Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Luftvärmepump.

  1. #1
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555

    Luftvärmepump.

    Ni som har och är pålästa skulle jag gärna vilja höra lite om era erfarenheter angående luftvärmepumparna.

    Är nog tvungen att sätta in en i sommarstugan, direktverkande el börjar bli lite väl dyrt.
    Den är mellan 80-90kvm, skall stå på underhållsvärme vintertid men man skall även kunna åka dit när man vill. 3 mil från Örebro.

    Vilket COP-värde ni har och kostnader för installation samt pris på aggregatet.

    Berätta gärna alla era tankar och erfarenheter.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  2. #2
    Grundladd BalooBears avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    278

    Re: Luftvärmepump.

    Vi ska få denna monterad i morgon fredag....känner en som har en å dom är mkt nöjda....anpassad för vårt klimat osv!!

    http://www.polarpumpen.se/luft-luft-var ... 5-vabh-630
    9-5 2,3t BP -08
    Opel Vectra C 2,0t -05

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Falun
    Inlägg
    177

    Sv: Luftvärmepump.

    Leta efter en Mitsubishi q heat 630 om nån finns kvar där du bor. En av dom bästa enligt mig ivf. Och jag har sålt massor av den + att min mor kör med den.

    Mvh Greger

    Skickat från min HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e via Tapatalk 2
    Saab 9-5 2,0T SC BioPower

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941

    Re: Luftvärmepump.

    Mitsubishi Electric FD-25/35 630/660 VABH ska vara en av de bättre maskinerna rent kvalitetsmässigt. Låg felfrekvens & effektiva. De har dock ingen underhållsvärme på ca 10grader som vissa andra VPs har. Så är du ute efter detta får man kolla på något annat. Den nya modellen ME FH-25/35 635/665 VEHZ har underhållsvärme, dock lite dyrare nu när det är en flång ny modell. Fujitsu har en modell som kom förra säsongen som heter 09/12 LEC-N, dessa säges vara bra & effektiva när det är kallt. Toshiba är också ett fabrikat med hög kvalitet. Polar 25/35 -ND är de senaste modellerna där.
    Daikin anses vara ett högkvalitetsfabrikat, men lite anonyma. Panasonic är en stor tillverkare, som hade stora problem men kompressorhaverier på modellerna DKE som tillverkades 2004-2005. Detta har gjort att Panasonic tappat marknadsandelar, men det säges att de nya maskinerna är helt okej. Årets modellserie har suffixet NKE. Tänk på att det fortfarande säljs LKE & MKE maskiner, vilka är ett till två säsonger gamla. Kanske inget fel på dem, men se isf till att få ett bra pris om inköp skulle ske. Panasonic har ett stort modellutbud med allt från enkla billigare till mycket avancerade & dyra modeller.
    Mitsubishi Heavy Industries har också VPs, SRK20/25ZJX-SA, de är inte så stora på den svenska marknaden, de har ett lite tveksamt rykte som jag uppfattat det, men förmodligen baserat på gamla maskiner som de fortfarande dras med i likhet med Panasonic.
    Aermec/Bosch/Electrolux/IVT är brandade Sharp maskiner, tyvärr har de inte så gott rykte, jag skulle avstå baserat på de direkta erfarenheter jag har.
    LG har också, men de hade jag också hoppat, samma med Sanyo.
    Ja det finns fler fabrikat, men för stabil drift så är det ändå vettigt att hålla sig till någon känd tillverkare med gott rykte. Det är ju ändå dyra produkter som man behöver kunna förlita sig på även när det är kallt ute.


    Jag är själv snart på G för att byta VP. Min ordning på intressanta fabrikat ser ut såhär. Mitsubishi Electric, Fujitsu, Toshiba,,,
    Panasonic
    Övriga kommer jag inte lägga tid på.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Falun
    Inlägg
    177

    Sv: Luftvärmepump.

    Fredrik, skrev bra. Bara följa hans råd. Har sålt allt från skräp Nordic air till panasonic,sanyo,Electrolux och Mitsubishi . Säljer bara Mitsubishi nu, går bäst. Mvh Greger

    Skickat från min HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e via Tapatalk 2
    Saab 9-5 2,0T SC BioPower

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Luftvärmepump.

    Jag har en Toshiba med underhållsvärme i garaget.
    Underhållsvärmen funkar inget vidare när tempen ligger kring 0° och luftfuktigheten hög. Det som händer är att utedelen fryser ihop till en isklump
    Pga detta kräver pumpen tillsyn, dvs inte så lyckat för sommarstugan
    Lägre temp ute funkar bättre.

    Har även en Panasonic som nog är 5år nu som funkar klanderfritt förutom ett fläktbyte (garanti).

    Cop ligger mellan 4-5 på båda pumparna.
    Rådet är väl att köpa en pump med så bra cop som möjligt.
    Kolla gärna vid vilka temperaturer cop värdet anges och vilket cop som gäller vid -10° eller nått i den stilen. Många billiga pumpar tappar snabbt effekt när det blir kallare ute.

    Båda pumparna är "fulpumpar" som jag monterat själv.
    Vacumpump med manometerställ har jag lånat.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #7
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555

    Re: Luftvärmepump.

    Tack för era svar.

    Stort tack till Fredrik som gav ett grymt utförligt svar.

    Greger: Vilka säljer du åt, kan inte du ge ett kanonpris monterat och klart här nere?

    Denna verkar helrätt.
    http://www.polarpumpen.se/luft-luft-var ... -vehz-635-
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Falun
    Inlägg
    177

    Re: Luftvärmepump.

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Tack för era svar.

    Denna verkar helrätt.
    http://www.polarpumpen.se/luft-luft-var ... -vehz-635-

    Kan vara tänkvärt att dess köps in från estland och jag har ingen aning om trågvärmare är inbyggd eller hur dom är annars

    /greger
    Saab 9-5 2,0T SC BioPower

  9. #9
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941

    Re: Luftvärmepump.

    Citat Ursprungligen postat av greger_s
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Tack för era svar.

    Denna verkar helrätt.
    http://www.polarpumpen.se/luft-luft-var ... -vehz-635-

    Kan vara tänkvärt att dess köps in från estland och jag har ingen aning om trågvärmare är inbyggd eller hur dom är annars
    Då det är VEHZ så borde det vara samma som de som går via CanVac, men såklart värt att beakta.

  10. #10
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 026
    Medlem#
    3471

    Luftvärmepump.

    Ett litet wildcard min fd köpte en VP på Jula för ca 5000:- som vi installerade i hennes hus 2009. VP var fylld från fabrik och enkel att installera. Den brukas dagligen och fungerar ännu. Det jag vill komma till är att en billig VP kan mkt väl fungera för en stuga.


    //B
    TapaTalk
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  11. #11
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555

    Re: Luftvärmepump.

    [quote=Fredrik / 1941]
    Citat Ursprungligen postat av "greger_s":3m9yeu9x


    Kan vara tänkvärt att dess köps in från estland och jag har ingen aning om trågvärmare är inbyggd eller hur dom är annars
    Då det är VEHZ så borde det vara samma som de som går via CanVac, men såklart värt att beakta.[/quote:3m9yeu9x]

    Så man kanske inte får en likadan som dom som säljs i Sverige av svenska importören?


    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear
    Ett litet wildcard min fd köpte en VP på Jula för ca 5000:- som vi installerade i hennes hus 2009. VP var fylld från fabrik och enkel att installera. Den brukas dagligen och fungerar ännu. Det jag vill komma till är att en billig VP kan mkt väl fungera för en stuga.


    //B
    TapaTalk
    Hörde av en kollega idag om den oxå, deras vänner hade installerat en sådan och var nöjda.

    Om man skulle köpa en sådan, vad innebär det att skall installeras av fackman? Är det elen eller?





    Tack för alla svar hittills.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  12. #12
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941

    Re: Luftvärmepump.

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Då det är VEHZ så borde det vara samma som de som går via CanVac, men såklart värt att beakta.
    Så man kanske inte får en likadan som dom som säljs i Sverige av svenska importören?
    Troligtvis är det samma VP, detta då den har samma beteckning (VEHZ), men när det går via "grå import" så får man inte den Svenska grossisten CanVacs 5åriga total garanti. Så priset skall således ha en relevant skillnad.
    Enligt Polarpumpen så lämnar de "2 års totalgaranti samt 5 års kompressorgaranti" på Mitsubish.
    http://www.polarpumpen.se/garantivillkor

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear
    Ett litet wildcard min fd köpte en VP på Jula för ca 5000:- som vi installerade i hennes hus 2009. VP var fylld från fabrik och enkel att installera. Den brukas dagligen och fungerar ännu. Det jag vill komma till är att en billig VP kan mkt väl fungera för en stuga.
    Hörde av en kollega idag om den oxå, deras vänner hade installerat en sådan och var nöjda.

    Om man skulle köpa en sådan, vad innebär det att skall installeras av fackman? Är det elen eller?
    En VP från Jula eller andra "hemmafixarkedjor" kan mycket väl fungera. Det är dock ofta enklare modeller. Jula har t.ex. Zibro ( http://www.zibro.com/Sweden/se_Contentp ... _Airco.htm ). Där får man bara se till att man handlar rätt produkt. De har både On/Off (http://www.jula.se/luftvarmepump-sc-1332-3200-w-417018) & inverter (http://www.jula.se/luftvarmepump-sc-3032-4700-w-417019) modeller. Inverter är det man vill ha. SC modellerna av Zibro är av Quick Connect typ, vilket innebär att man monterar upp inne & utedel för att sedan "bara" trycka ihop de förfyllda rören. Förhållandevis enkelt. Men det är nuförtiden olagligt att utföra denna typ av inkoppling om man inte är köldmedie certifierad, så det är vad "installeras av fackman" innebär. Men man kan såklart utföra det själv om man vill & har kunskap, men då kanske de kan bli kinkiga vid garanti frågor. En risk man kanske kan vara beredd att ta. Sen är frågan om det är så lätt att få tag i en certad kylkille som vill driftsätta en sådan anläggning, om man nu skulle vilja göra det lagligt. Men Jula kanske kanske kan rekomendera någon. En annan fråga är reservdelar, om behov skulle komma. Men då kanske det är enklare att byta ut hela anläggningen.
    Dessa brukar kopplas in med stickproppsanslutning till innedelen, så någon elektriker för fast installation brukar inte vara behövlig om man har ett jordat eluttag i närheten.

    Personligen så skulle jag inte välja en "NoName" produkt som primär värmekälla vilken jag behöver kunna lita på, men för garaget kanske det skulle kunna vara aktuellt. Därmed inte sagt att dessa produkter är helt kassa, men de är inte direkt "top of the line". Även märkes produkter kan förden delen krångla, men då kanske man har lättare med att få hjälp. Det är ett avvägande man får göra.


    2005 så köpte jag en gråimporterad Panasonic E9DKE till mitt föräldrahem, en modell som visade sig ha enorma problem med kompressorhaveri. Men den som vi köpte rullar på fortfarande utan några kompressorproblem, hitintills. Det enda som är fixat är ett utbytt kullager till innedelsens fläkt. Den går på fullt ös hela den kalla säsongen, för att sedan stå avstängd. Inga speciella servicar eller underhåll är utförda.

    I huset jag köpte i år så sitter en 8år gammal NordicAir, än värre skit än Zibro. De rasade nästan sönder nästan innan installatörerna lämnat installationsplatsen. Men den jag har fungerar fortfarande. Dock så har jag ambitionen att byta ut den till något mer tillförlitligt inför vintern.

    Så det finns undantag.

  13. #13
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 026
    Medlem#
    3471

    Re: Luftvärmepump.

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Dessa brukar kopplas in med stickproppsanslutning till innedelen, så någon elektriker för fast installation brukar inte vara behövlig om man har ett jordat eluttag i närheten.
    Stickpropp på insidan ja, men "lösa" tampar med stift som ska kopplas in i utedelen under nån kåpa vill jag minnas. Men kan man borra hål i väggen klarar man av att koppla in den delen med då det medföljer instruktioner. Själva rörkopplingen till utedelen var en tät koppling som inte heller var spec svårt att bemästra. Se till att det är rent och torrt. Allt var ju som du sa redan förfyllt i rör och allt.

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  14. #14
    Grundladd BalooBears avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    278

    Re: Luftvärmepump.

    Haft vår pump i drygt 1 vecka nu.....grymt nöjd å go värme sprider sig i HELA huset och inte bara runt våra el-element.....dom var mer som punktvärme jämfört med pumpen!!!
    9-5 2,3t BP -08
    Opel Vectra C 2,0t -05

  15. #15
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555

    Re: Luftvärmepump.

    Citat Ursprungligen postat av BalooBear
    Haft vår pump i drygt 1 vecka nu.....grymt nöjd å go värme sprider sig i HELA huset och inte bara runt våra el-element.....dom var mer som punktvärme jämfört med pumpen!!!
    Baloo:

    Köpte ni via Polarpumpen?


    Alla andra:

    Q Heat 665.

    Har jämfört med Polarpumpen och Canvac och det diffar dryga 2000kr bara på att köpa av deras återförsäljare och få det monterat av nån nära huset.
    Då kommer man ju åt den 5-åriga garantin oxå.

    Hur hade ni resonerat?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  16. #16
    Grundladd BalooBears avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    278

    Re: Luftvärmepump.

    Jepp köpte via Polarpumpen.....pumpen levererades till montören som kom hit med den....tog 2 veckor från beställning till monterad och klar.
    9-5 2,3t BP -08
    Opel Vectra C 2,0t -05

  17. #17

    Re: Luftvärmepump.

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Jag har en Toshiba med underhållsvärme i garaget.
    Underhållsvärmen funkar inget vidare när tempen ligger kring 0° och luftfuktigheten hög. Det som händer är att utedelen fryser ihop till en isklump
    Pga detta kräver pumpen tillsyn, dvs inte så lyckat för sommarstugan
    Lägre temp ute funkar bättre.

    Problemet är att vid +10 grader innomhus så finns det inte så mycket värme att hämta från innerdelen för att smälta all is som byggs på när det värmde innerdelen i VP-drift, på den tiden som avfrostningen arbetar.

    Vid noll grader så kan ispåläggnigen vara extrem då mycket av värmen kommer ifrån just att omvandla vattenånga direkt till is medans vatteninnehållet i luften fortfarande är ganska högt vid nollan (ca 5 gr/m^3) medans vid -10 grader så är vattenhalten ca 2gr/m^3 när det är nära 100% Rh, ute vilket det är nästan hela vintern igenom.

    Nu vet jag inte om innerdelsfläkten är aktiv eller inte under avfrostning, men ett trix när man har den typen av isningsproblem och innerdelsfläkten är igång under avisningen är att ha en bil-kupévärmare som med yttre termostat känner av den betydligt kallare än +10 grader luften från innerdelen när den går i avfrostningsläge och startar kupé-fläkten som låter sin varmluft på lite avstånd blåsa mot insugsdelen av innerdelen och på så sätt hjälper till att producera mer värme för sin avisning så att den blir mer fullständig innan tiden är ute...

    extra elströmmen som går till kupé-värman är närmast symbolisk och löser ett driftproblem när det behöver stöd.

    med detta arrangemang så kupéfläkten aldrig igång om det är > +10 grader och samtidigt får man en liten försäkring att huset inte blir djupfryst om VP av någon anledning skulle stanna.

    ---

  18. #18
    Grundladd *ölänningen*s avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Borgholm, Öland
    Inlägg
    109

    Re: Luftvärmepump.

    Jag har en IVT luft/luft värmepump sedan hösten 2006 o den funkar bra. Inga problem när det är 20 minusgrader däremot uppstår det lite problem när tempen är runt nollan o RHn (den relativa luftfuktigheten) ligger på 100% ute. Då isar den igen lätt - den går för full effekt i 15 minuter, isar av i 15 minuter, full effekt i 15 minuter, isar av i 15 minuter osv.

    Annars inga som helst problem.
    Yamaha TZR 125 2RL -91
    SAAB 9-5 SE 2,0T kombi GALLERI

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: Luftvärmepump.

    Jag "lånar" tråden lite. Är det samma märken man ska tänka på om man är ute efter en Luft-vattenpump?

    Funderar på om man skulle ersätta elpannan hemma och vill räkna lite på det...
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  20. #20
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129

    Re: Luftvärmepump.

    Hur fungerar luft/luft pumpar med två innerdelar, någon dom vet?
    Tycker idén verkar bra eftersom man borde få bättre spridning på luften.
    Däremot blir det mer hårdvara/delar man köper så det kanske blir mindre effekt per krona.


    Edit. Innerdelar i inte överdelar. Skyller på telefonen.
    Till mitt garage: Garaget

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •