Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Lågt laddtryck 9-5! blå backventiler bytta

  1. #1

    Lågt laddtryck 9-5! blå backventiler bytta

    Hej jag har en 9-5 aero 02a och mitt laddtryck är lågt antar jag för min mätare i panelen går bara upp ca 3mm innan den röda markeringen. jag har bytt dom blå backventilerna som var trasiga.
    Men det gav inget resultat. Jag har även bytt alla små vakumslangar och backventilen till vevhusventilationen.
    Finns det någon som har några förslag på vad det kan vara som spökar?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rosenfors
    Inlägg
    484

    Sv: Lågt laddtryck 9-5! blå backventiler bytta

    Kollat felkoder? Magnetventilen?

    Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

  3. #3

    Re: Lågt laddtryck 9-5! blå backventiler bytta

    Ja det finns inga felkoder.
    Kan magnetventilen påverka laddtrycket negativt?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rosenfors
    Inlägg
    484

    Re: Lågt laddtryck 9-5! blå backventiler bytta

    tjaa är magnetventilen sönder så laddar du inte mer än GLT (0.45bar)
    men eftersom du inte får felkod så kolla efter läckage på vakumslangar, sätt klämmor på alla slangar så dom inte kan dra tjuvluft.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    57

    Re: Lågt laddtryck 9-5! blå backventiler bytta

    Har du kollat wastegate? Läckage på trycksida? Avlastningsventilen fungerar som den ska och håller tätt?

    Jag tycker nästan det är på tiden att någon som känner för det kan göra en faq till frågor rörande lågt laddtryck. Faq;en skulle kunna inehålla kända fel samt lösningar på detta. Skulle spara tid och energi för många tror jag.
    Saab 9-5 2.3t -99

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    28
    Medlem#
    12030

    Re: Lågt laddtryck 9-5! blå backventiler bytta

    Citat Ursprungligen postat av mangeracing
    Hej jag har en 9-5 aero 02a och mitt laddtryck är lågt antar jag för min mätare i panelen går bara upp ca 3mm innan den röda markeringen. jag har bytt dom blå backventilerna som var trasiga.
    Men det gav inget resultat. Jag har även bytt alla små vakumslangar och backventilen till vevhusventilationen.
    Finns det någon som har några förslag på vad det kan vara som spökar?

    Mätaren i panelen mäter luftmassan, har ingenting med turbotrycket att göra.
    9-5 2.3T SC Aero -04
    9-3 SS Aero 2.0T -04 steg 2 *såld
    9-5 2.0t -99 steg 2 *såld*

  7. #7

    Re: Lågt laddtryck 9-5! blå backventiler bytta

    jag som trodde att den mätaren i allra högsta grad hade med laddtrycket att göra. om du har lågt laddtryck blir inte luftmassan mindre då? eller ?

  8. #8

    Re: Lågt laddtryck 9-5! blå backventiler bytta

    Nu är mv och avlastningsventilen bytt och resultatet är att mätaren klättrade något men fortfarande inte in på rött.
    den stora skillnaden är om jag rycker R slangen på mv då går den som den borde. Nu är ju bara frågan vad som spökar?

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Sthlm, Vetlanda, Tåsjö
    Inlägg
    122
    Medlem#
    10589

    Re: Lågt laddtryck 9-5! blå backventiler bytta

    1. Börja med att rycka bort eller klämma slangen till aktuatorn/wastegaten. Då ska laddet skena okontrollerat och du kommer få fuelcut när mätarn går i botten. (Vilket det lär göra i ditt fall) I så fall fungerar turbon. (Görs om du är osäker på turbons funktion)

    2. Ryck loss tankurluftningen från slangen mellan magnetventilen och insugskobran, och plugga med typ M10-bult. Att urluftningen är öppen gör ingen skada utom att uppröra någon trädkramare i bästa fall.
    Nu bör den med största sannolikhet ladda som den ska. Gör den det så har du knas på tankurluftningen i alla fall.
    Saab 9-5 Vector SportCombi 2.0t BioPower - MY06
    B235 | 19T#6 | Deka 875cc | Ferrita 3" DP -> 2,5" | Fabriksny FM57 med GM torsendiff & stålhylsa | Smidda kolvar | OEM Biopower-pump | KLRacing IC | T5-kammar (förr B234i) | Eget program |
    ~370 hhp/600 Nm
    Fd. Saab/Opel-mekaniker - numera AVL Motorlabb

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    28
    Medlem#
    12030

    Re: Lågt laddtryck 9-5! blå backventiler bytta

    Citat Ursprungligen postat av mangeracing
    jag som trodde att den mätaren i allra högsta grad hade med laddtrycket att göra. om du har lågt laddtryck blir inte luftmassan mindre då? eller ?
    Nej... Om luften är varm blir luftmassan mindre, om luften är kall blir luftmassan större. Så med samma tryck kan den mätaren variera en hel del beroende på lufttemperaturen utomhus.

    Edit: Den mäter alltså inget tryck alls då den mäter vid LMM:en, som sitter före turbon. Den mäter enbart mängden luft du suger in, inte vilket tryck du får på andra sidan turbon.
    9-5 2.3T SC Aero -04
    9-3 SS Aero 2.0T -04 steg 2 *såld
    9-5 2.0t -99 steg 2 *såld*

  11. #11

    Re: Lågt laddtryck 9-5! blå backventiler bytta

    jag trodde problemet var löst i går, men idag var bilen slö igen det hjälpte heller inte att rycka "R" slangen.
    men sliter jag W eller C så skenar laddtrycket.
    Jag gjorde en konstig upptäckt när jag lossade vakuum slangen till AV. Då fanns det bara en liten tendens till sug i slangen, jag gasade till motorn lätt och då blev "suget" mycket bättre även på tomgång. Kan detta vara en trolig orsak till att bilen är väldigt slö vissa dagar och pigg andra?
    Och vad heter den lilla ventilen på torpedväggen som slangen från av kommer från?

  12. #12

    Re: Lågt laddtryck 9-5! blå backventiler bytta

    Hej är det ingen som vet vad ventilen på torpedväggen heter? Den som sitter under plastlocket man drar av uppåt.
    och vilken funktion den har?

    Jag har nämligen kopplat in en laddtrycksmätare på den slangen som går till avlastningsventilen.
    men jag har inte alltid vacum där.

  13. #13
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 985
    Medlem#
    6220

    Re: Lågt laddtryck 9-5! blå backventiler bytta

    Hej!

    Ventilen som sitter på torpeden styr dumpventilen.

    Extra laddtrycksmätare ska du koppla in på slangen som går till BTRn annars blir det fel.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  14. #14

    Re: Lågt laddtryck 9-5! blå backventiler bytta

    Okej tack för hjälpen. Då blir det att leta vidare jag har provtryckt systemet idag och inga läckor hittade.
    Jag körde lite hårt med bilen idag och då började den misstända över 2000 varv.
    sen lät jag bilen svalna och då gick den som vanligt igen, alltså med lågt laddtryck 0,5 -0,6 bar.
    Jag har nya tändstift så jag funderar på vad som orsakat misständningarna? och kan det vara en orsak till mitt låga laddtryck?

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 250
    Medlem#
    6069

    Re: Lågt laddtryck 9-5! blå backventiler bytta

    Citat Ursprungligen postat av mangeracing
    Okej tack för hjälpen. Då blir det att leta vidare jag har provtryckt systemet idag och inga läckor hittade.
    Jag körde lite hårt med bilen idag och då började den misstända över 2000 varv.
    sen lät jag bilen svalna och då gick den som vanligt igen, alltså med lågt laddtryck 0,5 -0,6 bar.
    Jag har nya tändstift så jag funderar på vad som orsakat misständningarna? och kan det vara en orsak till mitt låga laddtryck?
    NGK PFR6H-10?

    Edit: Har du dubbelkollat så de nya backventilerna är monterade åt rätt håll?
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  16. #16

    Re: Lågt laddtryck 9-5! blå backventiler bytta

    PFR7H-10 sitter det i men jag börjar misstänka tändkassetten. tipps vart jag köper en sådan till ett bra pris?

Liknande ämnen

  1. För högt laddtryck efter byte av blå backventiler, 9-5 Aero
    Av Stojje i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-10-16, 00:48
  2. 9-3ss med lågt laddtryck
    Av Gravis9-3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-12-30, 00:59
  3. Lågt laddtryck!!!
    Av Ante89 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-07-10, 18:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •