Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: sportläge krångel.. 9-5 aero 02a

  1. #1

    sportläge krångel.. 9-5 aero 02a

    haft krångel med detta fenomen länge nu. varje gång jag ska lägga plattan i mattan med sportläge så misständer/dör bilen..

    har kollat bränslepumpen, bytt tändkasset ( blev helt bra utan sportläge med samma fel i sportläge ) och när jag kopplar in datorn i bilen så misständer bilen ändå..

    någon som har en smart idé vad det kan vara utan att behöva ta isär hela motorn och köpa nya delar för många tusen..

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 558
    Medlem#
    8163

    Re: sportläge krångel.. 9-5 aero 02a

    Trimmad?
    Vid fullgas är det ingen skillnad mellan sportläge och normalt läge, motorn utvecklar lika mycket efekt i båda lägena.
    Men om du har problem med din nuvarande tändkassett men inte när du lånar en annan när du inte har sportläget i så tyder det på att din nuvarande tändkassett är på uppphällningen. dock verkar det inte vara det enda problemet
    /Johan

  3. #3

    Re: sportläge krångel.. 9-5 aero 02a

    har provat mellan 3 olika och den tändkassetten som sitter i nu är helt ny..
    nej den är ej trimmad.. och är du säker på att det inte är skillnad mellan fullgas på sport och normal.. för enligt mig är det stor skillnad "/

    ( vad är upphällning ? jag är inte den största motorfantasten.. )

    kan det va något med att turbon laddar mer än normalt? laddmätaren som är orginal visar över än max.........

  4. #4

    Re: sportläge krångel.. 9-5 aero 02a

    isåfall är nog bilen trimmad :O för det är väldig skillnad på sport och ikke sport..

    vad är LMM ? (är inte direkt kunnig inom motorer m.m. )

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: sportläge krångel.. 9-5 aero 02a

    Citat Ursprungligen postat av Preffs
    isåfall är nog bilen trimmad :O för det är väldig skillnad på sport och ikke sport..

    vad är LMM ? (är inte direkt kunnig inom motorer m.m. )
    Luftmassemätare
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    465
    Medlem#
    12559

    Re: sportläge krångel.. 9-5 aero 02a

    Citat Ursprungligen postat av Preffs
    isåfall är nog bilen trimmad :O för det är väldig skillnad på sport och ikke sport..
    Upplevelsen mellan normal och sport är stor, för på sportläget gasar motorn kraftigare än på normalläget. Dessutom varvar den ur mer på varje växel. Men du har lika många hästkrafter i båda fallen. Det är upplevelsen som skiljer. Bränslepumpen kanske inte hinner med? Bränslefiltret? Luftfiltret? Å så är våra SAAB:ar kinkiga med tändstiften. Har du kollat dom?
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

  7. #7

    Re: sportläge krångel.. 9-5 aero 02a

    Efter många om och men så är bilen fixad, det va pumpen som krånglade även om den punpade som den skulle.. men tändstift och bränslefilter och tändkasset är helt nytt så nån nytta va det att bilen krånglade :P bara vevhusvenntilations slangen som skall bytas pga spricka och det löser jag nästa vecka, tack för all hjälp iallafall (:!

Liknande ämnen

  1. Crouseläge till sportläge saab 9-3
    Av NicoRacing i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2011-12-22, 20:19
  2. Automat, acceleration med och utan sportläge
    Av MattA i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-05-12, 19:37
  3. Sportläge = specad effekt?
    Av Nocz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-08, 01:33
  4. Kick down = sportläge?
    Av Henrik76 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-03-05, 23:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •