Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Saab 9-3 TTID 130hk hög förbrukning?

  1. #1

    Saab 9-3 TTID 130hk hög förbrukning?

    Hej allihopa!
    Mitt första inlägg här...då jag skaffat mig min första Saab. En 9-3 SC 1.9 TTID 130hk -11. Den har gått 900 mil.

    Så, vid köptillfället hade den gått 600 mil. Allt verkade frid och fröjd...på landsväg på 6:e växeln i 110-120 enligt gällande skyltar landade förbrukningen på 5.0-5.1 l/100km, enligt SID, efter en sträcka på 13 mil. Kalas tänkte jag! Allt verkade flyta på bra tills en dag då det på motorväg plötsligt ploppade upp ett meddelande på SID: "Begränsad motorprestanda". Närmsta Saabverkstad konstaterade att bilen rapporterade om ett igensatt partikelfilter och aktiverade rensningen manuellt. Efter detta har bilen börjat dra runt 6.0 l/100km på motorväg i 6:e växeln. Inga andra felkoder dyker dock upp enligt verkstad och bilhandlare så de kan inte se att något skulle vara fel. Men jag når nu Aldrig ner till 5.0 på motorväg som jag gjorde förut fram till tidpunkten för den manuella reningen av filtret efter felmeddelandet på skärmen.

    Det konstiga är att om jag kör på 5:e växeln istället (i säg 110-120km/h) så drar bilen mindre än om jag växlar upp till 6:e. Bilhandlaren menar att det kan ha att göra med vridmoment osv, men faktum kvarstår att ur förbrukningssynpunkt så kan jag inte längre hitta ett tillfälle då bilen skulle dra mindre på 6:an än 5:an

    Dessutom, kör jag 80-90km/h på 5:an så kan jag lyckas köra på 3.7-4.0 l/100km, enligt SID.

    Dock så har jag börjar mäta den riktiga förbrukningen genom att själv räkna ut den vid varje tankning och oavsett vad SID visar så drar bilen alltid 0.635-0.64 l/100 (trots att SID visar 5.6 l/100 tex). Detta tycker jag är på tok för mycket för landsvägskörning. Är detta verkligen normalt?

    Enligt specifikationerna ska ladsväg ligga på 0.41 l/mil. Ok, så om man kör motorväg 110-120 km/h så borde väl 0.5 räcka? Men 0.64 kännshelt uppåt väggarna, och då försöker jag snålköra genom att förbereda med högre hastighet innan motlut och utnyttja medlut, inte köra ryckigt eller med snabba accelerationer osv.

    EDIT: Glömde att nämna att som idag så körde jag motorväg och i uppförsbacke så blev jag förvånad över att förbrukningen sjönk från 6.4 ned till 5.3 l/100km. Sedan när plan väg började så steg plötsligt förbrukningen till som högst 7.1 liter /100km under en period på 10-15min. Därefter sjönk förbrukningen därifrån igen sakteligen ned mot en 5.4 l/100km. Dock, när jag sedan tankade så låg den faktiska föbrukningen på 6.35 l/100km

    Tankar Preem ACP Evolution Diesel, om det har någon betydelse.
    Någon vänlig själ som kan hjälpa mig eller vet om det jag beskriver är normalt?
    Tacksam för all hjälp!

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 572
    Medlem#
    8163

    Re: Saab 9-3 TTID 130hk hög förbrukning?

    Välkommen hit! Räknade du ut den faktiska förbrukningen även innan regenereringen? Värdena i SIDen ger jag inte så mycket för. Tankade verkstaden i ny mjukvara i databoxen i samband med regenereringen? Har du kollat lufttrycket i däcken på länge?
    /Johan

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Borås men bor i Linköping
    Inlägg
    760

    Re: Saab 9-3 TTID 130hk hög förbrukning?

    Jag gjorde en uträkning efter 500mil i den norrländska terrängen, SID sa 0,48 och min egna uträckning sa 0,50 vilket jag tycker är en hygglig "felvisning". Hur kuperat är det där du kör? När jag pendlar Linköping-Norrköping ligger jag enligt SID på 0,38 vid 95km/h och 0,48 vid 110-115km/h.

    Kanske är så att de 130hk egentligen är lite för lite på sexan, skulle vara intressant att höra andras förbrukning med samma mjukvara. Min blev lite snålare när jag gick höjde effekten från 180->210hk.

    Att DPF behöver manuell regenerering så tidigt verkar ju inte klokt, hur/vad har den gått de första 500?

    /Henke
    9-3 SS Vector-11 TX 1,9 TTiD4 Maptun steg1 http://www.garaget.org/?car=230051
    9-3 Aero-01 Maptun Steg 3 http://www.garaget.org/?car=67361 SÅLD
    BE20-86 2*850hk/3083Nm ren turbinkraft.

  4. #4

    Re: Saab 9-3 TTID 130hk hög förbrukning?

    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Välkommen hit! Räknade du ut den faktiska förbrukningen även innan regenereringen? Värdena i SIDen ger jag inte så mycket för. Tankade verkstaden i ny mjukvara i databoxen i samband med regenereringen? Har du kollat lufttrycket i däcken på länge?
    /Johan
    Tack för välkomnandet och för svaren!
    Nej, innan regenereringen trodde jag att SIDen gick att lita på mer än vad som verkar vara fallet nu. Men då visade den som sagt betydligt lägre och snällare siffor. Det var heller inga överraskningar i förbrukningen, likt det jag upplevde under gårdagens resa med att förbrukningen på SID gick upp och toppade 0.71 l/mil på hyfsat plan sträcka. Kanske var det en regenerering som gick igång då och mer bränsle sprutades in?

    Verkstaden gjorde ingen uppdatering av mjukvaran, de gjorde bara en snabb titt och aktiverade manuell regenerering i bilen då de sa att bilen rapporterade om fullt partikelfilter. I manualen till bilen läste jag dock om att det först ska visas något meddelande i SID om att partikelfiltret är fullt, innan meddelandet om "begränsad motorprestanda" ska visas. Men något meddelande om fullt partikelfilter fick jag inte som förvarning...

    Lufttrycket i däcken höjde jag till 2.8 för inte så länge sedan. Upplevde ingen förbättrad förbrukning, men däremot betydligt mer vägljud. Är dock osäker på om bullret endast beror på däcktrycket.

    Verkstadschefen hos bilhandlaren menar att det sitter många sensorer som mäter avgasvärden på bilen och att hade det varit något fel så hade det funnits någon felkod (vilket det inte finns, enligt dem). Men om det inte verkar spela någon roll vad SID visar, utan bilen drar 0.64 så tycker jag att avgasvärdena borde vara uppåt väggarna? Det är ju mer än 50% över angivna 0.41 för landsväg, och till och med mer än de angivna 0.57 l/mil för stadskörning!

    Citat Ursprungligen postat av Frogfoot
    Jag gjorde en uträkning efter 500mil i den norrländska terrängen, SID sa 0,48 och min egna uträckning sa 0,50 vilket jag tycker är en hygglig "felvisning". Hur kuperat är det där du kör? När jag pendlar Linköping-Norrköping ligger jag enligt SID på 0,38 vid 95km/h och 0,48 vid 110-115km/h.

    Kanske är så att de 130hk egentligen är lite för lite på sexan, skulle vara intressant att höra andras förbrukning med samma mjukvara. Min blev lite snålare när jag gick höjde effekten från 180->210hk.

    Att DPF behöver manuell regenerering så tidigt verkar ju inte klokt, hur/vad har den gått de första 500?

    /Henke
    Din SID verkar stämma bättre än min. Om jag kör 110-115 Linköping-Norrköping (E4) så visar SID 0.56 - 0.61, lite som den vill. när jag är framme och tankar blir det alltid 0.64 l/mil ändå. Körde en gång gamla E4an i 80-90 km/h och då visade SID 0.38 l/mil (notera att det var 5:ans växel på gamla E4an, medan det var 6:ans på motorvägen). Tyvärr hade jag inte möjlighet att tanka och beräkna förbrukningen manuellt den gången.

    Hur vet man om det finns ny mjukvara till bilen, kan den lösa detta problem via motorstyrning? Nyckeln i det hela verkar ligga i manuella regenereringen då SID precis efter detta började visa betydligt högre förbrukning och siffror som jag inte sett på den tidigare. Även om den alltid visat fel så visar den nu ändå mycket märkliga förbrukningsvärden som jag inte sett innan regenerering...

    Ang partikelfiltret...jag blev också väldigt förvånad över att det behövde regenereras efter 600-700 mil. När jag köpte bilen hade den gått strax över 600 mil så jag har ingen aning om hur den körts innan. Kanske lämnade tidigare ägaren in bilen till bilfirman för att den inte var problemfri, redan efter 600 mil?

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Borås men bor i Linköping
    Inlägg
    760

    Re: Saab 9-3 TTID 130hk hög förbrukning?

    Citat Ursprungligen postat av GazpromDiesel
    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Välkommen hit! Räknade du ut den faktiska förbrukningen även innan regenereringen? Värdena i SIDen ger jag inte så mycket för. Tankade verkstaden i ny mjukvara i databoxen i samband med regenereringen? Har du kollat lufttrycket i däcken på länge?
    /Johan
    Tack för välkomnandet och för svaren!
    Nej, innan regenereringen trodde jag att SIDen gick att lita på mer än vad som verkar vara fallet nu. Men då visade den som sagt betydligt lägre och snällare siffor. Det var heller inga överraskningar i förbrukningen, likt det jag upplevde under gårdagens resa med att förbrukningen på SID gick upp och toppade 0.71 l/mil på hyfsat plan sträcka. Kanske var det en regenerering som gick igång då och mer bränsle sprutades in?

    Verkstaden gjorde ingen uppdatering av mjukvaran, de gjorde bara en snabb titt och aktiverade manuell regenerering i bilen då de sa att bilen rapporterade om fullt partikelfilter. I manualen till bilen läste jag dock om att det först ska visas något meddelande i SID om att partikelfiltret är fullt, innan meddelandet om "begränsad motorprestanda" ska visas. Men något meddelande om fullt partikelfilter fick jag inte som förvarning...

    Lufttrycket i däcken höjde jag till 2.8 för inte så länge sedan. Upplevde ingen förbättrad förbrukning, men däremot betydligt mer vägljud. Är dock osäker på om bullret endast beror på däcktrycket.

    Verkstadschefen hos bilhandlaren menar att det sitter många sensorer som mäter avgasvärden på bilen och att hade det varit något fel så hade det funnits någon felkod (vilket det inte finns, enligt dem). Men om det inte verkar spela någon roll vad SID visar, utan bilen drar 0.64 så tycker jag att avgasvärdena borde vara uppåt väggarna? Det är ju mer än 50% över angivna 0.41 för landsväg, och till och med mer än de angivna 0.57 l/mil för stadskörning!

    Citat Ursprungligen postat av Frogfoot
    Jag gjorde en uträkning efter 500mil i den norrländska terrängen, SID sa 0,48 och min egna uträckning sa 0,50 vilket jag tycker är en hygglig "felvisning". Hur kuperat är det där du kör? När jag pendlar Linköping-Norrköping ligger jag enligt SID på 0,38 vid 95km/h och 0,48 vid 110-115km/h.

    Kanske är så att de 130hk egentligen är lite för lite på sexan, skulle vara intressant att höra andras förbrukning med samma mjukvara. Min blev lite snålare när jag gick höjde effekten från 180->210hk.

    Att DPF behöver manuell regenerering så tidigt verkar ju inte klokt, hur/vad har den gått de första 500?

    /Henke
    Din SID verkar stämma bättre än min. Om jag kör 110-115 Linköping-Norrköping (E4) så visar SID 0.56 - 0.61, lite som den vill. när jag är framme och tankar blir det alltid 0.64 l/mil ändå. Körde en gång gamla E4an i 80-90 km/h och då visade SID 0.38 l/mil (notera att det var 5:ans växel på gamla E4an, medan det var 6:ans på motorvägen). Tyvärr hade jag inte möjlighet att tanka och beräkna förbrukningen manuellt den gången.

    Hur vet man om det finns ny mjukvara till bilen, kan den lösa detta problem via motorstyrning? Nyckeln i det hela verkar ligga i manuella regenereringen då SID precis efter detta började visa betydligt högre förbrukning och siffror som jag inte sett på den tidigare. Även om den alltid visat fel så visar den nu ändå mycket märkliga förbrukningsvärden som jag inte sett innan regenerering...

    Ang partikelfiltret...jag blev också väldigt förvånad över att det behövde regenereras efter 600-700 mil. När jag köpte bilen hade den gått strax över 600 mil så jag har ingen aning om hur den körts innan. Kanske lämnade tidigare ägaren in bilen till bilfirman för att den inte var problemfri, redan efter 600 mil?
    Får åka i kolonn då nån gång och nolla samtidigt

    Hade du räknat på mil vs. tankad diesel nåt?

    /Henke
    9-3 SS Vector-11 TX 1,9 TTiD4 Maptun steg1 http://www.garaget.org/?car=230051
    9-3 Aero-01 Maptun Steg 3 http://www.garaget.org/?car=67361 SÅLD
    BE20-86 2*850hk/3083Nm ren turbinkraft.

  6. #6

    Re: Saab 9-3 TTID 130hk hög förbrukning?

    Citat Ursprungligen postat av Frogfoot
    Citat Ursprungligen postat av GazpromDiesel

    Tack för välkomnandet och för svaren!
    Nej, innan regenereringen trodde jag att SIDen gick att lita på mer än vad som verkar vara fallet nu. Men då visade den som sagt betydligt lägre och snällare siffor. Det var heller inga överraskningar i förbrukningen, likt det jag upplevde under gårdagens resa med att förbrukningen på SID gick upp och toppade 0.71 l/mil på hyfsat plan sträcka. Kanske var det en regenerering som gick igång då och mer bränsle sprutades in?

    Verkstaden gjorde ingen uppdatering av mjukvaran, de gjorde bara en snabb titt och aktiverade manuell regenerering i bilen då de sa att bilen rapporterade om fullt partikelfilter. I manualen till bilen läste jag dock om att det först ska visas något meddelande i SID om att partikelfiltret är fullt, innan meddelandet om "begränsad motorprestanda" ska visas. Men något meddelande om fullt partikelfilter fick jag inte som förvarning...

    Lufttrycket i däcken höjde jag till 2.8 för inte så länge sedan. Upplevde ingen förbättrad förbrukning, men däremot betydligt mer vägljud. Är dock osäker på om bullret endast beror på däcktrycket.

    Verkstadschefen hos bilhandlaren menar att det sitter många sensorer som mäter avgasvärden på bilen och att hade det varit något fel så hade det funnits någon felkod (vilket det inte finns, enligt dem). Men om det inte verkar spela någon roll vad SID visar, utan bilen drar 0.64 så tycker jag att avgasvärdena borde vara uppåt väggarna? Det är ju mer än 50% över angivna 0.41 för landsväg, och till och med mer än de angivna 0.57 l/mil för stadskörning!



    Din SID verkar stämma bättre än min. Om jag kör 110-115 Linköping-Norrköping (E4) så visar SID 0.56 - 0.61, lite som den vill. när jag är framme och tankar blir det alltid 0.64 l/mil ändå. Körde en gång gamla E4an i 80-90 km/h och då visade SID 0.38 l/mil (notera att det var 5:ans växel på gamla E4an, medan det var 6:ans på motorvägen). Tyvärr hade jag inte möjlighet att tanka och beräkna förbrukningen manuellt den gången.

    Hur vet man om det finns ny mjukvara till bilen, kan den lösa detta problem via motorstyrning? Nyckeln i det hela verkar ligga i manuella regenereringen då SID precis efter detta började visa betydligt högre förbrukning och siffror som jag inte sett på den tidigare. Även om den alltid visat fel så visar den nu ändå mycket märkliga förbrukningsvärden som jag inte sett innan regenerering...

    Ang partikelfiltret...jag blev också väldigt förvånad över att det behövde regenereras efter 600-700 mil. När jag köpte bilen hade den gått strax över 600 mil så jag har ingen aning om hur den körts innan. Kanske lämnade tidigare ägaren in bilen till bilfirman för att den inte var problemfri, redan efter 600 mil?
    Får åka i kolonn då nån gång och nolla samtidigt

    Hade du räknat på mil vs. tankad diesel nåt?

    /Henke
    Ja, det skulle åtminstone helt klart vara en mycket intressant jämförelse

    Jo, jag har räknat nu vid varje tankning av diesel och det verkar som att oavsett vad SID visar så är faktiska riktiga åtgången alltid 0.64l/mil, vilket jag anser vara på tok för högt för motorväg i 110-120 km/h, i synnerhet för en dieselbil och givet de angivna riktvärdena för dess förbrukning. Och hur kan SID visa SÅ fel?

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    894

    Re: Saab 9-3 TTID 130hk hög förbrukning?

    Hej. Min förra bil en 9-3TTiD 180hk sedan drog mellan 0,53 och 0,63 med ett snitt på 0,57 ungefär. Har loggat alla tankningar jag gjorde med den.

    Mvh. Mathias
    BMW 520d F10 -12, 900 Aero -88, Honda VFR750 -97
    http://www.garaget.org/T-PWR

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Borås men bor i Linköping
    Inlägg
    760

    Re: Saab 9-3 TTID 130hk hög förbrukning?

    Citat Ursprungligen postat av T-PWR
    Hej. Min förra bil en 9-3TTiD 180hk sedan drog mellan 0,53 och 0,63 med ett snitt på 0,57 ungefär. Har loggat alla tankningar jag gjorde med den.

    Mvh. Mathias
    Men var det en MY2011-12?

    Det gjordes ju lite optimeringar tills de släppte 119g CO/km, 0,39/0,45 som min bil ska gå på är ju knappt möjligt om man inte tok-eko-kör.

    Jag kommer sällan blandat över 0,5. Pendlar jag i 130km/h på E4:an hamnar jag under 0,6 ändå.

    /Henke
    9-3 SS Vector-11 TX 1,9 TTiD4 Maptun steg1 http://www.garaget.org/?car=230051
    9-3 Aero-01 Maptun Steg 3 http://www.garaget.org/?car=67361 SÅLD
    BE20-86 2*850hk/3083Nm ren turbinkraft.

  9. #9

    Re: Saab 9-3 TTID 130hk hög förbrukning?

    Hej allihopa, tack för alla svar!
    Ja, något verkar ju helt klart inte stämma riktigt med bilen. Men har ni som är insatta i bilar mer än jag, några förslag på vad som skulle kunna orsaka detta, eller hur jag bör agera vidare?

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    894

    Re: Saab 9-3 TTID 130hk hög förbrukning?

    Ja min var en 119g miljöbil.

    Citat Ursprungligen postat av Frogfoot
    Citat Ursprungligen postat av T-PWR
    Hej. Min förra bil en 9-3TTiD 180hk sedan drog mellan 0,53 och 0,63 med ett snitt på 0,57 ungefär. Har loggat alla tankningar jag gjorde med den.

    Mvh. Mathias
    Men var det en MY2011-12?

    Det gjordes ju lite optimeringar tills de släppte 119g CO/km, 0,39/0,45 som min bil ska gå på är ju knappt möjligt om man inte tok-eko-kör.

    Jag kommer sällan blandat över 0,5. Pendlar jag i 130km/h på E4:an hamnar jag under 0,6 ändå.

    /Henke
    BMW 520d F10 -12, 900 Aero -88, Honda VFR750 -97
    http://www.garaget.org/T-PWR

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Borås men bor i Linköping
    Inlägg
    760

    Re: Saab 9-3 TTID 130hk hög förbrukning?

    Citat Ursprungligen postat av T-PWR
    Ja min var en 119g miljöbil.

    Citat Ursprungligen postat av Frogfoot

    Men var det en MY2011-12?

    Det gjordes ju lite optimeringar tills de släppte 119g CO/km, 0,39/0,45 som min bil ska gå på är ju knappt möjligt om man inte tok-eko-kör.

    Jag kommer sällan blandat över 0,5. Pendlar jag i 130km/h på E4:an hamnar jag under 0,6 ändå.

    /Henke

    0,57 är nog ett ganska normalt genomsnitt vid normal körning. Mina värden är ju som sagt tok-eko-körning.

    Men det skulle vara intressant att se vad som hände om du laddade i en "starkare" mjukvara.

    /Henke
    9-3 SS Vector-11 TX 1,9 TTiD4 Maptun steg1 http://www.garaget.org/?car=230051
    9-3 Aero-01 Maptun Steg 3 http://www.garaget.org/?car=67361 SÅLD
    BE20-86 2*850hk/3083Nm ren turbinkraft.

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 TTiD, tillsatsvärmare/förbrukning?
    Av fanskapet i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2013-01-16, 01:07
  2. Skillnad TTiD -08 och TTiD -11 119g
    Av gucpm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-01-21, 23:59
  3. Körkänsla & förbrukning på TTiD 180 hk
    Av Dave79 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-12-17, 21:03
  4. Saab 95 Biopower 2,0t - förbrukning?
    Av dresen i forum Allmänt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-06-18, 23:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •