Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Montera USA vinge 9-5 SC 2004

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    273

    Montera USA vinge 9-5 SC 2004

    Har kommit över en USA vinge, antar det är den då den ser ut som en Hirsch men den har 2st bultar (väldigt korta) i vardera ände. När jag monterade min Hirschvinge på min gamla 9-5 så hade den ett mutterhål i vardera ände.

    Jag tycker skruvarna verkar väldigt korta för att föra igenom luckan efter att man borrat. Är det några speciella muttrar som man ska använda för att det ska funka? Eller ska man slipa av de där och sen bara limma fast den? den har ju varit monterad på bil tidigare , men fattar inte riktigt hur det blir med de små bultarna och hur de sitter. Kan ta lite bilder sen så ni ser, men finns väl säkert ett gäng med folk som monterat dessa vingar.
    Borrning är ju lugnt att ordna men vill bara veta hur man löser det med bultarna. Verkar inte vara vanlig M gäng heller på dessa. Ser ut som m6 men är det det? Vågade inte dra åt hårt då jag inte ville riskera att gängpaja dem.
    ..:: prosty ::..
    Porsche 997 Turbo 2009
    BMW 320xd 2012
    Saab x-x xxxx (snart :-))

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: Montera USA vinge 9-5 SC 2004

    Nu var det några år sedan jag köpte min USA vinge. Men det jag minns är att det satt ingjutna "muttrar" i vingen, samt medföljde 4st sexkantts skruvar samt gummimellanlägg. Dessa var "tum" gängade om jag också minns rätt. Men så är de ju också tillverkade i USA. Så de har förmodligen slipat av skallarna för att få loss vingen, därav den korta längden på de återstående "pinnbultarna". För tittar jag på mina sexkants skruvar så har de rostat lite & då har det säkert rostat fast inne i vingen också. Då får kanske prova att "dränka" dem med någon bra rostlösare & sen försöka rucka loss dem försiktigt.

    Hirsch-vingen har en bättre anslutning mot karossen & är avsedd att limmas. Medans USA-vingen är rundare i anslutningen mot karossen & avsedd att skruvas med ett gummimellanlägg. Men det går säkert att även limma USA-vingen.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    273

    Re: Montera USA vinge 9-5 SC 2004

    Vet du om det går att beställa mellanlägget separat? När man går in på alla sidor med scheman så visar de ju bara original fula 3 bens vingen.

    Är det mellanlägg som går mellan hela vingens bas mot karossen eller bara just för skruvarna? Annars kanske man kan hitta något lämpligt material och skära ut efter vingens bas?

    Får kolla mer noga så det är som du säger, ser inte ut som att det är kapat, men jag har bara snabbt öppnat o kikat lite i kartongen den kom i.
    I värsta fall så limmar jag fast den sitter hirschen fast så så sitter ju säkert USA vingen fast med på det viset.

    mvh
    ..:: prosty ::..
    Porsche 997 Turbo 2009
    BMW 320xd 2012
    Saab x-x xxxx (snart :-))

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: Montera USA vinge 9-5 SC 2004

    Skulle tro att det är svårt att fåtag på gummimellanläggen då USA-vingens produktion legat nere ganska många år. Det skulle vara om t.ex. Nordic-UHR har några i gömmorna, då de importerade & sålde USA-vingar, om jag förstått rätt.

    Det kan vara så att jag har monteringsanvisningen kvar i en pärm. För isf så är där en mall som, om jag minns rätt, avspeglar dessa mellanläggens storlek. Isf är det bara att ta en 2-3mm tjock gummiskiva & skära till. Mellanläggen är lika stora som basen på anslutningen mot karossen. Detta är väl den bästa bilden jag har enkelt tillgänglig på det: http://www.garaget.org/?car=115669&image=1096735

    Men alternativet att limma är säkert fullgott & man slipper då göra åverkan i karossen.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    273

    Re: Montera USA vinge 9-5 SC 2004

    Kanon, snyggt var det också
    Löser det med att vara händig , blir nog snabbare monterat, ska bara få rätt färg på den, 291 är ju ingen vanlig färg

    Stort tack!
    ..:: prosty ::..
    Porsche 997 Turbo 2009
    BMW 320xd 2012
    Saab x-x xxxx (snart :-))

  6. #6
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: Montera USA vinge 9-5 SC 2004

    Ja i mitt tycke är detta den snyggaste vingen för 9-5 SC. Den är mjuk i linjerna på ett sätt som följer bilens formspråk & fulländar designen. Det är konstigt att SAAB inte hade någon vettigt designad vinge, bara den där picknickbrädan med tre fästpunkter som inte alls harmoniserar med bilens design. USA-Vingen är förvisso en SAAB produkt, men den ska vara framtagen i USA & såldes officiellt bara där. Hirsch-vingen är väl okej den med, men lite kantigare än USA-vingen, the second best choice, enligt mig.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    273

    Re: Montera USA vinge 9-5 SC 2004

    Jag visste inte ens om USA vingen förrän jag råkade få denna, jag köpte den via ANA , det stod Hirsch när jag köpte den , men såg direkt att detta är ingen Hirsch för det var helt annorlunda med skruvarna där

    Spelar ju ingen roll iofs. Den blir snygg med båda. Min laserröda var skitsnygg med Hirsch, min nu babyblå (Glacier blue) får bli lite mindre smurf med denna
    ..:: prosty ::..
    Porsche 997 Turbo 2009
    BMW 320xd 2012
    Saab x-x xxxx (snart :-))

Liknande ämnen

  1. Montera vinge 9-5 sedan -00
    Av Niched i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-07-21, 21:03
  2. Montera vinge?
    Av Kitte P i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-10-10, 22:21
  3. Montera vinge ng9-3 cab?
    Av Turbo_Linus i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-01, 21:30
  4. Montera 9-3ss Aero-vinge
    Av Edde i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-21, 05:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •