Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Byta tändningslås, Tech II?

  1. #1
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346

    Byta tändningslås, Tech II?

    Måste byta tändningslås i morsans og9-3, det gamla totalkollapsade i eftermiddags så att nyckeln inte ens med våld, värme och lock & pock gick att få från LOCK till OFF. Alltså helt omöjligt att få ur låscylindern...

    Fick lossa växellänkaget och slita ut hela växelspakshuset med tändningslås och hela baletten. Då upptäckte jag att någon tidigare ägare (morsan har haft bilen 3 veckor) varit en hängiven anhängare av grafitolja. Låset är fullständigt indränkt i seg gråsvart skit, vilket troligen fått det att helt enkelt ge upp och dö efter att ha fått den sista smörjelsen...
    Själva låscylindern går bara inte att få loss, har fått loss låshuset från växelspakshuset men sen är det stopp. Inget, inte ens rejält våld och värmepistol får låset att gå runt så att jag kan få ur cylindern! Gissar att det kommer att krävas rejält med våld med en del skador på låshuset som följd.

    Nu har jag hittat ett komplett spakställ/växelspakshus med läderknopp/damask och lås med en nyckel med inbyggd fjärr samt mottagare/antenn till startspärren till hyfsat pris. Då infinner sig några frågor:
    1. Kan jag gifta in den nya (men begagnade) nyckeln med fjärr och mottagare/antenn i bilens TWICE m.h.a. Tech II, och låsa/låsa upp bilen med nyckelns inbyggda fjärr samt stänga av startspärren?
    2. Om inte, kan jag använda den gamla mottagaren/antennen ihop med det nya låset, hänga på den gamla fjärrklumpen på nyckelring ihop med nya (begagnade) nyckeln? Alltså låsa/låsa upp med gamla fjärren, låta transpondern i gamla fjärren prata med den gamla antennen, som sedan skickar OK till TWICE, och sedan vrida om låset med nya nyckeln (och strunta i nya nyckelns inbyggda fjärr)?

    Mycket tacksam för snabba svar!
    Alternativet blir att hysta i det nya växelspakshuset, vrida nyckeln till OFF, peta ur låscylindern och sedan beställa en ny låscylinder som passar de gamla nycklarna. Då kan man ju låsa upp dörrarna och bagageluckan manuellt vid behov.
    All makt åt Thengil!

  2. #2
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 266
    Medlem#
    3186

    Re: Byta tändningslås, Tech II?

    Använd ny nyckel med gammal fjärrkontroll = ingen Tech2 behövs
    ///Mackanized
    Tillbaka

  3. #3
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346

    Re: Byta tändningslås, Tech II?

    Jaha, då var tändningslåset bytt.
    Har rensat den nya nyckeln, plockat ut hela fjärren och sändare så det bara är ett tomt skal på nyckelämnet.
    Hängt på den gamla fjärren på nyckelringen, kollat att allt kablage är kopplat rätt.
    Vrider om nyckeln i tändningslåset och...
    "NYCKEL EJ ACCEPTERAD"

    Verkar som om bilen helt tappat minnet och TWICE fått tokspel! Funkar inte ens med den gamla nyckeln i nyckelringen, liggandes på antennen. "NYCKEL EJ ACCEPTERAD", är det bara att ge upp öch dö nu eller?
    Något som lite trollande med Tech II kan lösa?
    All makt åt Thengil!

  4. #4
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346

    Re: Byta tändningslås, Tech II?

    Då upptäckte man att bilen går att starta i alla fall om jag håller in upplåsningsknappen på fjärren samtidigt.
    TWICE som tappat minnet, eller något annat som gått snett under operationen tro?
    All makt åt Thengil!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    222

    Re: Byta tändningslås, Tech II?

    Fungerar det inte ens om du tar loss transpondermottagaren/antennen och hänger gamla nyckeln i den samtidigt som du startar med den nya nyckeln?
    Du kan inte ha 2 nycklar i eller nära mottagaren/antennen samtidigt.

    Edit: Såg att du ev. hade plockat ur transpondern ur nya nyckeln, då borde det inte vara problem med dubbla nycklar, men prova att ta loss antennen och häng gamla nyckeln i den för att få en korrekt avläsning av transpondern, samtidigt som du startar med den nya.
    Saab 9-5 Sport Edition 2.3t '01, 900 i16 '89

  6. #6
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346

    Re: Byta tändningslås, Tech II?

    Citat Ursprungligen postat av jse
    Fungerar det inte ens om du tar loss transpondermottagaren/antennen och hänger gamla nyckeln i den samtidigt som du startar med den nya nyckeln?
    Du kan inte ha 2 nycklar i eller nära mottagaren/antennen samtidigt.
    Nix, funkar inte.
    Har dessutom rensat innehållet i den "nya" nyckeln, bara ett tomt skal med nyckelämne. Ingen fjärr eller transponder i den, bara den gamla fjärren ihop med en tom nyckel.

    Upptäckte dessutom att växelspakslåset inte fungerade. Jag har glömt att sätta fast hävarmen mellan tändningslåset och spakstället...
    Blir att riva ur spakstället i morgon igen så att låset funkar till besiktningen! Kul att man inte har fritidsproblem ändå.
    All makt åt Thengil!

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    222

    Re: Byta tändningslås, Tech II?

    Ok,
    Det här blev konstigt..., jag hann ändra mitt förra svar under tiden du skrev ditt.
    Prova med antennen löst och gamla nyckeln i den.
    Saab 9-5 Sport Edition 2.3t '01, 900 i16 '89

  8. #8
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346

    Re: Byta tändningslås, Tech II?

    Har redan testat. Var det första jag gjorde när jag fick meddelandet i SID:en.
    All makt åt Thengil!

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    222

    Re: Byta tändningslås, Tech II?

    Ok,

    Då är det väl nästan bara 2 alternativ kvar, förvirrad Twice eller kass antenn.
    Saab 9-5 Sport Edition 2.3t '01, 900 i16 '89

  10. #10
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346

    Re: Byta tändningslås, Tech II?

    Säkert bägge felen samtidigt...
    Morsan köpte bilen för 3 veckor sedan, för hon & farsan behövde ha en bra och säker extrabil för max 20 000 kr.
    Hon betalade 15 000, nyrenoverad AC, nybytta fjäderben fram. Rost på bakskärmarna och en något kexig bakdörr, trasiga glödlampor i instrumenthuset, men gick hur fint som helst när jag provkörde innan köp.

    Jag tog hem bilen till mig för att fixa allt roligt småpill med instrumentbelysningen. Kul att få fixa lite!
    Tredje dagen efter köpet gav termostaten upp samtidigt som SID:en började skrika "FYLL PÅ KYLVÄTSKA".
    Jaja, tänkte jag. Sånt händer. Jag bytte termostat, fyllde på kylvätska. Allt frid och fröjd, tills dagen därpå. "FYLL PÅ KYLVÄTSKA", jag kollade. Inget läckage, nivån som den skulle. Kopplade loss kablaget till nivågivaren och gjorde rent anslutningarna ordentligt. Inga fler larm om kylvätskenivån, skönt att fixa nåt enkelt!
    Morsan skulle flyga till Alicante från Växjö efter en vecka. Jag hängde med till Växjö och körde hem bilen från flygplatsen, under hemfärden dör spjällmotorn till ventilationen så det bara kommer luft på fötterna.
    Köper nästa dag en begagnad spjällmotor av lite nyare och tåligare modell på skroten i Alingsås, monterar och det fungerar perfekt! Otur, tänker jag.
    I förrgår kväll kör jag en snabbis till ICA i Knalleland för lite lördagsgodis till mig och frugan. Ser alltför sent en mindre sjö på vägen som jag plöjer genom. Sedan plingar det till i bilen och allsköns varningslampor tänds samt styrservon lägger av. Shit, tänker jag. Nu får det vara nog!
    Köper lördagsgodis och en billig ficklampa på ICA, lyser under huven och konstaterar att remmen hoppat av. Kör hem i mörker och ösregn utan lyse, fläkt och vindrutetorkare så att batteriet ska orka genom stan hem till mig.
    I söndags förmiddag hissar jag upp framvagnen, plockar av högerhjulet, tar loss kåpan i hjulhuset och kränger på en helt oskadd och fräsch rem.
    Senare på dagen vill vår son på 2½ år åka farmors bil, varför inte tänker jag. Placerar sonen i passagerarsätet och kör en försiktig liten tur på parkeringen bakom huset. Sedan är det dags att stänga av bilen och gå upp och äta middag. Tycker att tändningslåset känns lite mysko och trögt. Testar att stoppa i nyckeln igen, och resten kan ni nog gissa...
    All makt åt Thengil!

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    404

    Re: Byta tändningslås, Tech II?

    Hej!
    Vill nämna att i gamla nycklarna med separat fjärran så sitter transpondern ingjuten i nyckeln och inte i fjärren.
    Misstänker att du försökt använda fjärren som transponder;-)
    Sedan med tech2 kan du programmera in nya fjärren (nyckeln) med transpondern.
    Tänk bara på att alltid ha minst två fungerande nycklar m transponders.

    MVH Peter
    201m: 8.333s, 139,07km/h
    Egen FRÄS i garaget ;-) Planar topplock & deckar block...

  12. #12
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346

    Re: Byta tändningslås, Tech II?

    Men jag har den gamla nyckeln kvar på nyckelringen (för dörrarna/bakluckan om fjärren skulle krångla) och den ligger på antennen när jag vrider om nya nyckeln i låset.
    Borde väl fungera då, eller? Men det gör det inte...
    All makt åt Thengil!

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    222

    Re: Byta tändningslås, Tech II?

    Med risk för att vara lite tjatig......
    Jag var nere i garaget och simulerade ditt problem med 2 fungerande nycklar enl. nedan.

    1.
    Tog bort antennen och la nyckeln ovanpå antennen (testade flera olika positioner) och testade att starta med den andra fungerande nyckeln --> "Nyckel ej accepterad".

    2.
    Fortfarande antennen borttagen men nu med nyckeln hängande i antennen och testade att starta med den andra fungerande nyckeln --> Startar utan problem.

    Slutsats:
    Det finns inte en chans att nyckeln blir accepterad om den ligger på antennen, den måste hänga i den lösa antennen annars fungerar det inte!
    Saab 9-5 Sport Edition 2.3t '01, 900 i16 '89

  14. #14
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346

    Re: Byta tändningslås, Tech II?

    Ja, stämmer säkert.
    Men jag blir snart av med problemet helt och hållet. Har beställt en ny nyckel, när den kommer ska båda nya nycklarna giftas ihop med bilen/TWICE. Sen får de gamla nycklarna fungera som reserv till dörrarna om fjärrlåset strular.
    När det är klart ska jag besiktiga bilen och parkera den hemma hos päronen, och aldrig ens dra åt en skruv på den igen!
    All makt åt Thengil!

  15. #15

    Re: Byta tändningslås, Tech II?

    Men för att programmera in en ny nyckel krävs en fungerande och accepterad nyckel.
    Signaturlös

  16. #16
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346

    Re: Byta tändningslås, Tech II?

    Tog loss antennen idag och lät gamla nyckeln hänga och dingla medan jag startade bilen med nya nyckeln. Fungerade utan problem! Då vet man iaf att antenn och nyckel fungerar, alltså inga problem att gifta in nya nycklar.
    Det är ju ett bra sätt att kolla att grejerna fungerar, men ur användarperspektiv är det enklare att starta bilen genom att hålla inne upplåsningsknappen på fjärren.
    All makt åt Thengil!

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    222

    Re: Byta tändningslås, Tech II?

    Bra att veta att grejerna fungerar när du ska lägga in nya nycklarna, då kan jag sluta tjata på dig nu
    Saab 9-5 Sport Edition 2.3t '01, 900 i16 '89

  18. #18
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346

    Re: Byta tändningslås, Tech II?

    Ja, tack snälla!
    All makt åt Thengil!

  19. #19
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 266
    Medlem#
    3186

    Byta tändningslås, Tech II?

    Blev lite spännande att gifta in nycklarna...
    Lossa antennen, sätt i gammal nyckel i ringen och ny nyckel i låset.
    Gör det som som önskas i tech2, sätt tillbaks antennen, sätt i nya nyckeln igen och gift in den etc
    ///Mackanized
    Tillbaka

  20. #20
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346

    Re: Byta tändningslås, Tech II?

    Smidigare än jag trodde, men lite spännande var det allt!
    Hade ju varit sådär skoj om helt plötsligt ingen nyckel hade fungerat...
    Men men, just do that Tech II-magic!
    All makt åt Thengil!

Liknande ämnen

  1. Byta Tändningslås
    Av Thobbie80 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-03-15, 09:16
  2. Byta tändningslås 9-5 99a
    Av olander91 i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-05-24, 20:27
  3. byta tändningslås grr ???
    Av Hakis 9 5 i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-05-01, 15:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •