Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Startproblem m.m OG9-3

  1. #1

    Startproblem m.m OG9-3

    Jag har en Saab 9-3 årsmodell 2000 som startar men därefter omedelbart stänger av sig. Problemet uppträder inte alltid. Bilen kan fungera bra flera dagar men sen kan det också gå flera dagar då bilen inte går att använda.

    Huvudproblem:
    1. Motorn startar, går ca 1-2s och stänger därefter av sig.

    När felet uppträder har också följande observationer gjorts:
    1. Varningsblinkers fungerar inte. Det blinkar som det ska på utsidan av bilen men inne i kupen lyser inte blinkerspilarna och inget blinkersljud hörs.
    2. Radion fungerar inte. När jag slår på radion får jag ljud under några sekunder men sedan tystnar det. Dessutom försvinner informationen i SID:en, den del som ska visa radioinformation blir svart. Det går fortfarande att mata i och ur CD-skiva så radion verkar inte helt död. Antennen åker också upp och ner som den ska.
    3. Om jag låser bilen med en "dubbelvridning" av nyckeln så ska tutan kvittera att alla dörrar är låsta. Kvittering med tutan fungerar inte men dörrarna låser sig. Inga övriga problem med centrallåset, dörrarna låser och öppnar sig som de ska. Bilen har inte fjärröppning, den går endast låsa/öppna med nyckel i nyckellås alltså.

    Ovanstående problem uppträder redan innan jag stoppar i startnyckeln i tändningslåset.

    Det verkar också vara så att om bilen startar och inte omedelbart stänger av sig så fortsätter motorn att gå tills jag själv stänger av den. Däremot har jag upptäckt att övriga problem kan framträda, blinkers (och varningsblinkers antagligen) kan sluta fungera efter en stund. Dessutom kan SID:en hänga sig så att texten "Testa bromsljus" står kvar under hela färden.

    På SAAB har de föreslagit att det kan vara tändningslåset som behöver bytas. Det är tydligen vanligt att det blir glapp och att spänningsmatningen från de olika nyckellägena då blir ostabil. Det är dyrt att byta tändningslåset och jag vill därför inte göra det utan att vara säker på att det löser problemet.

    Saab har också läst ut följande felkoder (bilen fungerade normalt vid tillfället):
    1. P1640 - Imobilisering (VSS) Ingen kod från VSS/TWICE
    2. B2876 - Sidorkrocksensor passagerare felaktig kommunikation
    3. B2871 - Sidorkrocksensor förare felaktig kommunikation

    Det enda jag själv har gjort är att kolla säkringar och lossat dörrkontakter (trodde att dörrkontakterena kunde ha med låsproblemet att göra).

    Någon som känner igen problemet och tror sig veta vad som behöver göras?
    Kan felkoderna för sidokrocksensorerna vara satta för att jag har lossat dörrkontakterna?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    4
    Medlem#
    6928

    Re: Startproblem m.m, immobiliser, tändningslås el. annat el

    Har det löst sig?
    Har en bil med liknande fel, hur avhjälpte du felet.

    MVH// Anders
    9-5 combi 2,2 TID 2005

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 079

    Re: Startproblem m.m, immobiliser, tändningslås el. annat el

    Hm. En 00;a. Har du B204E-motor eller B205? T5 eller T7?

    Saknas verkligen fjärrkontrollen också. Vet att det finns ett fåtal som levererats utan detta, men kan vara avprogrammerat pga trasiga fjärrdosor.

    Och har du fått de felkoderna på krocksensorerna så beror det på att du lossade dörrkontakterna med batteriet inkopplat. Då borde även SRS-lampan lysa.

    Men VSS-koden är ju immo;n som på nåt sätt inte riktigt vill lira. Tändlåskontakten kan visst vara boven i dramat.

    Släckte dom koderna och har de kommit tillbaka nåt sånt?
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  4. #4
    Hej,

    Sent omsider kommer ett svar på vad jag har gjort för att lösa mitt problem.

    Bilen användes begränsat över vintern men fungerade då. Nästa sommar dök problemet upp igen. Jag är ganska säker på att det triggas av att bilen står ute när det är soligt och varmt. Däremot försvinner inte felet bara för att solen försvinner och bilen kyls av. Något annat gör att felet ibland försvinner och bilen fungerar som den ska ett tag.

    Jag var ganska säker på att problemet var relaterat till CAN-bussen. När någon enhet missköter sig på CAN-bussen kan den gå i ett så kallat BUS-OFF state. När det sker så upphör all CAN kommunikation och alla relaterade funktioner slutar fungera. Det observerade beteendet tycker jag tyder på BUS-OFF. Hur kan då detta påverka motorstart? Den elektroniska startspärren kräver viss kommunikation på CAN-bussen och om den inte får svar på sin signalering så godkänns inte att motor får vara igång. Min tanke var att antingen är det någon enhet som beter sig illa på CAN bussen eller också är det ngt fel på kablaget. För att hitta en felaktig enhet testade jag enligt nedan för respektive enhet.
    1. Stäng av tändningen
    2. Vänta tills alla enheter går i sleep. Kommer inte exakt ihåg hur jag visste när detta inträffade men för säkerhets skull, vänta några minuter. Jag tror att det kanske gick att se på att någon belysning i instrumentpanelen stängdes av efter ett tag.
    3. Dra säkringen för en enhet på CAN-bussen
    4. Slå på tändningen
    5. Testa om någon CAN relaterad funktion fungerar. Tex. slå på varningsblinkers och kolla om blinkers pilarna i hastighetsmätarinstrumentet blinkar.
    6. Om CAN fortfarnde inte verkar fungera, sätt tillbaka säkringen och börja om med punkt 1. Repetera detta för alla enheter på CAN bussen.
    Jag tror att steg två är viktigt för annars tror jag inte enheterna försöker börja kommunicera igen.
    I mitt fall upptäckte jag att det var radion som ställde till problem. Det var tillslut väldigt tydligt att när radio-säkringen var på plats så slutade en mängd funktioner att fungera. Det märktes också att med säkringen på plats gick inte bilen att starta och när säkringen var borta gick det fint att starta.

    Nu går bilen utan problem fast utan radio. Jag har inte forskat vidare i om radion går att laga eller om jag kan byta radio enhet.

    Jag har viss erfarenhet av att skriva mjukvara till CAN system men är absolut ingen expert på vare sig CAN eller att felsöka bilelektronik. Därför kan jag inte lova att min beskrivning och mina slutsatser är korrekta. Hoppas ändå att någon kan vara hjälpt av detta.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startproblem OG9-5
    Av aaberg i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2018-09-19, 12:58
  2. [LÖST] Startproblem NG9-3 1.8t
    Av aan1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2017-11-12, 22:55
  3. [LÖST] Startproblem OG9-3 T5 B2x4
    Av BaDiS i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2010-07-17, 16:40
  4. [LÖST] Startproblem, 9-5 2,0t
    Av Dieselgurra i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-02-18, 20:59

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •