Hejsan,
Nu blev jag nyfiken. Varför ska man låta bli det? Någon teknisk orsak?
Mvh
Magnus
Hejsan,
Nu blev jag nyfiken. Varför ska man låta bli det? Någon teknisk orsak?
Mvh
Magnus
Fricampar man mycket och helt utan tillgång till ström så finns en liten anledning men då är solceller mer populärt, i övrigt så vill en del använda kylskåpet på 12v drift men gasolförbrukning är så pass liten att jag ser ingen anledning.
Ang. inkoppling så vet jag av två varianter, den gamla med en en diod eller med en styrning som endast laddar när spänning överstiger ett visst tröskelvärde gissningsvis 13.2v
Fast man vill ju köra kylskåpet på el när man kör, och på gasol när man står still.
Eller har dte hänt underverk med kylskåpen de senaste 30 åren ? (för det var ungefär då jag åkte husvagn sist), gasolen krävde iaf då att man stod still och framförallt helt plant.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Ett kylskåp tar ca 200gr/dygn gasol.
En modern gasoltub är 10kg eller en aluminium 11kg.
Lite matte så räcker en tub mellan 50-55dgr och med gasol så är kyleffekten högre, det spelar mindre roll i kalla sverige men på varmare breddgrader så har det betydelse.
Kör man ca 400mil och snittar 60km/h i snitt så motsvarar det ca 66timmar=550gr gasol
En tub kostar ca 350kr så delar man denna med 20 så blir kostnaden ca 18kr totalt.
Hur många 18:- /resor på 400mil måste man ta innan utrustningen betalar igen sig.
Miljö? gasol vs bensin/diesel generator?
I min husbil så kan man köra på gasol när man kör, dock ej på mackarna/färjorna.
Nu är jag ingen expert på moderna Husvagnar, möjligtvis har dom redan någon smart regulator vilket gör att dom intelligent växlar utan extra utrustning
Senast redigerat av Moderator den 2022-08-14 klockan 12:49. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Har länge saknat dragkrok till bilen och funderade på att plocka en från skroten? Några problem med att göra det?
Reg-bes efter montering? Är inte riktigt med på dom "nya" reglerna som gäller from 2013?EU-typgodkänd personbil..?
Jag har ett typgodkännandenummer som börjar på e11*
Då ska jag kunna montera en dragkrok som är gjord för bilen utan regbes efteråt?
Tack ☀️
SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02
Ja.
Opel Insignia -18 Sports Tourer
Du behöver inte regbesikta bilen om den är EU-godkänd och kroken om den är typgodkänd och avsedd för bilen i fråga.
https://www.transportstyrelsen.se/sv...ypgodkand-bil/
Jag eftermonterade en krok på min og9-3 och kan väl säga att det inte är några svårigheter, det går kanske att finna en monteringsanvisning i WIS eller om du googlas saabdocs
Viktigt att skrapa bort underredsmassa och momentdra med rätt sorts skruvar - just att hitta rätt skruvar var det svåraste
Senast redigerat av Arne 2226 den 2019-07-19 klockan 18:56.
/arne 2226
95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|9-3 2.0t-03|Brenderup LV1000B|Säker H -72
Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare
Det gäller att krokens typskylt fortfarande finns kvar och är läsbar, om den inte gör det är det tydligen kört.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Det är lite skillnad på om man regbesiktigar in den eller om man monterar en CE-godkänd krok i efterhand.
I det första fallet så måste man ha monteringsanvisningen och kroken måste vara godkänd för bilen. För 9000 finns Brinks med samma artikelnummer både med och utan EU-godkännande (och de ser likadana ut frånsett skylten). Efter att man fått godkänt på regbesiktning så bör det inte vara något problem med att skyltarna saknas - så man borde kunna komma undan med att låna den avtagbara delen där det finns en EU-skylt.
Om man eftermonterar enligt de nya reglerna så tvivlar jag på att det krävs en monteringsanvisning annat än möjligen första besiktningen efter (om de hålls rätt på detta - vilket jag tvivlar på). Den kan ju monterats av föregående ägare och det är knappast självklart att dokumentation på detta kom med vid köpet - bilen var ju legal redan då.
Fördelen med att regbesiktiga med dragkrok är att om det sker en olycka där kroken är inblandad, speciellt om det ifrågasätts om bultarna var rätt dragna, så slipper man diskussion - men jag vet inte om det är ett så sannolikt scenario. Samt möjliga ifrågasättanden vid besiktning.
Sedan bör man nog skaffa monteringsanvisning oavsett - av ren självbevarelsedrift bör man ju säkerställa att man monterat den rätt (och i förekommande fall, monterat ev förstärkningar som på 9000).
Om man eftermonterar dragkrok på en 9-5 -02 så skulle jag välja ett begagnat Brink avtagbart (med blått handtag) alla dagar i veckan. Problemfri om man har den avtagen när man inte använder den, och ger den en klick fett in i plasthylsan vid varje service.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Jag har monteringsanvisningen liggandes i baljan vid reservhjulet, ingen besiktning har efterfrågat utan enbart kollat kroken som vid en vanlig besiktning.
Monterade kroken 2015.
/arne 2226
95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|9-3 2.0t-03|Brenderup LV1000B|Säker H -72
Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare
Fra Brinks hjemmeside:
«Besiktningsunderlag
Den direkta besiktningsplikten efter dragkroksmontering togs bort 1 September 2013.
Numera är det lätt att registrera in dragkroken på din bil. Visa helt enkelt upp den medföljande monteringsanvisningen vid nästkommande besiktning så registreras dragkroken in på din bil.»
Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2
Tack för alla svar!
Fast det där går inte riktigt ihop med vad som står på transportstyrelsens hemsida (https://www.transportstyrelsen.se/sv...ypgodkand-bil/):
Eftersom Transportstyrelsen inte får någon information om dragkroken noteras inte uppgiften på varken registreringsbevis eller i Transportstyrelsens e-tjänster Sök på annat fordon eller Mina sidor (kräver inloggning med behörighetskod eller e-legitimation) .
...
Om man väljer att plocka bort sin dragkrok så behöver man inte registreringsbesikta under förutsättning att kroken inte är registrerad i Vägtrafikregistret, kontrollera detta i registreringsbeviset. Finns det uppgift om kopplingsanordning, måste bilen alltså registreringsbesiktas.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
jag har monterar dragkrok på båda mina bilar en 2011 och en 1995 . 2011 behövdes det inte göras något med men 1995 var jag tvungen att regbesikta och det skrevs in i regbeviset att den har kula.
Jag tror att andra stycket gäller bilar som har kopplingsanordning inskrivet på sina regbeviset
Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995
Hej.
Jag vill eftermontera dragkrok så billigt som möjligt på min Saab 9-5.
Såvitt jag kan förstå så behöver man inte längre ens registreringsbesikta bilen efter att dragkrok har monterats.
Se citat nedan från sidan https://www.transportstyrelsen.se/sv...ypgodkand-bil/
"Ska kroken registreringsbesiktas vid eftermontering?
Efter 1 september 2013 behöver bilen i samband med eftermontering inte genomgå en registreringsbesiktning för kroken om den monteras på en EU-typgodkänd personbil eller en EU-typgodkänd lätt lastbil. Kravet för att man inte ska behöva registreringsbesikta i det här fallet är att kroken är typgodkänd och avsedd för bilen den ska monteras på, att den är monterad på ett fackmässigt sätt och enligt bil- och kroktillverkarens anvisningar, samt att uppgifter om bilens maximala släpvagnsvikt finns registrerad, kontrollera detta i registreringsbeviset."
Har jag förstått detta rätt? Bara montera och köra?
Då komer vi till fråga två, billigaste kroken.
Passande krok, 77 EUR: https://www.trodo.com/tow-bar-steinh...5-estate-98-09
Sen finns de tlite olika kopplingskit, universal från 8 EUR och modelanpassat, 117 EUR.
Vad jag förstått så ska det finnas en färdig kontakt någonstans vid reservhjulsbaljan som man bara pluggar in sig på om man kör det modelanpassade kopplingskittet. Men om man nu vill minimera kostnaden; kan man bara gå in på de befintliga anslutningarna till bakljusen och därifrån sno positionsljus, bromsljus och blinkers? Bilen säkringar borde väl orka den lilla extra lasten för släpets belysning, eller finns det risk att den ökande strömförbrukningen triggar varningar?
Det stämmer bra att det bara är att montera om bilen och kroken är typgodkända. Har själv monterat drag på min 9-3 och det har bara varit att besiktiga bilen som vanligt efter det.
Saab original ledningsnät finns här:
https://webshop.saabparts.com/9-5-ge...tsats-dragkrok
Är målet att komma undan så billigt så möjligt skulle jag åka till skroten och plocka en elsats därifrån.
Ok! Originalkabeln som du länkade till var ju dock mycket billigare än jag trodde. ( 500 kr?)..
Är den bara att plugga in någonstans eller behöver någon modul eller liknande mellan? Behöver något programmeras om? tech2?
Vad har denna för funkton?
https://www.trodo.com/towbar-wiring-...5-estate-97-09
om man klarar sig på denna https://webshop.saabparts.com/9-5-ge...tsats-dragkrok ?
Senast redigerat av Moderator den 2020-03-10 klockan 22:22. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
9-5 har ingen trailermodul så det som säljs i saabparts webshop är allt du behöver. Ingen programmering krävs.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död