Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Trycka på bromsen när man ändrar läge på automat?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    159

    Trycka på bromsen när man ändrar läge på automat?

    Jag har precis köpt min första bil med automat och funderar kring om man måste/ska hålla på bromsen varje gång man ändrar läge mellan säg N och D?

    Säg att Jag backar ut från uppfarten, trycker ner bromsen och lägger i R, rullat ut, ska byta till D, behöver Jag trycka ner broms då? Eller vid rödljus, Jag stannar till bilen står still, tänkte lägga i N, måste bromsen tryckas ner då? Eller tvärtom, när man ska iväg å läget är N, är de bara att dra ner till D utan broms? Hur gör ni?

    De brukar alltid gneka i bromsarna när man står still i D läge och släpper lätt å långsamt på bromsen innan bilen börjar rära sig fram å man ger gas.

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 997
    Medlem#
    6220

    Re: Trycka på bromsen när man ändrar läge på automat?

    För att skifta mellan vissa olika lägen så måste bromsen vara ner tryckt.
    Minns dock inte mellan vilka men tror det står i boken.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    159

    Re: Trycka på bromsen när man ändrar läge på automat?

    Ja mellan P och R å P och D, stog lite oklart om N å D. Jag håller alltid ner bromsen för säkerhets skull.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 451

    Re: Trycka på bromsen när man ändrar läge på automat?

    Grejen är väl att man ska stå still när man lägger o P, R eller D. Man ska sedan inte gasa direkt man lagt i R eller D utan vänta till läget är ordentligt i.

    Att peta på bromsen har i sig ingen betydelse så vida bilen inte har "Park break shift lock" vilket verkar finnas på vissa utrikiska marknader..

  5. #5

    Re: Trycka på bromsen när man ändrar läge på automat?

    Att lägga i N vid trafikljus rekommenderas inte då det sliter mer på bromsbanden i växellådan än att bromsa i D-läge. Det är först vid längre stopp som N ska användas.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    159

    Re: Trycka på bromsen när man ändrar läge på automat?

    Tack för svaren! Då har Jag lärt mig något nytt idag med

  7. #7
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 543
    Medlem#
    8163

    Re: Trycka på bromsen när man ändrar läge på automat?

    Du kan föra växelväljaren från R till N samt mellan N och D utan att trycka in knappen på växelväljaren. Det viktiga är att bilen står stilla när du lägger i en växel samt att du inte har högre varv än tomgång när du går mellan dessa lägen. Sedan behöver du vänta medan växeln verkligen tar innan du gasar på, tar drygt en sekund - du känner när den tagit växeln.
    /Johan

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    159

    Re: Trycka på bromsen när man ändrar läge på automat?

    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Du kan föra växelväljaren från R till N samt mellan N och D utan att trycka in knappen på växelväljaren. Det viktiga är att bilen står stilla när du lägger i en växel samt att du inte har högre varv än tomgång när du går mellan dessa lägen. Sedan behöver du vänta medan växeln verkligen tar innan du gasar på, tar drygt en sekund - du känner när den tagit växeln.
    /Johan

    Inte N till R(istället för tvärtom) då i tanke på att bilen måste stå still innan man kan röra på spaken?

  9. #9
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 543
    Medlem#
    8163

    Re: Trycka på bromsen när man ändrar läge på automat?

    Citat Ursprungligen postat av d_st02
    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Du kan föra växelväljaren från R till N samt mellan N och D utan att trycka in knappen på växelväljaren. Det viktiga är att bilen står stilla när du lägger i en växel samt att du inte har högre varv än tomgång när du går mellan dessa lägen. Sedan behöver du vänta medan växeln verkligen tar innan du gasar på, tar drygt en sekund - du känner när den tagit växeln.
    /Johan

    Inte N till R(istället för tvärtom) då i tanke på att bilen måste stå still innan man kan röra på spaken?
    Tanken är att man alltid skall kunna lägga i N (oavsett vilket läge växelväljaren är i (förutom P då)) utan att behöva trycka på knappen på växelväljaren. Detta innebär även att man kan gå från L via M och D till N utan att trycka in knappen. Sedan kan man även lägga i D från N utan att trycka in knappen.
    /Johan

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 058

    Re: Trycka på bromsen när man ändrar läge på automat?

    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Du kan föra växelväljaren från R till N samt mellan N och D utan att trycka in knappen på växelväljaren. Det viktiga är att bilen står stilla när du lägger i en växel samt att du inte har högre varv än tomgång när du går mellan dessa lägen. Sedan behöver du vänta medan växeln verkligen tar innan du gasar på, tar drygt en sekund - du känner när den tagit växeln.
    /Johan
    Hugaligen vilken tid dina lådor verkar ta på sig innan växeln går i. Inte ens min 9000Aero-automat a 34000 mil e så trög. Peta i D, man hinner knappt lätta på bromsen o den drar.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

Liknande ämnen

  1. 9-5 auto -03: automat spärrat till P-läge
    Av s4rules i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-11-22, 21:29
  2. magnetventil som bara slutar ticka ner man trycka på bromsen
    Av saabidiot i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-01-26, 20:30
  3. Hur ändrar man lättast bultmönster?
    Av AllDante i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-06-08, 14:16
  4. Måste trycka hårt på bromsen.
    Av itoaa i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-06-01, 15:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •