Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Volymkontroll på ratt - Sänker endast ljudet

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    12

    Volymkontroll på ratt - Sänker endast ljudet

    Hej,

    Gäller en 9-3 SS 2003, där volymkontrollen på ratten inte riktigt vill fungera som den ska. Någon enstaka gång har den fungerat som den ska - alltså höja och sänka volymen fungerar.
    99% av gångerna så sänker den dock volymen oavsett var man trycker på den. Knappen är även intryckt mer än vad den borde vara, förmodligen tack vare hårt tryck på den för att få höjning att fungera.

    Är det utbyte av knappenheterna på ratten som gäller?

    Kan även säga att tutan fungerar, men endast om man trycker på rätt ställe vilket är klockan 6. Den bör fungera även på klockan 3 och 9 antar jag? Problem vid besiktning?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Volymkontroll på ratt - Sänker endast ljudet

    Citat Ursprungligen postat av Erpe
    Hej,

    Gäller en 9-3 SS 2003, där volymkontrollen på ratten inte riktigt vill fungera som den ska. Någon enstaka gång har den fungerat som den ska - alltså höja och sänka volymen fungerar.
    99% av gångerna så sänker den dock volymen oavsett var man trycker på den. Knappen är även intryckt mer än vad den borde vara, förmodligen tack vare hårt tryck på den för att få höjning att fungera.

    Är det utbyte av knappenheterna på ratten som gäller?

    Kan även säga att tutan fungerar, men endast om man trycker på rätt ställe vilket är klockan 6. Den bör fungera även på klockan 3 och 9 antar jag? Problem vid besiktning?
    Jag vet inte hur lätt det är att lossa airbag+ratt på en 9-3SS men jag hade tidigare problem med tutan på min 9-5 -03 och då visade det sig att något fäste hade böjt sig konstigt så jag bytte ratten och airbagen men det var ju gratis för mig så det kanske inte är aktuellt för din del. Men om det är lätt och kan ske utan fara så tycker jag du borde lossa airbag och ratt för att kika hur det ser ut. Osäker om besiktningen bryr sig så mycket. När jag hade det felet på min bil så funkade tutan endast kl 3 om man inte tryckte svinhårt så funkade den även kl 9. Den gick ju igenom med det "felet" så det borde inte vara problem för dig.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    12

    Re: Volymkontroll på ratt - Sänker endast ljudet

    Okej, ja egentligen klarar jag mig utan volymkontroll men samtidigt är jag så att jag vill att saker ska fungera.
    Tutan klarar jag mig också med även om man måste trycka på exakt rätt ställe. Kan nog få tag i saker relativt billigt, men det jobbiga är ju som sagt skruvningen med airbags och allt.
    Tack för svaret.

Liknande ämnen

  1. Porsche 911 GT3 Rally - Ljudet...ljudet!
    Av Bagarn i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-12-30, 21:13
  2. Volymkontroll 9,3 ss.
    Av Blue Spirit i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-10-22, 11:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •