Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 49 av 49

Ämne: 3d service

  1. #41
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901

    Re: 3d service

    För det första så har du kanske hört talas om maskinskada? Har du saabförsäkringar gäller den 8år och 15000mil.

    Sen kanske inte alla har tid/möjlighet eller tillräcklig kunskap för att serva bilen själv.

    Skulle helt klart välja att lämna en nyare Saab till en auktoriserad verkstad om jag skulle vara tvungen att lämna in bilen.

    Lasse på hörnet kan oftast inte alls lika mycket om era bilar som en auktoriserad verkstad.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  2. #42
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Näsum
    Inlägg
    58

    3d service

    Ska in med min 9-5sc -07 på tisdag för service fick pris på 3D xl - ca 2500:- så passade på att beställa en Hirsch uppgradering samtidigt då de hade kampanj på den. Återkommer med vad kostnaden slutar på och vad som gjorts..

  3. #43
    Grundladd Andromedas avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    194

    Re: 3d service

    Citat Ursprungligen postat av daekol
    Varför servar man en bil på verkstad som inte har garantier eller någonting kvar? För det finns väl inga garantier kvar när saab gick i konkurs?
    Nä serva bilen själv så blir det billigare + ett litet träningspass då vissa saker faktiskt är riktigt jobbiga.
    Jag håller inte med dig om att man i alla lägen bör serva bilen själv. Även om jag inte tycker att det är speciellt svårt eller tråkigt att byta olja eller tändstift på egen hand vill jag inte göra det själv på min 1,5 år gamla bil.

    Varför?

    1. Garantier. Jag har då garantier, precis samma garantier som Saab gav på en ny bil, men via en tredjepartsförsäkring.

    2. Efter garantitidens utgång, maskinskada via halvförsäkringen om något oväntat händer, t ex motorras. Försök då att komma med en servicebok som saknar alla stämplar förutom leveransservicen och gått 10k mil. "- Men asså, jag lovar, jag har bytt olja var 1000:e mil" hjälper nog inte mot FB då.

    3. Andrahandsvärdet. Köper jag en bil som påstås vara servad "som den ska" har det enligt mig inte hänt om stämplar saknas i serviceboken. Du kan slänga fram hur mcyket kvitton på olja, tändstift och andra prylar du vill, det visar fortfarande inte att det åkt ned i bilen jag spekulerar på eller att det i så fall skett på ett fackmannamässigt sätt. Jag köper inte den bilen, nästan alldeles oavsett hur billig den är.
    Märk väl att jag pratar om nyare bilar nu. På en 90-tals bil skulle jag inte bry mig om den servats hemma i garaget så länge den verkar ok maskinellt, men den kostar sannolikt 5-15k att köpa också, så risken är mindre. Men att serva en bil hemma så länge den betingar ett andrahandsvärde över 50k för att spara pengar är enligt mig en orimlighet. Du förlorar mer på ett otroligt mycket sämre andrahandsvärde än att lägga 500 spänn i arbetskostnad per år på en allbilverkstad för oljebytet.

    Däremot finns det ju ingenting som säger att man måste serva bilen på en märkesverkstad för 1500+ kr/h när man kan göra det för hälften hos en bra allbilverkstad. De kan göra vanlig service minst lika bra, det är inget magiskt med märkesverkstäder förutom högre overheadkostnader. Om man får något mer specifikt märkesrelaterat problem som kräver t ex omprogrammering med TechII kan man ju vid det tillfället anlita märkesverkstaden om inte allbilverkstaden känner att de klarar det.
    Gamla bilar: og900i -88, Audi 100 C4 2,3E, 9-3 Aero -02, 9000 cse 2,3i -95, 2 st 900 2,3i -95, 9000 cse 2,3T -95, 9-5 2,3T 220 -04 Steg 0,5 (Aeroprogram 250/350) 9-3 2,0T Griffin Hirsch Biopower 260/400 MY12
    Kör nu: Hyundai ix35 2,0 CRDi 4WD 184 hk

  4. #44
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: 3d service

    Okej jag förstår. Trodde allting fallerade i och med konkursen. Inklusive den 8 åriga motorgarantin.

    Ett litet tillägg om den garantin förresten.
    Jag frågade om den garantin på mechanum när jag precis köpt min 9-5. Detta var 2009 eller 2010 och då fick jag svar av han i receptionen att den gäller bara om man följt serviceboken till punkt och pricka. Det fick tydligen inte vara något fel över huvud taget. Miltalet fick tydligen inte gå över 150(?) mil efter ett serviceintervall. Så t.ex om bilen skall in för service vid 12k mil så får den inte gått över 12150 mil för då kommer inte garantin gälla vid ev motorras. Efter en titt i min servicebok insåg jag att tidigare ägare inte varit jättenogranna med att lämna in bilen så fort miltalet närmade sig rätt serviceintervall och då fattade jag beslutet att det inte är värt att serva bilen på dyra verkstäder med fantasipriser.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  5. #45
    Grundladd Andromedas avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    194

    Re: 3d service

    Citat Ursprungligen postat av daekol
    Okej jag förstår. Trodde allting fallerade i och med konkursen. Inklusive den 8 åriga motorgarantin.

    Ett litet tillägg om den garantin förresten.
    Jag frågade om den garantin på mechanum när jag precis köpt min 9-5. Detta var 2009 eller 2010 och då fick jag svar av han i receptionen att den gäller bara om man följt serviceboken till punkt och pricka. Det fick tydligen inte vara något fel över huvud taget. Miltalet fick tydligen inte gå över 150(?) mil efter ett serviceintervall. Så t.ex om bilen skall in för service vid 12k mil så får den inte gått över 12150 mil för då kommer inte garantin gälla vid ev motorras. Efter en titt i min servicebok insåg jag att tidigare ägare inte varit jättenogranna med att lämna in bilen så fort miltalet närmade sig rätt serviceintervall och då fattade jag beslutet att det inte är värt att serva bilen på dyra verkstäder med fantasipriser.
    Jag tror det var +/- 250 mil och +/- 3 månader från servicebokens intervaller som gällde för den förlängda motorgarantin. Men den gällde även om du inte hade servat bilen på Saab. Sedan vi gick med i EU är det helt ok att ta en splitt ny bil och lämna in på Benkes Bil & Porr runt hörnet. Så länge han gör ett fackmannamässigt jobb gäller alla garantier ändå.

    Den 8-åriga extra motorgarantin var en förlängning av en del av nybilsgarantin från Saab som svar på problemen med og9-5, och har inget att göra med et vi diskuterar.

    Du har en motorskadeförsäkring via din halvförsäkring på bilen som kan gälla allt mellan 5 år och uppåt eller 8-15k mil osv beroende på försäkringsbolag. Den kräver att du har servat bilen som du ska, alltså kan visa stämplar i boken.
    Den försäkringen har ingenting med biltillverkaren att göra, utan är en sak mellan dig som kund och ditt försäkringsbolag. Samma villkor hos ett bolag gäller alla bilar oavsett märke.

    Men som sagt, om bilen har gått över tiden/ och eller milen för motorskadeförsäkringen såväl som nybilsgarantin är det ju bara andrahandsvärdet som an påverkas av att serva själv. Och jag skulle som sagt undvika en bil för säg 60k om du påstår dig servat den hemma i garaget, baserat på att du inte kan visa att du faktiskt gjort det enligt intervallerna och på ett fackmannamässigt sätt. Eller för den delen ens att du servat den överhuvudtaget.
    Gamla bilar: og900i -88, Audi 100 C4 2,3E, 9-3 Aero -02, 9000 cse 2,3i -95, 2 st 900 2,3i -95, 9000 cse 2,3T -95, 9-5 2,3T 220 -04 Steg 0,5 (Aeroprogram 250/350) 9-3 2,0T Griffin Hirsch Biopower 260/400 MY12
    Kör nu: Hyundai ix35 2,0 CRDi 4WD 184 hk

  6. #46
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: 3d service

    Stämpel i boken är för mig helt oviktigt då man (som jag själv) kan inneha en stämpel själv och bara sitta och stämpla för att det ska se bra ut. Då är faktiskt kvitton bättre anser jag. För vart skulle annars sakerna man inhandlat tagit vägen om man inte investerat det i bilen? Jag har t.ex utlägg på säkert 20-25k som det finns kvitton på och allt det jag köpt finns investerat i bilen. Jag har knappast gömt undan det i en bunker.

    Men o andra sidan tog jag ett beslut förra året att inte sälja bilen för den är totalt skrot då man ändå inte får någonting för en 10 år gammal saab idag anser jag. Det beror ju såklart på alla rädda saabägare som skänker bort sina bilar mer eller mindre.

    Nä, stämpel i boken betyder ingenting för mig. Kvitton är det som gäller.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  7. #47
    Grundladd Andromedas avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    194

    Re: 3d service

    Citat Ursprungligen postat av daekol
    Stämpel i boken är för mig helt oviktigt då man (som jag själv) kan inneha en stämpel själv och bara sitta och stämpla för att det ska se bra ut. Då är faktiskt kvitton bättre anser jag. För vart skulle annars sakerna man inhandlat tagit vägen om man inte investerat det i bilen? Jag har t.ex utlägg på säkert 20-25k som det finns kvitton på och allt det jag köpt finns investerat i bilen. Jag har knappast gömt undan det i en bunker.

    Men o andra sidan tog jag ett beslut förra året att inte sälja bilen för den är totalt skrot då man ändå inte får någonting för en 10 år gammal saab idag anser jag. Det beror ju såklart på alla rädda saabägare som skänker bort sina bilar mer eller mindre.

    Nä, stämpel i boken betyder ingenting för mig. Kvitton är det som gäller.
    Ja, verkstadskvitton ja. Olyckligt att jag skrev stämpel, jag menade verkstadskvitton egentligen.
    Har du ett kvitto på 5 liter dexos2 varje år och fyra tändstift vartannat säger det mig ingenting. Du kan ju ha stoppat det i en annan bil eller hällt oljan i växellådan istället för allt jag vet. Har du däremot verkstadskvitton på samma saker där regnummer och miltl framgår vet jag att bilen är servad. Sen kan du alltid ha en polare på verkstaden som skriver falska kvitton åt dig, men då börjar vi närma oss osannolika scenarion.
    Sen skulle i alla fall jag tro att försäkringsbolaget kontaktar verkstaden som servat bilen om det är aktuellt med motorskadeersättning eller liknande för att kolla att stämplarna i boken stämmer, alltså inte bara nöjer sig med att stämplar finns. Verkstaden måste ju spara kvitton ex antal år för bokföringen, tror det är 5eller 10 år.

    Jag trodde inte heller att jag skulle göra mig av med 9-5:an, men så vart det ändå
    Hade jag ägt ett garage hade jag ta mej fan behållt den och använt den som vinterbil. Man kan verkligen inte ta bra betalt för dom om man vill sälja märkte jag...
    Fick 33k nybesiktad UA med mycket bra sommar- och vinterdäck, bilen finns bland mina Gamla bilar på Garaget
    Gamla bilar: og900i -88, Audi 100 C4 2,3E, 9-3 Aero -02, 9000 cse 2,3i -95, 2 st 900 2,3i -95, 9000 cse 2,3T -95, 9-5 2,3T 220 -04 Steg 0,5 (Aeroprogram 250/350) 9-3 2,0T Griffin Hirsch Biopower 260/400 MY12
    Kör nu: Hyundai ix35 2,0 CRDi 4WD 184 hk

  8. #48
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Citat Ursprungligen postat av Danjell Visa inlägg
    ....
    Oavsett vilken man väljer så ska man komplettera servicen med tilläggsarbeten som tillkommer vid olika antal mil och år.
    .....
    Gör man valfri 3D med tilläggsarbetena samt väljer att åtgärda säkerhetsbrister som verkstaden hittar, och väljer att använda sig av saab originaldelar, DÅ är bilen berättigad till vägassistans som sträcker sig till nästa servicetillfälle, dock högst 12 månader. Inom 60 dagar efter service ska bristerna vara åtgärdade med saab originaldelar om de inte utförs direkt vid servicetillfället. Då är bilen också godkänd för vägassistans

    Jag servade min ng9-3 förra sommaren med "oljeservice", när jag köpte var den servad av firman som sålde, jag har själv bytt olja och filter en gång strax efter köpet också. Sen senaste service med kvitto från aukt saab skall tex bla tändstift borta ha bytts, men det är gjort fast inte på saab...

    Har falk just nu men när den går ut så funderade jag på att istället passa på och nyttja rabattkupong på service och få assistans via dem, trots den gått mindre än 1000 mil sen förra service...

    Min fundering är, hur vet verkstaden vilka "tilläggsarbeten" som behöver göras? Eftersom jag tex har fått stiften bytta men inte med kvitto från en saabverkstad, vill då verkstan byta stift igen eller litar de på att den punkten är uppfylld och man får ändå assistansen?

    Jag ska kolla igenom vad som ska ha gjorts och vad som verkligen gjorts, för min egen skull, så allt som ska bytas är bytt... men mest intresserad vad som gäller assistansen...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  9. #49
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Såg denna tråden...

    http://forum.saabturboclub.com/showt...viceprogram-3D

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Kolla upp villkoren på den & vad som ingår.

    http://www.saabparts.com/sv-se/swede...ervice/safety/

    Många tror att den motsvarar en Falk eller Assistanskåren motsvarighet. Men denna gäller bara akuta driftstopp, ej olyckor, stöld, brand, krossade rutor, tappade nycklar, utelåsning, fel bränsle, bränslestopp, m.m.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

Liknande ämnen

  1. Service + ss?
    Av EmilSS i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2007-04-15, 21:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •