Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Byta ut högtalare

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    13

    Byta ut högtalare

    Har en 9-5 sc 2007 med premium 150 ljudsystem. Vad har ni för erfarenhet av vad som är en bättre uppgradering. Kit system med diskanter i instrumentbrädan eller byta till andra 3,25 tummare?

  2. #2
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 007

    Re: Byta ut högtalare

    Citat Ursprungligen postat av Edbe
    3,25 tummare?
    Sitter 3,5" i unstrumentbrädan vänster/höger

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    13

    Byta ut högtalare

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av Edbe
    3,25 tummare?
    Sitter 3,5" i unstrumentbrädan vänster/höger
    Jaja, 3,5" ....


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    653

    Re: Byta ut högtalare

    Byte till bättre 3.5 koaxialer är helt klart att föredra enligt mig! Finns lite olika utbud beroende på budget! Fördelen är då att du får upp mellanregistret på instrumentbrädan = mycket högre och behagligare ljudbild.
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    13

    Byta ut högtalare

    Låter klokt! Vad ska man lägga sig i för prisklass för att det ska vara värt det? Vad är det för storlek på den lilla i mitten?

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    653

    Re: Byta ut högtalare

    Jag körde amega 3.5or, 2000kr nypris i min 9-5a. Det är bra högtalare som har tagit hem SM titlar. Nu böt jag nyligen till ett par Mac Audio högtalare för 500kr som jag tyckte spelade lite bättre i botten, och lite mer harmonsikt för min smak. Allt beror på tycke och smak helt enkelt får jag nog lov att säga. Det bästa är ju om man kan provlyssna det man köper innan!
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  7. #7
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 007

    Re: Byta ut högtalare

    Har också bytt mina 3,5" & det lyfter ljudbilden precis som Pontaaa skriver. JAg stoppade i ett par Alpine, kommer dock inte ihåg vad dom heter nu.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    7

    Re: Byta ut högtalare

    Magnat Carfit Style 872 spelar bra för en billig peng, har för mig att jag betalade 400 för ett par.
    SAAB 9-5 2,3t Vector Sportcombi 2008
    http://www.garaget.org/kiwimannen

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    17

    Re: Byta ut högtalare

    Har ett par Amega Q-Cox 3,5" som jag inte kommer att använda mig av, köptes för nästan precis 1 vecka sedan, kan avyttra dem för 1300:-, nypris 1999:-

    Finns i Stockholm, självklart lyssnas det på dem så ni vet att ni får hela grejer.

    Intressant?

    Anl. är att jag har valt ett annat spår på framtida bygget.
    ______________________
    Saab 9-3 1.8t Vector -10

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    653

    Re: Byta ut högtalare

    Jag får kontra med att jag har ett par amega q-cox 350 till salu för 800kr... (dock ett par år gamla då, därav priset också), syns att de är använda med spelar som de ska
    Jag har även ett par JBL 3.5or som är bra uppdatering mot orginal för 300kr...

    Jag slängde ur amegorna ur min 9-5a och monterade mac audio grejer
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    17

    Re: Byta ut högtalare

    Citat Ursprungligen postat av Pontaaa
    Jag får kontra med att jag har ett par amega q-cox 350 till salu för 800kr... (dock ett par år gamla då, därav priset också), syns att de är använda med spelar som de ska
    Jag har även ett par JBL 3.5or som är bra uppdatering mot orginal för 300kr...

    Jag slängde ur amegorna ur min 9-5a och monterade mac audio grejer

    Börjar lukta tävling?
    ______________________
    Saab 9-3 1.8t Vector -10

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    653

    Re: Byta ut högtalare

    Citat Ursprungligen postat av Buggis
    Citat Ursprungligen postat av Pontaaa
    Jag får kontra med att jag har ett par amega q-cox 350 till salu för 800kr... (dock ett par år gamla då, därav priset också), syns att de är använda med spelar som de ska
    Jag har även ett par JBL 3.5or som är bra uppdatering mot orginal för 300kr...

    Jag slängde ur amegorna ur min 9-5a och monterade mac audio grejer

    Börjar lukta tävling?
    Haha ja vad gör man inte...
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    13

    Byta ut högtalare

    Haha, ojoj...mycket att välja på nu vad har ni gjort i dörrarna då?


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    653

    Re: Byta ut högtalare

    Sitter amegas drvrq 6.5" middar i min nu. Jag driver både 3.5or och 6.5or med ett Massive Audio D800 4kanals-steg

    Dörrarna är måttligt dämpade, men det behövs mer dämpning både på plåt och dörrsida, skakar på ganska bra
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    93

    Re: Byta ut högtalare

    i övrigt finns även JL Audio med grymt fina 3,5" för 790:- för TR serien samt C2 seriens 3,5" för 1090:-

    Vill man ha lite skönare botten kan man skita i dörrarna och köra endast C2 3,5" i bräda samt komplettera med ett basrör ifrån samma fabrikant vid passagerarens fotutrymme.. rockar på fint,om man inte är ute efter den där sura flåsande basen bakifrån som inte fyller så mkt funktion för den som lyssnar i fram mer än att det "dunkar" i ryggen..
    Saab 900 TurboCoupé 1995

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    13

    Byta ut högtalare

    Av dessa högtalare ni nämner...vilka fungerar bra utan steg?

    Intressant att killen på bilstereobutiken förespråkar kitssystem för att få mest ljud för pengarna. De hade även Mac audio 3,5 för 400kr. Men tyckte jag skulle satsa på jbl gto kit för 1295kr.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    7

    Re: Byta ut högtalare

    I Premium 150-systemet har du redan ett slutsteg, det duger till att driva 3,5:orna med.

    Jag skulle inte satsa på ett kitsystem i kombination med Saabs huvudenhet och slutsteg, p.g.a. Saabs konstiga impedansval i högtalarna (basarna i framdörrarna är 2 Ohm) samt att du inte har någon bra signal att skicka in till delningsfiltret (delningen sker i Saabs slutsteg). Dämpa framdörrarna istället.

    Alternativt så löper du linan ut och byter huvudenhet (1500 kr), monteringsram (500 kr), rattastyrningsdapter (600 kr), slutsteg 4-kanal (1500 kr), 6,5" kitsystem fram (1300 kr), subwoofer (1000 kr) samt kablage (500 kr). Samt dämpa framdörrarna.

    Edit: Läste din andra tråd nu och såg att du redan har en eftermarknadshuvudenhet (det ordet skulle ge många poäng i Wordfeud).
    SAAB 9-5 2,3t Vector Sportcombi 2008
    http://www.garaget.org/kiwimannen

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    12

    Re: Byta ut högtalare

    Även jag är på jakt efter att byta ut högtalarna i panelen. Tycker att diskanten låter rent ut sagt förjävligt.

    Vilka modeller passar med minsta möjliga modifikation? Känner inte att jag har lust att ge mer än 300-400:-, bör ändå ge ett lyft antar jag? Bör man även byta den där centerhistorian?

    Hatthyllan - tror att jag ignorerar den så länge.

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    653

    Re: Byta ut högtalare

    Citat Ursprungligen postat av Erpe
    Även jag är på jakt efter att byta ut högtalarna i panelen. Tycker att diskanten låter rent ut sagt förjävligt.

    Vilka modeller passar med minsta möjliga modifikation? Känner inte att jag har lust att ge mer än 300-400:-, bör ändå ge ett lyft antar jag? Bör man även byta den där centerhistorian?

    Hatthyllan - tror att jag ignorerar den så länge.
    Som jag sa, jag böt ut mina Amega 3.5or mot Mac audio street 3.5or, förmodligen samma du kikade på då det är samma prisklass... Jag tycker de låter GRYMT för pengen.

    Centern brukar man ta bort när man bygger seriös ljudbil då man har tidskomp osv, men jag kan tänka mig att om du kör utan tidskomp så får du förmodligen lite bättre ljudbild med centern..

    Hatthyllan, ja skit iden...

    Dörrarna kan du dessutom få att spela riktigt trevligt om du arbetar med lite dämpmatta osv, det kan vara värt innan du funderar på att byta ut de högtalarna! Hett tips!
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    12

    Re: Byta ut högtalare

    Citat Ursprungligen postat av Pontaaa

    Som jag sa, jag böt ut mina Amega 3.5or mot Mac audio street 3.5or, förmodligen samma du kikade på då det är samma prisklass... Jag tycker de låter GRYMT för pengen.

    Centern brukar man ta bort när man bygger seriös ljudbil då man har tidskomp osv, men jag kan tänka mig att om du kör utan tidskomp så får du förmodligen lite bättre ljudbild med centern..

    Hatthyllan, ja skit iden...

    Dörrarna kan du dessutom få att spela riktigt trevligt om du arbetar med lite dämpmatta osv, det kan vara värt innan du funderar på att byta ut de högtalarna! Hett tips!
    Tack för svar! Det är en 9-3 2003 SS jag har, om det nu spelar någon roll.
    Mac Audio låg ju absolut i en vettig peng om det är dessa : http://www.ljudia.se/billjud-s82121/hog ... 7-p128230/

    Centern funderar jag på om man ska koppla ur ändå, med tanke på att den lär ha liknande ljudegenskaper som övriga högtalare (skräp). Låter verkligen inte bra med diskanten när jag drar upp volymen lite vilket jag hoppas kunna komma ifrån. Låter ansträngt och skrikigt.

    Dörrarna lät jobbigt då jag antar att det innebär bortplockning av dörrsida? Har tummen mitt i handen och den verkar inte flytta på sig

    Tack för svar btw, passar grejerna out of the box eller krävs det lite skarvning?

Liknande ämnen

  1. byta högtalare
    Av saab_4ever i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-07-29, 22:14
  2. Byta högtalare i 9-5
    Av Leify i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-01, 18:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •