Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Tändkasett flagnar, likaså "motorn"?

  1. #1

    Tändkasett flagnar, likaså "motorn"?

    Hej.

    Har en Saab 9000 årsmod. 1994 som gått 17600 mil. Har dokumentation sen den var ny, med servicebok , kvitton och bes. papper.

    Men motorns tändkasett och det svarta runt den har börjat flagna en hel del. Jag kan se andra 9000 som gått betydligt mer och dom är hela. De kan ha gått 30 000 mil. Varför är det såhär?

    Postar en bild så ni vet vad jag menar, dock inte på min bil.

    http://imgc.classistatic.com/cps/blnc/1 ... 67_20.jpeg

  2. #2

    Re: Tändkasett flagnar, likaså "motorn"?

    Bilen är 18 år, var glad att den inte rostat bort helt.
    Signaturlös

  3. #3
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 141
    Medlem#
    6234

    Re: Tändkasett flagnar, likaså "motorn"?

    För det första, den bilden du visar är en 9000 2.3 sugmotor. De genererar inte lika mycket värme från grenröret som en turbo motors grenrör gör. Därför har den ventilkåpan inte flagnat så mycket.
    Sen så kan tändkassetten vara utbytt någon gång. Är ju inte ovanligt att de lägger av så att säga.

    Men de går att ta loss ventilkåpan och slipa den alternativt blästra den och sen lacka om den i svart. Matt eller halv blank efter tycke och smak. Samma sak med tändkassetten kan slipas ner och lackas om den med.

    Mvh Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  4. #4
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 826

    Re: Tändkasett flagnar, likaså "motorn"?

    Citat Ursprungligen postat av johanness
    Jag kan se andra 9000 som gått betydligt mer och dom är hela. De kan ha gått 30 000 mil. Varför är det såhär?
    Det skiljer ju på skick på bilar... varför sån ångest så att du undrar om din motor är utbytt (syftar på din andra tråd om samma sak... som nu är låst) över lite färgsläpp på en ventilkåpa? Bara att skaffa lite färg, slipa rent & lacka, detta fick jag fixa på min 9-5 då jag köpte den, den hade då gått 12000 mil. Som Mr_Lööf skrev blir det ju ganska varmt ovanför turbon, kan väl va det som gör att det flagnar, går bilen bra i övrigt är det ju som sagt inget att hänga läpp över.

  5. #5

    Re: Tändkasett flagnar, likaså "motorn"?

    Min 9000 2.0i var helt OK fram tills i vintras då både ventilkåpa och DI-kassett började flaga. Då kassetten byttes i vintras men mot en fräsch beg så gissade jag att fuktigt vinterklimat ihop med ålder var orsakerna. Har haft flera Alfor med olackade aluminiumtoppar och dessa kunde se lite bedagade efter vinterförvaringen, om det hade varit en blöt och fuktig vinter.

  6. #6
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 081
    Medlem#
    7182

    Re: Tändkasett flagnar, likaså "motorn"?

    Lack på aluminium kan vara svårt, och temperaturskillnaderna som blir gör det inte bättre. Kolla t ex bakluckan på Volvo 745... brukar ha sköna lacksläpp. De är också i aluminium.

    Oftast så ser det inte så illa ut men börjar man granska så är det ofta bubblor under lacken och då spricker och släpper den vädligt lätt

  7. #7
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 706
    Medlem#
    6850

    Re: Tändkasett flagnar, likaså "motorn"?

    [quote=Börne]
    Citat Ursprungligen postat av "Börne":1vg7ii7u
    varför sån ångest så att du undrar om din motor är utbytt (syftar på din andra tråd om samma sak... som nu är låst) över lite färgsläpp på en ventilkåpa?.
    [/quote:1vg7ii7u]

    Kanske för att killen inte har kunskap och trodde att endast en jätte sliten gammal motor ser ut så, som någon stoppat i för den första havererat!!
    Blev oehört orolig för att blivit blåst på den fina bilen han precis köpt!
    Inget lustigt med det?!
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  8. #8

    Re: Tändkasett flagnar, likaså "motorn"?

    Citat Ursprungligen postat av Purex
    Kanske för att killen inte har kunskap och trodde att endast en jätte sliten gammal motor ser ut så, som någon stoppat i för den första havererat!!
    Blev oehört orolig för att blivit blåst på den fina bilen han precis köpt!
    Inget lustigt med det?!
    Men vad förväntar man sig av en 18 år gammal bil? Nyskick?
    Signaturlös

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    893
    Medlem#
    8419

    Re: Tändkasett flagnar, likaså "motorn"?

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Bilen är 18 år, var glad att den inte rostat bort helt.
    Såna där kommentarer klarar man ju sig utan för tusan...
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  10. #10
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 706
    Medlem#
    6850

    Re: Tändkasett flagnar, likaså "motorn"?

    Citat Ursprungligen postat av frippe64

    Men vad förväntar man sig av en 18 år gammal bil? Nyskick?
    Sluta va fånig ..
    Vi ska väl hjälpa varandra inte klanka ner..
    Spelar roll om den är tokfin eller rostig så har vi alla rätt att va orolig över sitt bilköp då kanske inte alla har ex råd att köpa en 2010 års modell eller byta vart 3e år!
    Att vara orolig över att ha fått en skruttmotor är väl tillräckligt för att känna sig lurad på pengar .

    Håller med onödig kommentar
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 724
    Medlem#
    10798

    Re: Tändkasett flagnar, likaså "motorn"?

    Citat Ursprungligen postat av JanneHagnell
    Min 9000 2.0i var helt OK fram tills i vintras då både ventilkåpa och DI-kassett började flaga. Då kassetten byttes i vintras men mot en fräsch beg så gissade jag att fuktigt vinterklimat ihop med ålder var orsakerna. Har haft flera Alfor med olackade aluminiumtoppar och dessa kunde se lite bedagade efter vinterförvaringen, om det hade varit en blöt och fuktig vinter.
    Aluminium är en rätt oädel metall som gärna oxiderar, speciellt om man kombinerar den med ädlare metaller som järn, koppar m.fl. och en elektrolyt som saltvatten eller etanol. Föga förvånande så använder man inte obehandlad aluminium i bränslesystem för etanol, man saltar inte landningsbanor för flygplan osv. Är grejorna lackade så brukar färgen flagna, och rena eller klarlackade aluminiumkomponenter får en matt vitaktig yta. Starkt basiska lösningar angriper också aluminium.

    Problemet med korrosion minskar om man håller grejorna rena. Korrosionen fortgår också som bäst vid ett fåtal plusgrader då fuktigheten blir hög, så förvaring bör helt ske vid högre eller lägre temperatur än så. I flygplan så håller man luftfuktigheten i kabinen avsiktigen låg för att minska risken för korrosion.

Liknande ämnen

  1. "Dovt vinande ljud" från typ motorn, Saab 9-5 Aero 2004
    Av turbo-tobbe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-04-03, 08:41
  2. Motorn "dunkade" till, började därefter gå riktigt
    Av bart112 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-04-16, 13:46
  3. Motorn misständer("spruttar" o "poffar")
    Av Cod i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-04-01, 06:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •