Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Utrustning nya 9-5

  1. #1

    Utrustning nya 9-5

    vad ingår i de olika paketen pilot, active osv någon som vet?
    Saabs sida med den infon är ju borta så.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    44

    Re: utrustning nya 9-5

    I Vector Active ingår följande

    - Bi-xenon med signaturljus. Ej adaptiva
    - Regnsensor
    - Tunnelsensor för strålkastare
    - Aut. avbländare backspeglar
    - Luftfuktsensor
    - Infällbara backspeglar
    - U-rail. Bagagehantering

    Pilotpaket
    - Nyckellöst insteg
    - Filbytervarning (LDW)
    - Skyltavläsning (TSR)
    - Pilotdisplay (HUD)

    Pilotpaket kunde bara beställas ihop med Vector Active.
    9-3 Vector TX SS - 2010
    9-3 Aero SC - 2009
    9-3 Aero "Griffin" CV 2010

  3. #3

    Re: utrustning nya 9-5

    Tack så mycket har kollat på en linear och den har pilot ,active och även nåt som kallas responspaket?
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-03-22 klockan 16:59. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353

    Re: utrustning nya 9-5

    Ämnet tarvar en liten utvikning om annonstexter i allmänhet och paket i synnerhet. Eller i vart fall, jag tar tillfället att kommentera detta.

    När det gäller annonser, främst från företag, så finns det en stark tendens att nämna flera utrustningsdetaljer mer än gång, om än indirekt. Ibland är det så illa att samma text förekommer två gånger bokstavligen, men det är inte det som jag tänker på. Utan det faktum att man vid sidan av att nämna olika utrustningsdetaljer även nämner olika paket. Nu är det förstås så att långt ifrån alla, om ens någon, känner till vad som ingick i de olika paketen för respektive modell och år, och då duger det inte att bara nämna enskilda detaljer som ej ingår i paket och sedan paketens namn. Så det är förstås bra.

    Dessutom är det väl så att många paket ses som en välutrustad bil, och då nämns dessa paket, även om deras innehåll redan har nämnts.

    Men i vissa sammanhang ingick ett paket i ett annat, eller som också har nämnts, ett paket krävde ett annat; det förekom ibland för de lägre utrustningskombinationerna, designlinjerna, Linear och Vector.

    Vad gäller det förstnämnda, att "ett ingick i ett annat", så, för t.ex. 9-3 Griffin, och några årsmodeller före, ingick t.ex. Responspaketet i Pilotpaketet, vilket i sin tur krävde Activepaketet, om man valde en Griffin. För Griffin Aero behövdes inget Activepaket (i det fallet var det stolarna), när man valde Pilotpaketet. Naturligtvis var det även möjligt att välja enbart Responspaketet.

    Ergo, så om man säger, i ovanstående exempel, att något är utrustat med Pilotpaketet så är det implicit att det finns ett Responspaket, eller om man så vill Responspaketets beståndsdelar. Men istället räknar de upp Pilotpaketets innehåll, och nämner Pilotpaket & Responspaket. Det är ju så kul att nämna paket. På 9-3:an innehöll Responspaketet parkeringssensor och regnsensor.

    Så i det här fallet, vid sidan Linear Activepaket, och Pilot, det fanns väl även ett Linear Horisont (bi-xenonljus och dimljus) beroende på önskad kombination, så skulle jag tro att Responspaketet är kopplat till parkeringssensor, fram & bak.

    Men eftersom 9-5:an är en nyare, och annan bil, än 9-3:an så kan man ha sett över namn och innehåll. Sedan är det förstås möjligt att regnsensor inte ingick i Linear Active, men väl i Vector Active (enl. ovan), och då återfanns i Responspaketet, som för 9-3, även om det verkar märkligt med olika Activepaket.

    Det låter onekligen som en typisk respons, att starta vindrutetorkare. Har inte letat efter mer exakt besked för NG9-5.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-03-22 klockan 16:59. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  5. #5

    Re: utrustning nya 9-5

    Man blir lätt förvirrad av dessa blocketannonser (har för mig att saabunited hade lagt upp på senare tid bygg din bil sidor men kunde inte hitta dessa) standard är det väl backsensor?jag tror nog jag kan vara utan active och pilotpaketen känns det som..En annan sak har sett på youtubefilmer att infofönstret i hastighetsmätaren på amerikanska varianten ofta är monokron grön ,är det så i vissa svenska modeller också?

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108

    Re: utrustning nya 9-5

    Hej,

    Läsvärt!

    http://www.saabcity.no/files/brosjyre_saab_9-5.pdf
    http://www.saabcity.no/files/prisliste_saab_9-5.pdf

    http://www.saabcity.no/files/brosjyre_saab_9-5sc.pdf

    Härliga priser i norge...
    Turbo6 300 hk bensin XWD 6-trinns automatisk girkasse 1 002 900 NOK

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353

    Re: utrustning nya 9-5

    Citat Ursprungligen postat av janke11
    standard är det väl backsensor?jag tror nog jag kan vara utan active och pilotpaketen känns det som..
    Hah, jag kollade endast som hastigast på några olika dokument som jag har, och fann endast en allmän broschyr för sedanmodellen lätt tillgängligt; men de släppte några dokument om kombin som inte blev av, t.ex. en preliminär pris- och produktfakta, men då är vi framme vid MY12 för den modellen. Och som innan, man måste komma ihåg vilken designlinje man talar om.

    I den broschyren, för MY12 kombi, sägs Responspaketet bestå av:
    Parkeringssensor, fram och bak
    Regnsensor för vindrutetorkare
    Automatiskt avbländande innerbackspegel
    Luftfuktighetssensor
    Tunnelsensor för strålkastare
    RPO kod: XGPO
    Pris: 7500 kr

    Det stämmer dock inte med de tidiga uppgifter som jag såg om Responspaketet, när 9-5 sedan kom, att detta låg på runt 3500 kr. Så troligtvis är det regnsensor, avbländning, kanske luftfukt.sensor och lyse, då jag nu jämfört med broschyr enl. ovan.

    Nä, "Parkeringssensor, fram och bak", verkar inte ha varit standard, på Linear. För t.ex. kombin så nämns detta specifikt för designlinjen Vector. Det är nog så att det var standard bak för sedanmodellen, 2010-2011, vilket du kanske menade.

    Enligt min PP MY12 verkar Vector Active stämma med vad Yeri sade ovan, då kan jag nog nämna Linear Active från samma broschyr:
    Lättmetallfälgar 17" 7-Spoke Core,
    med däck 225/55 R17 1
    Bakre sidoairbags med bältessträckare
    Saab Stöldlarm med rörelse- och nivåsensor
    Mittarmstöd bakre, med förvaring, kopphållare
    och genomlastningslucka
    Textilmattor
    12v-uttag i bagageutrymme

    Och då verkar det, som jag spekulerade, att det är två olika Active-paket; sedan kan innehållet variera något mellan årsmodellerna.

    Tillbaka till Responspaketet, ett paket med det namnet verkar som sagt endast ha funnits för Linear. Delar av utrustningen var standard på Vector och Aero, eller ingick i annat paket.

    Ser nu att du även har fått länkar till diverse material.

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108

    Re: utrustning nya 9-5

    Hej,

    Priserna i broschyren ovan är i NOK ej Sek, samt att det är en annan prisbild i Norge,

    Mvh
    Johan
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-03-22 klockan 17:00. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  9. #9

    Re: utrustning nya 9-5

    tack så väldigt för all info

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353

    Re: utrustning nya 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Johan S
    Hej,

    Priserna i broschyren ovan är i NOK ej Sek, samt att det är en annan prisbild i Norge,

    Mvh
    Johan
    Hej
    Tack för upplysningen, jag känner dock till det. En ganska stor skillnad dessutom, så det är väl värt att uppmärksamma. Å andra sidan är alla priser av akademiskt intresse då man inte kan beställa något. Men som indikator på vad som ingår kan de fungera, om priset ändras.

    Nä, min uppgift om 3500 kr, eller ett belopp i det häradet, som jag antar att du syftar på, kommer inte från broschyrerna ovan, vilka jag ej har läst i sin helhet, och mitt svar var nästan klart när jag såg att du postat ett inlägg, och som sagt jag jämförde det med en uppgift ur prel. Pris- och produktfakta för kombin, den finns ej länkad här. Uppgiften om 3500 kr kom från information som jag drog mig till minnes att jag sett, ett av de billigare paketen, alltså under det av mig citerade preliminära för motsvarande MY12 kombi. Men även vad som nämndes i artiklar vid tiden, som t.ex.

    http://www.tjanstebilsfakta.se/bilteste ... c&id=34138
    Eller.
    http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... -tillbehor

    Jag utgick när det begav sig från att det var SEK som nämndes där. Bra att du länkade så TS kan ta del av dessa.

  11. #11

    Re: utrustning nya 9-5

    Vad tror ni om denna väldigt mycket lägre pris än övriga men kan ju va ett klipp
    och sen ytterligare det finns turbofyror bensin/etanol och vanliga bensinare är den med etanol att föredra?
    http://www.blocket.se/vasternorrland/Sa ... 6.htm?aw=1

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    44

    Re: utrustning nya 9-5

    Citat Ursprungligen postat av janke11
    Vad tror ni om denna väldigt mycket lägre pris än övriga men kan ju va ett klipp
    och sen ytterligare det finns turbofyror bensin/etanol och vanliga bensinare är den med etanol att föredra?
    http://www.blocket.se/vasternorrland/Sa ... 6.htm?aw=1
    Har du varit och kollat på en ny 9-5? Denna har ju bland annat den fula radion. När vi köpte vår Vector hade den all utrustning och ångrar inte en sekund att vi valde den. Verkligen avskyr den lånade displayen från Opel. Men för sitt pris kan det nog vara ett kap.

    http://www.bytbil.com/bilar/saab/9-5/4v ... oYAALZ3BzA!
    Här har du en lite mer påkostat variant. Faktiskt systerbilen, om man nu kan säga så. Vi har den 62:e tillverkade, denna är den 61:e. Identisk. Den har allt i utrustning. Var en av Saabs pressbil, så ganska självklart att de valde att stoppa in allt unikt de hade som tillval.
    9-3 Vector TX SS - 2010
    9-3 Aero SC - 2009
    9-3 Aero "Griffin" CV 2010

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108

    Re: utrustning nya 9-5

    Hej,

    XWD är underbart underhållande, sedan är det sällan fel att kunna köra på det bränslet som är billigast, så varför inte BioPower!

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  14. #14

    Re: utrustning nya 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Yeri
    Citat Ursprungligen postat av janke11
    Vad tror ni om denna väldigt mycket lägre pris än övriga men kan ju va ett klipp
    och sen ytterligare det finns turbofyror bensin/etanol och vanliga bensinare är den med etanol att föredra?
    http://www.blocket.se/vasternorrland/Sa ... 6.htm?aw=1
    Har du varit och kollat på en ny 9-5? Denna har ju bland annat den fula radion. När vi köpte vår Vector hade den alla utrustning och ångrar inte en sekund att vi valde den. Verkligen avskyr den lånade displayen från Opel. Men för sitt pris kan det nog vara ett kap.

    http://www.bytbil.com/bilar/saab/9-5/4v ... oYAALZ3BzA!
    Här har du en lite mer påkostat variant. Faktiskt systerbilen, om man nu kan säga så. Vi har den 62:e tillverkade, denna är den 61:e. Identisk. Den har allt i utrustning. Var en av Saabs pressbil, så ganska självklart att de valde att stoppa in allt unikt de hade som tillval.
    Jag tycker inte att radion ser så hemsk ut kan ju bero på att den jag har i min nuvarande bil inte är så snygg.Att den varit pressbil är den hårt körd då ,brukar inte biljournalister testa bilarna rätt hårt ?Men jag tänker ringa o höra mig för om denna saab idag skulle gjärna ha den med stora displayen och drivesens m,m gillar färgen och de snygga fälgarna .Jag bor i Gävle så jag har hittils tittat på saabar som inte är så långt bort och ingen jag sett har haft stora displayen de har vatrt basmodeller...Och jag lär ju titta lite på priset också

  15. #15

    Re: utrustning nya 9-5

    Så då blir det en linear 2010 220 hk bio med active och horisont paket åker o köper den nästa vecka när jag fått i ordning på min bil. Den passade på att få trasigt hjullager så jag lär repa den först

  16. #16

    Re: utrustning nya 9-5

    såja då vart man ägare till en saab 9-5 turbo4 linear med actice och horisont tror jag det var..väldigt fin åkkomfort

  17. #17
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541

    Re: utrustning nya 9-5

    Bilder ska det vara i ett sånt inlägg där man köpt ny bil!
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  18. #18

    Re: utrustning nya 9-5

    ok skall ta några imorrn..En väldig kontrast i storlek mot min lilla opel astra men nästan lika lättkörd(opeln hade bättre vrid på låga varv) .En njutning också att lyssna på musik i motorvägsfart härlig ljudkomfort
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-03-22 klockan 17:01. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  19. #19

    Re: utrustning nya 9-5

    https://lh4.googleusercontent.com/-xAX1 ... 89/swa.jpg

    En bild på bilen så ser den ut..Underbar bil känns som att lågflyga på motorvägen kan inte förstå hur saab kunde konka med en sådan bil.....

  20. #20

    Re: utrustning nya 9-5

    ...delvis av den anledningen att du inte köpte samma bilmodell ny.

    Lycka till med 9-5:an.

Liknande ämnen

  1. Hur ta reda på utrustning 9-5SC -05
    Av JSN i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-04, 12:38
  2. Utrustning 9-3SC
    Av Snobben i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-01, 11:03
  3. Utrustning?
    Av Skeebum i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-09-04, 20:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •