Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Torkare går ej stänga av...ibland.... 9000 -97

  1. #1
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 050

    Torkare går ej stänga av...ibland.... 9000 -97

    Hej!
    Min 9000 A50 -97 har ett "kul" fenomnen, det uppkom idag, dock har jag inte haft den så länge, och första gången jagh körde den i ordentligt regn.
    Jag hade torkaren i intervall-läge, helt plötsligt börjar dom gå konstant, slog sedan om spaken till avstängd, men torkarna fortsatte på samma fart, slog om till "kontinuerlig låg fart" och dom fortsatte i samma fart, sen till "kontinuerlig hög fart" och farten blev hög.
    Alltså så höll dom "kontinuerlig låg fart i intervall, avslagen och kontinuerlig låg fart.
    Det irriterande: Den lagade sig själv ett par gånger under resan, och nu ikväll när det inte regnar så fungerar det som det ska....
    Nån som varit med om detta fenomen och vet vad som är fel?

    //Konrad S.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Småland
    Inlägg
    313

    Re: Torkare går ej stänga av...ibland.... 9000 -97

    Ett relä som hängt sig?
    Saab 62-93

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    150

    Re: Torkare går ej stänga av...ibland.... 9000 -97

    Nu vet jag inte om jag är ute och cyklar..(hustrun är iaf ute och gör det just nu..), jag har aldrig analyserat en modern torkarmotor, men gissar att det fortfarande (?) är så att det finns en styrprofil+brytare inne i torkarens växellåda som ser till att den alltid stannar i "rätt läge".
    I praktiken så bryts motorströmmen varje gång den kommer till parkeringsläge, har du bestämt "wiper=on" så passerar den det läget och går tills du stänger av.
    Det finns även en funktion som kortsluter motorn (=kopplar den som generator med hög belastning) så att den bromsar direkt, annars saktar den bara farten och hinner passera parkeringsläget och gör ett slag till...och ett till..
    Vilket är vad du råkat ut för.
    "Stoppfunktionen" används även vid paustorkning och kontakterna slits rätt bra.
    Efter alla ord, tror att du har ett mekaniskt problem, inte ett elektriskt..
    Reparerbart? Javisst med lite handpåläggning så..
    Men det är förstås enklare och snabbare att försöka låna ett fungerande torkarelä och prova det först..

  4. #4
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 050

    Re: Torkare går ej stänga av...ibland.... 9000 -97

    Okej, tack för infon, jag får testa med ett relä till att börja med, det "intressanta" är ju att det lagade sig själv, så det är väll bara att inväta nästa störtregn (borde inte dröja särskilt länge i Halmstad )

    //Konrad S.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    1 247

    Re: Torkare går ej stänga av...ibland.... 9000 -97

    Koppla bort torkarna till strålkastarna så ska du se att det löser sig.
    Brukar vara en diod i dessa som ger sig och skickar strömmen åt fel håll därav går torkarna konstant.

    hjälper det att koppla ur dessa är det enklast att köpa nya på skoten och montera dit, borde inte kunna kosta många kronor.
    Går givetvis att plocka isär och byta dioden, men mycket plockande för lite.

    Kontakten till torkarmotorerna hittar du under strålkastarna (behöver ej demonteras)
    Saab 9-5 Sedan 2.0T Maptun Steg1 E85 BioPower
    http://www.garaget.org/?car=302321

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 079

    Re: Torkare går ej stänga av...ibland.... 9000 -97

    Kan också vara ett annat känt åldersbetingat fel.

    Kabelgenomföringen mellan kaross och baklucka. Avnötta kablar som jordar/kortsluter till jord.

    Förresten går spolarmotorn på fullfart och sprutar ut all vätska när detta händer?
    Då är det de främre torkarmotorerna som tyvärr får pensioneras.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

Liknande ämnen

  1. Kan inte stänga av torkare och pump till spolarvätska 9000
    Av Jolleman240 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2023-07-05, 23:10
  2. 9-5 -98 torkare går ej att stänga av ibland?
    Av Tim900turbo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-03-26, 21:52
  3. [LÖST] Intermitent startproblem 9000 2,0T -88
    Av helsing i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-08-21, 01:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •