Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Går dåligt efter lyft topplock!

  1. #1

    Går dåligt efter lyft topplock!

    Halloj! detta blir mitt första inlägg och jag ska försöka att skriva så utförligt som möjligt.

    Bilen ifråga är en Saab 9-3 -00 184HK T7 med ca 24K mil och utan kända modifikationer.

    Vi börjar historien med att pinbultar till grenröret gick av i samband med ett turbobyte, efter ca 200 mil tröttnade jag på oljudet ( från grenröret som inte höll tätt mot toppen ) så toppen lyftes ur och nya pinbultar sattes in. topplocket återmonterades och här börjar problemet.

    vid uppstart börjar bilen blöddra vid tomgång och plötsligt rusar motorn upp till ca 4000 varv gör detta ett par cykler sedan stannar motorn. exakt samma beteende vid körning.

    jag har hittat några avvikelser som uppkommit efter återmonteringen av toppen som kanske kan hjälpa till med felsökningen:

    * med tändningen igång ställer turbomätaren sig mellan grön/gul på instrumentpanelen
    * klammern mellan turbon och "sugröret" har tappat sin form och jag misstänker att den inte håller helt tätt

    tänkte byta ovannämnda klammer imorgon samt dubbel och trippelkolla slangar/spridare/bultar kring insuget. om jag inte hittar någon lösning så ska jag försöka slänga upp ett litet filmklipp på problemet men förhoppningsvis kan någon kunnig här på forumet lösningen på denna blöddring?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    1 644

    Re: Går dåligt efter lyft topplock!

    Monterades ny packning mellan topp och insug? Läckage där kan ge dålig gång. Luftläckage är mest troligt så det känns som att du är på rätt väg felsökningsmässigt.
    Saab 900 Turbo Cabriolet -88
    Saab 96, Sport-wannabe -64
    Saab 9-3 2.0t Vector Cabriolet -04
    Alfa Romeo GTV6 3.0 "Busso" -83, Polestar 2 -22

  3. #3

    Re: Går dåligt efter lyft topplock!

    Jo packningen mellan topp och insug har bytts, köpte en sotningssats från skruvat.se där 2 av dessa packningar följde med? Varför får man två stycken? Ska det mot all logik Monteras med 2 packningar?

  4. #4
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 027
    Medlem#
    6220

    Re: Går dåligt efter lyft topplock!

    Hej!

    Har du kollat så du inte monterat kamkedjan ett hack fel?

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #5

    Re: Går dåligt efter lyft topplock!

    Det var det jag befarade mest! Jag gick efter öd markeringingarna på dreven och hoppade över att kolla den nedre markeringen ( vet inte vad den heter på bilspråk ), får kanske ta bort framhjulet och göra en ordentlig inställning... Jag hade hoppats på att det inte var kedjan då det är ju så in åt helvet*

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 511

    Sv: Går dåligt efter lyft topplock!

    Om du inte kollat nedre markering så kan du få det såpass fel att du får allvarliga motorskador.
    Det måste bli rätt!
    Kolla omedelbart och återkom om felet kvarstår.

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
    Akta skinnet!

  7. #7

    Re: Går dåligt efter lyft topplock!

    Då blir det en liten update från dagens skruvande.

    vred runt motorn så ÖD markeringarna stod rätt vid svänghjulet ( heter det så? ) samt kedjedreven och efter det in med spännaren, det är väl så man ska ställa in kamkedjan?

    hursomhelst, motorn går lika dåligt som förr, ska tillägga att det även blir någon form av baksug så det smäller till ibland någonstans kring insuget.

    summa summarum, problemet kvarstår och imorgon ska jag demontera gassjällhuset, insuget och spridarna för rengöring och koll av diverse anslutningsslangar. blir det ingen förbättring har jag slut på idéer och får då kanske bita i det sura äpplet och lämna in till saab verkstad..

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    250

    Re: Går dåligt efter lyft topplock!

    Om klämman är deformerad vid turbons inlopp så har du problemet där,även om ingen deformering finns av klämma så är det ett känsligt område väldigt lätt att få ett läckage där
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  9. #9

    Re: Går dåligt efter lyft topplock!

    Då ska jag iväg och skaffa en ny klämma och prova imorgon! Men lite svår att få tag på original klämman, kanske det funkar att köpa en v-bandsklammer från någon trimmfirma?

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    250

    Re: Går dåligt efter lyft topplock!

    Citat Ursprungligen postat av Phillswe
    Då ska jag iväg och skaffa en ny klämma och prova imorgon! Men lite svår att få tag på original klämman, kanske det funkar att köpa en v-bandsklammer från någon trimmfirma?
    När du monterar ny klämma så byt också den o-ring som sitter på sugröret till turbo.Kanske du redan bytt denna har inte läst tidigare inlägg.
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  11. #11

    Re: Går dåligt efter lyft topplock!

    Tjenare! problemet löst

    det visade såg vara insugspackningen som satt bakvänd och ner trillad!

    tack till alla er som kommit med feedback och att tråden kan vara till nytta till nästa stackare som är lite slarvig med att sätta ihop insuget!

    bilen går nu som ett spjut och är helt överlycklig, åter tack till alla kunniga här på forumet!

    nu kan jag med gott samvete avnjuta lördagsnatten

  12. #12
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 720
    Medlem#
    6850

    Re: Går dåligt efter lyft topplock!

    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

Liknande ämnen

  1. 9-5 Biopower -07 Går dåligt efter man tankat
    Av kork i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-06-07, 12:30
  2. går dåligt efter fel tändstift 9-5 2.0t -00
    Av rgolsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-01-22, 21:03
  3. [LÖST] Går dåligt efter turbobyte! 900 T16
    Av T8__ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-10-11, 11:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •