Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: ?Avgaser? i kupén

  1. #1

    ?Avgaser? i kupén

    Min 95:a 2000 2.0t luktar konstigt i kupén, sedan i morse. Jag tänkte kolla med er om det finns någon, eller några standard grejer att felsöka. Första tanken var att någon satt och rökte i bilen eller intill. (Jag kan inte beskriva lukten bättre än så är jag rädd.) Bilen går bra, jag märker inga andra konstigheter än just avgasstanken.

    Kan vara värt att nämna: Tidigare, i somras, fixade jag lite slangar till vevhusventileringen (har för mig att det heter så). Bilen har gått bra efter det, turbon trycker på fint, etc. Nu idag när stanken kom tog jag en titt för se om något konstigt bland slangarna jag bytte. Allt verkar sitta tight.

    //Per

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    153

    Re: ?Avgaser? i kupén

    Kan ju vara en spricka i avgasröret, innan katten troligtvis.

  3. #3

    Re: ?Avgaser? i kupén

    Oljeläckage vid ventilkåpan som droppar ner på heta delar och ryker?
    Signaturlös

  4. #4

    Re: ?Avgaser? i kupén

    Ursäkta min inaktivitet, sjuka barn, jobb etc har kommit emellan.

    Ska kolla runt i bilen i morgon efter middag. Jag återkommer med info om hur det artar sig.

    Tack för tipsen!

  5. #5
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    339
    Medlem#
    7502

    Re: ?Avgaser? i kupén

    På min og9-3 luktade det avgaser när man stod still med bilen. Berodde på att tätningen till anslutningen för vevhusventilation i ventilkåpan var dålig. Köpte nytt plast-kors och gummiplupp för en spottstyver och blev av med avgaslukten.

  6. #6

    Re: ?Avgaser? i kupén

    Jag instämmer med föregående talare om vevhusventilationen, jag hade en 9-5'a där slangen upp till ventilkåpan hade spruckit och som därigenom skickade upp vevhusgaser in i kupén.
    Så ta en extra titt om du hittar nån slang som är dålig, byttes alla slangar eller bara de som medföljer i renoveringssatsen när du bytte? En del andra slangar utöver de som man vanligtvis byter kan bli rätt murkna.

  7. #7
    Guest

    ?Avgaser? i kupén

    När du är inne på vevhusventilationen, kolla alla slangar som har med den att göra.

    Hade detta problem pga slangen som går från oljefällan ner till tråget. Den va inte av, men hade tappat spänsten (kändes inte längre som gummi när man klämde på den) och tätade inte i anslutningarna.

  8. #8

    Re: ?Avgaser? i kupén

    Epiloge
    Jag rutade runt i motorhuset, kollade slangar och annat skit. Rätt vad det var hittade jag en fastbränd plastpåse, eller bit av en plastpåse. Efter att den tagits (skrapats) bort försvann lukten.

Liknande ämnen

  1. spyr avgaser
    Av joskin7373 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-11-23, 00:47
  2. Får in avgaser i kupén....
    Av Krippa i forum Allmänt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-03-16, 20:09
  3. trattar och avgaser
    Av gascan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-04-19, 18:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •