lirar fint
    Det fiens trots allt måinga program som inte llevererar prestanda bilen skall ha.
    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  18. #38
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 053
    Medlem#
    6220

    Re: Effekt problem eller?! Saab 9-5 aero

    Håll er till topic, ska ni tjafsa ta det via PM ist.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  19. #39
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Re: Effekt problem eller?! Saab 9-5 aero

    Hej SG,

    Din bil gick bra men skiljer det bara 1s på filmerna?

    Har du 4 el 5 stegsautomat?

    Vilken dimension har du på däcken?

    Mvh
    Matte

  20. #40
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232

    Re: Effekt problem eller?! Saab 9-5 aero

    Oxigene,
    Det är inget tjafs från min sida,
    Trådet spårade lite är väl inte hela världen.


    SG

    Vad får du fram 100-200 km/h med din automat ?
    Är på jobbet så jag kan inte se på mobilen.

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

Liknande ämnen

  1. Tappar effekt på min SAAB 9-3 Aero 2.0T -05
    Av SaabiSpanien i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-21, 19:18
  2. Saab 9000 2.3T 200hk problem med effekten
    Av oxen_87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-01-30, 12:27
  3. Saab 9-5 3.0 V6 effekt problem
    Av fejjn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-06-06, 10:35
  4. Saab 9-5 Aero Etanol +20% effekt ?
    Av Stefan B i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 105
    Senaste inlägg: 2004-11-29, 19:19
  5. Vridmoment vs effekt...eller vad betyder effekt...?
    Av wesslan_theman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2004-11-13, 13:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •