Sidan 11 av 25 FörstaFörsta ... 91011121321 ... SistaSista
Resultat 201 till 220 av 490

Ämne: Effekt problem eller?! Saab 9-5 aero, effekten har hittats!!

  1. #201
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 171

    Re: Effekt problem eller?! Saab 9-5 aero

    Hej Aero++

    Nej jag tycker att hans bil, trots vikt och 19" kanske borde gå lite fortare 180-200 då han borde vara nära sin toppeffekt där, vi ser att hans går samma tid 180-190 som 190-200. Men det verkar ju som det saknas luft enligt många och då har han ju inte alla hk som han borde. Du tappar en halv sekund på det senare intervallet. Dels så tappar den manuella effekt och dels så blir luftmoståndet större. Mathias ligger närmare sin toppeffekt vid 190-200 och presterar därför samma tid.

    Givetvis ska inte Mathias dra 3:an till 7000 varv, han ska inte dra den längre än att han han kommer in på 4:an på samma effekt eller strax under där han slutar 3:an, Nära varvstopp eller 6200-6300 på de grafer jag sett. PÅ en maxad 15t kan man säga att hellre få något lägre ingångseffekt på fyran än lägre effekt vid 6300 varv på 3:an om man inte kan träffa det exakt optimala, vilket är svårt i verkligheten.

    Jag vill inte hålla med om att en aut ger snabbare växlingar än dina 0,35s, dels tror jad den växlar slöare och dels har den momenttapp.

    Det du jämför 150-160 bekräftar bara det, Mathias bil växlar innan 150 ser det ut som, hans bil går riktigt tungt vid 150 så du hinner till och med att växla och ändå ha nästan samma tid till 160.

    Jag vet inte men om vi ska kolla på enbart växlingen manuell vs automat så tror jag att en manuell med en skicklig spakare som dig, avverkar den proceduren till bilen har full effekt snabbare.

    Jag tror inte Mathias bil ska stanna, den kommer bara på ett inte optimalt varvtal för motorn på 4:an, pga automatlådans utväxling, det tillsammans med större tyngre hjul och extravikten bilen har gör det väldigt tufft i det intervallet. Som jag nämnt så blir det, dock lite överdrivet, samma sak för den manuella om den skulle växla till 5:an.

    Men jag tänker bara i teorin och bilen verkar enligt många sakna effekt av någon anledning, vi får hoppas felsökningen råder bot på vad det är och att bilen presterar bättre tider.

    Edit: Jag ser inte rktigt men tycker det ser så ut på grafen. Tappar den manuella någon fart under växlingen?

    Mvh
    Matte

  2. #202
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 196

    Re: Effekt problem eller?! Saab 9-5 aero

    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Mathias ligger närmare sin toppeffekt vid 190-200 och presterar därför samma tid.
    Jag sitter och kollar på effekt kurvan,den ligger vid 5000 rpm på ca 280 hjul hk.Vid 5500 rpm 283 hk..Men tyvär så vill jag inte dela ut effekt kurvor.
    Du kan prata med MapTun så får dom skicka den till dig så kan du kolla.

    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Jag vill inte hålla med om att en aut ger snabbare växlingar än dina 0,35s, dels tror jad den växlar slöare och dels har den momenttapp.
    Kan inte du läsa loggen som jag lagt upp ?

    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Det du jämför 150-160 bekräftar bara det, Mathias bil växlar innan 150 ser det ut som, hans bil går riktigt tungt vid 150 så du hinner till och med att växla och ändå ha nästan samma tid till 160.
    Så det du säger nu är att jag inte kan läsa logger eller avgöra var växling har skett ?

    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Jag vet inte men om vi ska kolla på enbart växlingen manuell vs automat så tror jag att en manuell med en skicklig spakare som dig, avverkar den proceduren till bilen har full effekt snabbare.
    Det gör jag tyvär inte,det ser man klart och tydligt i RL logger oxå.
    Trycker du på kopplingen på din automare ?


    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Jag tror inte Mathias bil ska stanna, den kommer bara på ett inte optimalt varvtal för motorn på 4:an, pga automatlådans utväxling, det tillsammans med större tyngre hjul och extravikten bilen har gör det väldigt tufft i det intervallet. Som jag nämnt så blir det, dock lite överdrivet, samma sak för den manuella om den skulle växla till 5:an.
    Det du försöker sen första början göra är helt fel,du måste ta in bådas nackdelar och fördelar.

    Som sagt Mathias bil ligger på 180-200 där maximal effekt finns ca 6 sec..
    Han skall ligga om allt lirar 4.7 sec inräknad 19"


    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Edit: Jag ser inte rktigt men tycker det ser så ut på grafen. Tappar den manuella någon fart under växlingen?
    Japp,den tappar fart från 156.71- 156.01 km/h sen väntar det värsta acceleration på nytt där automat har inte samma problem..
    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  3. #203
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 171

    Re: Effekt problem eller?! Saab 9-5 aero

    Hej,

    Enligt Mathias utväxling gör hans bil 150km/h vid 6250 varv, enligt de uppgifter jag fått har han inte dratt så långt på 3:an. Därav antog jag att han inte växlat över 150, men du som är bättre än mig på att läsa RL-loggar kan väl säga exakt var han växlat så kanske jag kan se det när jag vet var växlingen ska ligga.

    edit:Jag tycker det ser ut som han växlat vid ca 148.

    Mvh
    Matte

  4. #204
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 196

    Re: Effekt problem eller?! Saab 9-5 aero

    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Hej,

    Enligt Mathias utväxling gör hans bil 150km/h vid 6250 varv, enligt de uppgifter jag fått har han inte dratt så långt på 3:an. Därav antog jag att han inte växlat över 150, men du som är bättre än mig på att läsa RL-loggar kan väl säga exakt var han växlat så kanske jag kan se det när jag vet var växlingen ska ligga.

    Mvh
    Matte
    Hej,
    ca 156 km/h
    Hans 235-35-19 bidrar till det oxå..



    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  5. #205
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 171

    Re: Effekt problem eller?! Saab 9-5 aero

    Tack,

    Vid vilket varv?

    Mvh
    Matte

  6. #206
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 196

    Re: Effekt problem eller?! Saab 9-5 aero

    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Tack,

    Vid vilket varv?

    Mvh
    Matte
    Kring 6200 rpm..
    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  7. #207
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    279

    Re: Effekt problem eller?! Saab 9-5 aero

    http://www.youtube.com/watch?v=N-RJQSn6czY

    Mätarfilm med 15hk mer än TS bil....
    9-5 aero aut-05

  8. #208
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 196

    Re: Effekt problem eller?! Saab 9-5 aero

    Citat Ursprungligen postat av traskalle
    http://www.youtube.com/watch?v=N-RJQSn6czY

    Mätarfilm med 15hk mer än TS bil....
    Den 9-5a går riktigt fint
    Hur kunde Matta missa detta undrar man,behövdes inte heller varva över 6000 rpm

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  9. #209
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    619

    Re: Effekt problem eller?! Saab 9-5 aero

    Citat Ursprungligen postat av traskalle
    http://www.youtube.com/watch?v=N-RJQSn6czY

    Mätarfilm med 15hk mer än TS bil....
    Den bilen är något rappare en min marginellt

    Mathias
    Saab 9-5 Aero SC (såld)
    http://www.garaget.org/?car=11550 (såld)

  10. #210
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 113
    Medlem#
    2555

    Re: Effekt problem eller?! Saab 9-5 aero

    Tyvärr tycker jag inte DanneD:s film bör vara med som referens i den här tråden. Den bilen gick/går väldigt bra.

    viewtopic.php?p=1292372#p1292372

    Mathias:

    När du testat din bil, har du då haft full gas?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  11. #211
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 196

    Re: Effekt problem eller?! Saab 9-5 aero

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Mathias: När du testat din bil, har du då haft full gas?
    Det var Kalle Uhr som körde så han vet nog hur man trycker fullt

    Kan du testa din bil med MapTuner då jag antar att du har den? Du har väl samma setup som Mathias dock annat turbo ?

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  12. #212
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 171

    Re: Effekt problem eller?! Saab 9-5 aero

    Hej,

    Nu är jag tebax, jo jag har sett den filmen, men tyckte inte den var så bra som referens då jag inte visste vikt eller hjulstorlek eller motoruppbyggnad. Jag försöker leta så bra referenser som möjligt för att hjälpa Mathias, jag har inget annat syfte med mitt spekulerande. Jag konstaterar att Mathias med sina 19" får utväxlingen 1:37 på 4:an och kan dra den till 232km/h. Alltså mitt emellan den manuellas 4:a och 5:a i utväxling.

    Testa och ligg i 150 ni med manuell och lägg i 5:an å acca sen släpper ni ner till 150 igen och lägger i 4:an. Det är lite skillnad.

    Finns det ingen som har en RL-log på en 9-5 kombi aut med lite större hjul på 16s där vi kan jämföra mot Mathias log, så kanske vi kan hjälpa han att se vad han förlorar tid jämfört med den?

    Mvh
    Matte

  13. #213
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    619

    Re: Effekt problem eller?! Saab 9-5 aero

    En liten sammfattning nu när tråden fått nåra sidor!
    Jag har en tung bil med stora hjul och aut inte det optimala för att bli en raket

    Jag saknar ca 100-150mg/c luft ???

    Trots aut så borde tiderna 100-200km/h va bättre, aero++ är stenhård på att tiden ska va 16-16,5 sek! Om jag är lite mjukare och säger att jag är nöjd med 17sek , är det helt omöjligt med setup på bil och utrustning?!



    Diskussionen ang aut och hur den växlar och dess utväxling är jättebra och nyttig, tack för den!

    MattA du har frågat vilket vartal jag växlat på på 3an och jag sa runt 6000rpm ( jag ogillar att gå högre med tanke på mina kolvar. Men aero++ har ju sett i loggen att växling skett senare.Kan det verkligen vara så att jag tappar ca 3sek på att växla 200rpm tidigare på 3an?!
    Kan man göra så att fulleffekt uppnås vid 6000rpm istället för 6250rpm eller medför det att fler ändringar på hw måste ske?!

    Mathias
    Saab 9-5 Aero SC (såld)
    http://www.garaget.org/?car=11550 (såld)

  14. #214
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 454

    Re: Effekt problem eller?! Saab 9-5 aero

    Du kan mycket väl tjäna på att växla lite tidigare, vet flera som har lyckats sätta bättre tider genom att inte växla upp till fyran precis vid varvstopp på treans växel, detta är dock med manuell låda med lite "snällare" utväxling på fyrans växel.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  15. #215
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 171

    Re: Effekt problem eller?! Saab 9-5 aero

    Instämmer Manick,

    Det har jag också skrivit tidiagre i tråden, växling från 5900 och uppåt på trean ger ungefär samma medeleffekt i 100-200 intervallet för de kurvor jag sett, just pga den manuella lådans utväxlingar/växel.

    Mvh
    Matte

  16. #216
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    619

    Re: Effekt problem eller?! Saab 9-5 aero

    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Hej,

    Nu är jag tebax, jo jag har sett den filmen, men tyckte inte den var så bra som referens då jag inte visste vikt eller hjulstorlek eller motoruppbyggnad. Jag försöker leta så bra referenser som möjligt för att hjälpa Mathias, jag har inget annat syfte med mitt spekulerande. Jag konstaterar att Mathias med sina 19" får utväxlingen 1:37 på 4:an och kan dra den till 232km/h. Alltså mitt emellan den manuellas 4:a och 5:a i utväxling.

    Testa och ligg i 150 ni med manuell och lägg i 5:an å acca sen släpper ni ner till 150 igen och lägger i 4:an. Det är lite skillnad.

    Finns det ingen som har en RL-log på en 9-5 kombi aut med lite större hjul på 16s där vi kan jämföra mot Mathias log, så kanske vi kan hjälpa han att se vad han förlorar tid jämfört med den?

    Mvh
    Matte
    Det skulle va väldigt kul att se en kurva från en annan aut med samma steg3!

    Mathias
    Saab 9-5 Aero SC (såld)
    http://www.garaget.org/?car=11550 (såld)

  17. #217
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 171

    Re: Effekt problem eller?! Saab 9-5 aero

    Mathias,

    Kalle uhr som körde din bil vid loggen som jag förstår det, drog din bil till 6200, vilket gör att du kommer in vid drygt 4200 på din 4:a. Växlar du vid 6000 varv kommer du in på 4000 varv på din fyra. Du har enligt de grafer jag sett mycket lägre effekt i motorn mellan 4000-4200 varv än 6000-6200 varv. Jag skulle vilja flytta ner din toppeffekt lite i registret för att din är automat och har annan utväxling än manuell, men jag vet inte om det går få lika mycket effekt lägre i registret.

    Men om ni är övertygade om att du saknar luft, så är det bättre det åtgärdas och se vad det innebär för tiden, förhoppningsvis så har du tider du då är nöjd med och jag kan sluta spekulera teoretiskt

    Mvh
    Matte

  18. #218
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    619

    Re: Effekt problem eller?! Saab 9-5 aero

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Tyvärr tycker jag inte DanneD:s film bör vara med som referens i den här tråden. Den bilen gick/går väldigt bra.

    viewtopic.php?p=1292372#p1292372

    Mathias:

    När du testat din bil, har du då haft full gas?
    Nu skojar du lite va, hahah!

    Mathias
    Saab 9-5 Aero SC (såld)
    http://www.garaget.org/?car=11550 (såld)

  19. #219
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 196

    Re: Effekt problem eller?! Saab 9-5 aero

    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Hej,


    Testa och ligg i 150 ni med manuell och lägg i 5:an å acca sen släpper ni ner till 150 igen och lägger i 4:an. Det är lite skillnad.
    Fattar inte att du orkar Matta ?

    Hur många sidor skall det behövas för dig att du skall förstå att man kan inte jämföra så,dels är det lågt för manuell ,dels så tar du inte upp automats fördel med växlingen och acceleration på nytt som jag tagit upp ovan, och även där att 200 km/h nås inte vid 6000 rpm utan 5400-5500 innan.
    Alla som kör 15t vet att det är ingen raket efter 5500 rpm..

    Bättre jämförelsen är att manuell växlar vid 135 km/h till 4an och då snackar vi om bättre tid 100-200 än vid 155 km/h men fortfarande är det fel då Mathias slipper trampa på kopplingen som du verkar göra på din bil när du inte inser vissa saker.

    Något är fel om det är mjukvara eller bilen vet jag inte ,men den bilen med det trim skall
    inte ligga på 19 sec.

    Edit- Något du inte heller tänker på är om vi med manuell skall växla till 5an vid 150 km/h för att det skall vara rätt jämförelse enligt dig.Då kör vid 3300-4350 rpm 150-200 km/h.Jag kommer inte ens i närheten av mitt toppeffekt..
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  20. #220
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 171

    Re: Effekt problem eller?! Saab 9-5 aero

    Aero++,

    Är vi överens om att automaten har utväxling 1:37 på 4:an med sina 19" och den manuella har 1:32,1, och att automaten gör 232 km/h och den manuella 204km/h på 4:an?

    Sen är manuellen betydligt lättare och har mindre transmissionsförlust.

    Mvh
    Matte

Liknande ämnen

  1. Tappar effekt på min SAAB 9-3 Aero 2.0T -05
    Av SaabiSpanien i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-21, 19:18
  2. Saab 9000 2.3T 200hk problem med effekten
    Av oxen_87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-01-30, 12:27
  3. Saab 9-5 3.0 V6 effekt problem
    Av fejjn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-06-06, 10:35
  4. Saab 9-5 Aero Etanol +20% effekt ?
    Av Stefan B i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 105
    Senaste inlägg: 2004-11-29, 19:19
  5. Vridmoment vs effekt...eller vad betyder effekt...?
    Av wesslan_theman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2004-11-13, 13:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •