Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Kreditköp med återtaganderätt

  1. #1
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Kreditköp med återtaganderätt

    Hej!

    Kollar på bil åt min syster. Har hittat ett privat objekt där det står "Kreditköp med återtaganderätt t.o.m. xxxx-xx-xx" på utdraget från Transportstyrelsen.

    Om man skulle köpa en sådan bil, vad skall man tänka på så man inte åker på pumpen.

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Kreditköp med återtaganderätt

    Hej!

    Se till så att lånet på bilen verkligen löses i samband med köpet.
    Då kan det vara bra att göra pengar och ägarbyte just på den banken där lånet finns på så sätt så vet du att lånet är löst.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: Kreditköp med återtaganderätt

    okej, det gör ju ett eventuellt helg köp lite/mycket trixigare.

    Jag har aldrig köpt en privat belånad bil förr. Jag har bara köpt hos bilhandlare eller privatägt utan belåning, så när jag såg detta så var jag tvungen att förhöra mig så man inte skiter i det blå skåpet & sätter sig själv eller syrran på pottan.

  4. #4
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Kreditköp med återtaganderätt

    Ja det händer nog oftare än man tror att folk köper bilar privat och sen finns det lån på bilen som den nya ägaren blir skyldig att betala.

    Ja det är ju inte många banker som har helgöppet men de flesta har öppet till runt 18.00 på vardagar.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937

    Re: Kreditköp med återtaganderätt

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Då kan det vara bra att göra pengar och ägarbyte just på den banken där lånet finns
    Yes, det är enda sättet att hålla ryggen helt fri. Det kan ju t.ex. vara så att skulden faktiskt är större än köpeskillingen, eller att säljaren inte löser lånet med pengarna han fått av dig. Då blir du aldrig registrerad som ägare till bilen.

    Alternativet är att göra upp affären i helgen genom att betala handpenning och sedan boka tid på banken för slutbetalning i veckan.

  6. #6
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: Kreditköp med återtaganderätt

    I detta fallet så är det lite långt bort för att åka dubbelt för att först kolla & sedan slutföra betalningen. Lånet som finns är betydligt lägre än köpeskillingen. Man skulle kanske kunna dra av för lånebeloppet vid penningutväxling, för att täcka upp för skuldens belopp & lite därtill & ta med fordonet. Men jag förstår att det inte går att göra ägarbyte förän lånet är löst. Så det kanske är dumdristigt utifall att det är något annat som kan medföra komplikationer. Lika bra att skita i det.

    Hur kollar man upp all eventuell kredit som finns & är det något annat man skall tänka på?

  7. #7

    Re: Kreditköp med återtaganderätt

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    I detta fallet så är det lite långt bort för att åka dubbelt för att först kolla & sedan slutföra betalningen. Lånet som finns är betydligt lägre än köpeskillingen. Man skulle kanske kunna dra av för lånebeloppet vid penningutväxling, för att täcka upp för skuldens belopp & lite därtill & ta med fordonet. Men jag förstår att det inte går att göra ägarbyte förän lånet är löst. Så det kanske är dumdristigt utifall att det är något annat som kan medföra komplikationer. Lika bra att skita i det.

    Hur kollar man upp all eventuell kredit som finns & är det något annat man skall tänka på?
    Hej!

    Exakt detta scenario var jag med om nu i april då jag fann min saab på blocket, vad jag gjorde var att ta reda på vilken kreditgivaren, det kan transportstyrelsen berätta. ringde upp kreditgivaren, i detta fall swebank finans. Och berättade mitt ärende och fick reda på den exakta restskulden. Med desssa fakta på hand kontaktade jag säljaren och berättade läget, Då vi skulle göra upp affären en fredagkväll då inga banker har öppet så såg jag att alternativet var att jag tog med en PC samt bankdosan. Säljaren fick ta med sig sista räkningen från finansbolaget, den betalade jag sedan in restskulden från min PC medans båda såg på sas. resten fick säljaren kontant och kvitto skrevs på vad vi hade gjort. Alla nöjda och glada!

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Kreditköp med återtaganderätt

    det enklaste är som sagt att ta reda på restskulden och betala in den själv. Kreditgivaren bryr sig inte om vem som löser skulden och gör man det själv så vet man att det blir gjort.
    Priset på bilen kommer man naturligtvis fram till med skulden i beaktande.
    Bilregistret struntar i att det står som det gör på ägarbeviset så ägarbytet går igenom precis som vanligt, däremot så lär kreditgivaren dra igång en apparat om skulden inte är löst.

  9. #9
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: Kreditköp med återtaganderätt

    Tackar för svaren! De är bra att veta för framtiden.

    Nu blev det inget köp at det tilltänkta objektet då säljaren agerade väldigt konstigt, lovade en sak & gjorde sedan tvärt om. Synd då det var i det närmaste "perfect match" från önskelistan.

    Men, vi får leta vidare...

  10. #10

    Re: Kreditköp med återtaganderätt

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    det enklaste är som sagt att ta reda på restskulden och betala in den själv. Kreditgivaren bryr sig inte om vem som löser skulden och gör man det själv så vet man att det blir gjort.
    Priset på bilen kommer man naturligtvis fram till med skulden i beaktande.
    Bilregistret struntar i att det står som det gör på ägarbeviset så ägarbytet går igenom precis som vanligt, däremot så lär kreditgivaren dra igång en apparat om skulden inte är löst.
    Det där är inte riktigt sant. Jag hade en bil som var köpt via en finans firma och det var dom som stog som "ägare" på ägarbeviset vilket innebar att jag inte kunde sälja bilen om inte den var avbetald.. När jag hade betalat av hela skulden så kom det hem ett nytt ägarbevis där jag stog som helägare av bilen.
    Audi S4 4.2L Quattro 2006

    *såld* 9-3 2.0T Vector 05:a *Såld* 9-5 2.3T SportCombi *Första Såld* 900T SportCoupe Bästa*

  11. #11

    Re: Kreditköp med återtaganderätt

    neonodia> det verkar märkligt. Vilken typ av finansieringslösning hade du? Vad hade hänt om bilens ägare gått i konkurs och konkursförvaltaren tagit egendomen (bilen)?

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Kreditköp med återtaganderätt

    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    neonodia> det verkar märkligt. Vilken typ av finansieringslösning had du? Vad hade hänt om bilens ägare gått i konkurs och konkursförvaltaren tagit egendomen (bilen)?
    Registrerad ägare hos transportstyrelsen behöver inte vara den som äger bilen rent ekonomiskt. Precis före sista avbetalningen är kreditgivarens ägandeskap mycket litet. Bevis för detta är köpehandlingarna och lånehandlingar.
    Kreditgivarens registrering hos transportstyrelsen är ju bara en spärr mot att bilen säljs.
    Fredrik J

  13. #13

    Re: Kreditköp med återtaganderätt

    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    neonodia> det verkar märkligt. Vilken typ av finansieringslösning hade du? Vad hade hänt om bilens ägare gått i konkurs och konkursförvaltaren tagit egendomen (bilen)?
    Precis som vad ovanstående skriver är det.. Och för övrigt så var det BMW finance, Har dock svårt att se mig dom gå i KK
    Audi S4 4.2L Quattro 2006

    *såld* 9-3 2.0T Vector 05:a *Såld* 9-5 2.3T SportCombi *Första Såld* 900T SportCoupe Bästa*

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Kreditköp med återtaganderätt

    Citat Ursprungligen postat av neonodia
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    det enklaste är som sagt att ta reda på restskulden och betala in den själv. Kreditgivaren bryr sig inte om vem som löser skulden och gör man det själv så vet man att det blir gjort.
    Priset på bilen kommer man naturligtvis fram till med skulden i beaktande.
    Bilregistret struntar i att det står som det gör på ägarbeviset så ägarbytet går igenom precis som vanligt, däremot så lär kreditgivaren dra igång en apparat om skulden inte är löst.
    Det där är inte riktigt sant. Jag hade en bil som var köpt via en finans firma och det var dom som stog som "ägare" på ägarbeviset vilket innebar att jag inte kunde sälja bilen om inte den var avbetald.. När jag hade betalat av hela skulden så kom det hem ett nytt ägarbevis där jag stog som helägare av bilen.
    ja då vet inte jag vad du hade för lösning på det hela.....har köpt flera bilar på firma och avbetalning och det har alltid varit jag som stått som ägare. Konstigt vore väl annat ? Då menar du att det är finansbolaget som tog alla dina fortkörningsböter, pböter, vägavgifter och gud vet allt de lägger på enbart registreringsnumret? Det borde ju bli ett antal heltidsanställda som då sitter och skickar vidare sånt hos finansbolagen?

    Att du däremot fick ett nytt regbevis när du betalat klart skulden är helt normalt då det skickas ut till alla då uppgifter ändras, dvs i ditt fall kreditköp noteringen togs bort.

    Ägarbytesdelen i det hela är absolut inte spärrad på nåt vis, en av de bilar jag köpte hade skuld sen tidigare som inte ens den senaste bilfirman kände till så visst går det att göra ägarbyten i flera led utan att skulderna är betalda men det är ju fortfarande förste kreditgivaren som har det finansiella övertaget och har rätt att kräva betalning.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    517

    Re: Kreditköp med återtaganderätt

    Jag hade BMW Finans på en bil förra året och där stod jag som ägare. Dock stod det ju självklart Kredit med återtagningsrätt på regbeviset. Om man kollade upp bilen via fax stod det att det var BMW Finans som var kreditgivare. Men ägaren av bilen, det var jag.
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Kreditköp med återtaganderätt

    Kanske pratades det tidigare om bilar som leasas från ett finansbolag. På en leasingbil står finansbolaget som ägare.
    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. Köpa bil som är kreditköp
    Av aerodanne i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-06-02, 11:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •