Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Programera helt ny SID OG9-3

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Programera helt ny SID OG9-3

    Ska efter ett försök att reparera displayen på SID byta hela enheten mot en ny. Tydligen krävs "Reservdelsprogrammering" för att aktivera den nya SID:en. Jag undrar vilka "praktiska" programmeringar man kan göra i samband med den? Jag vill ha så lite "pling och plong" som möjligt. Antar att jag måste vara aningen mer specifik inför verkstaden...

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    13

    Re: Programera SID og9-3

    Programmering behövs när siden är ny...sen tror ja att enda plinget som går att få bort är utökad bältespåminnelse, de som plingar 6-7 gånger precis när du sätter på tändningen utan bältet på...köper du en beg sid e ja rätt säker på att de funkar även utan prog.
    SAAB 9-5 Aero SC -06 (taklucka:-D)

  3. #3
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 339
    Medlem#
    8644

    Re: Programera SID og9-3

    Passar på att låna tråden lite. Jag har problemet att SID i min NG900 kalkylerar bränsleförbrukningen som om jag hade blåa 432-spridare. Går det att programmera om SID till att räkna på röda 431-spridare?

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  4. #4
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935

    Re: Programera SID og9-3

    Osäker på om den funktionen ligger i SID eller i själva mjukvaran i bilen.
    Jag tror att SID faktiskt bara visar dom värden den blir matad med, så det där får man nog fippla till i mjukvaran i bilen.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-05-02 klockan 19:23. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  5. #5
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 339
    Medlem#
    8644

    Re: Programera SID og9-3

    Spridare 3 jordas via SID och beräknar förbrukningen efter hur lång puls den får via jordningen, så beräkningen ligger i SID.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-05-02 klockan 19:23. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: Programera SID og9-3

    Citat Ursprungligen postat av Gesa
    Programmering behövs när siden är ny...sen tror ja att enda plinget som går att få bort är utökad bältespåminnelse, de som plingar 6-7 gånger precis när du sätter på tändningen utan bältet på...köper du en beg sid e ja rätt säker på att de funkar även utan prog.
    Den är helt ny.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    13

    Re: Programera SID og9-3

    Då får du nog leta upp en verkstad me Tech2 tar 10 minuter
    Senast redigerat av Moderator den 2023-05-02 klockan 19:24. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    SAAB 9-5 Aero SC -06 (taklucka:-D)

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: Programera SID og9-3

    Då var det fixat. Bad om att de skulle programmera bort bältesvarningen. Till min glädje försvann den helt. Det har visst också "Testa bromsljus" gjort. Ingen större förlust direkt, men det hade vart bra att haft hela listan på allt som går att programmera av och på. "Dags för service" försvann med. Hoppas den fortfarande är aktiv. Samma spolarvätskenivå. Vore ju trist om allt är avstängt för att stänga av bältesplingandet.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    13

    Re: Programera SID og9-3

    Kan va så att siden räknar ut servicetiden eller vad man ska säga o att de återställdes nu ...men spolarvätska o dom andra varningarna ska vara kvar, har dom fyllt på? Testa bromsljus är nog den onödigaste av alla då de varnar för trasiga lampor ändå
    Senast redigerat av Moderator den 2023-05-02 klockan 19:24. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    SAAB 9-5 Aero SC -06 (taklucka:-D)

Liknande ämnen

  1. Programera ny acc
    Av saabsport83 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2013-11-11, 17:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •