Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Konsol stolreglering 9-5 2008

  1. #1
    Grundladd BalooBears avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    278

    Konsol stolreglering 9-5 2008

    Har elstol förarsida utan minne.....börjar bli trött på att köpa ny konsol till detta.....den som är på vänster sida på förarstolen. Finns det verkligen ingen bättre lösning eller förbättrad produkt till detta....jag har köpt 2 st på snart ett år och fick ny inmonterad då jag köpte bilen för ca 1 år sedan.....fäste nr 1,2,3 framifrån räknat är nu av och den hänger endast i bakre nu......den tål ju i princip ingen....min fru är lättviktare och hon nuddar den knappt när hon går in å ur bilen men ändå knäcks skiten efter ett tag.....sist blev den monterad av SAAB mekaniker bara för att va säker på att den monteras korrekt.....men föga det hjälpte å SAAB får jag ingen ny av.....finns det någon som har en bra ide eller ska man bygga nått själv som ser helmysko ut mot original??

    MKT tacksam för tips och hjälp!!!
    9-5 2,3t BP -08
    Opel Vectra C 2,0t -05

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Re: Konsol stolreglering 9-5 2008

    Monteras verkligen kåpan på rätt sätt?

    3 skruvar, varav 2 st under täcklock.

    När du skriver "fäste nr 1, 2, 3 framifrån räknat är av...", menar du då skruvhålsfästena?
    Som jag ser det kan dessa endast gå av om man överbelastar dom på något av följande sätt:
    1: Skruvar dras för hårt vid montering.
    2: Kåpan belastas på något sätt onaturligt ovanifrån eller underifrån genom att något kommer i kläm mellan tröskel och stol.
    3: Något som klämmer mellan dörr och kåpa när dörren stängs

    Jag har haft ett antal 9-5 med eljusterade stolar och jag har aldrig haft detta problem.
    har bytt på höger sida på nuvarande bil, men det vet jag berodde på att ett knä sattes på ovansidan av kåpan så där var alternativ 2 orsaken.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: Konsol stolreglering 9-5 2008

    Det ÄR ett vanligt problem att dessa är lösa, främst i framkanten så den hänger ner.
    Dålig konstruktion helt enkelt, det är lätt att fastna med skon eller byxbenet i kanten mot konsollen och kliver man då ur bilen så knäcks fästet direkt.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  4. #4
    Grundladd BalooBears avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    278

    Re: Konsol stolreglering 9-5 2008

    1:Skruv längst fram underifrån örat av

    2: "ögla" som träs över ett plåtbleck av

    3: Skruvinfästning i sidan och med täcklock brusten

    4: Hänger kvar

    Och den är monterad av en som jobbar på SAAB i HBG....tänker inte nämna hans namn pga att han inte ska behöva hamna i trubbel men han är kompetent för jobbet i sig!!! Jag tror det är för klent byggt....har aldrig haft liknande problem på andra bilar med liknande utrustning.....å så e d väl abs plast eller nått sånt som inte går att limma....är helt enkelt besviken på detta problem och har fått lite feedback av andra som åxå har samma problem. Jag får väl ta lite plastskivor å bygga nått på jobb....har formbara plastskivor på både 6 å 8 mm som bara är att värma med varmluftspistol......trist dock att behöva men jag köper inte en till....ok 400 e inte mkt men det blir ju nr 4....
    9-5 2,3t BP -08
    Opel Vectra C 2,0t -05

Liknande ämnen

  1. cd konsol
    Av Nathell i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-03-02, 19:08
  2. Monteringsanvisning Telefon Konsol 9-5
    Av ime95mos i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-01-11, 16:24
  3. Efterinstallera navigator, telefon-konsol och lastnät?
    Av Robban87 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-11-01, 17:22
  4. 9-5 telefon konsol
    Av ime95mos i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-05-24, 23:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •