Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Knepiga avgasvärden på bil plus går dåligt

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    226

    Knepiga avgasvärden på bil plus går dåligt

    Tja

    Har inte vart här på många år men hoppas man kan få hjälp av er ännu en gång, jag har problem med min cheva ls1, det är ju ingen saab motor men styrningen sker ju på samma sätt så jag hoppas nån har några ideer på vad felet kan vara..

    Motorn är en cheva ls1, den matas med en valbro 255, kattarna är borttagna resten av styrsytemet är original.

    Jag matar motorn via 10mm slang, pumpen är monterad utanför tanken så den får suga ur tanken, pumpen matar sedan mitt bränsle filter och i filtret sitter bränsleregulatorn och sedan endast en slang fram till motorn, så här sitter det original och filtret är original.

    Det som händer är att motorn vid halvgas tappar effekt, datorn registrerar misständning på samtliga cyl dock något mer på 5an och 8ans cyl.
    Vi började med att byta stift sedan nytt filter sedan flyttade vi om spridare och tändspole dock så kvarstår felet med mer misständning på 5-8cyl.

    Då blev det komp koll och leakdowntest och kompet ligger på 12,3 på samtliga cyl, leakdowtestet visar 4% på 7cyl och 4,2% på en cylinder alltså bra värden.
    När jag åker med bränsletrycksmätare på kopplad ser jag att trycket bösrjar fladdra lite samtidigt som det tappar effekt, jag ska ha ett tryck på ca 56psi och när trycket börjar fladdra så ligger det emellan 51-56psi. Har vart och kollat avgasvärdena och dom är lite höga, co ligger på 5,0 (5,0) hc ligger på v sida 157 och höger 169 ska vara 20-30 på en ls1 utan kattar..

    Ideerna börjar ta slut så kom gärna med ideer lr förslag på vad det kan vara..
    Det är inte farten som dödar utan det är det plötsliga stoppet!!!

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 477
    Medlem#
    6973

    Re: Knepiga avgasvärden på bil plus går dåligt

    Har svårt att tro att du kan få ner HC till 20-30 utan kat.

    Lambdavärde?

    Luftläckage nånstans?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    226

    Re: Knepiga avgasvärden på bil plus går dåligt

    Jag pratade med en firma som monterar kompressorer väldigt ofta på just corvetter och när dom gör sina mätningar så ligger motorerna på 5-8 innan och 20-30 när kattarna är borttagna, dom tas bort i förbyggande syfte då dom tydligen inte gilla laddtrycket.

    Glömde ju skriva med lambda värdena, på vänster sida har jag 1,05 och höger sida 1,11 så dom ligger ju högre än dom ska..

    Kom på en sak, vid uppstarten av motorn så va lambdorna felmonterade så att den som satt i vänstra heddersen va kopplad till högra sidan i härvan och tvärtom, den gick ca 2mil med detta och sen monterades dom rätt. Kan det ha påverkat funktionen hos lambdorna på nåt sätt? Kan man mäta upp dom på nåt sätt?
    Det är inte farten som dödar utan det är det plötsliga stoppet!!!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    226

    Re: Knepiga avgasvärden på bil plus går dåligt

    Har nu vart och pluggat i datorn för att se om något har registrerats men som tidigare ingenting. Vi provade att nolla datorns grundvärden och sen kördes en inlärnings omgång, efter denna genomgång skriver datorn att motorn går magert på vänstra halvan trotts dom höga hc värdena. Kan det va så enkelt att mina lambdor tog stryk vid uppstarten då dom va kopplade fel? Stiften sotade igen efter uppstarten med felkopplade lambdasonder, jag har kollat på lambdorna men dom ser inte speciellt sotiga ut dock ser man ju inte insidan. Har letat hur och om man kan mäta upp mina lambdasonder men inte hittar något vettigt, nån som vet här inne kanske?
    Det är inte farten som dödar utan det är det plötsliga stoppet!!!

  5. #5
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 339
    Medlem#
    8644

    Re: Knepiga avgasvärden på bil plus går dåligt

    Citat Ursprungligen postat av afa
    Har nu vart och pluggat i datorn för att se om något har registrerats men som tidigare ingenting. Vi provade att nolla datorns grundvärden och sen kördes en inlärnings omgång, efter denna genomgång skriver datorn att motorn går magert på vänstra halvan trotts dom höga hc värdena. Kan det va så enkelt att mina lambdor tog stryk vid uppstarten då dom va kopplade fel? Stiften sotade igen efter uppstarten med felkopplade lambdasonder, jag har kollat på lambdorna men dom ser inte speciellt sotiga ut dock ser man ju inte insidan. Har letat hur och om man kan mäta upp mina lambdasonder men inte hittar något vettigt, nån som vet här inne kanske?
    Det är inte så att du har luftläckage innan lambdan vilket gör att lambdan säger att den går magert och därför fetar på fastän det inte behövs?

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    226

    Re: Knepiga avgasvärden på bil plus går dåligt

    Citat Ursprungligen postat av Echonator
    Citat Ursprungligen postat av afa
    Har nu vart och pluggat i datorn för att se om något har registrerats men som tidigare ingenting. Vi provade att nolla datorns grundvärden och sen kördes en inlärnings omgång, efter denna genomgång skriver datorn att motorn går magert på vänstra halvan trotts dom höga hc värdena. Kan det va så enkelt att mina lambdor tog stryk vid uppstarten då dom va kopplade fel? Stiften sotade igen efter uppstarten med felkopplade lambdasonder, jag har kollat på lambdorna men dom ser inte speciellt sotiga ut dock ser man ju inte insidan. Har letat hur och om man kan mäta upp mina lambdasonder men inte hittar något vettigt, nån som vet här inne kanske?
    Det är inte så att du har luftläckage innan lambdan vilket gör att lambdan säger att den går magert och därför fetar på fastän det inte behövs?

    Lambdorna sitter i långa heddera och kollar man grenrörspackningen så syns det inget som visar att den läcker där, packningen är tom bytt varje gång rören vart nere..
    Har även gått över hela motorn med startgas men hittar inga läkage då heller..

    Tack för ideer man börjar bli lite tom i skallen på ideer vad det kan vara..
    Det är inte farten som dödar utan det är det plötsliga stoppet!!!

Liknande ämnen

  1. Dåligt ljud i stereon, dåligt från fabrik? NG9-3
    Av Voyce i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-02-28, 03:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •