Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Koppla bort balansaxlarna

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Gusum
    Inlägg
    80

    Koppla bort balansaxlarna

    Hej är ju på väg att byta mitt t7 block mot ett t5 block och har läst på några ställen om att plock plockat bort kedjan till balansaxlarna och där med kopplat bort dom.

    Vad finns det för positiva samt negativa egenskaper av att koppla bort dom förutom det uppenbara att man slipper en till kedja som kanske kan behövas bytas???
    Lev livet som fan innan livet lever fan med dig

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 896

    Re: Koppla bort balansaxlarna

    jag tycker att man ska tänka så här istället...........om du fixar till allting nu och byter slitna kompnenter så allting verkligen är fräscht. Hur långt måste motorn rulla innan du åker på att kedjorna är utslitna igen?
    Man får ju tänka på att det mesta i slitageväg i det här området kommer från dåliga serviceintervaller i början när de började med longlife och att oljan bröts ner och det koksade och allt vad det var.
    Med nya delar och lite mer service så skulle jag nog tro att det kan gå hur länge som helst så varför plocka bort dem?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Gusum
    Inlägg
    80

    Re: Koppla bort balansaxlarna

    Jo men det var ju det jag ville veta, om det fanns några uppenbara fördelar eller inte.
    Lev livet som fan innan livet lever fan med dig

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 896

    Re: Koppla bort balansaxlarna

    jo men i alla diskussioner så framförs fördelen som att man slipper att de går av igen......de har ju ett syfte och en del märker ju ingenting men en del märker såklart vibrationer.
    Som jag ser det så är det ju bara nackdelar att ta bort dem.

  5. #5
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    345
    Medlem#
    8005

    Re: Koppla bort balansaxlarna

    Så här tänker jag:

    Om man tänker trimma med risk för lagerras så är det nog bara fördelar med att ta bort och plugga. Har plockat isär två stycken rasade motorer i somras, båda med ett kass vevlager. En med avklippta kedjor och en med inkopplade balansaxlar. Den med balansaxlar hade hela tråget fullt med spån även från deras lager, de roterar med samma hastighet som veven så de tål inte att gå torrt. Den utan kedjor såg mycket bättre ut invändigt. Om man dessutom tar bort axlarna och pluggar, så sägs det att man vinner lite oljetryck, och det vill IAF jag ha mer av i vissa lägen.

    Men på en otrimmad bruksbil skulle jag nog behålla kedjor och axlar.

    Mvh,

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 896

    Re: Koppla bort balansaxlarna

    Citat Ursprungligen postat av smedsgarden
    Så här tänker jag:

    Om man tänker trimma med risk för lagerras så är det nog bara fördelar med att ta bort och plugga. Har plockat isär två stycken rasade motorer i somras, båda med ett kass vevlager. En med avklippta kedjor och en med inkopplade balansaxlar. Den med balansaxlar hade hela tråget fullt med spån även från deras lager, de roterar med samma hastighet som veven så de tål inte att gå torrt. Den utan kedjor såg mycket bättre ut invändigt. Om man dessutom tar bort axlarna och pluggar, så sägs det att man vinner lite oljetryck, och det vill IAF jag ha mer av i vissa lägen.

    Men på en otrimmad bruksbil skulle jag nog behålla kedjor och axlar.

    Mvh,
    så du menar på fullt allvar att saab motorernas smörjsystem inte håller måttet enbart pga balansaxlarna?
    Jag tror knappast balansaxelhaverier har någonting med trimningsgraden att göra utan hur sakerna mår när man trimmar isåfall.............

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Gusum
    Inlägg
    80

    Re: Koppla bort balansaxlarna

    Smedsgarden har rätt angående oljetrycket, är rätt självklart om man tänker efter.

    Har man balansaxlarna kvar finns det ju ett lagerspel mellan lagren och balansaxlarna och där emellan kan ju lite oljetryck läcka ut.

    Men tar man bort balansaxlarna och pluggar oljekanalerna är det 100% tät och inget oljetryck kan läcka ut, därmed en liten höjning av trycket.
    Lev livet som fan innan livet lever fan med dig

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 896

    Re: Koppla bort balansaxlarna

    tror nog oljepumpen har kapacitet så det räcker och blir över för lite internt läckage runt glidlager...........Det är reduceringen i pumpen som bestämmer trycket och inte läckage invärtes.
    Har man så stort spel runt ett glidlager att man tappar trycket så har man nog allvarligare problem .......

  9. #9
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    345
    Medlem#
    8005

    Re: Koppla bort balansaxlarna

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    tror nog oljepumpen har kapacitet så det räcker och blir över för lite internt läckage runt glidlager...........Det är reduceringen i pumpen som bestämmer trycket och inte läckage invärtes.
    Har man så stort spel runt ett glidlager att man tappar trycket så har man nog allvarligare problem .......
    Överströmningen i pumpen bestämmer maxtrycket, det som uppnås när man har lite varv. Tomgångs/lågvarvstryck bestäms av andra saker som oljepumpens kondition, diverse spel och läckage.

  10. #10
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 654
    Medlem#
    8924

    Re: Koppla bort balansaxlarna

    Tror inte någon nämnt detta än:
    Tar man bort balansaxelsystemet får man färre rörliga delar vilket leder till mindre friktionsförluster och lägre masströghetsmoment. Detta ger lite vassare motoregenskaper.

    Jag tycker:
    Originalmotor eller lätt trimmad motor ska behålla balansaxelsystemet.
    Hårt trimmad motor bör köras utan balansaxelsystemet.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    465

    Re: Koppla bort balansaxlarna

    Minskningen av tröghetsmomentet måste vara jävligt litet!
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Katrineholm/Sköldinge
    Inlägg
    149

    Re: Koppla bort balansaxlarna

    Varför bör man ta bort balansaxlarna vid en hårt trimmad motor? eller ja beror ju vad som menas med hårt. men är ju ingen större skillnad på 400hk vid 6500rpm eller 500hk vid 6500rpm, lite mer tryck i cylindrarna bara
    9-5 Aero kombi-00 BioPower

  13. #13
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 654
    Medlem#
    8924

    Re: Koppla bort balansaxlarna

    Citat Ursprungligen postat av Phixit
    Varför bör man ta bort balansaxlarna vid en hårt trimmad motor? eller ja beror ju vad som menas med hårt. men är ju ingen större skillnad på 400hk vid 6500rpm eller 500hk vid 6500rpm, lite mer tryck i cylindrarna bara
    Varför tror du man monterar lättade svänghjul, lättare kolvar och stakar som är noggrant balanserade? Det är ganska dyrt att bygga en motor som tål mycket effekt och att ta bort balansaxelsystemet blir då en billig lösning för att ändra motorkaräktär och med färre rörliga delar har man färre felkällor vilket är viktigt på en sådan motor.

    Har jag varit tillräckligt oklar?

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 744

    Re: Koppla bort balansaxlarna

    mindre komponenter betyder färre saker som kan fallera.
    Jag valde att ta bort kedjan och är nöjd med det.
    Tycker inte det spelar så stor roll med lite mer vibrationer i min gamla bil.

    /Pelle

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rosenfors
    Inlägg
    487

    Re: Koppla bort balansaxlarna

    drar liv i en lite äldre tråd om det är ok?
    Hur kopplar man ur balansaxlarna? är det bara att ta bort kedjan eller är man tvungen o plocka ur axlarna helt?

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Katrineholm/Sköldinge
    Inlägg
    149

    Re: Koppla bort balansaxlarna

    Brisse: oklart var det allt, det svara ju inte direkt på varför man bör ta bort dom vid en hårt trimmad motorn.
    Dom blir ju som sagt inte mer belastade vid samma varvtal fast med 200hk mer.

    Sen att man väljer att ta bort dom för att man inte vill underhålla dom är ju en annan sak. men då är det ju samma problem på en original motor.


    Varför tror du man monterar lättade svänghjul,lättare kolvar och stakar som är noggrant balanserade?

    -För att få mindre massa att accelerera men det är ju så pass lite vinst på det så för en gatbil så gör man väll det oftast för att det är coolt med en rapp motorn när man torrgasar
    Oftast så får man den lätta vikten på smidda stakar och kolvar gratis, då man i första hand köper dem för att dom tål mer effekt.

    Och jag balanserar mina motorer för att dom ska vibrera mindre, så jag skulle ju låta balansaxlarna sitta kvar om jag byggde en smidd och balanserad Saab motor
    9-5 Aero kombi-00 BioPower

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Gusum
    Inlägg
    80

    Re: Koppla bort balansaxlarna

    Jag plockade bort kedjan och spännaren till balansaxelkedjan, sen måste man gänga upp en oljekanal till spännaren och plugga den med en m6 skruv. Jag lät bara mina balansaxlar sitta kvar.

    Upplever inga extra vibrationer från motorn så jag är helnöjd att jag valde att koppla bort dom.
    Lev livet som fan innan livet lever fan med dig

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rosenfors
    Inlägg
    487

    Re: Koppla bort balansaxlarna

    ok så då är det bara plocka bort kedjan o plugga den oljekanalen så är det lugnt härligt!
    Då ska detta göras nu i vinter i samband med att jag byter lite grundmotordelar

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Eksjö/Flisby
    Inlägg
    235

    Koppla bort balansaxlarna

    Jag monterade bort axlarna på en 9-5a jag gjorde iordning men jag blev lite missnöjd för de va lite resonansljud från 3000--> som jag inte tyckte va speciellt festligt.. På 9-3an jag gjorde likadant med märktes ingenskillnad.. Men 9-5 motorn har ju lite stöddigare motorfästen me..
    SAAB 9-5 2,3t -00
    Svetsare

Liknande ämnen

  1. Ta bort balansaxlarna eller inte? OG9-3 T5
    Av Skalman88 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-29, 12:14
  2. koppla bort egr 1,9 tid
    Av peter72 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-06-29, 21:54
  3. Koppla bort servostyrning 9000
    Av johanbostrom i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-08-01, 10:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •