Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 47

Ämne: Pendlarbilen som blev finbilen, som man pendlar i.

  1. #1
    Sugmotor Chrilles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    98
    Medlem#
    8832

    Pendlarbilen som blev finbilen, som man pendlar i.

    Hej!

    Nu behöver jag råd, anledningen är att jag köpte en ny pendlarbil igår.
    En 9000 CSE 2,3t -97, endast en ägare, helt orginal, 13500 mil på mätaren & fullservad/VÄLservad.

    Bilen är så sjukt fin så att den är för fin att pendla i. Det finns några små rostprickar på ett par ställen men inget genomrostat, endast ytligt.
    Allt fungerar förutom bakre hö centrallås, övre bromsljus och vä strålkastartorkare (den vandrar) Avgassystemet är på upphällningen också.
    Säten, inredning, bromsar, motor, låda, upphängningar är som nytt. Jag var nere på en Saabverkstad i dag där en polare jobbar och de trodde knappt det var sant, ej heller besiktningsfarbrorn som var där samtidigt.

    Kort sagt, bilen är sällsynt fin och mycket väl omhändertagen.

    Ska jag ha den som pendlarbil då? Dvs 6 mil om dagen och på vintern på rejält saltiga vägar = om 3 år är den inte alls som ny längre. Eller ska man sätta ut den på annons och se om någon entusiast vill köpa och ta hand om den? Är det värt det, får man några pengar för en sådan, det är trots allt inte en Jubileum eller Aero som jag gissar att folk helst vill ha?

    Alternativt kommer jag åka som en kung i många år till jobbet och till en och annan klubbträff.

    Ös på med kommentarer, fråga på och ge mig råd för det behöver jag här känner jag.

    MVH
    Chrille
    Saab 9-5 2,3t BioPower -08
    Saab 9000 2,3ltt -97
    Husvagn med dubbla överliggande takluckor
    Yamaha TDM 900

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    458

    Re: Behöver råd angående fin 9000

    Vart är bilderna? Du vet väl att det inte är tillåtet att beskriva en bil på det sättet utan bilder

    Skämt åsido. Om du ska kunna göra några pengar på den beror ju på vad du betalade för den men det vill du kanske inte berätta.

    En bil behöver inte bli jättenergången av att köras vintertid bara man sköter underhållet.
    Jag personligen skulle nog lägga lite arbete på att fixa den rost som är, lägga rostskydd och sen köra med bilen och hålla efter den.

    Alternativet är ju att du har den som entusiastbil men det känns svårt att råda om.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Asby, Östergötland
    Inlägg
    281
    Medlem#
    4619

    Re: Behöver råd angående fin 9000

    Som lillebror, medhjälpare vid köpet och även jag pendlare på dessa vägar så kan jag bara säga:

    Bilen är precis så fin som beskrivet. Jag körde hem den efter affären och helt ärligt så känns det inte motiverat att ha en 9-5 från -07 när det finns sådana här fina 9000. Inte ett missljud någonstans, what so ever. Helt sant.

    Och ja, vägarna här förstör verkligen bilar.
    Jag hade en 9-5 -00a innan, den var rostfri fram tills den fick gå på dessa vägar. Efter 4 säsonger var det nära genomrostning. Och jag har ändå spolat och sköljt emellanåt.
    SAAB 9-5 Vector sportkombi 2.3t BP -07, "hantverkarbilen".

  4. #4
    Sugmotor Chrilles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    98
    Medlem#
    8832

    Re: Behöver råd angående fin 9000

    Citat Ursprungligen postat av Lillsven
    Vart är bilderna? Du vet väl att det inte är tillåtet att beskriva en bil på det sättet utan bilder

    Skämt åsido. Om du ska kunna göra några pengar på den beror ju på vad du betalade för den men det vill du kanske inte berätta.

    En bil behöver inte bli jättenergången av att köras vintertid bara man sköter underhållet.
    Jag personligen skulle nog lägga lite arbete på att fixa den rost som är, lägga rostskydd och sen köra med bilen och hålla efter den.

    Alternativet är ju att du har den som entusiastbil men det känns svårt att råda om.
    Bilder kommer när jag hinner

    Jag kan säkert göra en del pengar på den, fick den ganska billigt tror jag men det är inte primärt. Huvudsaken är isnf att någon tar hand om den samtidigt som jag går ur affären med lite vinst.

    Å andra sidan är jag larvigt kär i den. Vet ingen skönare bill att köra och som grädde på moset går de billigt, turbosarna dvs. Jag Eco-drivade hem från jobbet idag, nollade iofs på landsväg så det var fusk men körde hem och snittade 0,64. De är helt makalösa gamla 9000. Kanske rent av bäst

    Som brorsan säger så är det svårt att få bilarna att hålla, de saltar så sjukt mycket här. Han är ändå lite av en putsbög å ändå rostade hans gamla 9-5a rätt så kvickt. Jag körde slut på en 626a på 2 vintrar, den var nästan av på mitten. Nuvarande 9000 rost ed. har jag kört sedan 2005 tror jag och nu, 10'000 mil senare är den jävligt rostig och så lyser airbaglampan mm och det får den ju inte... synd för den går som en klocka.

    Så va faan säger jag egentligen? Om nån fattar kan ni väl tala om det för mig för jag är lost
    Saab 9-5 2,3t BioPower -08
    Saab 9000 2,3ltt -97
    Husvagn med dubbla överliggande takluckor
    Yamaha TDM 900

  5. #5

    Re: Behöver råd angående fin 9000

    Klart du ska behålla bilen och pendla med, en fin 9000 som bruksbil ja det kan ju inte bli bättre.
    En bil har man för att använda och inte titta på....

  6. #6
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182

    Re: Behöver råd angående fin 9000

    Vintern tar hårt... Min blåa 900 har jag bara kört på vintern i 3 år nu, tvättad en gång i veckan men liktfan så är den märkbart rostigare nu än när jag köpte den... Fast lite rost fanns det redan när jag köpte den såklart.

    Bilar som har "lite" rost som i nått hörn här och där brukar bli totalrötna ganska fort om man vinterkör, brukar kunna gå från "liten prick" till genomrostning på ganska få vintrar.

    Och om man lyckas hålla bilen fin trots vinterkörning, då kommer man garanterat smälla en älg istället... så den blir totalskrot.

    Negativ? Näää, bara less på vägsalt och vilda djur.

  7. #7
    Grundladd Perzys avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    205

    Re: Behöver råd angående fin 9000

    Moderna bilar tror jag inte går att bevara. De består av så mycket gummi och plast. Möjligtvis kan de hålla nåt decennium till om man förvarar dem mörkt och kallt som bildäck. Dessutom åldras även elektronik relativt fort (en gammal hifi-förstärkare låter inte som när den var ny, kondensatorer etc läcker osv) Miltals med ärjande elkablar och hunratls om inte tusentals ärjande elkontakter.
    Att byta alla gummibussningar och plastdetaljer blir astronomiskt dyrt med tiden.
    Kör och njut så länge det går.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758

    Re: Behöver råd angående fin 9000

    Citat Ursprungligen postat av Chrille
    Som brorsan säger så är det svårt att få bilarna att hålla, de saltar så sjukt mycket här. Han är ändå lite av en putsbög å ändå rostade hans gamla 9-5a rätt så kvickt. Jag körde slut på en 626a på 2 vintrar, den var nästan av på mitten. Nuvarande 9000 rost ed. har jag kört sedan 2005 tror jag och nu, 10'000 mil senare är den jävligt rostig och så lyser airbaglampan mm och det får den ju inte... synd för den går som en klocka.

    Så va faan säger jag egentligen? Om nån fattar kan ni väl tala om det för mig för jag är lost
    Köpte nyss en fin 9000, dock inte din kaliber, till sonen för att ersätta en annan "rost edition" (som också kändes omtiverat dyrt att få genom besiktningen). Jag skulle nog försöka reparera/trixa igenom airbaglampan om det bara är den, och kanske ha den andra i garaget så länge. För att fixa airbagen måste du dock leta upp någon som kan nolla/läsa ut felkoderna för dig, om det är rattairbagens så finns ju alltid möjligheten med trix från ebay.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Vellinge/Malmö
    Inlägg
    355

    Re: Behöver råd angående fin 9000

    Jag köpte en Saab 9000 CSE 97 med 14000 mil på mätaren i Februari detta året som jag skulle använda som pendlarbil.

    Kan säga att jag aldrig varit nöjdare med en pendlarbil. Har haft Saab 900 87a och Saab 900 94a som pendlarbil innan, men de är inte i närheten.

    Sätena är så bäst i Saab 9000! Och den känns som ett slagskepp att köra.

    Min drar 0,8 på motorvägen.
    Turbo X 08
    Saab 9000 CSE 97

  10. #10
    Sugmotor Chrilles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    98
    Medlem#
    8832

    Re: Behöver råd angående fin 9000

    Låter som om jag ska behålla den då!

    Här kommer lite bilder (klickbara) som utlovat:













    Och här är pärlan som går i pension, vad gör man med en sån? Plocka delar får det väl bli...
    Saab 9-5 2,3t BioPower -08
    Saab 9000 2,3ltt -97
    Husvagn med dubbla överliggande takluckor
    Yamaha TDM 900

  11. #11
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182

    Re: Behöver råd angående fin 9000

    Ser väldigt hel och fin ut! Det är väl inte ett alternativ, men en sommarpendlarbil och en vinterpendlarbil går ju annars..

  12. #12
    Sugmotor Chrilles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    98
    Medlem#
    8832

    Re: Behöver råd angående fin 9000

    Citat Ursprungligen postat av joH900
    Ser väldigt hel och fin ut! Det är väl inte ett alternativ, men en sommarpendlarbil och en vinterpendlarbil går ju annars..
    Tack!
    Det hade ju varit trevligt iofs men det är väl tyvärr inget alternativ.
    Saab 9-5 2,3t BioPower -08
    Saab 9000 2,3ltt -97
    Husvagn med dubbla överliggande takluckor
    Yamaha TDM 900

  13. #13
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182

    Re: Behöver råd angående fin 9000

    Om du bestämmer dig för att köra på vintern, ta ner båda innerskärmarna och rostskydda ORDENTLIGT på insidan skärmarna, det är där rosten börjar. Endel plockar bort den skumgummibiten som sitter mellan chassi och skärm (ungefär rakt upp på skärmen, kl12) för att minska rostrisken.

    Gör du det ordentligt och sen samma visa under skärmkantslisten och dessutom polerar/lackskyddar hela bilen och under vintern tvättar 1-2 gånger/veckan så klarar den sig i alla fall ett par vintrar...

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    98
    Medlem#
    8453

    Re: Behöver råd angående fin 9000

    Och på vissa bilar demonterar skumgummibiten sig själv allt eftersom rosten äter sig fram.. Hittaden den lösa biten mellan skärm/innerskärm när jag bytte mina!
    Då:900S -91 (Röd) 9000 A50 -97 (Scarabégrön) 9-5 Aero Turbo6 XWD -10 (Diamond silver)
    Nu: 900 turboS cab -93 (Novablack) 9-5 Aero SC -07 (Jetblack)

  15. #15
    Sugmotor Chrilles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    98
    Medlem#
    8832

    Re: Behöver råd angående fin 9000

    Tjo!

    Pärlan skall behållas och nu har arbetet med att "degubba" den påbörjats. Original vinge inköpt (den med mellanrum mellan vinge och bagagelucka)
    Idag inhandlades ett par SuperAerofälgar. Sjukt fina, i skick som nya!

    A50 säten är också inköpta och ska i pärlan. När det vår snart?

    MVH
    Chrille
    Saab 9-5 2,3t BioPower -08
    Saab 9000 2,3ltt -97
    Husvagn med dubbla överliggande takluckor
    Yamaha TDM 900

  16. #16
    Sugmotor Chrilles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    98
    Medlem#
    8832

    Re: Behöver råd angående fin 9000

    Det var ett tag sedan jag skrev här nu!

    Iaf så sitter hjulen på nu och A50 inredningen är monterad så nu får man hålla sig i när det svänger men vad gör det när det är så snyggt

    Dessutom fyndade jag lite på Saabfestivalen så på torsdag ska en saab orginal väghållingssats monteras på pärlan, det är samma som sitter på Aero original va?.
    1900:- skulle Saab ha för att montera allt och göra ljus & hjulinställning. Skitbra pris tycker jag, det hade jag kunnat betala enbart för att byta dämpare bak

    MVH
    Chrille
    Saab 9-5 2,3t BioPower -08
    Saab 9000 2,3ltt -97
    Husvagn med dubbla överliggande takluckor
    Yamaha TDM 900

  17. #17

    Re: Behöver råd angående fin 9000

    Jäklars vilket härligt skick, och fälgarna ser ju som nya ut! Bilder hörru..

  18. #18
    Sugmotor Chrilles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    98
    Medlem#
    8832

    Re: Behöver råd angående fin 9000

    Citat Ursprungligen postat av Saab-Mange
    Jäklars vilket härligt skick, och fälgarna ser ju som nya ut! Bilder hörru..
    Roligt att du gillar pärlan! Ja fälgarna var verkligen nya, skitroligt att komma över sådana

    Bilder kommer när chassiesatsen sitter på.

    MVH
    Chrille
    Saab 9-5 2,3t BioPower -08
    Saab 9000 2,3ltt -97
    Husvagn med dubbla överliggande takluckor
    Yamaha TDM 900

  19. #19
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182

    Re: Behöver råd angående fin 9000

    1900kr för byte av dämpare och fjädrar och dessutom hjulinställning var bra pris fakitskt, bara en hjulinställning brukar ju kosta mellan 600-1000kr...

  20. #20
    Sugmotor Chrilles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    98
    Medlem#
    8832

    Re: Behöver råd angående fin 9000

    Citat Ursprungligen postat av joH900
    1900kr för byte av dämpare och fjädrar och dessutom hjulinställning var bra pris fakitskt, bara en hjulinställning brukar ju kosta mellan 600-1000kr...
    Ja det var inte mycket att fundera på.
    Saab 9-5 2,3t BioPower -08
    Saab 9000 2,3ltt -97
    Husvagn med dubbla överliggande takluckor
    Yamaha TDM 900

Liknande ämnen

  1. og9-3 Cab Pendlar/glidar bil
    Av jimel i forum Projekt
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2014-07-01, 15:30
  2. Tomgång och laddtryck pendlar
    Av Randulf i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-24, 22:49
  3. Pendlar saab? - ng 900 2.0i?
    Av GaFFe i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-03-04, 18:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •