kabelsatsen passar bra och kontakten brukar ligga i reservhjulsbaljan höger sida om jag minns rätt.
skulle ifall jag var du fundera över 13-polig , ifall du kommer att dra husvagn i annat fall så brukar 7-polig räcka
kabelsatsen passar bra och kontakten brukar ligga i reservhjulsbaljan höger sida om jag minns rätt.
skulle ifall jag var du fundera över 13-polig , ifall du kommer att dra husvagn i annat fall så brukar 7-polig räcka
Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995
Kolla också om det behövs sätta i en säkring för elen till draget. På og9-3 var den platsen i säkringsdosan tom
Har du monterat denna krok på din bil? Är lite sugen själv på denna och undrar lite om just denna krok. Hur är passform, hur "dold" installationer är när inte kroken är monterad och passade det kabelkittet som följde med eller kompletterade du med de du länkade från saabparts?
Mvh Christian
Det vart denna från skruvat istället och den sitter på plats. Kompletterade med original kabelsats från orio .
Kan ta några bilder här i veckan om de är intressant
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
9-3 OG Montecarlo*9-5 -07,2,3t Biopower
Okej var den smidig att montera?
Du får jätte gärna ta en bild om du har möjlighet
Ja de gick hyffsat smärtfritt. Va lite små tight att få i bultarna under bilen men annars klockrent
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
9-3 OG Montecarlo*9-5 -07,2,3t Biopower
Helt ok pris, funderar på att byta ut min rostiga fasta dragkrok där fästet till kablaget har rostat sönder. Alltid trevligt med en avtagbar speciellt när det är barnens bil eller kanske det är bra med en extra bumper?!
Saab 9-5 2.0t Svart Sportcombi Biopower Vector -06, manuell, 26 000 mil. Att göra: laga rost, ventilkåpspackning, A-bussningar
BMW 220d X-drive Gran Tourer -18
Avtagbara är ju bara en massa problem, jag väljer alltid en fast om det går.
VÄLDIGT ovanligt med 9-5 utan krok f.ö, det kostade inte mycket att få krok när dom var nya så nästan alla valde till det.
När jag köpte min 2.3t kollade jag inte ens det, och blev väldigt förvånad när dne visade sej inte ha krok..
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Bra poäng, jag antar att du menar att den rostar fast/kärvar men är det problem även om man tar bort efter varje användande? Bara lite nyfiken om jag nu ska byta till avtagbar eller inte.
Saab 9-5 2.0t Svart Sportcombi Biopower Vector -06, manuell, 26 000 mil. Att göra: laga rost, ventilkåpspackning, A-bussningar
BMW 220d X-drive Gran Tourer -18
Ja dom brukar kärva och börja glappa eventuellt (beroende på modell), dessutom är det ofta en låscylinder som strular. ..Och går det inte att lossa kroken på besiktningen blir det nedslag.
Men visst, fettar man in grejerna hela tiden fungerar det säkert, men det orkar man ju sällan.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Jag har avtagbara dragkrokar på alla mina bilar (äldre originalkrokar från Brink, grönt handtag på 9000 resp låsbart med blått på 9-5;an), fungerar utmärkt. Rost är överhuvudtaget inget problem om man tar av den mellan användande och packar in nytt fett i skyddskåpan vid den årliga servicen.
Däremot har Bosal-krokarna ofta låsproblem vad jag förstått, och den avtagbara delen till dessa går inte att hitta på skroten (men går troligen att undvika genom att ta bort den som man ska när man inte använder den). Till de äldre Brink-krokarna kryllar det av den avtagbara kul-delen på skrotarna.
Den stora fördelen med avtagbar, utöver att det ser bättre ut och man minskar risken för chassiskador när någon kör på i låg hastighet (det som stötfångaren normalt räddar) är att man slipper skador på smalbenet när man parkerat trångt och försöker passera bakom bilen... På en av bilarna gjorde jag därför byte från fast till avtagbart drag.
Tyvärr är den äldre avtagbara Brink-kroken bara avsedd för 1998-2005.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Att den bara är för 1998-2005 är enligt EPC.
Den går säkert att montera rent fysiskt, möjligen ser det inte snyggt ut och jag vet inte om något fäste möjligen har ändrats, den stora frågan är dock hur det ligger till med godkännande.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Brink-dragen passar fint även på 2006-. Infästningarna är samma.
Bosal-dragen fanns ju redan from 2002, och jag tror man gick över till dom då. Vilket är synd, för Brink-dragen har mycket mindre problem.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Ja det var det jag trodde. Får fortsätta att söka efter en Brink med avtagbar krok då. Tips mottages tacksamt.
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Slänger in en följdfråga. Vart ska man koppla in den gula kabeln för laddning av husvagnsbatteriet? Det är väl inte direkt bra att köra den hela vägen till batteriet på bilen då man inte vill att den ska ladda då bilen inte är igång. Baklyset? Eller bättre ställe?
Det finns flera olika sätt att koppla. Du bör dra en separat kabel från motorrummet. Bakljuset klarar ej av strömstyrkan. Den ska vara kraftig i dimension för att minska spänningsfall.
Den kan du koppla direkt på generatorn så att den bara laddar vid drift. du kan även styra med ett relä som kopplar in ström när tändningen är på.
Jag tycker att man bör säkra den kabel i båda ändarna
Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995