Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Steg1 till NG9-3 B284 FWD

  1. #1

    Steg1 till NG9-3 B284 FWD

    Hej.

    Har en 9-3 Aero SS -09 som jag har tänkt installera ett steg1 trim i, dvs bara programvaran. Har tittat lite på dom större aktörerna men vet inte riktigt vad jag skall välja. Har tittat mest på Maptun och Nordic och deras utlovade siffror är väldigt snarlika, så tänkte höra om någon har någon bra input.

    Med Maptun skall man få 295hk och 470Nm
    Nordics lovar 305hk och 460Nm

    Siffror är ju en sak, men hur blir karaktären på bilen med dom olika stegen? Vilken leverantör är att föredra? Kan tillägga att jag har en automat också, begränsa vridmomentet bryr jag mig inte om, håller det så håller det annars får man laga

    Maptun erbjuder ju också kit i flera steg till samma motor, medans nordic bara har programvaran till min motor. Är det bättre att satsa på Maptun om man vill kräma på lite mer i framtiden?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    282
    Medlem#
    8395

    Bästa steg1 till 2.8 V6T

    Steg ett gör så stor skillnad, framför allt på vridet så prova med det innan pengarna börjar rulla. Sen får man ju inte ur så mycket mer ur den turbon. Min går som ett troll, verkligen kul att köra och Nordic är som alltid bra att ha att göra med. Plus att de inte lägger sina steg på max för att vara "värst" utan tänker på att det ska hålla också.
    SAAB 9-3 SC Aero V6 2008 (uttagen 2010)

  3. #3
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941

    Re: Bästa steg1 till 2.8 V6T

    Eftersom det inte går att få tag i Hirsch 300hk/430Nm mer, så skulle jag säga att MapTun är ett av de bättre alternativen därefter. Men man får så klart tycka vad man vill. Hur som så skulle jag apa efter Hirschs steg1 koncept & montera en bättre IC samt modifierad luftfilterbox redan på ST1, för originalhårdvaran är inte överflödigt dimmensionerad.

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941

    Re: Bästa steg1 till 2.8 V6T

    Kom på att det ju redan finns en aktuell diskussion i ämnet som kanske kan tillföra något
    viewtopic.php?f=3&t=330562

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5

    Re: Bästa steg1 till 2.8 V6T

    Jag satte i Nordic Steg 1 i min förra bil, liknande din!

    Blev stor skillnad och belv sjukt nöjd!

    Mvh

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Kom på att det ju redan finns en aktuell diskussion i ämnet som kanske kan tillföra något
    viewtopic.php?f=3&t=330562

  6. #6

    Re: Bästa steg1 till 2.8 V6T

    Tack för era svar! Så efter att ha läst den andra tråden så känns det som valet fortfarande står mellan Maptun och Nordic men att det egentligen inte är särskilt stor skillnad på dom.

    Fördelen med att välja Maptun är att jag kan dunka in programvaran själv och inte behöver åka så långt, jag bor en bra bit från båda. Finns det någon fördel med att göra uppgraderingen hos dom? Optimerar dom programvaran till varje bil eller är det samma sak att lägga in det själv?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    69

    Re: Bästa steg1 till 2.8 V6T

    Citat Ursprungligen postat av Driftwood
    Tack för era svar! Så efter att ha läst den andra tråden så känns det som valet fortfarande står mellan Maptun och Nordic men att det egentligen inte är särskilt stor skillnad på dom.

    Fördelen med att välja Maptun är att jag kan dunka in programvaran själv och inte behöver åka så långt, jag bor en bra bit från båda. Finns det någon fördel med att göra uppgraderingen hos dom? Optimerar dom programvaran till varje bil eller är det samma sak att lägga in det själv?
    Jag hade lite samma val som dig! jag körde på maptun dels för att jag har bara 4 mil till dom+ att jag fick boxen skickad till mig så jag slapp åka någon stans överhuvudtaget.

    Nordic hade jag i min gammla bil och dom är riktigt bra att ha och göra med men tyckte denna gång att det blev förlångt att åka 20 mil enkel resa + om det skulle strula med något så är allt bökigare..

    Hade problem som du ser i tråden jag hade som handlade om st1 men det löste sig jätte bra med hjälp av en på maptun genom forumet.

    Tycker maptuns program känns riktigt bra det lilla jag har kört men stadskörning känns den precis som innan allt går mjukt och fint och när man trampar plattan i mattan är det en jäkla skillnad. som du ser i tråden har jag även provat BSR's program i min bil men det gillade jag inte alls..

    kör på det du tycker känns bäst. men tycker det är riktigt smidigt med maptuner dels för att dom kan skicka nya program till dig och att man skan justera hastighetsmätaren när man byter till vintersulor och även kolla felkoder själv.!
    Saab 9-3 Aero 2.8t 2007 http://www.garaget.org/Jimb3n

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    69

    Re: Bästa steg1 till 2.8 V6T

    Citat Ursprungligen postat av Driftwood
    Tack för era svar! Så efter att ha läst den andra tråden så känns det som valet fortfarande står mellan Maptun och Nordic men att det egentligen inte är särskilt stor skillnad på dom.

    Fördelen med att välja Maptun är att jag kan dunka in programvaran själv och inte behöver åka så långt, jag bor en bra bit från båda. Finns det någon fördel med att göra uppgraderingen hos dom? Optimerar dom programvaran till varje bil eller är det samma sak att lägga in det själv?
    Här har jag även en video 40-140 från idag http://www.youtube.com/watch?v=NoeUM8m3 ... e=youtu.be

    detta är på helt plan väg. inget vetenskapligt test men kanske en liten hint om skillnaden det blir!
    Saab 9-3 Aero 2.8t 2007 http://www.garaget.org/Jimb3n

  9. #9

    Re: Bästa steg1 till 2.8 V6T

    Jag såg din historia om dom verkar väldigt hjälpsamma på Maptun

    Jag har 45mil eller 50mil enkel resa till båda så det blir lite pengar i soppa också. Så det finns inget som görs annorlunda om man tar in bilen till Maptun konta om man gör uppdateringen själv?

  10. #10
    Sugmotor andy9041s avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Medlem#
    8701

    Re: Bästa steg1 till 2.8 V6T

    Citat Ursprungligen postat av Driftwood
    Så det finns inget som görs annorlunda om man tar in bilen till Maptun konta om man gör uppdateringen själv?
    Nej. Gör du det på plats kanske dom provkör den + om något skulle gå fel så är man ju redan på plats. Men det är ju i princip bulletproof att använda Maptunern... Och som du läste i tråden ovan så finns ju hjälp att få även om man gör uppdateringen själv på distans och något skulle gå fel.

    Har du XWD eller FWD?

  11. #11

    Re: Bästa steg1 till 2.8 V6T

    FWD

  12. #12
    Sugmotor andy9041s avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Medlem#
    8701

    Re: Bästa steg1 till 2.8 V6T

    För FWD ger Maptun steg 1 290hk/460NM - tydligen skillnad på avgassystemet mellan FWD och XWD (?). Vet inte om det är så eller om dom bara vill sälja fler halvsatser, men deras steg 1 ger i alla fall inte riktigt lika mycket för FWD och XWD.

    Jag har just en FWD 2.8T MY09 SC med automat och kör med deras steg 2 (295hk/465NM) och är väldigt nöjd. Inte så stor skillnad i toppeffekt, men högre vrid över stor del av kurvan ger trevlig effekt.

    Lycka till

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    141

    Re: Bästa steg1 till 2.8 V6T

    Som jag skrev i den andra tråden som länkades här, så är jag också jävligt nöjd med Maptun programmet i bilen. Gör rejäl skillnad på bilen, speciellt automaten, som jag tyckte kändes lite slö och trist orginal. Det sköna vridet genom registret är riktigt skönt och man känner inte av något tapp på toppvarv (som jag tyvärr gjorde med min gamla 9-5 aero med BSR steg 3) utan här är det ett jämt och fint driv genom hela registret!

    T o m så att jag låter sommarbilen stå still ibland under sommaren för att åka ut å rasta saaben lite

    MVH
    Jon

  14. #14
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232

    Re: Bästa steg1 till 2.8 V6T

    Citat Ursprungligen postat av Holm
    något tapp på toppvarv (som jag tyvärr gjorde med min gamla 9-5 aero med BSR steg 3) utan här är det ett jämt och fint driv genom hela registret!
    Tyvär så kroknar dom på varven mer än 9-5 Aero steg 3 om man kollar på acceleration tider..

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    141

    Re: Bästa steg1 till 2.8 V6T

    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Citat Ursprungligen postat av Holm
    något tapp på toppvarv (som jag tyvärr gjorde med min gamla 9-5 aero med BSR steg 3) utan här är det ett jämt och fint driv genom hela registret!
    Tyvär så kroknar dom på varven mer än 9-5 Aero steg 3 om man kollar på acceleration tider..

    Mvh
    Kan bara jämföra med min egna gamla 9-5 auto aero med BSR steg 3, och min nuvarande 9-3 auto aero med Maptun steg 1 (och alu IC). Men där går 9-3an bättre i 100-200 km/h intervallet iaf. Visst då hade 9-5an gått lite mer, samt att så som många upplever BSR trimningen, att den tappar orken efter att momenttoppen passerats vid låga varv.

    MVH
    Jon

  16. #16
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232

    Re: Bästa steg1 till 2.8 V6T

    Citat Ursprungligen postat av Holm
    Kan bara jämföra med min egna gamla 9-5 auto aero med BSR steg 3, och min nuvarande 9-3 auto aero med Maptun steg 1 (och alu IC). Men där går 9-3an bättre i 100-200 km/h intervallet iaf. Visst då hade 9-5an gått lite mer, samt att så som många upplever BSR trimningen, att den tappar orken efter att momenttoppen passerats vid låga varv.

    MVH
    Jon

    Hej,

    Att Bsr tappar på toppen håller jag med,men det är inte direkt dom kroknar helt..
    Vad har du för tider på din gamla kontra 9-3an 125-150 km/h ? 170-200 km/h ?
    Ic ingår inte i steg 1 vad jag minns..
    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    141

    Re: Bästa steg1 till 2.8 V6T

    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Citat Ursprungligen postat av Holm
    Kan bara jämföra med min egna gamla 9-5 auto aero med BSR steg 3, och min nuvarande 9-3 auto aero med Maptun steg 1 (och alu IC). Men där går 9-3an bättre i 100-200 km/h intervallet iaf. Visst då hade 9-5an gått lite mer, samt att så som många upplever BSR trimningen, att den tappar orken efter att momenttoppen passerats vid låga varv.

    MVH
    Jon

    Hej,

    Att Bsr tappar på toppen håller jag med,men det är inte direkt dom kroknar helt..
    Vad har du för tider på din gamla kontra 9-3an 125-150 km/h ? 170-200 km/h ?
    Ic ingår inte i steg 1 vad jag minns..
    Mvh
    Har inga exakta tider i huvudet mellan dessa intervall du frågar efter. Och nej, IC ingår inte i steg 1, men innan ICn åkte på så låg jag nog rätt jämnt mellan 100-200, dock viss fördel 9-3 (0,5s-1s). Sen kan jag inte svära på om det var samma väderförhållande etc, eller om mitt mätverktyg var 100% rätt.

    Men dit jag främst vill komma är att "upplevd" effekt på 9-5:an, är att när momenttoppen passerats så kändes det som att effekten dog ut. Men det skickade ju på bra ändå. Dessvärre var det dock väldigt ofta som någon form av laddtrycksbegränsning hoppade in när laddet kom vid en kickdown, och effekten begränsades rejält. Om detta berodde på för aggresiv mappning eller om min hårdvara strulade vet jag inte.

    Kan länka till acc. reoa på avstängd väg, med steg 1 och IC. Mätaren är kalibrerad med maptunern och visar 100km/h på GPS vid 100 km/h på mätaren.
    http://www.garaget.org/video/127691

    MVH
    Jon

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    582

    Re: Bästa steg1 till 2.8 V6T

    Har oxå haft funderingar på att chippa min Turbo X men har 2 frågor:

    1. Har automat, hur klarar växellådan sig med steg 1?

    2. Kan besiktningen se om man har trimmat bilen, ifall man återställer bilen?
    Se Allas Avundsjuka Blickar (på min) Turbo X

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    Bästa steg1 till 2.8 V6T

    Citat Ursprungligen postat av saab_4ever
    Har oxå haft funderingar på att chippa min Turbo X men har 2 frågor:

    1. Har automat, hur klarar växellådan sig med steg 1?

    2. Kan besiktningen se om man har trimmat bilen, ifall man återställer bilen?
    1. Den ska klara upp till 490nm, så det är nog lugnt. Där har Maptun valt att lägga maxgränsen för den 6vxl-automaten.

    2. Nej, dom kan inte kolla något överhuvudtaget i mjukvaran. Endast läsa ut felkoder gällande avgasreningen.
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    582

    Re: Bästa steg1 till 2.8 V6T

    Tackar så mycket för svaren!
    Se Allas Avundsjuka Blickar (på min) Turbo X

Liknande ämnen

  1. Eftermarknadssprut till B284 i NG9-3
    Av Tomsan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2019-07-26, 00:52
  2. Damask + fett till inre drivaxel NG9-3 B284
    Av M-Sport i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-02-28, 14:50
  3. Byte motor B284 M06 till M07 skillnader?
    Av Rickard i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-06-19, 18:47
  4. steg1 till OG9-3?
    Av NiV3Rt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-05-20, 15:21

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •