Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Köpråd saab 9-3 xwd

  1. #1

    Köpråd saab 9-3 xwd

    Hej!

    Har nu funderat länge på en saab 9-3 årsmodell -08/09
    Va först inne på en diesel men blev avrådd när vi kör runt 1500 mil per år och mycket kortsvängar..
    Men nu har ja ändrat mig helt ifrån att vilja ha en soppa snål bil, så har ja blivit sugen på en 2.8 Aero xwd eller Turbo x.. men vill gärna ha en med drag så just nu lutar det år en Aero. vill helst ha automat och de mesta i utrustningsväg och max 8000-9000 mil. Ser ut som priset nu ligger runt 170-200 beroende på modell och mil.
    Hur tror ni andrahands värdet kommer vara om några år? känns dom dom kommer sjunka rätt mycket kanske.
    Har även kollat lite på Audi A4 B7 årsm -07/08, får en sån med 8000 mil och 4x4 för runt 130-150.. dom är ju också fin men dock väldigt vanlig och tråkig inredning tycker ja!

    Vad tycker ni om de här? Har saab 9-3 2.8 Aero xwd nå speciella barnsjukdomar?
    Tips, råd, erfarenhet mottages gärna

    Mvh Anton

  2. #2

    Re: Köpråd saab 9-3 xwd

    Kollade upp 2 olika Aero 2.8 xwd -08
    Men när man kollar upp reg nr på ena står de SAAB bara.
    Försäkring: 3060 och den andra 3540
    Vikt: 1630 och den andra 1810

    Hm? ja förstår inte..

  3. #3
    Sugmotor andy9041s avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Medlem#
    8701

    Re: Köpråd saab 9-3 xwd

    Hmm.. 1630 kg borde inte vara en XWD... Kanske en FWD ss med manuell låda? Och den andra en SC XWD med automat?

  4. #4

    Re: Köpråd saab 9-3 xwd

    Citat Ursprungligen postat av andy9041
    Hmm.. 1630 kg borde inte vara en XWD... Kanske en FWD ss med manuell låda? Och den andra en SC XWD med automat?
    Ja man tycker ju det.. men den ligger ju på blocket och han skriver klart och tydligt att de är en xwd och automat..

  5. #5
    Sugmotor andy9041s avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Medlem#
    8701

    Re: Köpråd saab 9-3 xwd

    Hos transportstyrelsen ser du även hur många drivande axlar bilen har.

  6. #6

    Re: Köpråd saab 9-3 xwd

    Citat Ursprungligen postat av andy9041
    Hos transportstyrelsen ser du även hur många drivande axlar bilen har.
    Ja. Och de är inget ifyllt alls där.. knepigt tycker ja, men enklast är väl att ta kontakt med säljare så får vi se vad han säger

  7. #7
    Sugmotor andy9041s avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Medlem#
    8701

    Re: Köpråd saab 9-3 xwd

    Jag köpte en 2.8T i vintras trots skatt och bensinförbrukning. Jag kör som du max 1500 mil/år och resonerade som så att merkostnaden var inte så stor i förhållande till mina totala bilägarkostnader. Men de flesta drar öronen åt sig när man ser deklarerad bränsleförbrukning - och det förstår jag. XWD med automatlåda 1.8 liter/mil i stan! Vilket också återspeglar sig i skatten.

    Dom är ganska kalla på beg marknaden så det är redan pressade priser. Men dom lär ju inte stiga i värde precis. Om du är medveten om bensinförbrukningen och skatten och kan leva med den så kan du få väldigt mycket bil för pengarna.

    Motorn: läst något här på forumet om expansionskärl (tidiga modeller) och tändspolar vid trimning (tror det var vissa tidiga MY08?). Annars har jag fått för mig att motorn är riktigt driftsäker.

    XWD: vet ej, läste senast idag om någon barnsjukdom med hackande vid svängning? Finns säkert folk här på forumet som har koll på XWD-systemet.

Liknande ämnen

  1. Köpråd Saab 9-3 ss 2.0t -03
    Av champswe i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-07-27, 09:14
  2. Köpråd Saab 9-3
    Av Micke-srs i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-27, 00:24
  3. Köpråd: Saab 9-5 2-3T
    Av nejo i forum Allmänt
    Svar: 54
    Senaste inlägg: 2006-03-14, 00:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •