Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Saab 900 2.0T svart och kletigt i ena förbränningsutrymmet.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    7

    Saab 900 2.0T svart och kletigt i ena förbränningsutrymmet.

    Saab 900 2.0T -97 Talladega

    Hej!
    Jag lyfte toppen på Talladegan idag då jag misstänkte att topplockspacklingen hade gått då den tjuvade vatten och vitrök ibland.
    När jag hade lyft av toppen möttes jag av att 3an förbränningsrum inte såg ut som dom andra, det var svart och kletigt.
    Någon som kan hjälpa mig att lista ut vad detta beror på då jag inte tycker mig se några skador på topplockspackingen?

    Ser det ut så här när det kommer in vatten i förbränningsutrymmet eller är det olja som kommit in?

    Uppskattar all hjälp och alla idéer jag kan få.

    Lite biler på hur det ser ut.












  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 069

    Re: Saab 900 2.0T svart och kletigt i ena förbränningsutrymm

    Antingen det ovan eller tokslut ventilskaftstätning.

    Och är det så kladdigt, renovera toppen eller skaffa en annan.

    Inslipning av ventiler o en riktplaning är 100% nödvändig på den toppen.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    7

    Re: Saab 900 2.0T svart och kletigt i ena förbränningsutrymm

    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Ser ut som lite saknas iframkant på kolven mot loppet, skruva bort sumpen, och plocka ur kolven. Känns som du har en sönderspikad kolv.

    Är det vatten som tränger in, så brukar färbrännigsutrymmet vara cäldigt rent och helt fritt från sot. Svart sot tyder på olja, och eftersom det bara är en cylinder, så tyder det på något fel på kolven, med tanke på att inga oljekanler går via toppackningen vid den cylindern.
    Saknas inget på kolven, hade ett par små spikmärken bara, inget mäkvärdigt. Plockade ur kolven och tog bort övre ringen och sköv ner den i cylindern och mätte utrymmet som blir mellan ändarna. 0,8 fick det till, enligt haynes till 9-3an så skall det vara mellan 0,3-0,5. Är det då mycket när det är 0,8 så det troligtvis är detta som är bekymmret eller skall man leta vidare?

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Antingen det ovan eller tokslut ventilskaftstätning.

    Och är det så kladdigt, renovera toppen eller skaffa en annan.

    Inslipning av ventiler o en riktplaning är 100% nödvändig på den toppen.
    Ventilskaftstätningarna kollade jag över och dom såg nya och fina ut, verkar som att toppen är renoverad av tidigare ägare. Det jag funderar på om det skulle kunna vara är ventilstyrningarna isåfall?

  4. #4
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 111

    Re: Saab 900 2.0T svart och kletigt i ena förbränningsutrymm

    Ingen som reflekterar över att det kan vara så enkelt att det bara är pga topplockspackningen som den är kletig i ett förbränningsrum?

  5. #5
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 006
    Medlem#
    5849

    Re: Saab 900 2.0T svart och kletigt i ena förbränningsutrymm

    Citat Ursprungligen postat av UhrJr
    Ingen som reflekterar över att det kan vara så enkelt att det bara är pga topplockspackningen som den är kletig i ett förbränningsrum?
    Utveckla gärna hur du tänker istället för att vara kort och halvdryg..?

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  6. #6
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 111

    Re: Saab 900 2.0T svart och kletigt i ena förbränningsutrymm

    Är topplockspackningen trasig så läcker det ju både in och ut vätskor samt kompression.
    Det kan ju vara olja som runnit in i förbränningsrummet.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 069

    Re: Saab 900 2.0T svart och kletigt i ena förbränningsutrymm

    Kan som ovan menar de facto inte läcka in olja i förbränningsrummet på den cylindern, genom packningen alltså.

    Ventilstyrningar, tätningar eller kolvringar är typ enda möjliga läckageställe för olja att komma in i 3;an.
    Jag är inte ens proffs(ännu) i detta ämne, men bytt tillräckligt många cylinderlockspackningar för att kunna konstatera att bilderna talar sitt tydliga språk.

    Inget packningsläckage där iaf.

    Men HUGA. 0,8 i glapp de e lite mycke på en T5-spis. O e skrapringarna lika skrala så har du lite å göra. Jag skulle inte byta bara på en kolv.

    Har sett nåra motorer där just 3;ans kolv gett liknande problem.
    Hur va de, hade du haft nåt turboras på den rovan?

    Då kan den ha gått kortvarigt med dåligt oljetryck och sen efter en tid har det blivit sådär.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    7

    Re: Saab 900 2.0T svart och kletigt i ena förbränningsutrymm

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Kan som ovan menar de facto inte läcka in olja i förbränningsrummet på den cylindern, genom packningen alltså.

    Ventilstyrningar, tätningar eller kolvringar är typ enda möjliga läckageställe för olja att komma in i 3;an.
    Jag är inte ens proffs(ännu) i detta ämne, men bytt tillräckligt många cylinderlockspackningar för att kunna konstatera att bilderna talar sitt tydliga språk.

    Inget packningsläckage där iaf.

    Men HUGA. 0,8 i glapp de e lite mycke på en T5-spis. O e skrapringarna lika skrala så har du lite å göra. Jag skulle inte byta bara på en kolv.

    Har sett nåra motorer där just 3;ans kolv gett liknande problem.
    Hur va de, hade du haft nåt turboras på den rovan?

    Då kan den ha gått kortvarigt med dåligt oljetryck och sen efter en tid har det blivit sådär.
    Nej vad jag har förstått så kan det inte läcka in olja genom den cylindern och packningen såg hel och fin ut men det blir ju en ny packning anyway så.

    Har beställt ringar och byter GIVETVIS på samtliga kolvar, vet bara inte hur illa det är med ett sådant glapp ifall det är det som orsakat det eller om det kan vara något annat. isåfall är det nog bara styrningarna kvar. Är inte så pigg på att plocka isär toppen och byta styrningar men tråkigt om man plockat ihop skiten utan att ha orsakat felet.

    JAG har inte haft turboras på den iallafall, men jag har inte ägt bilen så länge och har inte mycket info om tidigare händelser med bilen.

  9. #9
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 111

    Re: Saab 900 2.0T svart och kletigt i ena förbränningsutrymm

    Nu har jag tittat på bilderna och håller med, det bör inte vara packningen som läckt in.
    Hur såg kolvringsdspelet ut på oljeringarna? 0,8mm är som sagt väldigt mycket.

Liknande ämnen

  1. Svårt att trimma NG9-3 B207 mer än 340 hk?
    Av Orup70 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-08-07, 19:56
  2. Svart Saab 92 med T16?
    Av T16 Aero i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-02-10, 21:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •