Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Byte av automatväxellåda i en 9-5 Aero

  1. #1

    Byte av automatväxellåda i en 9-5 Aero

    Hej,

    Jag har en Saab 9-5 Aero kombi 02:a med en automatväxellåda som gärna vill slira efter ett tags körande (den fungerar utmärkt när man börjar köra). Oljan i växellådan är inte röd utan snarare lite brunaktig och luktar lite bränt.
    Var och vad börjar man felsöka, kan det räcka med ett oljebyte eller en så kallad sköljning?
    Finns det någon guide här på forumet eller på nätet hur man gör en sådan?

    I värsta fall så får jag byta växellåda och det gör jag i sådana fall själv, därför undrar jag också om det finns en guide för byte av växellåda, har sökt men hittar ingen...

    Det sitter en FA57C01 i bilen nu, med uppdaterat ventilhus. Jag har möjlighet att få en FA57C02 och undrar nu vad som behövs göras för att få den att funka i min bil.
    Har läst andra trådar i forumet och sett att det skiljer en del men jag behöver veta vad som exakt måste göras. Eller funkar det inte alls att använda den lådan?
    Antar att kablaget inte behöver bytas i och med att mitt ventilhus redan är uppdaterat.
    Behöver programvaran ändras?

    Tacksam för svar och hänvisningar till guider eller andra trådar.

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: Byte av automatväxellåda i en 9-5 Aero

    Nu är jag ingen växellådeexpert. Men är oljan brun & luktar bränt så skulle jag först & främst testa att byta. Hur långt har lådan rullat & när byttes det olja senast i den?

  3. #3

    Re: Byte av automatväxellåda i en 9-5 Aero

    Den har rullat 24000 mil.
    Jag har precis köpt den med det här felet.
    Föregående ägare bytte olja i lådan, men endast 3 liter, om jag förstått det rätt så går det åtta liter i lådan.
    Han sa att lådan fungerade lite bättre efter oljebytet.

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: Byte av automatväxellåda i en 9-5 Aero

    Ja en 7-8liter är det i hela systemet. Du kan ju själv göra den enkla oljebytesvarianten med att tömma & fylla på. Utspädningsprincipen. Då är det ca 3liter per byte. Kör växellådan varm, töm, fyll upp, kör en ny runda, töm, osv. Gör du detta till oljan antar normal färg så har du fått ut det mesta. Bered dig på att göra av med runt 12liter. Men en riktig sköljning enligt WIS hade förmodligen varit det bästa. Lämnar du in den för sköljning så försäkra dig om att verkstaden verkligen utför en fullständig sköljning enligt WIS & inte ett enkelt oljebyte med enbart tömning & påfyllning.

    Det är också viktigt att veta att denna 5-växlade automatlåda skall ha ATF olja enligt specification JWS 3309 & inget annat.

    Söker du på 3309 i detta forum får du nog upp endel trådar.

    http://www.google.se/#hl=sv&sclient=psy ... 24&bih=651

  5. #5

    Re: Byte av automatväxellåda i en 9-5 Aero

    Tackar för tipsen, gjorde ett fullständigt oljebyte men det blev inget bättre så nu blir det växellådsbyte. Skall bara hitta en låda till bra pris som passar.

Liknande ämnen

  1. Ny automatväxellåda till en 9-3 1,9 TiD?
    Av saabentusiast i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-05-24, 20:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •