Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 31 av 31

Ämne: Luftvärmepump.

  1. #21
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555

    Re: Luftvärmepump.

    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  2. #22
    Grundladd *ölänningen*s avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Borgholm, Öland
    Inlägg
    109

    Re: Luftvärmepump.

    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    Jag "lånar" tråden lite. Är det samma märken man ska tänka på om man är ute efter en Luft-vattenpump?

    Funderar på om man skulle ersätta elpannan hemma och vill räkna lite på det...
    Jag tror inte det är någon större skillnad på luft/luft pump o luft/vatten pump. Dom olägenheter jag skrev om i inlägget ovan gäller båda pumparna eftersom det är utomhusdelen som drabbas. Själv valde jag svenska IVT o den funkar perfekt förutom de olägenheter jag nämnde.
    Yamaha TZR 125 2RL -91
    SAAB 9-5 SE 2,0T kombi GALLERI

  3. #23
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 071

    Re: Luftvärmepump.

    Tänk på att dom nya Panasonik luft luft pumparna blir verkningslösa vid minus 16 grader. Jag har en ny och en äldre , den nya vill jag slänga ut i skogen medan den gamla funkar skitbra vid minus 20 grader. Fick förklaring av pumphuset att Panasonik menar att man inte tjänar något på att låta den fungera vid 16- därför stängs den av.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  4. #24
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941

    Re: Luftvärmepump.

    Citat Ursprungligen postat av Blue Spirit
    Tänk på att dom nya Panasonik luft luft pumparna blir verkningslösa vid minus 16 grader. Jag har en ny och en äldre , den nya vill jag slänga ut i skogen medan den gamla funkar skitbra vid minus 20 grader. Fick förklaring av pumphuset att Panasonik menar att man inte tjänar något på att låta den fungera vid 16- därför stängs den av.
    Var det inte så att icke Norden modeller av Panasonic av någon årgång gör/gjorde så? Mendans de Norden specade modellerna tuffade på även när det var kallare.

  5. #25
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 071

    Re: Luftvärmepump.

    Enligt Pumphuset gäller det samtliga Panasonik.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  6. #26
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555

    Re: Luftvärmepump.

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Igår blev den installerad, skall bli intressant att se energiförbrukningen denna vintern.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #27
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129

    Re: Luftvärmepump.

    Sett på helåret minskade vi förbrukningen ca 35 procent, när vi böt till bergvärme.
    Total förbrukning inkl hushållsel.
    Till mitt garage: Garaget

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    93

    Sv: Luftvärmepump.

    Verkar finnas mycket kunskap här så jag slänger in en fråga. Flyttade precis in i en vilka med en tio år gammal toshiba som tycks fungera ok. Finns det nått värde i att byta ut den mot en ny? Jag tänker att utvecklingen gått fort och den gamla värmer ineffektivt. Eller är jag bara far i slitochslängkulturen?

    Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2

  9. #29
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941

    Re: Luftvärmepump.

    Toshiba är ju bra grejor. Visst har utvecklingen gått framåt. Men inte så drastiskt. Så om din VP lirar på bra, så vet i tusan om det är lönsamt att byta bara för sakens skull. Men om den skulle börja krångla är det en annan sak. För felsökning, reservdelar & reparation springer snabbt iväg till stora pengar. Håll utedelen ren & innedelens filter rena samt eventuellt en "tvätt" av innedelens lameller så kan du ändå ha hyffsat bra effektivitet.

  10. #30
    Grundladd BalooBears avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    278

    Re: Luftvärmepump.

    Kan bara säga att jag är nöjd med vår vp.....elräkningen är under 25% mot vad den har varit innan vi satte in vp:en......jämfört med samma period förra året.
    9-5 2,3t BP -08
    Opel Vectra C 2,0t -05

  11. #31
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758

    Re: Luftvärmepump.

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Toshiba är ju bra grejor. Visst har utvecklingen gått framåt. Men inte så drastiskt. Så om din VP lirar på bra, så vet i tusan om det är lönsamt att byta bara för sakens skull. Men om den skulle börja krångla är det en annan sak. För felsökning, reservdelar & reparation springer snabbt iväg till stora pengar. Håll utedelen ren & innedelens filter rena samt eventuellt en "tvätt" av innedelens lameller så kan du ändå ha hyffsat bra effektivitet.
    Det lönar sig så gott som säkert inte så länge den fungerar korrekt.

    Ett räknexempel: Om man antar att den gamla har COP 3 och den nya COP 4 (vilket är en orealistiskt stor skillnad, för exemplets skull) så betyder det att för 1kW värme så kommer skillnaden i vad de förbrukr bli 0,0833kW (1/3-1/4). Dvs det betyder en tolftedel så mycket besparing på nyinvesteringen som om man jämför med nyinstallation. Om ominstallationen då kostar 20000:- totalt så betyder det att det skulle börja löna sig (om man räknar 1:-/kWh) efter att man genererat motsvarande 240000 kWh vid direktverkande el, eller förbrukat 60000 kWh på uppvärmning med den bytta pumpen. Detta betyder att man i normalfallet inte får tillbaka pengarna innan pumpen tar slut/behöver nya delar, och detta är räknat med en extrem skillnad i COP.

    Det är dock en annan sak om pumpen inte räcker till, så du använder annan stödvärme. Men att räkna på det är först är aldrig fel.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •