Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Rycker o skakar

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Järna (söder om sthlm)
    Inlägg
    9

    Rycker o skakar

    Hej.

    Har en saab 9000 2.0t från 96. Den har väl inte direkt gåt bra sedan jag köpte den förra året. Har bytt bränslefilter samt satt fast wg staget där de ska sitta fast, så den har säkert gått väldigt länge utan nån turbo.
    De senaste bland problemen är att när jag kör lugnt och är väldigt försiktig med gasen så går den som den ska, men minsta hårda tryck på gaspedalen får bilen att hoppa, studsa, skaka o rycka då varvet är strax ovanför 3k varv o de händer ju absolut ingenting tills jag släpper på gaspedalen och gasar försiktigare.
    Vart kan felet ligga? har kontrollerat samt bytt några slanngar m.m
    Har läst att de kan va både tändkassetten samt tändstiften kanske? MEn innan jag går o köper nya grejer för pengar jag knappt har ville jag dubbelkolla här om någon har haft samma problem och vad var problemet då?
    Är oerhört tacksam för alla snabba svar.
    Har även en video om de skulle va till någon hjälp..

    Mvh micke

  2. #2
    Sugmotor Chrilles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    98
    Medlem#
    8832

    Re: Rycker o skakar

    Det låter som tändkassetten är kass. Köp nya stift och be att få prova med en kassett som säkert fungerar.

    MVH
    Chrille
    Saab 9-5 2,3t BioPower -08
    Saab 9000 2,3ltt -97
    Husvagn med dubbla överliggande takluckor
    Yamaha TDM 900

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Järna (söder om sthlm)
    Inlägg
    9

    Re: Rycker o skakar

    Alright fan oxo :/ kan ju säga att de tar 2-3 sekunder för mig o starta bilen oxo + att de låter lite skumt när jag gör de oxo, samt att tomgången inte är helt stabil heller.. Hör de till om kassetten är trasig?
    Tack för snabbt svar!

    mvh micke

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    262

    Re: Rycker o skakar

    Med alla största sannolikhet ja, du kan ju iallafall börja i den änden.
    2001 og9-3 Aero [Såld]
    Kör numera tyskt

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Järna (söder om sthlm)
    Inlägg
    9

    Re: Rycker o skakar

    Var inne på saab här i järna (utanför sthlm) o fick låna en av deras di kassetter o satte dit den, bytte även tändstiften, men utan någon tur.
    Bilen verkade gå till 4k varv innan den började rycka o bluddra o ha sig till en början men när den blev lite varmare så började den nästan direkt vid 3k varv.
    När den sätter igång på säg 2ans växel så måste jag växla till 3an, för släpper jag gasen o gasar igen, även om de bara är löst så fortsätter den skutta.
    När jag stänger av tändningen så hörs ett frekvent tickande, knarrande fast mekaniskt i ca 5 sek, vet ej om detta är vanligt då de är min första saab.
    Men DI-Kassetten va de iaf inte :/
    Några andra ideer?
    Varvmätaren blir lite galen under tiden oxo o flaxar lite upp o ner.
    Samt att i sammband med att detta fenomen startade så lossnade en slang från underdelen på spjällhuset, vi vet än idag inte riktigt dess funktion.. Men den är numera bara fäst med en ståltråd för fästet på själva spjällhuset lossnade med slangen..

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Järna (söder om sthlm)
    Inlägg
    9

    Re: Rycker o skakar

    Uppar

    Från och med jag köpte den fram till bara för 2 veckor sedan har bilen gått utan turbo, dvs staget från wg*n satt ej fast.
    Men bilen började bete sig konstigt redan innan jag satte dit staget.
    Bilen går riktigt bra numera, om jag kör inom 3k gränsen, visst de är ju bra i miljösynpunkt^^, men ibland vill man kunna köra om lr hinna ut o kunna varva ut.
    Men så fort jag kommer upp runt 4k så börjar bilen att lixom rycka ordentligt, nästan skuttar, man skakar ordentligt iaf, men den tappar all kraft, de finns inget där som om de skulle va nå läckage nånstans lr nåt knas med bränslet nånstans.
    Släpper jag gasen o växlar till en högre växel så slutar problemet, men släpper jag bara gasen o trycker sen ner den försiktigt igen så beter den sig fortfarande, så jag måste växla för att de ska försvinna, lr kanske bromsa de vet ja ej.
    De jag har gjort är att bytt soppafilter, tändstift(dom rätta) och har även provat en annan tändkasset.
    Vet att luftfiltret är ganska igensatt men kan de verkligen få bilen att bete sig så illa?
    Ingen som har nån ide?

    mvh micke

  7. #7
    Sugmotor Chrilles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    98
    Medlem#
    8832

    Re: Rycker o skakar

    Detta är utanför mitt kunskapsområde men rent spontant så låter det som om han får för lite soppa kanske?

    Angående det där lätet i 5 sekunder som du beskrev är när tändstiften rengörs när man stängt av, helt normalt.

    MVH
    Chrille
    Saab 9-5 2,3t BioPower -08
    Saab 9000 2,3ltt -97
    Husvagn med dubbla överliggande takluckor
    Yamaha TDM 900

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Järna (söder om sthlm)
    Inlägg
    9

    Re: Rycker o skakar

    Hej igen.

    Har en liten uppdatering gällande problemet.
    När bilen är kall, nystartad då går den skit bra, hackar lr hoppar inget o man kan ha full gas ända bort till röd markering utan att de händer nåt, går bara jävligt bra
    Men efter 5-10 minuters körning så börjar den skutta o hoppa o rycka o tappa all gas när varvmätaren går upp mot 4k varv o måste då växla o köra lugnare..
    Nån som frågade mig om den gjorde de just när den va varm men visste då inte att så va fallet, nån som har en aning om vad de kan vara?
    Skulle va hemskt tacksam för all info o tips.

    Mvh Micke

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    407

    Re: Rycker o skakar

    Sätter en liten slant på att vevaxelgivaren börjar ge upp
    9-5 Vector Sportcombi -2003

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Järna (söder om sthlm)
    Inlägg
    9

    Re: Rycker o skakar

    Citat Ursprungligen postat av Semb
    Sätter en liten slant på att vevaxelgivaren börjar ge upp
    Jaså kan de vara så enkelt att de är den?
    Som sagt när den är kall går den jätte bra, men så fort den blir varm så börjar den hoppa o rycka o skutta o tappar all gas vid gaspådrag över 3k varv.
    Ligger man på motorvägen runt 3-4k varv så börjar den skutta o rycka o ha sig utan att man ens gasar mer, då är det bara att släppa gasen tills han kommit ner i varv o då "går de" att köra igen.
    Fan va skönt om de skulle va de, ska kika på de, tack så mycke för svar!
    Förresten kan de va givaren även om ingen motorlampa lyser?

  11. #11
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 096
    Medlem#
    2555

    Re: Rycker o skakar

    Citat Ursprungligen postat av Micke_Dahl
    Samt att i sammband med att detta fenomen startade så lossnade en slang från underdelen på spjällhuset, vi vet än idag inte riktigt dess funktion.. Men den är numera bara fäst med en ståltråd för fästet på själva spjällhuset lossnade med slangen..
    Fixat detta?

    Sen får du kolla alla slangar runt motorn....
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Järna (söder om sthlm)
    Inlägg
    9

    Re: Rycker o skakar

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Citat Ursprungligen postat av Micke_Dahl
    Samt att i sammband med att detta fenomen startade så lossnade en slang från underdelen på spjällhuset, vi vet än idag inte riktigt dess funktion.. Men den är numera bara fäst med en ståltråd för fästet på själva spjällhuset lossnade med slangen..
    Fixat detta?

    Sen får du kolla alla slangar runt motorn....
    Nej detta är än inte fixat.. sitter lite provisoriskt fortfarande.
    Men de borde väl inte va de som är felet om den går bra när den är kall men skit ju varmare den blir lr?
    Har i princip kollat varenda slang annars o bytt några av dom som var trasiga men ingen som helst skillnad.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    407

    Re: Rycker o skakar

    Citat Ursprungligen postat av Micke_Dahl
    Citat Ursprungligen postat av Semb
    Sätter en liten slant på att vevaxelgivaren börjar ge upp
    Jaså kan de vara så enkelt att de är den?
    Som sagt när den är kall går den jätte bra, men så fort den blir varm så börjar den hoppa o rycka o skutta o tappar all gas vid gaspådrag över 3k varv.
    Ligger man på motorvägen runt 3-4k varv så börjar den skutta o rycka o ha sig utan att man ens gasar mer, då är det bara att släppa gasen tills han kommit ner i varv o då "går de" att köra igen.
    Fan va skönt om de skulle va de, ska kika på de, tack så mycke för svar!
    Förresten kan de va givaren även om ingen motorlampa lyser?

    Jag har haft en dålig givare som inte gett någon felkod.
    9-5 Vector Sportcombi -2003

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ankarsrum, småland
    Inlägg
    942

    Rycker o skakar

    Är den slangen till tomgångsmotorn som lossnat? Fixa det först som sagt.
    SAAB 9000 BIOPOWER DRAGRACING
    Bästa ET 10.58s bästa topspeed 226 km/h!!

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Järna (söder om sthlm)
    Inlägg
    9

    Re: Rycker o skakar

    Citat Ursprungligen postat av Semb
    Citat Ursprungligen postat av Micke_Dahl

    Jaså kan de vara så enkelt att de är den?
    Som sagt när den är kall går den jätte bra, men så fort den blir varm så börjar den hoppa o rycka o skutta o tappar all gas vid gaspådrag över 3k varv.
    Ligger man på motorvägen runt 3-4k varv så börjar den skutta o rycka o ha sig utan att man ens gasar mer, då är det bara att släppa gasen tills han kommit ner i varv o då "går de" att köra igen.
    Fan va skönt om de skulle va de, ska kika på de, tack så mycke för svar!
    Förresten kan de va givaren även om ingen motorlampa lyser?

    Jag har haft en dålig givare som inte gett någon felkod.
    JAha okey, va bra haha, nä men då finns de ju en chans, ska kika på de, tack!

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Järna (söder om sthlm)
    Inlägg
    9

    Re: Rycker o skakar

    Citat Ursprungligen postat av TurboNisse
    Är den slangen till tomgångsmotorn som lossnat? Fixa det först som sagt.
    yes exakt de är slangen till tomgångsmotorn som lossnat, asså hela fästet har lossnat så måste fan byta hela spjällhuset o ja har fan ingen ekonomi riktigt, men ska ge mig på den så fort nya garaget dyker upp om en knapp vecka.

  17. #17
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 096
    Medlem#
    2555

    Re: Rycker o skakar

    Citat Ursprungligen postat av Micke_Dahl
    Citat Ursprungligen postat av RZ

    Fixat detta?

    Sen får du kolla alla slangar runt motorn....
    Nej detta är än inte fixat.. sitter lite provisoriskt fortfarande.
    Men de borde väl inte va de som är felet om den går bra när den är kall men skit ju varmare den blir lr?
    Har i princip kollat varenda slang annars o bytt några av dom som var trasiga men ingen som helst skillnad.
    När motorn blivit så vill ju lambda vara med och leka, du vet luft/bränsle-blandningen.
    Man åtgärdar trasiga saker, återkom sen om problemet är kvar.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Liknande ämnen

  1. Låter och skakar
    Av MrJo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-10, 20:36
  2. Skakar
    Av kocken75 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-04-13, 16:05
  3. rycker och skakar...(9000T -88)
    Av -Konrad- i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-04-07, 21:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •