Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: AC-konvertering 9000, vad byts ?

  1. #1
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 240

    AC-konvertering 9000, vad byts ?

    Vad är det egentligen som ska bytas vid AC-konvertering från R12 => R134A ?

    Torkfilter, servicenipplar, dekaler, kompressorolja har jag koll på, men hur är det med slangarna, ska även dom bytas ?

    Går det att använda R12-slangar på en bil med R134A ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 354
    har du ett fungerande system så brukar konverteringen gå på ca 3500:- när jag kollade sist.
    nu vet jag inte exakt vad som ingår men det är mest några packningar, ventiler, torfilter m.m. som byts.
    Inga slangar vad jag vet.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 719
    Slangar kan vara aktuellt att byta men det beror på slangarnas kondition, hur gamla dom är (byttes tydligen material i dom)

    Men klart ska man göra en reparation å sen kanske ha bilen kvar över sommaren räcker det nog att skippa slangbytet
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 240
    Citat Ursprungligen postat av Stranna
    Slangar kan vara aktuellt att byta men det beror på slangarnas kondition, hur gamla dom är (byttes tydligen material i dom)

    Men klart ska man göra en reparation å sen kanske ha bilen kvar över sommaren räcker det nog att skippa slangbytet
    Funderingen är att plocka slangarna från den ena gammelbilen med R12 och sätta i den andra gammelbilen med R134A för att lättare kunna flytta kondensorn när den nya IC´n ska på plats.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    681
    Varför ska du konvertera när du kan använda R49 som är miljövänligt. Det sparar du en del slantar på.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 240
    Citat Ursprungligen postat av Marjan
    Varför ska du konvertera när du kan använda R49 som är miljövänligt. Det sparar du en del slantar på.
    R49 ?
    Berätta mer!!!
    Jag ser ingen anledning att betala mer än nödvändigt.

    Den tilltänkta bilen som ska få R12 slangar är redan konverterad till R134A, men det finns två R12-bilar på gården utan fungerande ac.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    401
    R49?

    Du menar inte R409A ?

    Min cabbe's AC är fylld med R409A.
    Eftersom den behöver fyllas igen så frågade jag hos en AC-firma
    om vad det var för gas. De sa att den kom som en ersättare till R12
    och kunde fyllas direkt utan konvertering. Kyleffekten är sämre än
    R134a som i sin tur är sämre än R12.
    Gasen används inte längre eftersom den påverkar ozonlagret.
    Inte lika mycket som R12 men tillräckligt för att den inte skall
    vara godkänd längre.

    Enda gasen som använd i bilar numera är R134a. Det finns andra
    som har liten påverkar ozonlagret men de flesta är brännbara och
    hur kul är det i en bil
    /Thomas
    "When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 724
    min komvertering kostade 1200(1500 utan rabbat på saab) sen fick jag ny kondesor och gaspåfyllning gratis.

    det är din 9000 aero du tänker komvertera eller?


    mvh Mattsson
    Kör: 9000 Aero -91

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 240
    Citat Ursprungligen postat av the_Mattsson
    min komvertering kostade 1200(1500 utan rabbat på saab) sen fick jag ny kondesor och gaspåfyllning gratis.

    det är din 9000 aero du tänker komvertera eller?


    mvh Mattsson
    Det är min 9000 Aero det gäller, men återigen, den är redan konverterad till R134a men behöver fyllas och ev repareras.

    Eftersom jag även tänkt uppgradera IC´n, dvs montera en större vore det kanske lämpligt att i samband med detta flytta kondensorn ett steg bakåt, dvs på samma plats som den sitter på "icke-turbo" bilar. För att den placeringen ska bli riktigt bra är det lämpligt att även byta till slangarna som sitter på "icke-turbo" samtidigt. Eftersom AC´n ändå måste provtryckas/fyllas är det lämpligt att göra ombyggnaden först

    Det frågan gäller är alltså om jag kan ta dessa slangar (och ev kondensor) från en "icke-turbo" med R12 och flytta över till min R134a konverterade turbo-bil.
    Icke-turbo bilen står redan på gården med en skuren kompressor och den ska INTE renoveras...utan enbart fungera som donator till Aeron.

    Min gamla og900 Aero däremot är inte konverterad till R134a, och den AC´n funkar inte ens lite
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    140
    Får du bara ihop det så kan du använda slangar och kondensor från dom andra saabarna du har på gården. Förutsatt att dom är hela förstås

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 240
    Citat Ursprungligen postat av MasterP
    Får du bara ihop det så kan du använda slangar och kondensor från dom andra saabarna du har på gården. Förutsatt att dom är hela förstås
    Tack för det svaret, det var det jag sökte
    Får väl hoppas att prylarna är hela
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 773
    Sitter o tittar i en katalog där ett R12 R134A kit finns med.
    Detta innehåller:
    -I/urtappningsnipplar
    - En hel del O-ringar...
    -Monteringsfett.
    -Ny ettikett.
    -Instruktion

    Kan tas hem av SP, PM:a för art.nr.

Liknande ämnen

  1. Uppdate: Så här byts inre styrstag SAAB 9000
    Av Boss_time i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-06-23, 16:35
  2. Hur repareras/byts bakskärm på 9-5 SC?
    Av Marcus J i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-27, 19:36
  3. Strålkastar torkarna byts hur?
    Av champ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-03, 13:54
  4. När byts växellådsoljan på 9-3 SS
    Av wikander i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-18, 09:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •