Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 59 av 59

Ämne: Min första SAAB!

  1. #41

    Re: Min första SAAB!

    Nä, vill inte bli av med spanar-looken men tack ändå

    P.S. Inte lönt att citera föregående inlägg

  2. #42

    Re: Min första SAAB!

    Så ja... Det blev ett litet tur till Oskarshamn och tillbaka över Julhelgen. Fick ner snittförbrukningen från 9,3 till 8,2 (på totalt 150mil) eftersom jag hade inte bråttom alls.

    Delar är inte bytta ännu men polare som skall göra jobbet hinner tyvärr inte så det få vänta.

    Bilen blev nytvättad idag (som varje helg). Känns skönt att se genom fönstret och inse att min bil glänser mest på parkeringen

    Bild tagen utanför farsans hus

  3. #43

    Re: Min första SAAB!

    Paket från Speedparts kom idag:



    Sen innan skaffade jag kupéfilter, Krängningshämmarstag, Bakre skivor, bromsbackar, handbromsbackar...
    Nu e det bara tiden som e problemet

    P.S. Tummen upp för Speedparts leverans o tummen ned för mailsvar (fick ingen svar)!

  4. #44

    Re: Min första SAAB!

    ALLT bytt inklusive Vevhusventilation!

    Bromsvätska återstår...

    Kostnad: 4 timmar IT jobb + 600kr förutom delar jag jag skaffade själv

  5. #45
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Höör
    Inlägg
    37

    Re: Min första SAAB!

    ser grannt ut! detta följer vi!
    Saab 9000cse 2,3t A50 -97

  6. #46

    Re: Min första SAAB!

    Efter snacket med mekaniker som bytte allt kom jag fram till att: Nya (beg) spridare som kostar minst 800:- (plus jobbet att byta ut befintliga) samt mjukvara 2000:- är en kostnad som jag inte kan tjäna in på ett bra tag med E85 eftersom jag kör bilen kortare sträckor och dessutom sa han att bilen blir inte den samma mer om man ändrar i mjukvaran... Vet att folk som sysslar med mjukvaran vet vad dem gör men, varför ändra på ett vinnande koncept?

    Bilder imorgon efter tvätt och motorvägsfläkt!

  7. #47
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    898

    Min första SAAB!

    Är bilen likadan som innan man ändrat i mjukvaran hade jag nog blivit missnöjd

    Du ser ut att sköta om din bil vilket börjar bli ovanligt att se bland äldre 9-5:or
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

  8. #48

    Re: Min första SAAB!

    Jag vet vad du menar Göran och jag vill uppgradera till E85 men som det ser ut just nu blir det svårt. Har ett projekt på gång eftersom jag blev arbetslös för att få igång pengaflöde men ingenting är klart och bara hoppas att det går i rätt riktning. Visst byttes olja och oljefilter för 420 mil sedan men jag ville göra rätt för mig och byta det som skall bytas (och det som inte borde bytas ännu) för att vara på den säkra sidan.

    Sedan när jag säljer bilen blir det ändå rätt att säga att allt är bra med bilen


  9. #49

    Re: Min första SAAB!

    Sommardäck på!






  10. #50

    Re: Min första SAAB!

    Upptäckte att vänster helljus inte lyser (den högra fungerar fint) och köpte ny H7 lampa men när jag tog ut "den gamla" så var den HEL! Testade den nya och det blev inte bättre - den lyser inte heller! Torkaren som sitter på lampan lever sitt eget liv verkar det som.

    Vad skall jag göra?

    MVH Daniel

    EDIT: Hittade viewtopic.php?t=86481 och skall testa i dagarna

  11. #51

    Re: Min första SAAB!

    Tack till tråden om vänster helljus: Körde förra fredag till Lomma en kvart innan, öppnade motorhuven och tog av skyddsplasten som täcker säkringarna och knackade lätt på den orange reläet och sedan gick det hur bra som helst. Samtidigt började fungera även strålkastartorkarna! Som grädde på moset var det ju godkänt besiktning så klart!




  12. #52

    Re: Min första SAAB!

    Sagan fortsätter



  13. #53

    Re: Min första SAAB!

    Olja och filtrar till service beställda från speedparts, byts i samband med vinterdäcken nästa vecka (Ja, jag vet att lagen säger 1. december men vi har +7°C som lägst här nere i Malmö)

  14. #54
    Olja och oljefilter bytta igen ett tag sedan... Funderar på att sälja bilen dock. Behöver en som drar mindre bensin! Några förslag???

  15. #55
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av erdeljan Visa inlägg
    Olja och oljefilter bytta igen ett tag sedan... Funderar på att sälja bilen dock. Behöver en som drar mindre bensin! Några förslag???
    Nu får du kanske inte det svaret du önskar, men.....byt inte till en bränslesnålare. Detta låter kanske befängt, men en vettig förklaring kommer
    Ska du byta till en bränslesnålare bil i samma prisklass som din 9-5 så får du ingen vidare rolig bil, och du tvingas dessutom "börja om" på en bil som säkerligen har en hel del fix med tanke på prisklassen. Vad kan du tänkas spara per mil med en lite snålare, 1,5 dl kanske? Det blir ungefär 2kr per mil räknat på en höft. Kör du då 1500 mil per år har du sparat 3000 kr i soppa, men risken är väl att du fått lägga ut ungefär samma summa på reparationer under året. Dessutom är ju komforten svårslagen i 9-5:an i just denna prisklass

    Vill man ha en bil med förhoppningsvis mindre fix så får man ju gå upp en hel del tusenlappar i inköpspris, och då tar det bra många mil innan man kan räkna hem bytet, och då kommer plötsligt en kraftigare värdeminskning in i bilden


    Så mitt råd är att behålla din 9-5:a då du har fått ordentlig ordning på den och den är i bra skick, samt att du inte kommer tappa något nämnvärt i värde räknat i absoluta kronor och ören

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  16. #56
    Hur mycket bensin drar den då? Min Aero -05 går att köra på 0.7 l/mil om man tar det lugnt, vilken annan bil i den storleken och prisklassen slår det?
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  17. #57
    Tja, den visar mellan 8,1 och 9,9 på cirka 200 mil, senaste 200 mil var det 9,3. Just nu på cirka 80 mil är 8,3 enligt datorn men i själva verket är det snarare 10!
    Började komma rök, en mekaniker sa att det är kolvringar! 190 på Speedparts (utan rabatt) per st, så fyra sådana skall skaffas är tanken men å andra sidan kanske är det mera som skall bytas(?)!

    Det där med annan bil och mer pengar till något som man inte vet om - jag håller med dig fullständigt. Skall se och fundera, tjejen är gravid så kombi är att föredra!

  18. #58
    Bilen till salu!

  19. #59
    Bilen SÅLD!

Liknande ämnen

  1. Ska köpa min första SAAB 9-5 T
    Av Draken 9-5 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-10-11, 23:46
  2. min första saab!
    Av freddy berg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-25, 18:56
  3. Min första Saab
    Av karykh i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-08-31, 23:32
  4. Min första saab
    Av Aero lover i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-04-19, 20:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •