Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 49

Ämne: Sportluftfilter ::: vad vinner man, vad förlorar man?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    151

    Sportluftfilter ::: vad vinner man, vad förlorar man?

    Min fråga är då som rubriken lyder... jag har en 9-3 -02 2.0t(185), vad skulle jag tjäna effektmässigt på att sätta dit ett sportfilter, och kan det vara skadligt för motorn? och skulle man behöva justera något annat om man sätter dit det?... kanske konstiga frågor men jag är ny på området (motor) mvh fredde
    9-3 2.0T 185hk - 2002
    Lagom är bäst..
    Saab är botmedlet mot lusten

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 997

    Re: Sportluftfilter ::: vad vinner man, vad förlorar man?

    Citat Ursprungligen postat av mytho
    Min fråga är då som rubriken lyder... jag har en 9-3 -02 2.0t(185), vad skulle jag tjäna effektmässigt på att sätta dit ett sportfilter, och kan det vara skadligt för motorn? och skulle man behöva justera något annat om man sätter dit det?... kanske konstiga frågor men jag är ny på området (motor) mvh fredde

    Du kommer inte tjäna ett skit, och ja det är skadligt för turbon och llm då filtret släpper igenom mer skit och är insmord i olja.

  3. #3
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 370

    Re: Sportluftfilter ::: vad vinner man, vad förlorar man?

    Citat Ursprungligen postat av negative
    Du kommer inte tjäna ett skit, och ja det är skadligt för turbon och llm då filtret släpper igenom mer skit och är insmord i olja.
    Eller:

    1. Andningen blir såklart lättare, men om skillnaden är märkbar är en annan femma.
    2. Det kan vara dåligt för turbon, om sportfiltret har dålig kvalle eller råkat ut för handhavandefel.
    3. Ett överflödigt inoljat filter kommer att paja LMM, men alla sportiga filter är inte av den typen.

    Självklart släpper ett dylikt filter igenom mer ohyra än ett pappfilter, men om turbon verkligen tar skada varierar.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 997

    Re: Sportluftfilter ::: vad vinner man, vad förlorar man?

    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Du kommer inte tjäna ett skit, och ja det är skadligt för turbon och llm då filtret släpper igenom mer skit och är insmord i olja.
    Eller:

    1. Andningen blir såklart lättare, men om skillnaden är märkbar är en annan femma.
    2. Det kan vara dåligt för turbon, om sportfiltret har dålig kvalle eller råkat ut för handhavandefel.
    3. Ett överflödigt inoljat filter kommer att paja LMM, men alla sportiga filter är inte av den typen.

    Självklart släpper ett dylikt filter igenom mer ohyra än ett pappfilter, men om turbon verkligen tar skada varierar.

    /jn

    Okey omformulering. Du tjänar INTE en hästkraft på en t7 bil, kanske liite snabbare respons på gas och KAN skada turbon och LMM. OKEY ?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    151
    Okey få får jag tacka för informationen jag fick, och det lutar ju åt att inte sätta dit ett annat filter då ådom flesta är negativ till det.... tach för svaren fredde.
    9-3 2.0T 185hk - 2002
    Lagom är bäst..
    Saab är botmedlet mot lusten

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 997
    Citat Ursprungligen postat av mytho
    Okey få får jag tacka för informationen jag fick, och det lutar ju åt att inte sätta dit ett annat filter då ådom flesta är negativ till det.... tach för svaren fredde.

    Vill du bara ha de små fördelarna och inga nackdelar så kör du med orginalfilter och sätter dit ett grövre rör till luftburken. Även de ger liite bättre gasrespons och spoolup men förstör inget.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    165
    Det finns nog inget riktigt svar på det hela, vissa har kört med öppet sportluftfilter flera 1000 mil utan problem, för vissa andra har problem dykt upp betydligt mycket fortare.

    Köper du ett bra filter som inte är dåligt (för mycket) inoljat och monterar det rätt (avskärmning) osv, så är det nog inte några större problem att köra med det, finns folk som har lyckats och folk som har misslyckats, är det värt chansen?

    Mvh Anders Sandstig

  8. #8
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 146
    Jag är inne på min tredje luftmassamätare på två år. JR öppet luftfilter, som för övrigt ska kastas bort så fort pengarna kommer.

    Rengjorde min nuvarande LMM igår, och fyfan så kladdig och skitig den var.
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  9. #9
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 001
    Medlem#
    5849
    Grövre insugsrör till burken och ett sport- INSATSFILTER är väl isf ett alternativ?
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 785
    Finns väl inget som säger att ett sportinsatsfilter renar bättre än ett öppet filter om det sitter på samma plats(iaf som i ng900/og9-3). Däremot är luftburkslösningen att föredra av andra anledningar.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 997
    Citat Ursprungligen postat av Blå 900
    Finns väl inget som säger att ett sportinsatsfilter renar bättre än ett öppet filter om det sitter på samma plats(iaf som i ng900/og9-3). Däremot är luftburkslösningen att föredra av andra anledningar.


    Jo precis, man slipper den varma luften som 9 av 10 monteringar av öppna filter får. Vilket i sin tur kan ge LÄGRE effekt än orginal.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    767
    Som någon sa så tror jag på sportinsatsfilter i orginal burken. Orginal filter funkar väl också.
    Tror mer att i många fall blir avskärmingen bristande med högre insugstemp som följd.
    Tveksam på skillnaden mot orginal.
    Saab 9³ SC Aero 2.8 V6 TX XWD eLSD Aut. MapTun 1 på den.
    Garaget

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 744
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av jonka
    Jag är inne på min tredje luftmassamätare på två år. JR öppet luftfilter, som för övrigt ska kastas bort så fort pengarna kommer.

    Rengjorde min nuvarande LMM igår, och fyfan så kladdig och skitig den var.
    Får man fråga hur man lyckats med detta?

    Har själv kikat på luftmassmätaren till en 9-5 som gått 4000 mil (ca 4 rengörningar/inoljningar) och det var både helt rent och torrt. Den enda olja som hittades i systemet var i kobran från vevhusventilationen.

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    En annan del av Köping
    Inlägg
    1 119
    Citat Ursprungligen postat av NiX
    Som någon sa så tror jag på sportinsatsfilter i orginal burken.
    Det är väll inte ett jä*la dugg bätre, de är väll lika mycket olja i det... Körde 1200 mil med min bil innan vintern helt felfritt och med JR öppet. Så fort bilen togs ut kom problemet med trasig lmm. Dock behövde jag inte punga flera tusen på en ny utan det funkade med en rengörning. Tänker dessutom fortsätta att köra med det här filtret tills lmm pajar på riktigt eller tills turbon dör. Tycker inte bilen går så bättre än med originalfilter så enda anledninget till att just jag kör med sportfilter är att jag tycker det ser läckert ut under huven, å så är jag barnsligt förtjust i Pscyyyyyy
    Mvh/Adde
    "Utan turbo kan man inte leva!"
    Kör V70 R Design
    Har hört Saab 9-3 Aero 2001
    Kika på 93 Aeron

  15. #15
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 146
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Citat Ursprungligen postat av jonka
    Jag är inne på min tredje luftmassamätare på två år. JR öppet luftfilter, som för övrigt ska kastas bort så fort pengarna kommer.

    Rengjorde min nuvarande LMM igår, och fyfan så kladdig och skitig den var.
    Får man fråga hur man lyckats med detta?

    Har själv kikat på luftmassmätaren till en 9-5 som gått 4000 mil (ca 4 rengörningar/inoljningar) och det var både helt rent och torrt. Den enda olja som hittades i systemet var i kobran från vevhusventilationen.
    Så svårt är det inte. Den första var trasig redan från början. Den andra gav med sig efter ett besök hos SAAB här i stan. Tror dock det var en tillfällighet.

    Den tredje hoppas jag fortfarande är hel. Förklaringen tror jag ligger hos JR-filtret som ser ut som ett durkslag. Det lär släppa ifrån sig en jäkla massa olja, samt släpper igenom skit.
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    151
    Ni nämner att man ska modifiera luftröret som går till luftburken istället för att sätta dit ett öppet filter... finns det något färdigt sådant? eller ska man låta de 2 man har i skallen och klura ut en egen modifiering? och är det något speciellt man bör tänka på i så fall?
    mvh fredde
    9-3 2.0T 185hk - 2002
    Lagom är bäst..
    Saab är botmedlet mot lusten

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 997
    Citat Ursprungligen postat av mytho
    Ni nämner att man ska modifiera luftröret som går till luftburken istället för att sätta dit ett öppet filter... finns det något färdigt sådant? eller ska man låta de 2 man har i skallen och klura ut en egen modifiering? och är det något speciellt man bör tänka på i så fall?
    mvh fredde
    Köp ett 3" PVC-rör, kapa orginalröret vid burken, borra upp till 3" och sätt dit det nya röret täta sen med nått siliconliknande klet.


    Markus

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 858
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Citat Ursprungligen postat av mytho
    Ni nämner att man ska modifiera luftröret som går till luftburken istället för att sätta dit ett öppet filter... finns det något färdigt sådant? eller ska man låta de 2 man har i skallen och klura ut en egen modifiering? och är det något speciellt man bör tänka på i så fall?
    mvh fredde
    Köp ett 3" PVC-rör, kapa orginalröret vid burken, borra upp till 3" och sätt dit det nya röret täta sen med nått siliconliknande klet.


    Markus
    Eller så struntar du i ett vanligt pvcrör och använder dig av ett Basreflex rör istället som har en tratt i ena kanten, den låter du vara utåt ifrån luftburken.
    Sen självklart tätar.

    Jag har för mig jag lagt upp bilder på operationen.
    Kan så göra igen om det önskas.


    Mvh Tomas.
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 721
    Ja, Tomas det vore trevligt om du kunde göra


    Mvh

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    606
    Hej,

    Om luftmassemätaren nu börjar kleta igen, hur märks detta på motorgången?

    Har numera ett KN-insatsfilter i min bil (9-5). Någon som har några kommentarer på hur bra/dåliga dessa är?
    Ser ut att filtrera lite bättre än ett durkslag iaf...

    Funderar dock starkt på att byta tillbaka till originalfilter samt montera dieselinsugrör som verkar vara så populärt här.

    mvh
    9-3 SC Aero 07

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Förlorar kraft vid högre varv OG9-3 B205R
    Av Figgek i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-11-28, 13:49
  2. Förlorar tryck - 9000 CC 2,3T -91
    Av AxlSam i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-04-15, 15:34
  3. vem vinner? [Acc 9-5 vs 850]
    Av Aero2002 i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-11, 01:13
  4. 9-3 SC vinner mot v50 i Expressen MOTOR
    Av Garmfighter i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-10-28, 16:04

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •