Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Rattkontrollsfunktion "Kina- dvd/gps"

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757

    Rattkontrollsfunktion "Kina- dvd/gps"

    Har någon installerat 7" dvd/gps-enheten från Natalie.se?
    Jag köpte en till syrran (art.nr 493 hos Natalie.se) som skulle vara avsedd MED rattkontrollfunktion. (Till Saab 9-3 -01)
    Jag blev "lite" överraskad då det inte var "plug and play" som mer eller mindre utlovas.
    Jag är mest "irro" att inte rattkontrollerna fungerar. (Det fanns ingen CANBUS-adapter med eller liknande). Jag förutsatte ju att adaptern fanns inbyggd i enheten.
    Jag anslöt iallafall på i-bus på den övre kontakten (CANBUS) high (+) och low (-)...vilket är vit och grön kabel från bilen.
    Men rattkontrollerna funkar f-n inte.
    På enheten finns det en "setup" för rattkontroller.....men inget i manualen
    Hur i h-vete teachar man då? Om man nu måste teacha (????) genom att manuellt skicka telegram på bussen genom att trycka på rattens knappar?

    Om det är någon som köpt denna produkt, vänligen skriv något om installation samt ev. "teachning". Kan vidareutveckla detta med andra skumma saker, foton etc, men vi börjar här.

    /Lufto

    Edit: Känns lite som dom garderar sig med modell 2002 (som det står på hemsidan).
    Mig veterligen är både NOD-nr och hastighet (avseende stereo) på I-bus lika. (Dvs mellan årsmodell 2001 och 2002)

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Marieholm, Skåne
    Inlägg
    98

    Re: Rattkontrollsfunktion "Kina- dvd/gps"

    viewtopic.php?f=6&t=317156

    Här diskuteras lite.
    Kör Saab 9-3 1,8t BioPower 2008 med eSID
    Har glidit fram i: Mazda 626 HT -80, 900 GL -80, 900 GLS -81, 900 Turbo -79, 900i -86, 900 LTT -90, 9000 2,3t -95, 900 2,0T -97, 9-5 2,3t Vector -03 Automat. E85 Steg1 från GDM Performance

  3. #3
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: Rattkontrollsfunktion "Kina- dvd/gps"

    De som driver den där firman har ingen vidare koll på modeller och årsmodeller.

    Försökte ställa lite frågor till dom i vintras men fick bara dumma svar och trots att jag var övertydlig och skickade bilder på 9-3 -06 och -07 så fattade de inte att systemen är helt olika och inkompatibla i bilarna. Efter tredje mailet blev de otrevliga.

    Exempel: http://natalie.se/view-product-info.php?id=555
    Hur kan nånsin en sån apparat funka i både -06 och -12?

    Jag tycker de känns som klart oseriösa.
    Kolla även den här surfplattan med resistiv skärm: http://natalie.se/view-product-info.php?id=476
    De påstår i beskrivningen: resistiv pekskärm (mer känsliga)
    Möjligtvis är de mer känsliga för repor men det är ju knappast det man tänker på när man läser texten.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757

    Re: Rattkontrollsfunktion "Kina- dvd/gps"

    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    De som driver den där firman har ingen vidare koll på modeller och årsmodeller.

    Försökte ställa lite frågor till dom i vintras men fick bara dumma svar och trots att jag var övertydlig och skickade bilder på 9-3 -06 och -07 så fattade de inte att systemen är helt olika och inkompatibla i bilarna. Efter tredje mailet blev de otrevliga.

    Exempel: http://natalie.se/view-product-info.php?id=555
    Hur kan nånsin en sån apparat funka i både -06 och -12?

    Jag tycker de känns som klart oseriösa.
    Kolla även den här surfplattan med resistiv skärm: http://natalie.se/view-product-info.php?id=476
    De påstår i beskrivningen: resistiv pekskärm (mer känsliga)
    Möjligtvis är de mer känsliga för repor men det är ju knappast det man tänker på när man läser texten.
    Nu har vi (en polare har hjälpt mig en aning eftersom jag förmodligen kört en knytnäve genom luren....är lite för hetlevrad för att ens klara av en diskussion som denna...) varit i kontakt med denna människa (@ Natalie.se) i eftermiddags igen som utlovar hjälp genom att skicka en KORREKT manual till inköpt enhet.
    (Enhet Nr:493....är till för just RATTKONTROLLSFUNKTION)
    Denne människa utlovar att skicka en korrekt manual till inköpt enhet inom 1h.

    Vad tror ni? Får man någon manual inom 1h?

    Jag uppmanar alla människor på hela jorden att INTE köpa produkter från Natalie.se
    Jag lugnar ner mig en aning och säger: Kina DVD GPS - scheisset från NATALIE.SE funkar INTE som utlovat. Rattkontrollerna FUNKAR INTE som utlovat på hemsidan.

    Försäljaren (i KommanditBolaget) som (kanske) upprätthåller website:en Natalie.se blir mer och mer sur för återkommande kontakter och säger att jag kopplat fel. (Hur FAAAN kan man koppla fel när allt ska vara "färdigt" i kontaktdonen....ska jag vålda in skiten 180 grader fel då eller???).
    Dessutom funkar inte minnesfunktion.....allt man ställer in...frekvenser, ljud, equalizer ...allt försvinner vid "nyckel ur".

    Återigen: -"Du har kopplat fel".
    Men hur i helvete är en sån människa funtad?
    Jag har kopplat in befintligt ISO-kablage rätt med bifogat ISO-kablage från enhet.

    Nu råkar jag vara elektriker. Har varit elektriker i 20 år....och jobbar dagligen med felsökning på allehanda fältbussar.....INKL. CANBUS

    Får jag höra...en gång till....att JAG kopplat fel så vete fan vilken grogg jag behöver för att lugna ner mig.. CANBUS-anslutningarna kan bara göras på 1 sätt. Nämligen bara att haka på som drop-kabel.....+ till +, - till minus. Denna anslutning måste i detta fall göras genom att klämma/löda sig på BEFINTLIG CANBUS-anslutning till steron. (I-BUS)
    Iofs blir det "rakt in" avseende CANBUS-anslutningen då den 3:e (rosa) ISO kontakten i originalutförandet inte går att ansluta till Kina-enheten som endast har 2st anslutningar för kontaktdon.

    (Plug & play?)

    Den som är mest sur är inte jag. Det är syrran.

    /Lufto

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Re: Rattkontrollsfunktion "Kina- dvd/gps"

    Ja jag kan bara instämma i kritiken mot de som driver natalie.se. Jag var ute och jagade eftermarknadsstereo till min 9-5:a i våras och googlade fram denna firma och blev nyfiken.

    Jag, gammal bilelektriker, blev lite tveksam av beskrivningarna på hemsidan och medveten om hur originalenheten var kopplad försökte jag ringa dom för att få svar på en del frågor, ingen svarade dock så jag mailade mina frågor. 14 dagar senare hade dom inte svarat på mailet så jag provar att ringa igen. Svarar dom? Icke.

    Nytt mail. Nu svarar dom iaf, 3 veckor senare
    Men svaret på mina frågor liknar "goddag yxskaft", så jag beslutar att det inte blir någon affär med dom. Allt kändes för osäkert/oseriöst.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757

    Re: Rattkontrollsfunktion "Kina- dvd/gps"

    Ny information till er som köpt denna enhet:

    Ni kan kasta om gul och röd kabel (i Kina-sidan) vilket är 2st plusmatningarna från bilen.

    "+30" är alltid konstant matning från batteri.

    "+15" är alltid plusmatning ifrån tändningslås.

    Detta är alltså omkastat från Kina. (Vilket inte KommanditBolaget med internetverksamheten vid namn: Natalie.se tycks känna till..)

    Ni som köpt skiten får åtminstone minnet i enheten att fungera genom denna ändring.
    (Plug and play?)

    Om det inte är så att (dåvarande Saab Automobile) ändrat pinout i A-kontakt rörande matning till stereo i og 9-3-bilar (och CANBUS-inställningar, kontakter i C-kontakt ...stift 2 och 4) avseende stereo mellan 9-3 MY2001 och MY2002 (vilket jag har EXTREMT svårt att tro på) så har denna produkt felstiftade kontakter från början...då enheten säljs inom parentes (2002).

    Nu återstår felsökning avseende Bluetooth-funktionen och rattkontrollsfunktionen. En sak är säker. Jag vänder mig inte till leverantören.

    Jag fixar själv. Bojkotta den där jävla idioten som importerar.

    /Lufto

  7. #7
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Rattkontrollsfunktion "Kina- dvd/gps"

    Lufto, att man får kasta om gul och röd på vissa stereos på vissa bilmodeller har ingenting med Kina att göra. Det är nämligen ingen gängse standard vilket stift som är minne och + matning i iso-kablaget. Vissa biltillverkare kör med minne på ett stift och + på ett annat. De övriga kablarna har de dock lyckats enas om vad som är vad.

    De allra flesta bilstereotillverkare gör adapterkablaget så att det går att skifta gul och röd just för att det är olika beroende på stereo och bilmodell.

    Det här är väldigt vanligt att man får göra och lite märkligt att ni aldrig har hört talas om det ni som verkar vara vana med bil-el och är vana bilstereo-mekar.


    Hur bus-kontakten ska kopplas till kina-skiten kan jag däremot inte säga.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757

    Re: Rattkontrollsfunktion "Kina- dvd/gps"

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Lufto, att man får kasta om gul och röd på vissa stereos på vissa bilmodeller har ingenting med Kina att göra. Det är nämligen ingen gängse standard vilket stift som är minne och + matning i iso-kablaget. Vissa biltillverkare kör med minne på ett stift och + på ett annat. De övriga kablarna har de dock lyckats enas om vad som är vad.

    De allra flesta bilstereotillverkare gör adapterkablaget så att det går att skifta gul och röd just för att det är olika beroende på stereo och bilmodell.

    Det här är väldigt vanligt att man får göra och lite märkligt att ni aldrig har hört talas om det ni som verkar vara vana med bil-el och är vana bilstereo-mekar.


    Hur bus-kontakten ska kopplas till kina-skiten kan jag däremot inte säga.
    Jag häpnar (!!)

    Till och med moderatorer tycker att jag gnäller avseende detta.

    Men OK.

    Då tråden gällde en "kina-enhet" så viker jag ner mig och säger "ok" - avseende plug and play i ISO-kablaget. (Jag fixar givetvis detta och ska aldrig mer gnälla om liknande).

    CANBUS-anslutningen utgörs av 2st kablar som man måste anbringa till befintlig I-bus bäst man vill....i mitt fall så har jag utfört det fackmannamässigt.

    För stackars syrran funkar fortfarande inte rattkontroller eller bluetooth.
    Flera erfarenheter angående dessa enheter efterlyses!

    P.S.
    Kongo: Jag är industrielektriker. Har varit i 20 år. Jag har felsökningsutrustning för nästan alla fältbussar.
    Vad menar jag med detta?
    Jo,....jag kan nog koppla om några tampar i ett standardkablage...det kan jag leva med, men kom aldrig (som "dom" gör....) farandes med begreppet "plug & play".
    Är det inte så att om man köper någonting som ska passa.........ska passa?
    D.S

  9. #9
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Rattkontrollsfunktion "Kina- dvd/gps"

    Vad har min roll som moderator någonting med det här att göra? Får inte jag svara på din tråd som alla andra menar du? *konstigt resonemang*

    Jag har inte sagt att du är gnällig (även om jag tycker det börjar gränsa till gnäll när du inte tål att jag rättar dig på en punkt) men forum är till för att få svar i och bolla tankar, ideer och frågor med varandra. Så om du inte vill ha andras synpunkter utan att du ska behöva ta illa upp så hur tänkte du egentligen när du skrev i ett publikt forum?

    Jag personligen uppskattar i alla fall att få information om jag har fått något om bakfoten då det gör att jag själv får mer och bättre kunskap till nästa gång än att alla bara ska hålla med om det jag säger, oavsett om jag har rätt eller fel. Det vinner inte jag någonting på i alla fall.

    Jag har inte sagt att du har fel om bus-inkopplingen eller att du inte gör rätt i som varnar. plug-n-play på inkopplingen ska inte innebära att man ska bygga om bilen för att få det att funka. Men även om du helt rätteligen varnar för att bus-delen inte är plug-n-play så måste jag väl få påpeka om att påståendet om att det är "Kina-skitens-fel-att-strömmen-i-ISO-kablaget-kan-vändas-på" är felaktigt då alla stereotillverkare gör så?

    Sen tycker jag att det är jätteintressant att det inte funkar plug n play med bus-inkopplingen. Har själv tidigare funderat på natalies stereos på grund av att de är så pass billiga och därför är det bra att få insikt i vilka problem som finns och att man kanske bör tänka till både en och två gånger om det inte är värt att lägga till lite pengar för en bättre enhet.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Lite bilder på "kina-turbos"!
    Av Plupp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2013-11-07, 23:36
  2. problem med "kina" moppe
    Av SAAB örnie i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-27, 21:01
  3. Var hitta ny "Kina-IC" 508x300x76 med 2,5 ansl?
    Av HFR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-05-25, 01:21
  4. Nån som kan hitta "kina ic tråden" med bilder på m
    Av negative i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-02, 23:31
  5. Loggat inloppstemp på "kina IC" og9-3 Aero!
    Av Magnus Aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-11-05, 21:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •