Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Ytterligare en om laddtryck.

  1. #1

    Ytterligare en om laddtryck.

    Hejsan Jag har en SAAB 9-5 kombi som har ett litet annorlunda problem - tror jag, ingen på SAAB förstår vad det handlar om och jag har fått väldigt mycket hjälp av dom men det verkar inte leda till några resultat.

    9-5 2.0t kombi 250hp (original 150)

    Hårdvara: Större turbo (Byttes kanske runt 18k-22k mil. Mjukvara: Trimmad av en anställd på SAAB, vet att det låter lite luddigt men förra ägaren känner jag å han skickade ner den till en kamrat på SAAB som trixa in lite mer laddtryck och bränsle

    27800+mil

    Felet yttrar sig i att när bilen är varmkörd så kan den ibland få fnatt och skrämma bort laddtryck, från 1.2bar till cirkus 0.4-0.5 (och då såklart så försvan väldigt mkt kraft!), var med om att det hände en gång när jag tryckte på å bilen inte var helt varm men det brukar aldrig vara några problem då.
    Sen är det så att under färd med varmkörd motor så kan laddtrycket återvända och bilen går som ett skott för att kanske en 10sekunder upp mot 10 minuter senare dra ner på trycket till 0.4. När den går som den ska har den inga problem att hålla laddtrycket uppe från 2200rpm upp till varvstoppet men när felet visar sig så känner jag av det redan vid 1300-2200 varv iomed att den blir som tröttare på dom varven också, inte lika alert.

    "intermittent" står det så fint på lathunden. Grejen är dock att man kan svära på att om bilen är varm och jag ställer av den för ca 30minuter å handlar eller whatnot så är laddtrycket borta. Felet märks vid varje "längre" körning eller vid kort körning och kortare "paus" för motorn.

    Varit in på SAAB Carlia bil i Falun och dom står där och rycker på axlarna å har aldrig hört talas om detta, felsökningen gör detsamma. En kille från SAAB var med när jag tog en tur men han verkade inte riktigt förstå vad det var som var fel, vad som saknades. Jag har nu en låne trim box i som jag fick låna från en kille på SAAB med ca 190hp, jag har dock ingen koll på vilket laddtryck en sådan ska ge men tycker det är lite väl lågt med ca 0.5 :P Jag har också bytt MV till en begagnad.

    Jag är inte hundra på vad allt heter i motorutrymmet men jag känner till området så jag kommer nog vara rätt jobbig att förstå, till exempel, jag har bytt - vad jag antar är en trycksensor, på tryckröret som går från intercoolern till spjällhuset (begagnad dock som sagt) Den sitter precis ovanför återcirkulationsventilen... eller de jag skulle kalla för dumpventil! :P

    Jag tror jag inte glömt nått och vore Jätte tacksam för några som hellst frågor funderingar och svar, ett bollplank kan jag behöva justnu. Känns skittråkigt då jag gillar bilen å har lagt ner en hel del på den för att hålla lack och funktion hel och fin!

    Tack på förhand.

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 638
    Medlem#
    8924

    Re: Ytterligare en om laddtryck.

    Hårdvara: Större turbo
    Jag vill veta vad du har för turbo. "Större turbo" kan ju vara vadsomhelst.

    trixa in lite mer laddtryck och bränsle
    Riktigt så enkelt är det inte. Jag gissar på att 190hk-boxen är mappad för en annan turbo än den du har. Vad har du för turbo?


    Sedan kan vi väl avhandla dom enkla standardfelen.
    Har du kollat dessa?
    Blå backventiler i EVAP-systemet?
    Tändkassett?
    Tändstift? Rätt typ av stift?
    Vakuumslangar?
    Luftläckage?
    Felkoder?
    Lagerglapp i turbon?
    Igensatt bränslefilter?
    Luftfilter? Vad har du för typ av luftfilter?
    Luftmassamätare?
    Lambdagivare?
    Vevaxelgivare?
    etc.... (listan kan göras lång)

    Jag har en SAAB 9-5 kombi som har ett litet annorlunda problem - tror jag
    Nej, detta är inget ovanligt på en turbobil. Det som gör det svårt är att det finns jättemånga felkällor och det kan vara retfulla småsaker som är svåra att hitta.

  3. #3

    Re: Ytterligare en om laddtryck.

    Jag är rädd för att jag får lov att återkomma om turbon då jag faktiskt inte har koll på den. Men den boxen som alltid suttit i bilen är en 250hp box som ska som sagt vara programerad för hur bilen ser ut.

    Kan behöva tillägga att bilen gick klockrent genom besiktningen, fin fina avgas värden.



    Efter att jag läst igenom detta inlägg lite så ska jag tillägga att bilen går inte dåligt på några sätt alls skulle du sätta en köpare - om jag nu skulle sälja bilen, så vet jag att om denna köpare inte skulle märka av det alls, bilen går som sagt hur bra som helst jag kör den dagligen, det rycker aldrig i den och när det väl är "leksugen" så då känner man att man har verkligen 200hp+, sen efter lite lugn och fin körning så ska jag göra en omkörning och poff så har bilen blivit till en 150hp original bil, den går alltså fortfarande fint å så men har inte den dära attack känslan som en trimmad saab har


    Kan erkänna att jag har ingen aning om var de blå backventiler sitter eller vad deras uppgift är så Nej är svaret på det.

    Tandkasset: har jag fel om jag säger att jag trodde att motorn brukar vara sten död då inte bara gå dåligt beroende på om motorn var varm eller kall, hade stått länge eller en kort stund.

    Tändstift: Köpta från SAAB har kollat å det ska vara rätt.

    Vakuumslangar: Jag har letat och tittat på dom runt MV, runt "dumpventilen" bort till datorn och ner mot bränsle insprutningen.

    Luftläckage: Dom på SAAB trodde inte det kunde vara luftläckage, iomed att läckaget skulle då uppstå och försvinna om vartannat efter att motorn blir varm.

    Felkoder: som sagt finns inte en enda som säger att något är fel.

    Lagerglapp i turbon: Det funderar jag också lite på, kan säga att jag för et år sedan hörde som ett surrande eller vibrerande ljud ifrån motorn, det enda som var någon form av sammanhang var att tryckmätaren stod på ungefär -0.2bar men hade inget med varven på motorn att göra dock. Kan det ha med det å göra? Som sagt jag har ingen större koll på turbon men ska ringa han så fort min telefon funkar igen.

    Igensatt bränslefilter: Då borde verkligen felet uppstå när den har så låg temp att tempmätarn precis lyfter från botten.. Drar man MAX på motorn så börjar den ju inte säcka efter även om du går upp till varvstoppet 2,3,4 växeln.. Hon går som ett skott då fast jag antar att jag kan ha rejält fel på det också men från vad jag har hört så ska man känna nån form av kraftförlust och det finns det inte.

    Luftfiltrett är ett- Oj JB kan dom heta så? Köpt från speedparts ett "öppet luftfilter" som sitter i filterburken, om du förstår mig, alltså samma material som ett öppet men formen av ett vanligt. :P

    Luftmassamätaren: Den borde väl ge en felkod och dessutom brukar väl dom också bara få motorn att hosta och kräkas lite då och då eller hela tiden.

    Lamdbagivare: Dessa borde väl också ge något mer utslag på felsökning.

    Vevaxelgivare: Har hört om dessa men felen funkar inte ihop med mina fel, Vevaxelgivaren gör väl så att motorn "hugger" då och då?

    Kasta gärna idéer på hur jag kollar dessa tingest också, SAAB sa inget om dessa blå ventilerna heller så jag har ingen aning om hur stor koll dom har på detta problem.. heh tydligen ingen iofs eftersom dom aldrig hade hört talas om detta fel.

    Tack

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 959

    Re: Ytterligare en om laddtryck.

    Luftmassamätaren ger väldigt sällan felkod. Prova att byt den först.

    Sedan låter specen som att du har en TD04 turbo på den.
    Finns några mjukvaror som innehåller en spjällareabugg, dessa gör att man kan köra bilen någon mil, sedan helt plötsligt när man ska göra en omkörning eller liknande så går den ner på grundladd. Då har styrdonet adapterat spjällhusarean och förstått att denna är fel, och lägger systemet i limphome, dock ingen motorlampa. Startar man om bilen så går den som en klocka igen. Ända att göra i detta fallet är att byta till nyare mjukvara anpassad för din hårdvara.

  5. #5

    Re: Ytterligare en om laddtryck.

    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Luftmassamätaren ger väldigt sällan felkod. Prova att byt den först.

    Sedan låter specen som att du har en TD04 turbo på den.
    Finns några mjukvaror som innehåller en spjällareabugg, dessa gör att man kan köra bilen någon mil, sedan helt plötsligt när man ska göra en omkörning eller liknande så går den ner på grundladd. Då har styrdonet adapterat spjällhusarean och förstått att denna är fel, och lägger systemet i limphome, dock ingen motorlampa. Startar man om bilen så går den som en klocka igen. Ända att göra i detta fallet är att byta till nyare mjukvara anpassad för din hårdvara.

    Japp, fick just reda på att det var en mitsubishi TD04, men jag trodde luftmassamätaren gjorde att bilen gick konstigt, ryckigt, släpig på gasen och drog mer soppa, bilen går som en klocka vare sig detta fel uppstår eller inte och det kan "läka" under färd också. Luftmassemätaren kan jag lätt testa, det har jag problem med känner en med en fungerande sådan.. det är väl samma som på en 9-3 2.0t aero årsm 01?
    Jag har nu fått tipsen om, MV, wastegaten och en till jag fan inte minns va han sa... typiskt..

    Tack för tips å så, jag håller- er som vill, uppdaterade :P

  6. #6
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 638
    Medlem#
    8924

    Re: Ytterligare en om laddtryck.

    Citat Ursprungligen postat av Ulven89
    det är väl samma som på en 9-3 2.0t aero årsm 01?
    Ja, det är samma...

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 959

    Re: Ytterligare en om laddtryck.

    Självläker den under körning, så är mitt tips läckande avlastningsventil(dumpventil) eller dom blå backventilerna till tankurluftningen.

  8. #8

    Re: Ytterligare en om laddtryck.

    Nu blev det intressant, jag testade att byta LMM (begagnad) och MV (ny) då började bilen gå konstigt inte ryckigt men med fullgas gav den bra tryck sen släppte allt och tryckmätaren gick upp i ca 1.7-1.8 bar (inte säker på hur mkt jag släppte gasen på en gång mer eller mindre) sen när jag gasa på igen så gick den bara upp i 0.4, sen kollade jag slangar och så runt MV'n och inget var av eller trasigt så jag testade igen och samma sak hände sen efter de har det inte hänt igen dock så har motorlampan börjat lysa, först blinkade den (indikation på att den misständer?) sen lyste den helt (har även bytt tillbaka till gamla LMM).
    Så nu har jag bytt tändkasset som jag fick låna av skroten för att testa å nu blinka inte lampan först men däremot lyser den konstant så jag testa nu att byta tillbaka till den gamla MV'n få se om det blir bättre nu... Har inte testat med den gamla än... ska bli intressant.

    Vad fasiken kan ha hänt? Kan det vara så att jag haft sån förbannad otur att Tändkassetten gett upp nu också?

    Nån som vill ha en 9-5a? :P Hon är välskött har lite skavanker och egenheter, jag väljer att kalla det personlighet! ^^

  9. #9

    Re: Ytterligare en om laddtryck.

    Nu tror jag (med stort T, vågar inte hoppas) att jag har hittat felet, det kanske var tändkassetten då jag har bytt den och iomed det så är turbotrycket upp vid cirkus 0.8bar (vilket jag tycker låter lågt för potentiellt 250hp) men men, turbotryck stabilt och ingen motorlampa som lyser. Jag fattar inte hur det kan vara tändkassetten men jag ser inget annat som det kan vara!

    Tack gott folk! jag hör väl av mig om det visar sig att det inte stämmer! ^^

    Ps. nån som har koll på vart man kan köpa dessa blå backventiler till evap systemet, saab sålde hela systemet för ca 2900kr det tyckte jag va lite väl.. så jag undrar om man kan köpa dessa nån annanstans eller om jag kan använda samma backventiler som till vevhusventilationen?
    Ds.

  10. #10
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 638
    Medlem#
    8924

    Re: Ytterligare en om laddtryck.

    Kolla i forumets FAQ. Där finns en tråd som beskriver hur du kan komma billigt undan när du byter backventilerna. Det är inte alls nödvändigt att köpa SAAB-kittet. Det är faktiskt ganska dumt får jag nog säga

  11. #11

    Re: Ytterligare en om laddtryck.

    Nepp, jag tog ut segern i förskott.. nu har jag kollat dessa blå backventiler och dom läcker då inte när jag testa dom.
    MV'n är bytt och nu så är spoolup tiden mycket kortare än förut å det är ju bra men jag har fortfarande problemet med att det känns som att jag bara håller gasen på 30-40% när bilen har gått varm och jag stängt av den ett litet tag..

    kollat/bytt är:
    Tändkasset bytt till en beg.
    LMM - testat med två andra LMM (beg.)
    Blå ventilerna till evap - testat att blåsa i den motsatta riktningen och dom har funkat varje gång.
    MV - bytt till en ny från saab
    Läckor runt vakuum eller tryckslangar bytt nån, satt dit ett par slangklämmor.
    Styrdonet - annat styrdon
    Wastegate - laggt tryck på den (ser att den reagerar på tryck vid ish 0.3 och rör på sig vid 0.4ish)

    Funderar på att köpa en sprillans ny AV å se om det kan vara den.. vafan kan det annars vara? testade nu och när det känns som halvgas så kan man släppa gasen och trycka på fullgas med ens så går trycket upp i 1.2 i ca 1 sec och sen sjunker det ner till 0.4... hur fan .. Finns det en trycksensor som kan ha fuckat upp lite vid varmare temp?

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    växjö
    Inlägg
    434
    Medlem#
    8887

    Re: Ytterligare en om laddtryck.

    dubbel kolla alla tryckslangar till och från intercooler.
    laddade i ett steg 1 i min gamla 9-5 aero och tog ett bra tag att få den att gå ok.
    hade fenomenet att den gick jätte bra när man smög upp laddtrycket med en långsam acceleration och vid plattan i mattan acceleration låg laddet aldeles för lågt.

    felet var en ic slang med en stoooor spricka i och smög man upp laddet höll den tätt men vid större påfrästning vid låga varv dvs plattan i mattan höll inte slangen tätt.

    bara en ide, sprickorna kan vara svåra att hitta i slangarna.

Liknande ämnen

  1. Har hittat ytterligare en 9-5a.
    Av Turbo_Danne i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-09-22, 19:33
  2. Ytterligare en tråd om TCS CTRL fel
    Av cryoo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-09-06, 19:52
  3. Ytterligare en projektbil från SP
    Av D.J i forum Allmänt
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2006-04-04, 20:22
  4. Ytterligare en kamaxelfråga, överlapp....
    Av flaset i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-02-11, 14:46
  5. Ytterligare en produkt som utgått
    Av Stranna i forum Allmänt
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2005-02-06, 03:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •